معرفی و دانلود کتاب دگردیسی قدرت: بحران سوسیالیسم یا بحران دولت

عکس جلد کتاب دگردیسی قدرت: بحران سوسیالیسم یا بحران دولت
قیمت:
۹۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب دگردیسی قدرت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب دگردیسی قدرت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب دگردیسی قدرت: بحران سوسیالیسم یا بحران دولت

کتاب دگردیسی قدرت متشکل از مجموعه‌ای از مقالات سیاسی، فلسفی و تاریخی است که به همت احمد سیف و کاظم فرهادی گزینش و ترجمه شده‌اند. عمده‌ترین موضوع این مقالات، وضعیت سوسیالیسم در جهان امروز است.

درباره کتاب دگردیسی قدرت

انقلاب اکتبر روسیه یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین حوادث سال‌های آغازین سده‌ی بیستم بود. با این انقلاب موجی از امید جهان را درنوردید؛ امید به پایان عصر سرمایه‌داری، و ظهور کمونیسم به عنوان شکل نهاییِ جوامع انسانی. این امیدها در ابتدا موجه می‌نمودند. چه، اندکی پس از انقلاب کمونیستی / پرولتری در روسیه، آتش انقلاب در دیگر بخش‌های جهان نیز شعله‌ور شد. به نحوی که ظرف مدت زمانی کوتاه، بخش قابل توجهی از کره‌ی زمین، تحت سیطره‌ی حاکمیت‌هایی قرار گرفت که نظام خود را سوسیالیستی می‌نامیدند. با پایان سده‌ی بیستم و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی اما، این امیدها جملگی به یأس مبدل شد. حالا نوبت اردوگاه رقیب، یعنی اردوگاه کاپیتالیستی به رهبری ایالات متحده بود که بر طبل پیروزی بکوبد، و با امیدی همانقدر واهی، از پایان تاریخ، پایان عصر ایدئولوژی‌ها، و پیروزی نهایی لیبرال دموکراسی سخن بگوید. این امید نیز اما، خیلی زود به یأس بدل شد. سیر تاریخ نشان داد که نظام سرمایه‌داری بر بنایی سست استوار است. بحران‌هایی که این نظام در طول دو دهه‌ی گذشته تجربه نموده، جملگی اثبات می‌کنند که سوسیالیسم، در مقام رقیب و بدیل نظام سرمایه‌داری، نه تنها نمرده، بلکه امروزه به مراتب سرشارتر از امکانات بالقوه است. مقالاتی که در کتاب دگردیسی قدرت گرد آمده‌اند، همگی در باب امکان ظهور مجدد سوسیالیسم در جهان امروزند. این مقالات که از سوی نویسندگانِ همدل و همراه با سوسیالیسم نوشته شده‌اند، عمدتاً نقدهایی گزنده بر نظام نئولیبرالِ حاکم بر جهان امروز به شمار می‌روند.

سایمون کلارک، وینسنت بارنت، بوریس کاگارلیتسکی، کن لیوینگستون، دیوید م. کاتز و باب آرانت، برخی از نویسندگان این مجلدند.

مقالات کتاب دگردیسی قدرت، توسط احمد سیف و کاظم فرهادی برگزیده و به زبان فارسی ترجمه شده‌اند. چاپ این اثر بر عهده‌ی نشر اندیشه‌ی احسان بوده است.

کتاب دگردیسی قدرت مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به مباحث حوزه‌ی فلسفه‌ی سیاسی، مخاطبین اصلی کتاب دگردیسی قدرت به شمار می‌روند.

در بخشی از کتاب دگردیسی قدرت می‌خوانیم

در شوروی، سه گروه عمده از گذار به سرمایه‌داری حمایت کردند. گروه اوّل که در ضمن از آن دو گروه دیگر ضعیف‌تر است، طبقه نوبنیاد کارآفرینان بود. مراحل اوّلیه اصلاحات اقتصادی فرصت‌های بیشتری برای فعالیت‌های بخش خصوصی در مقیاس کوچک فراهم آورد که عمدتاً در کشاورزی، خدمات و بازرگانی بود. حتی در همان موقع هم طبقه‌یی وجود داشت که بازرگانان خصوصی غیرقانونی و نیمه‌قانونی را دربر‌می‌گرفت که بعضی از آنان بسیار ثروتمند هم بودند.

اکنون این طبقه رشد کرده و مشروعیت هم یافته بود. آنان با سازماندهی خود، کوشیدند منافع‌شان را در سطح عموم مطرح نمایند. البته منافع آنان در گسترش فعالیت بخش خصوصی و آزادی عملی بیشتر است. با تمام این اوصاف، در کل و به نسبت دیگران این گروه کوچک است.

گروه دوم که فعالانه از گذار به سرمایه‌داری حمایت کرد، انبوه روشنفکران شوروی بود. از نظر سیاسی، روشنفکران شوروی نسبتاً ضعیف و اکثریت هم جیره‌خوار رژیم بوده‌اند. امّا اقلیت کوچکی مخالف خوانی می‌کرد. گلاسنوست و دموکراتیزه کردنْ این گروه را در موقعیت بسیار بااهمیتی قرار داد. روزنامه‌نگاران و خبرنگاران تلویزیون به ناگاه خود را در وضعی یافتند که تقریباً هر آنچه دوست می‌داشتند، گزارش می‌کردند.

در شرایط جدید، نویسندگان، هنرمندان، آکادمیسین‌ها برای عرضه نظریه‌های خود به عموم در موقعیت بسیار مناسبی قرار داشتند. وقتی انتخابات انجام شد، بسیاری از افراد این گروه کوچک روشنفکران پر سروصدا به مقام‌هایی هم برگزیده شدند. حیرت‌آور است که چه تعداد زیادی از روشنفکران شوروی عمیقاً و به‌راستی به سرمایه‌داری اعتقاد دارند.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
گذار از سرمایه‌داری واقعاً موجود
پاول اوئرباخ، مِقند دسای، علی شمس آوری
بحران سوسیالیسم یا بحران دولت؟
سایمون کلارک
درک اقتصاددانان روسی از بازار: یک بررسی
وینسنت بارنت
روسیه در بزنگاه جنگ‌های تازه
بوریس کاگارلیتسکی
آیا دموکراسی در روسیه برقرار می‌ماند؟
کن لیوینگستون
دگرسانی فرایند اصلاحات اقتصادی در شوروی
دیوید م. کاتز
اصلاحات در شوروی و اقتصادِ نوکلاسیک غربی
الک‌نوو
خصوصی‌سازی و توسعه سرمایه‌داری در روسیه
سایمون کلارک
شالوده اقتصادی بحران سیاسی در روسیه
مایکل بوراووی، پاول کروتُف
ماهیت رکود در شوروی سابق
اکسل لیونهوف ‌وود
جنبش کارگران در روسیه
سایمون کلارک پیتر فیربرادر
تداوم فروپاشی اقتصاد روسیه
باب آرنات
افسانه‌ها و واقعیت‌های خصوصی‌سازی در روسیه
توماس. ای. ویسکاف
اصلاحات و انقلاب در پارک ملّی کمونیستی
سایمون کلارک وادیم بوریسف
جنبش‌ کارگری در روسیه 1992-1987
سایمون کلارک، پیتر فیربرادر، وادیم بوریسف
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب دگردیسی قدرت: بحران سوسیالیسم یا بحران دولت
نویسنده
مترجماحمد سیف، کاظم فرهادی
ناشر چاپیانتشارات اندیشه احسان
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات376
زبانفارسی
شابک978-622-6719-67-4
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب دگردیسی قدرت

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب دگردیسی قدرت

برای دریافت کتاب دگردیسی قدرت و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.