معرفی و دانلود کتاب دغدغه مرگ و زندگی

عکس جلد کتاب دغدغه مرگ و زندگی
قیمت:
39000 تومان - 4.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب دغدغه مرگ و زندگی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب دغدغه مرگ و زندگی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب دغدغه مرگ و زندگی

سفر یک ساله‌ی روان‌شناس مشهور اروین د. یالوم و همسر نویسنده‌اش مریلین یالوم پس از تشخیص نهایی بیماری سرطان مریلین. این دو نویسنده‌ی بزرگ در کتاب دغدغه مرگ و زندگی به توصیف سخت‌ترین تجربه‌ی خود می‌پردازند. مریلین دچار بیماری سرطان شده و این دو عاشق که از سال‌های جوانی با یکدیگر بوده‌اند، حالا به یک‌باره با مسئله‌ی مرگ مواجه شده‌اند. اثری غنی درباره‌ی سوگ، عشق، تنهایی و نحوه‌ی مواجهه با فقدان.

درباره کتاب دغدغه مرگ و زندگی:

تصور کن کسی همه‌ی جانت باشد و او را از دست بدهی. فقدان کسی که دوستش داری، مانند از دست دادن بخشی از وجود خودت است. حفره‌ای در قلبت به وجود می‌آید و این جای خالی با هیچ چیز دیگری پر نمی‌شود. همه‌ی ما تنهایی را تجربه می‌کنیم و در بطن خود سرگشته و ناتوانیم. تفاوتی ندارد روان‌پزشک بزرگی مانند اروین یالوم باشی یا کسی که از دانش روان‌شناسی هیچ نمی‌داند. تمام ما انسا‌ن‌ها گه‌گاهی به مرگ چشم می‌دوزیم، فقدان و سوگ را تجربه می‌کنیم و نمی‌دانیم چگونه جهان را تاب بیاوریم.

همه‌ی ما از مرگ وحشت داریم و باید راهی برای کنار آمدن با آن پیدا کنیم. اما گاهی بار از دست دادن فردی مهم آنقدر سنگین‌تر از جان نحیف ماست که گویی هیچ‌گاه تسلی نخواهیم یافت. فقدان را به از دست دادن بخشی از اعضای بدن تشبیه کرده‌‌اند. مانند این که دستت را از دست بدهی و مدت‌ها طول بکشد تا به این جای خالی عادت کنی. این تجربه یکی از سخت‌ترین تجاربی‌ست که هر فرد در زندگی با آن مواجهه می‌شود.

اروین یالوم (Irvin D. Yalom)، روان‌پزشک و نویسنده‌ی تحسین‌شده‌ی بین‌المللی، تمام زندگی خود را به روان‌درمانگری و مشاوره دادن به کسانی اختصاص داد که از اضطراب و اندوه رنج می‌بردند. او هرگز احساس نکرده بود نیاز دارد با خودش به مشاوره بپردازد. تا این که همسرش مریلین یالوم (Marilyn Yalom)، نویسنده‌ی محترم فمینیست، به سرطان مبتلا شد. آن دو در کتاب دغدغه مرگ و زندگی (A Matter of Death and Life) تلاش تازه‌ی خود را با ما به اشتراک می‌گذارند؛ تلاش مریلین برای داشتن مرگی خوب و تلاش یالوم برای تاب آوردن زندگی بدون او.

آن‌ها در گزارش‌هایی که از آخرین ماه‌های زندگی مشترک خود ارائه کرده‌اند، پنجره‌ای ناب برای چگونگی زندگی کامیاب‌‌کننده‌تر، مواجهه با مرگ و یا از دست دادن معشوق به روی ما می‌گشایند. اروین و مریلین از نعمت‌های بی‌شماری برخوردار بودند: خانواده‌ای گرم و صمیمی، حلقه‌ای بزرگ از دوستان، مخاطبان مشتاق در سراسر جهان و ازدواجی طولانی. اما آن‌ها نیز مانند ما با مرگ و فقدان روبه‌رو شدند. این دو نویسنده‌ی توانا در این کتاب به بررسی مسائل مختلف انسانی از جمله صمیمیت، عشق و اندوه می‌پردازند.

اواسط کتاب و در سال 2019 بود که مریلین از دنیا رفت و یالوم این اثر را تنهایی به پایان رساند. سرانجام، دغدغه‌ی مرگ و زندگی در سال 2021 منتشر شد. در این کتاب از رنج و التیام می‌خوانیم؛ از وداع با کسی که دوستش داریم؛ از این که یالوم چگونه در عین حال که در روزهای سخت کنار همسرش است تا بلکه با همدلی کمی از رنج بیماری برای او بکاهد، به او اطمینان می‌بخشد که نگران تنهایی پس از مرگ او نباشد. اثری که شما را به تأمل درباره‌ی شیوه‌ی عشق ورزیدن و زندگی بدون پشیمانی وا می‌دارد.

نکوداشت‌های کتاب دغدغه مرگ و زندگی:

- مریلین و اروین چنان درخشان می‌نویسند که احساس می‌کنم آن دوره را در کنار آن‌ها زندگی کرده‌ام. این کتاب به ما موجودات فانی می‌آموزد که برای روز جدایی آماده شویم. (کاترین مانیکس، نویسنده‌ی کتاب پرفروش پایان در ذهن: مردن، مرگ و حکمت در عصر انکار)

- کتابی که به‌ مانند اروین و مریلین یالوم، بزرگ و فوق‌العاده است. (آرتور کلاینمن، نویسندۀ روح مراقبت)

- عاشقانه‌ای شگفت و فراموش‌نشدنی، کتابی که گذشته و حال را درمی‌نوردد. (جوآن کاچیاتوره، نویسنده‌ی تحمل غیرقابل‌تحمل‌ها)

- دو استاد برجسته و شرکای مادام‌العمر، درحالی‌که با پیری، آسیب‌‌پذیری و مرگ دست‌وپنجه نرم می‌کنند، در مواجهه‌ای صادقانه با ناپایداریِ زندگی، به ارزش عمیق‌تری از آن پی می‌برند. (فرانک اوستاسسکی، نویسنده‌ی پنج دعوت: آنچه مرگ می‌تواند در مورد زندگی به ما بیاموزد)

- یک داستان عاشقانه‌ی عمیق با درس‌هایی برای چگونگی زندگی و مرگ. (Kirkus Reviews)

کتاب دغدغه مرگ و زندگی مناسب چه کسانی است؟

کتاب شگفت‌انگیز اروین و مریلین یالوم پیشنهادی‌ست به هر کسی که به دنبال حمایت، آرامش و زندگی معنادار است و می‌خواهد شیوه‌ی مواجهه با فقدان را بیاموزد.

با اروین دی یالوم بیشتر آشنا شویم:

او یکی از پیشگامان روان‌درمانی اگزیستانسیال است. اروین یالوم را با کتاب‌های داستانی و غیرداستانی‌اش که اغلب مضمونی روان‌شناختی دارند می‌شناسیم. بسیاری کتاب روان‌درمانی اگزیستانسیال با ترجمه‌ی دکتر سپیده حبیب را بهترین اثر یالوم و شناخته‌شده‌ترین منبع برای مطالعه در زمینه‌ی روان‌شناسی وجودی می‌دانند. او یکی از شناخته‌شده‌ترین نویسندگان در این حوزه است. جایزه‌ی انجمن روان‌پزشکی آمریکا در سال 2002 به یالوم اهدا شد. آثار او طرفداران زیادی در سرتاسر جهان دارند و اغلب در زمره‌ی پرفروش‌ترین کتاب‌های روان‌شناسی جای می‌گیرند. اثر دیگر او با عنوان وقتی نیچه گریست از جمله همین کتاب‌هاست که در قالب داستانی جذاب و خیال‌انگیز به بیان بنیادی‌ترین و عمیق‌ترین مسائل می‌پردازد. از این کتاب اقتباسی سینمایی صورت گرفته است. از دیگر آثار محبوب او می‌توان به درمان شوپنهاور و مسئله‌ی اسپینوزا اشاره کرد.

در بخشی از کتاب دغدغه مرگ و زندگی می‌خوانیم:

صبح روز بعد، هنگامی که مشغول خوردن صبحانه هستیم، مریلین، خیلی گذرا می‌گوید که درد کمی در کمرش احساس می‌کند. بی‌صدا، نفس‌نفس می‌زنم، به شکستگی مهره‌ها و درد وحشتناک ناشی از آن فکر می‌کنم، که اولین نشانۀ مولتیپل میلوما است. احساس ترس و وحشت می‌کنم. همیشه نگران عود کردن بیماری او بوده‌ام. آیا این نگرانی دائمی در حال پایان یافتن بود؟ چندین سال است که معاینۀ پزشکی انجام نداده‌ام، اما می‌توانم به راحتی انگشتانم را پشت کمر مریلین بگذارم و با کمی فشار دادن هر مهره، محل درد را مشخص کنم. اما تحمل انجام این کار را ندارم. امیدوارم هیچ شوهر عاشقی در این موقعیت قرار نگیرد. علاوه براین، دخترم، که او هم پزشک است، به زودی از راه می‌رسد و من می‌توانم از او بخواهم که مادرش را معاینه کند. چقدر وحشتناک است وقتی فکر می‌کنم هیچ راهی برای تسکین درد او وجود ندارد، به جز مورفین و... مرگ.

شروع می‌کنم به سرزنش کردن خودم. مهم‌تر از همه، من با آدم‌های داغدار زیادی کار کرده‌ام، و اغلب آن‌ها هم همین شرایطی را از سر گذرانده بودند که اکنون من با آن روبه‌رو بودم. بله، بدون شک، من با تأکید و اصرار بر منحصربه‌فرد بودن شرایط خودم، و این‌که چقدر طولانی و چقدر عمیق همسرم را دوست دارم، رنج و درد خودم را شدیدتر از آن‌ها می‌بینم.

من با همسران داغدیدۀ زیادی کار کرده‌ام، که بالاخره حال‌شان خوب شده و با درد از دست دادن عزیزشان کنار آمده‌اند. می‌دانم که روند این بهبودی کند است و ممکن است یک و یا حتی دو سال طول بکشد، اما مطمئنم که بالاخره تمام می‌شود. اما دوباره با فکر کردن به همۀ مشکلاتی که دارم، تلاش‌هایم را برای آرام کردن خودم، به هدر می‌دهم: مشکلاتی مثل سن زیادم، حافظۀ ضعیف، مشکلات بدنی و بدتر از همه مشکل تعادل که سبب شده بدون عصا و واکر نتوانم راه بروم.

فهرست مطالب کتاب

فهرست مطالب
مقدمه
مقدمه مترجم
فصل 1: جعبه حیات‌بخش
فصل 2: بی‌بها شدن
فصل 3: آگاهی از زوال تدریجی
فصل 4: چرا ما به خانۀ سالمندان نمی‌رویم؟ 
فصل 5: بازنشستگی: لحظۀ ظریف تصمیم‌گیری
فصل 6: شکست‌ها و امیدهای دوباره
فصل 7: یک‌بار دیگر، «خیره شدن به خورشید» 
فصل 8: بالاخره چه کسی در حال مرگ است؟     
فصل 9: رویارویی با پایان    
فصل 10: فکر کردن به مرگ با کمک پزشک    
فصل 11: شمارش معکوس برای پنجشنبه    
فصل 12: یک سورپرایز تمام عیار    
فصل 13: دیگر تو می‌دانی    
فصل 14: حکم مرگ    
فصل 15: خداحافظ شیمی‌درمانی و خداحافظ امید
فصل 16: از بخش مراقبت‌های تسکینی به آسایشگاه    
فصل 17: آسایشگاه    
فصل 18: یک توهم آرامش‌بخش    
فصل 19: کتاب‌های فرانسوی    
فصل 20: راهکار‌های پایانی    
فصل 21: مرگ فرا می‌رسد
فصل 22: تجربۀ پس از مرگ    
فصل 23: زندگی به عنوان یک بزرگسال مستقل و مجرد    
فصل 24: تنها در خانه    
فصل 25: تحریک و اندوه    
فصل 26: دنیای غیرواقعی    
فصل 27: کرختی    
فصل 28: کمکی از جانب شوپنهاور    
فصل 29: انکار    
فصل 30: بیرون زدن از پیله    
فصل 31: تردید    
فصل 32: خواندن آثار خودم    
فصل 33: هفت درس پیشرفته برای درمان غم و اندوه 
فصل 34: روند یادگیری در من ادامه می‌یابد
فصل 35: مریلین عزیز

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب دغدغه مرگ و زندگی
نویسنده،
مترجمفرزاد مرتضایی
ناشر چاپیانتشارات خانه‌ی رود
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات292
زبانفارسی
شابک978-622-7567-27-4
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان، کتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه الکترونیک
39000 ت - 4.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب دغدغه مرگ و زندگی

کاربر S
۱۴۰۰/۷/۲۲
کتاب متن روانی دارد و میتوان آن را به عنوان ترکیبی از رمان و بیوگرافی دسته بندی کرد. اما در معرفی کتاب اشاره شده است که این کتاب برای کسانی که میخواهند شیوه مواجهه با فقدان عزیزی را بیاموزند مفید است ولی اصلا توضیح مناسبی نیست. در واقع شما مدت زیادی را صرف خواندن اسامی شخصیتهایی میکنید که صرفا بخشی از خاطرات زوج نویسنده بوده و فقط باعث زیاد شدن حجم کتاب شده‌اند. در طول کتاب به سختی و بندرت بخشهایی که باعث الهام یا ایده گرفتن برای غلبه بر حس غم و اندوه بعد از فقدان عزیزی باشد را می‌یابید و کتاب بیشتر یک حالت روایی کسل کننده از زندگی نویسندگان دارد.
مهدی همایی
۱۴۰۱/۱/۶
سلام
خوندن این کتاب فقط به دوست داران اروین پیشنهاد میشود. کسانی آثار با ارزش قبلی این استاد بزرگ رو نخوندن حتما اونها رو تهیه کنند. واز خواندن اونها نهایت لذت رو ببرن.
میترا تابع
۱۴۰۱/۴/۲۷
همه کتابهای اروین یالوم وسبک نگارشش را دوست دارم. به افرادی که عزیزی را از دست دادن توصیه میکنم حتما بخونن.
مهدیه حسینی
۱۴۰۱/۱۱/۵
کتاب خیلی خوبی بود و خیلی به دل من نشست. توی شرایط سختی که دارم. با خوندنش ارومتر شدم
Saeed Karimian khozani
۱۴۰۰/۱۲/۱۳
بیشتر زندگی شخصی یالوم و کتاب علمی یا فلسفی نیست. من بقیه مار‌های یالوم را پیشنهاد می‌کنم.
علی علیزاده
۱۴۰۱/۱۱/۲۵
تمام کارهای اروین یالوم و پیشنهاد می‌کنم
نیره پورنصیری
۱۴۰۱/۵/۱۶
روایتی از عشق‌هایی که نه دیده‌ام و نه شنیده ام
نازنین مرادی
۱۴۰۰/۱۲/۱۳
بسیار جالب بود برخورد این دو بزرگوار با مسئله زندگی و مرگ‌
فرزین تفضلی
۱۴۰۰/۱۱/۲۳
یکی از بهترین کتابهای اروین یالوم با ترجمه عالی
AreZoO F
۱۴۰۰/۱۰/۶
کتابهای اروین یالوم جایی برای حرف نداره. همشون عالی هستن
مشاهده همه نظرات 10

راهنمای مطالعه کتاب دغدغه مرگ و زندگی

برای دریافت کتاب دغدغه مرگ و زندگی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.