معرفی و دانلود کتاب چرا چنین کاری از من سر می‌زند؟

عکس جلد کتاب چرا چنین کاری از من سر می‌زند؟
قیمت:
۶۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب چرا چنین کاری از من سر می‌زند؟ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب چرا چنین کاری از من سر می‌زند؟ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب چرا چنین کاری از من سر می‌زند؟

کتاب چرا چنین کاری از من سر می‌زند؟، به یک موضوع بسیار مهم در روان‌شناسی می‌پردازد. جوزف برگو در این اثر به ما می‌گوید که چگونه سازوکارهای دفاعی روانی که در ناخودآگاه ما به وجود آمده‌اند، موجب نشان دادن واکنش‌هایی غیرارادی می‌شوند و تأثیرات قابل‌توجهی را بر زندگی و روابط ما می‌گذارند. با مطالعه‌ی این کتاب و انجام تمرینات آن، قادر خواهیم بود تا این مکانیسم‌های دفاعی را تا حد چشمگیری کنترل کنیم.

درباره‌ی کتاب چرا چنین کاری از من سر می‌زند؟

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا برخی از احساسات درون ما قوی‌ترند و بروز آن‌ها را راحت‌تر می‌دانیم، در حالی که احساسات دیگر را به طور کلی نادیده می‌گیریم؟ حتی گاهی اوقات ادعا می‌کنیم که یک احساس خاص درون ما به وجود نمی‌آید؛ مثلاً ممکن است شخصی مدعی باشد که هیچوقت عصبانی نمی‌شود. یا بسیاری از افراد، معتقدند هرگز احساس عشق را تجربه نکرده‌اند و هیچوقت هم آن را تجربه نخواهند کرد. در مقابل، بعضی رفتارها درون ما نهادینه شده‌اند و به عادتی تبدیل شده‌اند که شاید هرگز دلیل آن را هم ندانیم. ممکن است بی‌دلیل و به سرعت خشمگین شویم، یا همیشه با اضطرابی دست‌وپنجه نرم کنیم که اگر کمی در یافتن عامل آن عمیق شویم، تقریباً به هیچ دلیل منطقی‌ای نرسیم. اما چرا چنین اتفاقی می‌افتد؟ ممکن است بسیاری از افراد، ادعا کنند که تمام واکنش‌ها و رفتارهایی که دارند، آگاهانه هستند. در حالی که نادیده گرفتن ناخودآگاه و فرار از پذیرش تأثیراتی که می‌تواند داشته باشد، تا حد قابل‌توجهی آسیب‌زا خواهد بود. کتاب چرا چنین کاری از من سر می‌زند؟ (Why Do I Do That)، کاوشی در ناخودآگاه انسان است و ریشه‌های مکانیسم‌های دفاعی که در زندگی به کار می‌بریم را مورد بررسی قرار داده است. شاید ابتدا احساس کنید که این شمایید که در حال خواندن این راهنمای خودشناسی از جوزف برگو (Joseph Burgo) هستید، اما رفته‌رفته متوجه خواهید شد که این کتاب در حال واکاوی و خواندن رموز شخصیتی شماست.

معرفی و دانلود کتاب چرا چنین کاری از من سر می‌زند؟

اثری که پیش رو داریم، به طور کلی به سه بخش اصلی تقسیم شده که مراحلی برای کسب شناخت بیشتر در رابطه با خودمان هستند. بخش اول کتاب، که به سازوکارهای دفاعی روانی اختصاص داده شده، از رفتارهایی می‌گوید که برای محافظت بیشتر از خودمان انتخاب کردیم تا با عواملی که آسیب‌پذیری بیشتری در برابرشان داریم مقابله کنیم. در واقع با این سازوکارهای دفاعی که در ناخودآگاهمان ایجاد شده‌اند، به دنبال فرار از واقعیتی هستیم که ترجیح می‌دهیم با آن روبه‌رو نشویم. بخش اول کتاب، به طور شفاف و جزئی‌نگرانه‌ای می‌گوید که واقعاً چرا چنین کاری از من سر می‌زند؟ در ادامه، نویسنده به سراغ تشریح مکانیسم‌های دفاعی مختلف می‌رود. او در این قسمت به ما می‌گوید که معمولاً در هر شرایطی ممکن است از چه سازوکارهای دفاعی استفاده کنیم و هریک از این اصطلاحاتی که معمولاً می‌شنویم، مثل انکار، واپس‌زنی، جابه‌جایی و... دقیقاً به چه موضوعی اشاره دارند. در بخش پایانی این راهنمای خودکاوی نیز راهکارهایی برای مقابله با این واکنش‌های دفاعی ناخودآگاه ارائه شده که به ما کمک می‌کنند بتوانیم به شیوه‌ی مؤثرتری آن‌ها را مدیریت کنیم. گفتنی‌ست کتاب چرا چنین کاری از من سر می‌زند؟ قرار نیست اثر شفابخشی داشته باشد و ما را کاملاً از بند چنین مواردی رها کنند. این اثر، در شناخت بهتر رفتارهایی که داریم، درک آن‌ها و اشراف بر علت به وجود آمدنشان کاربرد خواهد داشت.

کسب شناخت از واکنش‌هایی که در هر موقعیتی نشان می‌دهیم و تلاش برای درک رفتارهایی که داریم -حتی رفتارهای اطرافیانمان- نقش قابل‌توجهی در بهبود روابط ما خواهند داشت. مخصوصاً اگر از آن دسته افرادی باشیم که شاهد رفتارهای ناخوشایندی در کودکی بوده‌اند، احتمالاً ناخودآگاه ما واکنش‌های دفاعی بیشتری را به کار می‌برد و تأثیرات بیشتری را بر رفتارهای بزرگسالی خواهد گذاشت. این مفاهیم، موضوع فصل‌های اول کتاب چرا چنین کاری از من سر می‌زند؟ هستند. همچنین با مطالعه‌ی فصل‌های اول، در می‌یابیم که اشتیاق به ارتباط با دیگران از نیازهای عادی انسانی‌ست و اگر چنین نیازی به خوبی تأمین نشود، می‌تواند ناکامی، غم، افسردگی و بسیاری از موارد منفی دیگری را در پی داشته باشد. به علاوه، می‌خوانیم که پرورش احساس ارزشمندی فردی هم از آن دست موضوعاتی‌ست که می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر بهبود کیفیت زندگی ما داشته باشد. اما وجود مکانیسم‌های دفاعی ناخودآگاه باعث می‌شود اجازه‌ی تجربه‌ی احساسات واقعی را به خود ندهیم و نتوانیم احساسات شدید دردناک یا حتی خوشایند را تجربه کنیم. در واقع باید بپذیریم اجتناب از نوسانات هیجانی -بدون این که شاهد آثار منفی آن باشیم- غیرممکن است.

مکانیسم‌های دفاعی، چرخه‌های تکراری‌ای هستند که سال‌ها ما را درگیر خود می‌کنند. فرار از تجربیاتی که برایمان ناخوشایند هستند را، با واکنش‌هایی مانند واپس‌زنی و دور نگه داشتن عوامل آسیب‌زا از بخش آگاه ذهن، پرخاشگری‌های منفعلانه، انکار آگاهی‌ها، جابه‌جایی و تخلیه‌ی احساسات منفی در شرایطی که ارتباطی با عامل آن ندارند، واکنش‌های وارونه و تبدیل احساسات به نقطه‌ی مقابل آن‌ها و بسیاری از واکنش‌های دیگر، انجام می‌دهیم. با خواندن فصل‌های 4 تا 11 از کتاب چرا چنین کاری از من سر می‌زند؟، به طور کامل با این موارد آشنا خواهیم شد.

بعد از این که شناخت کاملی از خود و سپرهای دفاعی شخصیتیمان پیدا کردیم، به سراغ فصل‌های 12 تا 14 خواهیم رفت که راهکارهای اساسی برای بی‌اثر کردن این واکنش‌ها را ارائه می‌کنند. با خواندن این کتاب می‌توانیم اوضاع ارتباطات شخصی و کاری خود را بهبود ببخشیم و شرایط بهتری را برای تجربه‌ی احساسات واقعی و کنارآمدن با آن‌ها فراهم کنیم.

کتاب چرا چنین کاری از من سر می‌زند؟ به کوشش مهسا حسینی سارانی به فارسی برگردانده شده و توسط نشر نیماژ به چاپ رسیده است.

در نکوداشت کتاب چرا چنین کاری از من سر می‌زند؟

  • این کتاب تأمل‌برانگیز مکانیسم‌های دفاعی روان‌شناختی را بررسی می‌کند که بورگو معتقد است همه‌ی مردم با آن‌ها سر و کار دارند. نویسنده تأکید می‌کند که احساسات انسانی و واکنش‌های دفاعی مرتبط با آن‌ها بخشی از زندگی روزمره هستند. همچنین تمرین‌های انتهای فصل تکنیک‌هایی را برای شناسایی واکنش‌ها و خنثی کردن مکانیسم‌های دفاعی که عملکرد ظالمانه‌ای در زندگی ما دارند، ارائه می‌کنند. (Publisher's Weekly)

کتاب چرا چنین کاری از من سر می‌زند؟ برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این اثر را به تمامی دوستداران کتاب‌های روان‌شناختی و افرادی که به دنبال بهبود ارتباطات خود هستند، پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب چرا چنین کاری از من سر می‌زند؟ می‌خوانیم

گوش‌دادن به جیغ‌های نوزاد خوشایند نیست. انواع احساسات ناراحت‌کننده و دردناک را در شما به‌عنوان شنونده برمی‌انگیزد؛ اگر به واکنش‌های خود دقت کنید، شاید بتوانید از احساس نوزاد سردرآورید. برای شروع، اولین احساس ترس است. جیغ و گریه‌ی نوزاد ترس او را به دلیل تجربه‌ی جدید و غیرمنتظره‌اش از مواجهه با زندگی بیرون از بدن مادر نشان می‌دهد. نوزادان اغلب عصبانی به نظر می‌رسند، انگار از احساسی که دارند متنفرند یا از چنین احساسی آزرده‌اند.

شاید نوزاد گرسنه یا سردش باشد، از نظر جسمی ناراحت یا فقط خسته باشد. تجربه‌های جدید و ناآشنا دردناک‌اند و بچه از آن‌ها می‌ترسد؛ نمی‌داند این تجربه‌ها چقدر طول می‌کشند و اگر ناراحتی‌اش بیش‌ازحد طول بکشد عصبانی می‌شود؛ شاید از احساساتی که نمی‌تواند از دستشان خلاص شود رنجیده و حتی متنفر شود. به عقیده‌ی من، این‌ها اولین واکنش‌های ما به تجربه‌های ناآشنا یا دردناک‌اند؛ این احساسات با درجات مختلف در سراسر زندگی‌ ادامه می‌یابند.

بسیاری از افراد بالغ از تجربه‌ی جدید و ناآشنا می‌ترسند. این ترس‌ها باعث می‌شوند به افراد محتاطی تبدیل شویم که نمی‌خواهند موارد آشنا را به خاطر موارد نامعلوم رها کنند، مثلاً شانس خود را در شغل جدید، رابطه‌ی جدید، یا حتی مدل موی جدید امتحان کنیم. افراد بسیاری گرفتار روزمرگی‌های ثابت و مشخص می‌شوند، زیرا می‌ترسند الگوها را بشکنند و دست به کار غیرمنتظره‌ای بزنند؛ دلایل مختلفی برای این حالت وجود دارد. یکی از این دلایل، اضطراب ناشی از این تصور است که اگر همه‌چیز عوض شود چه حسی پیدا می‌کنند. ترس از هیجانات غیرمنتظره و پیش‌بینی‌نشده اغلب سازوکارهای دفاعی را وارد میدان می‌کند. برای همین چنین احساساتی را قبل از اینکه برایمان دردسرساز شوند خارج از دایره‌ی آگاهی نگه می‌داریم.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
بخش اول: درک سازوکارهای دفاعی روانی ما
فصل یک: «منی» که نمی‌شناسم
فصل دو: دغدغه‌های روانی اصلی ما
فصل سه: چشم‌انداز عاطفی
بخش دوم: تشخیص دفاع‌های روانی شما
فصل چهار: واپس‌زنی و انکار
فصل پنج: جابه‌جایی و واکنش وارونه
فصل شش: دوپاره‌سازی
فصل هفت: آرمانی‌سازی
فصل هشت: فرافکنی
فصل نه: کنترل‌کردن
فصل ده: تفکر
فصل یازده: دفاع‌های در برابر شرم
بخش سوم: بی‌اثرسازی دفاع‌های شما
فصل دوازده: ذهنیت تغییر
فصل سیزده: نقش انتخاب
فصل چهارده: آینده‌ی دفاع‌های شما
برای مطالعه‌ی بیشتر
سپاسگزاری
درباره‌ی نویسنده

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب چرا چنین کاری از من سر می‌زند؟
نویسنده
مترجممهسا حسینی سارانی
ناشر چاپیانتشارات نیماژ
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات299
زبانفارسی
شابک978-600-367-814-9
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب چرا چنین کاری از من سر می‌زند؟

F
۱۴۰۲/۱۲/۱۱
با سلام و درود
کتاب جالبی است، مکانیزم‌های دفاعی را به صورت ساده توضیح میدهد، با مثال‌هایی برای فهمیدن موضوع
جمله‌ای از کتاب: ساده‌ترین و غیرفنی‌ترین توضیح در این مورد از دونالد ملتزر14 روان‌کاو انگلیسی است که معتقد است اساساً همه‌ی سازوکارهای روانی دروغ‌هایی است که برای دوری از رنج به خود می‌گوییم.
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب چرا چنین کاری از من سر می‌زند؟

برای دریافت کتاب چرا چنین کاری از من سر می‌زند؟ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.