معرفی و دانلود کتاب مسئله مرگ و زندگی

عکس جلد کتاب مسئله مرگ و زندگی
قیمت:
۵۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مسئله مرگ و زندگی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مسئله مرگ و زندگی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مسئله مرگ و زندگی

کتاب مسئله مرگ و زندگی تجربه‌ی دردناک اروین د. یالوم بعد از تشخیص نهایی بیماری سرطان همسرش مریلین یالوم است؛ زوجی که پس از سال‌ها زندگی مشترک عاشقانه به یک‌باره با مسئله‌ی مرگ مواجه می‌شوند. این اثر تأثیرگذار بارقه‌ی امیدی برای همه‌ی ما انسان‌هاست که روزی دچار غم فراق خواهیم شد.

درباره‌ی کتاب مسئله مرگ و زندگی:

فرض کن فردی را در زندگی‌ات عاشقانه دوست داشته باشی و ناگهان او را از دست بدهی. مرگ کسی که دوستش داری، همانند از دست دادن قسمتی از وجود خویشتن است؛ همانقدر دردناک و عذاب‌آور! حفره‌ای در قلبت ایجاد می‌شود که با هیچ چیزی نمی‌توانی آن را پر کنی. همه‌ی ما مرگ از دست دادن عزیز و تنهایی را در زندگی تجربه کرده‌ایم، فرقی هم نمی‌کند که همانند اروین یالوم یک روانپزشک حرفه‌ای باشی یا فرد عادی که از علم روانشناسی چیزی نمی‌داند. همه‌ی ما انسان‌ها در زندگی به مرگ فکر می‌کنیم؛ مرگ خود و عزیزانمان و نمی‌دانیم در زمان تجربه آن چگونه جهان را تاب بیاوریم.

همه‌ی ما از فقدان و مرگ می‌ترسیم و همیشه به دنبال راهی برای کنار آمدن با آن می‌گردیم. اما گاهی از دست دادن عزیزی آنقدر ضربه‌ی سنگینی به روح و جانمان می‌زند که گویی هرگز به آرامش نخواهیم رسید. این تجربه یکی از دردناک‌ترین تجاربی‌ست که یک فرد در زندگی‌اش با آن روبه‌رو می‌شود.

اروین یالوم (Irvin D. Yalom) جزو روانپزشکان و نویسندگان تحسین شده‌ی بین‌المللی است که تمام زندگی خود را به مشاوره دادن و روان‌درمانگری افرادی اختصاص داد که در سوز فقدان عزیزانشان می‌سوختند. او هیچوقت فکرش را هم نمی‌کرد روزی مجبور باشد خودش را مشاوره دهد. تا زمانیکه متوجه شد همسرش مریلین یالوم (Marilyn Yalom)، نویسنده‌ی برجسته‌ی فمینیست، به بیماری سرطان مبتلا شده است؛ همسری که از پانزده سالگی او را عاشقانه دوست داشت و سال‌ها در کنارش با آرامش زندگی کرد. آن‌ها در طی این سال‌ها همانند روحی در یک بدن زندگی کردند اما با اطلاع از بیماری، آن دو تصمیم گرفتند تا تجارب خود را در کتاب مسئله مرگ و زندگی (A Matter of Death and Life) به اشتراک بگذارند؛ تلاش مریلین برای داشتن مرگی خوب و کوشش همسرس یالوم برای تحمل زندگی بدون او.

آن‌ها در این کتاب با ارائه‌ی گزارش‌هایی از روزهای آخر زندگی مشترکشان، دریچه‌ای تازه برای چگونگی داشتن زندگی بهتر در مواجهه با مرگ و یا از دست دادن عزیزترین فرد زندگی به روی ما می‌گشایند. اروین و مریلین در زندگی نعمت‌های بسیاری داشتند همانند: خانواده‌ای گرم و صمیمی، دوستانی مهربان، شغل عالی و ازدواجی عاشقانه و طولانی. اما همانند همه‌ی انسان‌های دیگر روزی با مرگ و فقدان مواجه شدند.

زمانیکه کتاب مسئله مرگ و زندگی به نیمه می‌رسد مریلین از دنیا می‌رود و اروین یالوم این اثر را تنهایی به پایان می‌رساند. در نهایت، این کتاب در سال 2021 به انتشار می‌رسد؛ کتابی که نه از مرگ بلکه از ارزش زیستن حرف می‌زند؛ هدیه‌ی بزرگی که روزی به پایان می‌رسد. در این کتاب با رنج و فقدان آشنا می‌شویم؛ از وداع با معشوقه‌ای که سال‌ها در کنارش زندگی کردیم؛ از همدلی همسری عاشق که می‌خواهد از رنج درد بیماری معشوقش بکاهد و به او اطمینان دهد که نگران تنهایی بعد از مرگ او نباشد. اثری که شما را به تأمل درباره‌ی شیوه‌ی عشق ورزیدن و زندگی بدون پشیمانی وا می‌دارد.

نکوداشت‌های کتاب مسئله مرگ و زندگی:

- مریلین و اروین چنان درخشان می‌نویسند که احساس می‌کنم آن دوره را در کنار آن‌ها زندگی کرده‌ام. این کتاب به ما موجودات فانی می‌آموزد که برای روز جدایی آماده شویم. (کاترین مانیکس، نویسنده‌ی کتاب پرفروش پایان در ذهن: مردن، مرگ و حکمت در عصر انکار)

- کتابی که به‌ مانند اروین و مریلین یالوم، بزرگ و فوق‌العاده است. (آرتور کلاینمن، نویسندۀ روح مراقبت)

- عاشقانه‌ای شگفت و فراموش‌نشدنی، کتابی که گذشته و حال را درمی‌نوردد. (جوآن کاچیاتوره، نویسنده‌ی تحمل غیرقابل‌تحمل‌ها)

- دو استاد برجسته و شرکای مادام‌العمر، درحالی‌که با پیری، آسیب‌‌پذیری و مرگ دست‌وپنجه نرم می‌کنند، در مواجهه‌ای صادقانه با ناپایداریِ زندگی، به ارزش عمیق‌تری از آن پی می‌برند. (فرانک اوستاسسکی، نویسنده‌ی پنج دعوت: آنچه مرگ می‌تواند در مورد زندگی به ما بیاموزد)

- یک داستان عاشقانه‌ی عمیق با درس‌هایی برای چگونگی زندگی و مرگ. (Kirkus Reviews)

کتاب مسئله مرگ و زندگی مناسب چه کسانی است؟

این کتاب شگفت‌انگیز به افرادی پیشنهاد می‌شود که می‌خواهند روش مواجهه با فقدان و مرگ عزیزانشان را بیاموزند.

با اروین د. یالوم بیشتر آشنا شویم:

او یکی از پیشگامان روان‌درمانی اگزیستانسیال است. اروین یالوم را با کتاب‌های داستانی و غیرداستانی‌اش که اغلب مضمونی روان‌شناختی دارند می‌شناسیم. بسیاری کتاب روان‌درمانی اگزیستانسیال را بهترین اثر یالوم و شناخته‌شده‌ترین منبع برای مطالعه در زمینه‌ی روان‌شناسی وجودی می‌دانند. او یکی از شناخته‌شده‌ترین نویسندگان در این حوزه به شمار می‌آید و جایزه‌ی انجمن روان‌پزشکی آمریکا در سال 2002 به وی تعلق گرفت. آثار او در سرتاسر جهان طرفداران بسیار زیادی دارند و اغلب در زمره‌ی پرفروش‌ترین کتاب‌های روان‌شناسی جای گرفته‌اند. اثر دیگر اروین د. یالوم با عنوان وقتی نیچه گریست از جمله همین کتاب‌هاست که در قالب داستانی جذاب و خیال‌انگیز به بیان بنیادی‌ترین و عمیق‌ترین مسائل می‌پردازد. از این کتاب اقتباسی سینمایی صورت گرفته است. از دیگر آثار محبوب او می‌توان به درمان شوپنهاور و مسئله‌ی اسپینوزا اشاره کرد.

در بخشی از کتاب مسئله مرگ و زندگی می‌خوانیم:

من، مریلین، هر روز روی مبل اتاق نشیمنمان دراز می‌کشم و از پنجره‌های سرتاسری به بلوط‌ها و درختان همیشه بهاری نگاه می‌کنم که در ملک ما می‌زیند. حالا بهار است و به برگ‌های سبزی نگاه می‌کنم که دوباره دارند روی بلوط دره‌ی باشکوهمان می‌رویند. اول صبح جغدی را دیدم که روی صنوبر میان خانه و دفتر اروین نشسته بود. می‌توانم بخشی از باغچه‌ی سبزیجاتمان را ببینم که پسرمان رِید در آن گوجه‌فرنگی، لوبیا سبز، خیار و کدو کاشته است. او از من می‌خواهد به رسیدن سبزیجات در تابستان، یعنی زمانی که به فرض او «بهتر شده‌ام» فکر کنم.

این چند ماه اخیر؛ یعنی بعد از ابتلا به میلوم متعدد، گرفتن داروهای سنگین و بستری شدن در بیمارستان بعد از سکته‌ی مغزی، کاملاً تیره‌ روز بوده‌ام. بعد از تزریق‌های هفتگی شیمی‌درمانی چندین روز از حالت تهوع و دیگر مشکلات جسمانی رنج می‌برم که نمی‌خواهم با توصیفشان وقت خوانندگان را بگیرم. بیشتر اوقات بیش از حد خسته‌ام - انگار دور مغزم را با پنبه پوشانده‌اند یا پرده‌ای مه‌آلود میان من و بقیه‌ی جهان را گرفته است.

دوستان زیادی داشته‌ام که به سرطان پستان مبتلا شده بودند و حالا می‌توانم تجربه‌ی آن‌ها را در جنگیدن با بیماری‌شان درک کنم. شیمی‌درمانی، پرتودرمانی، عمل و گروه‌های حمایتی بخش‌های اصلی زندگی روزمره‌ی بیماران سرطانی را تشکیل می‌دهند. بیست‌وپنج سال پیش وقتی تاریخچه‌ی پستان را می‌نوشتم هنوز سرطان پستان یک بیماری «کشنده» تصور می‌شد. امروز پزشکان آن را بیماری «مزمنی» تلقی می‌کنند که می‌تواند معالجه شود و از پا درآید. من به بیماران مبتلا به سرطان پستان حسودی‌ام می‌شود؛ چون آن‌ها با بهبود بیماری‌شان می‌توانند شیمی‌درمانی را قطع کنند. بیماران مبتلا به میلوم متعدد معمولاً باید درمان را ادامه دهند، هرچند که تزریق‌هایشان خیلی کمتر از هفته‌ای یک تزریقی است که من حالا دارم. بارها و بارها از خودم پرسیده‌ام: ارزش‌اش را دارد؟

من هشتادوهفت ساله‌ام. هشتادوهفت سالگی زمان پختگی برای مرگ است. وقتی به ستون آگهی درگذشت سانفرانسیسکو کرونیکل و نیویورک تایمز نگاه می‌کنم، متوجه می‌شوم بیشتر مرگ‌ها مربوط به افرادی است که هشتادوخُرده‌ای ساله یا جوان‌ترند. سن متوسط مرگ در ایالات‌متحد هفتادونه سال است. حتی در ژاپن هم که بالاترین آمار طول عمر را دارد، میانگین سن مرگ برای زنان 87. 32 است. بعد از زندگی رضایت‌بخش طولانی‌ای که در کنار اروین داشتم و در بیشترش هم سالم و سلامت بودم، چرا باید هر روز با این بدبختی و نومیدی زندگی کنم؟

فهرست مطالب کتاب

سرآغاز
فصل نخست: جعبه‌ی حیاتی
فصل دوم: نامعتبر شدن
فصل سوم: آگاهی از ناپایداری
فصل چهارم: چرا به خانه‌ی سالمندان نمی‌رویم؟
فصل پنجم: بازنشستگی: لحظه‌ی دقیق تصمیم‌گیری
فصل ششم: عقب‌نشینی و آرزوهای نوشُده
فصل هفتم: خیره به خورشید
فصل هشتم: بالاخره این مرگِ کیست؟
فصل نهم: رویارویی با پایان
فصل دهم: فکر کردن به خودکشی به کمک پزشک
فصل یازدهم: شمارش معکوس تا پنجشنبه
فصل دوازدهم: یک غافل‌گیری واقعی
فصل سیزدهم: پس حالا می‌دانی
فصل چهاردهم: حکم اعدام
فصل پانزدهم: بدرود به شیمی‌ درمانی - و به امید
فصل شانزدهم: از طب تسکینی تا مراقبت تسکینی
فصل هفدهم: مراقبت تسکینی
فصل هجدهم: توهمی آرام‌بخش
فصل نوزدهم: کتاب‌های فرانسوی
فصل بیستم: پایان نزدیک می‌شود
فصل بیست‌ویکم: مرگ از راه می‌رسد
فصل بیست‌ودوم: تجربه‌ی پس از مرگ
به یاد مى‌آوریم: رثاگویی برای مریلین
فصل بیست‌وسوم: زندگی یک آدم بالغ مستقل و جدا
فصل بیست‌وچهارم: تنها در خانه
فصل بیست‌وپنجم: میل جنسی و اندوه
فصل بیست‌وششم: عدم واقعیت
فصل بیست‌وهفتم: کرختی
فصل بیست‌وهشتم: کمک از شوپنهاور
فصل بیست‌ونهم: انکار آشکار شد
فصل سی‌ام: به بیرون گام نهادن
فصل سی‌ویکم: تردید
فصل سی‌ودوم: درباره‌ی خواندن کتاب‌های خودم
فصل سی‌وسوم: هفت درس پیشرفته در درمان اندوه
فصل سی‌وچهارم: تحصیلاتم ادامه دارد
فصل سی‌وپنجم: مریلین عزیز

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مسئله مرگ و زندگی
نویسنده،
مترجمحسین کاظمی یزدی
ناشر چاپیانتشارات بذر خرد
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات248
زبانفارسی
شابک978-622-7758-02-3
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان، کتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مسئله مرگ و زندگی

مهتاب محمدی کیوانی
۱۴۰۱/۱۱/۱۰
یک داستان واقعی از قصه نویس روان درمانگر که این بار زندگی خود را به همراه همسرش روایت می‌کند آن هم در آخرین روزهای عمر. قصه نویس رواندرمانگر ما با بیماری بدخیم رو به مرگ حتمی همسر مواجه می‌شود و خود همزمان با بیماری‌های دیگر. شرح این روزها شجاعتی می‌طلبد که یالوم به خوبی از پس آن برآمده است. انقدر جذاب بود که طی کمتر از ۲۴ ساعت خوندم.
mina emadi
۱۴۰۱/۴/۱۴
من عاشق کتابها و شخصیت یالوم هستم. این کتاب هم مثل بقیه کتابهاش عالی بود. البته بهتره کتابهای قبلش رو خونده باشید تا جذابیت این کتاب رو درک کنید. درمانگری که قلم روان و شیوایی داره و با اینکه روانشناس و درمانگر بزرگیه، اما هیچوقت ترسی از خودافشایی نداره و ما رو از درونی‌ترین احساسات و تفکراتش دور نگه نمیداره.
mitra.mh. 46
۱۴۰۱/۸/۱۵
اولین کتاب یالوم است که خواندم و از قلم روان و صداقت کلامش لذت بردم. علاقمند شدم دیگر کتاب‌های این روان درمانگر شریف را بخوانم و خواندن کتاب‌هایش را به دیگر مخاطبان کتابراه توصیه می‌کنم.
الهه مهتدی
۱۴۰۱/۸/۲۶
مثل همه‌ی کتابای یالوم فوق العاده ست، صبرشون در مقابل بیماری و مرگ ستودنی و آموختنیه
سارا علی مرادی
۱۴۰۲/۳/۳۱
از این نویسنده کتابای رواندرمانی اگزیستانسیال و درمان شوپنهاور رو بیشتر پیشنهاد میکنم
مهرانگیز براهویی
۱۴۰۲/۱۰/۵
واقعا حقیقت‌های تلخ مرگ رو شفاف توضیح میده.
هضمشو آسون میکنه
لیلا تفرقه
۱۴۰۱/۱۲/۵
همه کتابهای اروین یالوم بسیار قوی است بخصوص این کتاب ونگاه زیبا به مرگ
الی مهدوی
۱۴۰۰/۱۱/۱۲
جزو بهترین کتاب‌هایی که خوندم
مشاهده همه نظرات 8

راهنمای مطالعه کتاب مسئله مرگ و زندگی

برای دریافت کتاب مسئله مرگ و زندگی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.