معرفی و دانلود کتاب در کام نهنگ و چند مقاله دیگر

عکس جلد کتاب در کام نهنگ و چند مقاله دیگر
قیمت:
۳۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب در کام نهنگ و چند مقاله دیگر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب در کام نهنگ و چند مقاله دیگر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب در کام نهنگ و چند مقاله دیگر

کتاب در کام نهنگ و چند مقاله دیگر مقالاتی از نویسنده‌ی نامدار جورج اورول را دربردارد که جرقه‌ی نویسندگی را در او شعله‌ور کرد. او در این اثر تصویری متفاوت از خود ارائه می‌دهد؛ منتقدی با جهان‌بینی گسترده، عادل، دقیق و جزیی‌نگر که دیدگاهی فارغ از تعصب‌های قومی و فرهنگی دارد.

درباره‌ی کتاب در کام نهنگ و چند مقاله دیگر:

بسیارى از مقالات کتاب در کام نهنگ و چند مقاله دیگر (Inside the Whale and Other Essays) به جز «شلیک به فیل» جنبه روایتى ندارند و عمدتاً به ذهنیات جورج اورول (George Orwell) بازمى‌گردد و ناشى از تأثیرات و تأثراتى است که در طول حیات نویسندگى خود دریافت کرده است.

مقاله اول که نام کتاب هم از مضمون آن برگرفته شده، نقدی درباره‌ی کتاب «مدار رأس‌السرطان» اثر هنری مولر است. اورول در این مقاله نقدی منصفانه، عالمانه و همچنین آگاهی‌بخش ارائه می‌دهد. او، میلر را «تک کتابى» مى‌خواند، هر چند سه‌گانه یا تریلوژى او با عنوان سکسوس، نکسوس، پلکسوس و نیز «بهار سیاه» از آثار ارجمندى است که خواندن آن در یادها ماندگار مى‌ماند و آن‌گونه که اورول مى‌گوید یکى از معیارهاى یک اثر هنرى، ماندگارى آن است. جورج اورول در معرفی کتاب مدار رأس‌السرطان بیان می‌کند که این کتاب سرگردانی‌های یک آمریکایی (هنرى میلر) را در محله‌های فقیرنشین پاریس شرح می‌دهد و در حقیقت میلر شرح‌حالی از زندگی خودش را نوشته است.

«در اعماق معدن» عنوان مقاله‌ی دوم کتاب حاضر است که در آن تلاش شده تا نوعی همدلی با کارگران معدن ایجاد شود، کسانی که تا اعماق زمین نفوذ می‌کنند و با سختی و تلاش بسیار، زغال سنگ استخراج می‌کنند تا چرخ‌های صنعت بچرخد اما دریغ از اینکه با وجود از جان گذشتگی بسیار کمترین بهره نصیبشان می‌شود.

مقاله سوم «انگلستان، انگلستان شما» نام دارد، مقاله‌ایى خواندنى و فارغ از عصبیت درباره سرشت مردم انگلیس تا آن‌جا که گاه مى‌پندارید اورول دل خوشى از امپریالیسم بریتانیا و هم‌میهنان خود ندارد و به نوعى همدل با ملت‌هاى استعمار شده است، اما در پایان مقاله احساس بهترى به مردم جزیره پیدا مى‌کنید. شاید زاده هند بودن اورول به او آموخته که اندکى اهل تساهل و تسامح باشد.

«شلیک به فیل» عنوان مقاله بعدی کتاب در کام نهنگ و چند مقاله دیگر است که البته بیشتر می‌توان آن را داستان نامید تا مقاله. این داستان روزگاری را روایت می‌کند که اورول در برمه پلیس و معاون بازرس کل بود. در آن منطقه فیلی دو کلبه را نابود کرده و پیرمردی را می‌کشد. بعد از این ماجراها فیل آرام می‌شود اما مردم برمه تنها با نگاه کردن به اورول او را تحت فشار روانی قررار می‌دهند تا فیل را که اکنون آرام و بی‌خطر است هدف قرار دهد و او را از بین ببرد.

مقاله پنجم با نام «لیر، تولستوى، ابله» نقدی است از سوی تولستوى به شکسپیر و بالاخص نمایشنامه شاه لیر او. با دفاع نه چندان پروپیمان اورول که شما در پایان مى‌مانید آیا شکسپیر جاى دفاع دارد؟ یا این شهرت ثمره یک صدقه است و یا عنایتى از سوى گوته؟

«سیاست روباروى ادبیات» عنوان مقاله ششم است که نام فرعی «بازبینی سفرهای گالیور» را هم دارد که اورول در آن دیدگاه‌ها و حرف‌های نویسنده‌ی این اثر و بار سیاسی داستان آن را بررسی می‌کند.

مقاله هفتم با اسم «سیاست و زبان انگلیسى» به قلم خام، نامفهوم و نثر انگلیسی بسیاری از نویسندگان اشاره می‌کند. در ترجمه‌ی این مقاله تلاش شده ضمن بیان آزردگى‌هاى اورول از نارسایى نثر روزگارش، معادل‌هاى فارسى آن نیز آورده شود تا مفهوم‌تر واقع شود. آخرین مقاله این مجموعه که «منع ادبى» نام دارد به دورانی اشاره می‌کند که انگلستان به جهت فشار جناح چپ طرفدار روسیه شوروى تحت تاثیر سانسور و ممیزی قرار داشت.

نکوداشت‌های کتاب در کام نهنگ و چند مقاله دیگر:

مجموعه‌ای از مقالات برجسته. (Bookrags)
این اثر، تفکراتی خردمندانه را با وضوح و خیال بیان می‌کند. (Library Thing)

کتاب در کام نهنگ و چند مقاله دیگر مناسب چه کسانی است؟

در این کتاب اورول ادبیات را نه از منظر صور خیال که از نگاه نقد ارزیابى کرده است که خواندن آن برای علاقه‌مندان به نقد آثار ادبی می‌تواند مناسب باشد.

با جورج اورول بیشتر آشنا شویم:

او با نام‌ اصلی‌ اریک‌ آرتور بلر در سال‌ 1903 میلادی در هندوستان‌ به دنیا آمد؛ در همان‌ اوایل کودکی‌ به‌ همراه‌ خانواده‌ به‌ انگلستان‌ رفت‌ و در همانجا رشد و پرورش‌ یافت‌. جورج اورول در سال 1920 وارد نیروی پلیس در کشور برمه شد. او بعد از اینکه این شغل را کنار گذاشت به پاریس و لندن مهاجرت نمود و مدت زیادی را برای کسب تجربه در میان فقرا و کارگران آن کشورها گذراند. در همین زمان تصمیم گرفت تا تجربیات خود را به نگارش درآورد.

تعدادی‌ از آثار جورج‌اورول‌ عبارتند از:

- قلعه حیوانات (Animal Farm)
- 1984 (Nineteen Eighty-Four)
- به یاد کاتالونیا (Homage to Catalonia)
- هوای تازه (Coming Up for Air)
- روزهای‌ برمه‌ (Burmese Days)
- آس‌ و پاس‌ درپاریس‌ و لندن‌ (Down and out in Paris and London)
- جاده‌ای‌ به‌ سمت‌ اسکله‌ ویگن‌ (The Road to Wigan Pier)

در بخشی از کتاب در کام نهنگ و چند مقاله دیگر می‌خوانیم:

جمعیت ساکت شده بود و موج سکوت گسترده‌تر و عمیق‌تر مى‌شد و آهى از سر شادمانى مى‌کشید گویى مردمى بودند به تئاتر آمده و سرانجام پرده بالا مى‌رفت و صداى نفس‌هایى که از هزاران گلو بیرون مى‌تراوید، شنیده مى‌شد. آنان سرانجام قرار بود به اندک سرگرمى و تفریح خود برسند. تفنگ از آن نوع آلمانى مجهز به دوربین بود و در آن زمان نمى‌دانستم براى شلیک به فیل، باید یک خط خیالى را که از یک سوراخ گوش به سوراخ گوش دیگر کشیده شده، هدف بگیرم. فکر مى‌کردم چون پهلوى حیوان به طرف من است باید گوش او را هدف بگیرم. من چند سانتى متر جلوتر آن را هدف گرفتم با این تصور که مغز او جلوتر قرار دارد.

وقتى ماشه را کشیدم، نه صداى بنگ شنیدم و نه لگدزدن تفنگ را احساس کردم کسى اگر درست شلیک کند، تفنگ لگد نمى‌زند اما من غرش شادى شیطانى که از جمعیت برخاست شنیدم. در همان لحظه در آن زمان کوتاه مى‌شد فکر کرد، حتا براى گلوله‌یى که رها شده تغییر هولناک رمزآلودى در فیل پدید آمد. فیل نه جنبید، نه سقوط کرد، بلکه همه خطوط بدنش تغییر کرد. به نظر مى‌رسید ناگهان یکه خورده است، مچاله شده و به شدت پیر شده است، گویى تأثیر وحشت‌انگیز گلوله بى‌آن‌که او را زمین زند فلج کرده بود. سرانجام پس از آن‌که زمانى طولانى به نظر مى‌رسید مى‌توانم بگویم شاید فقط پنج ثانیه بود با سنگینى روى زانوانش فرو افتاد. دهانش باز مانده بود به نظر مى‌رسید آرامشى عظیم بر او فایق آمده. دیگربار به آن نقطه شلیک کردم. با شلیک دوم سقوط نکرد، فرو نریخت بلکه به آرامى و نومیدى سرپا شد و با ضعف بر روى پاهایش ایستاد، با پاهایى که مى‌لرزید و سرى که فرو افتاده بود. براى بار سوم شلیک کردم.

فهرست مطالب کتاب

حرف‌هاى مترجم
درباره نویسنده
یادداشت کتاب‌شناسى
در کام نهنگ
در اعماق معدن
انگلستان، انگلستان شما
شلیک به فیل
لیر، تولستوى و ابله
سیاست روباروى ادبیات
سیاست و زبان انگلیسى
منع ادبى

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب در کام نهنگ و چند مقاله دیگر
نویسنده
مترجممهدی افشار
ناشر چاپیانتشارات مجید
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات216
زبانفارسی
شابک978-964-453-093-7
موضوع کتابکتاب‌های نقد و بررسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب در کام نهنگ و چند مقاله دیگر

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب در کام نهنگ و چند مقاله دیگر

برای دریافت کتاب در کام نهنگ و چند مقاله دیگر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.