معرفی و دانلود کتاب رام‌ کننده‌ی باد: داستان پسری که از باد، برق ساخت

عکس جلد کتاب رام‌ کننده‌ی باد: داستان پسری که از باد، برق ساخت
قیمت:
۶۲۰۰۰ 31000 تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب رام‌ کننده‌ی باد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب رام‌ کننده‌ی باد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب رام‌ کننده‌ی باد: داستان پسری که از باد، برق ساخت

کتاب رام‌ کننده‌ی باد به روایت ویلیام کامکوامبا و برایان میلر نشان می‌دهد چطور می‌توان بدون گذراندن مدرسه و با کمترین امکانات دست به انجام کارهای بزرگ زد. ویلیام در یکی از روستاهای مالاوی، از فقیرترین کشورهای آفریقایی، موفق به اختراع توربین بادی و نجات روستا از خشکسالی شد. کتاب بیوگرافی این مخترع، انگیزه‌بخش بسیاری از جوانان کشورهای جهان سوم بوده، جوایزی را از آن نویسنده کرده و یک فیلم سینمایی از روی آن اقتباس شده ‌است.

درباره‌ی کتاب رام‌ کننده‌ی باد

کتاب رام‌کننده‌ی باد (The Boy Who Harnessed the Wind) جزو کتاب‌های زندگی‌نامه (ژانر بیوگرافی) قرار می‌گیرد. ویلیام کامکوامبا (William Kamkwamba) به همراه برایان میلر (Bryan Mealer)، نویسنده‌ی آمریکایی، زندگی‌نامه‌ی خود را به رشته‌ی تحریر درآورده و سینا یوسفی آن را به زبان فارسی برگردانده ‌است.

ویلیام و شش خواهرش در خانواده‌ای کشاورز زندگی می‌کردند. نه‌تنها خانواده‌ی آن‌ها، بلکه تمام روستا که اقوامشان هم به‌شمار می‌رفتند، همگی پیشه‌ی کشاورزی را برگزیده ‌بودند. آن‌ها ساکن یکی از روستاهای مالاوی در شرق آفریقا بودند. کشوری کوچک که در همسایگی موزامبیک، تانزانیا و زامبیا قرار گرفته ‌است.

در سالی که خشکسالی بسیار سختی بر روستای کامکوامبا حاکم شد، همه‌ی محصولات روستا از بین رفت. خانواده کامکوامبا دیگر محصولی برای خوردن یا فروش نداشتند و این فقر را برایشان تشدید کرد. در شرایطی که خانواده به‌سختی امرارمعاش می‌کرد، ویلیام در فکر فرو رفته‌ بود تا راهی برای رهایی از قحطی پیدا کند.

در کتاب رام‌کننده‌ی باد درباره ویلیام کامکوامبا می‌خوانیم که این پسر به‌خاطر ناتوانی در پرداخت شهریه‌ی مدرسه، ترک تحصیل کرده ‌بود اما اوقات زیادی را در کتابخانه‌ی محلی می‌گذراند. او با مطالعه‌ی کتاب‌های علمی و استفاده از قوه‌ی خلاقیت، توانست وسیله‌ای اختراع کند که روستا را از خشکسالی نجات داد.

ویلیام با اصرار زیاد از پدرش می‌خواست دوچرخه‌اش را به او بدهد تا اوراقش کند. پدرش اوایل مخالفت می‌کرد اما سماجت ویلیام را که دید، راضی شد تا دوچرخه‌اش در راستای اختراع او تکه‌تکه شود.

ویلیام کامکوامبا توانست با ترکیب قطعات دوچرخه‌ی قراضه‌ی پدرش و دیگر آت‌وآشغال‌های موجود در روستا توربین بادی بسازد. او جلوی چشمان ازحدقه‌درآمده‌ی اهالی روستا، توربین بادی‌اش را به‌کار انداخت و توانست آب را به زمین‌های کشاورزی پمپ کند.

چنین اختراعی با کمترین امکانات باعث شد تا دنیا به او و نبوغش چشم بدوزد. او به برنامه‌ی تد دعوت شد، از روی زندگی‌اش فیلم ساختند و کتاب نوشتند، مؤسسه‌ای برای پرورش ایده‌های نوجوانان مالاوی به راه انداخت و نوجوانان زیادی در سراسر دنیا از او الهام گرفتند.

گفتنی‌ست این کتاب به‌همت انتشارات پرتقال روانه‌ی بازار نشر شده است.

اقتباس‌های سینمایی از کتاب رام‌ کننده‌ی باد

در سال 2019 بازیگر و کارگردان نیجریایی اصل انگلیسی، چیویتل اجیوفور (Chiwetel Ejiofor)، فیلمی براساس داستان زندگی ویلیام کامکوامبا با اقتباس از روی کتاب و به همین نام ساخت. بازیگرانی از جمله خود چیویتل اجیوفور، مکسول سیمبا، لیلی باندا و فیلبرت فالاکزا در این فیلم به ایفای نقش پرداختند. نمره‌ی 7.6 از سایت imdb و 86 از راتن تومیتوز نشان از ارزش بالای تماشای این فیلم دارد.

جوایز و افتخارات کتاب رام‌ کننده‌ی باد

  • برنده‌ی جایزه ALA Alex سال 2010
  • برنده‌ی جایزه‌ی کتاب کودک Africana
  • برنده‌ی جایزه‌ی بین‌المللی کتاب کورین سال 2010
  • برنده‌ی عنوان «یک کتاب، یک جامعه» در سال 2013
  • انتخاب به‌عنوان منابع مطالعاتی اجباری در چندین دانشگاه

نکوداشت‌های کتاب رام‌ کننده‌ی باد

  • داستانی الهام‌بخش درباره‌ی کنجکاوی و نبوغ (Publishers Weekly)
  • رام‌کننده‌ی باد شمایی پویا از فردی جوان است که تعلق خاطر به سرزمین، نگرانی‌ برای جامعه‌ و جهش او برای حل مشکلاتش تبدیل به الگویی الهام‌بخش می‌شود. (School Library Journal)
  • این کتاب قطعاً به مذاق بزرگسالانی خوش خواهد آمد که مشتاق خواندن داستانی امیدبخش از انسانی واقعی در جهان سوم هستند. همچنین، کودکان نیز با این داستان ارتباط برقرار می‌کنند و عاشق کنجکاوی، تاب‌آوری و تدبیر این جوان دلیر آفریقایی می‌شوند. (Wall Street Journal)

کتاب رام‌ کننده‌ی باد برای چه کسانی مناسب است؟

افرادی که به‌دنبال داستان‌های الهام‌بخش و واقعی هستند، نباید اثر بیوگرافی رام‌کننده‌ی باد را از دست بدهند.

با ویلیام کامکوامبا و برایان میلر بیشتر آشنا شویم

ویلیام کامکوامبا، مخترع، نویسنده و مهندس مالاویایی است که در آگوست 1987 به دنیا آمد. او در کودکی به‌خاطر فقر شدید، نتوانست شهریه‌ی مدرسه‌اش را بپردازد. ترک مدرسه، زمینه‌ی ورود او به کتابخانه‌ی محلی و کشف علاقه‌اش نسبت به الکترونیک را رقم زد. او در چهارده‌ سالگی موفق به اختراع توربین بادی در روستای زادگاهشان شد. این اختراع نام او را بر سر زبان‌ها انداخت.

ویلیام کامکوامبا اکنون یکی از سخنرانان انگیزشی برنامه تد و فعالین حوزه‌ی اختراعات و استعدادیابی است. ویلیام در سال 2013 از سوی نشریه تایم در فهرست یکی از سی انسان متحول‌کننده‌ی جهان قرار گرفت که زیر سی‌سال سن دارند. او در سال 2014 نیز تحصیلات خود را در رشته‌ی مطالعات زیست‌محیطی ادامه داد.

دیگر نویسنده این کتاب، برایان میلر اهل نیویورک است که تاکنون کتاب‌های «پادشاهان چشمه‌های بزرگ»، «شهر آشغال» و «همه‌چیز باید برای زنده‌ماندن بجنگند» را به رشته تحریر درآورده ‌است.

در بخشی از کتاب رام کننده‌ی باد می‌خوانیم

ما در دهکده‌ای کوچک در آفریقا زندگی می‌کردیم با وجود این بیشتر تفریحاتمان شبیه بچه‌هایی بود که در جاهای دیگر دنیا زندگی می‌کنند؛ فرقش اینجا بود که ما از وسایل متفاوتی استفاده می‌کردیم. وقتی با دوست‌هایم در آمریکا صحبت کردم، مطمئن شدم این حرف‌هایم واقعیت دارد. بازی‌های بچه‌ها در سراسر دنیا شبیه به هم است. اگر این‌جوری به قضیه نگاه کنید، می‌بینید که دنیا آن‌قدر‌ها هم بزرگ نیست.

من و دوست‌هایم عاشق کامیون بودیم. عاشق کمپرسی‌های چهار تُنی‌ای که موقع خارج شدن از مزرعه‌های بزرگ، زمین را زیر پاهای خود به لرزه درمی‌آوردند و گردوخاک هوا می‌کردند. عاشق وانت‌هایی بودیم که مردم را از ویمبه می‌بردند به نزدیک‌ترین شهر، یعنی کاسونگو. عاشق همه‌شان بودیم. هر هفته سر اینکه چه کسی می‌تواند بهترین کامیون را بسازد، با هم رقابت می‌کردیم. می‌دانم که در آمریکا می‌شود از مغازه کامیون‌های اسباب‌بازی‌ای خرید که از قبل سر هم شده‌اند. ولی ما در مالاوی کامیون‌هایمان را از پاکت‌های شِیک‌شِیک و چند تکه سیم درست می‌کردیم. به نظر خودمان کامیون‌های ما به زیبایی کامیون‌های آمریکایی بود.

محور چرخ‌های کامیون‌هایمان تکه سیم‌هایی بود که پولشان را با چیدن انبه درمی‌آوردیم. چرخ کامیون‌هایمان هم در واقع در بطری بود. البته از آن‌ها بهتر درهای پلاستیکی بطری‌های روغن آشپزی مادرهایمان بود؛ چون بیشتر دوام می‌آوردند. تازه اگر موفق می‌شدیم تیغ‌های اصلاح پدرهایمان را بگیریم، می‌توانستیم طرح آج مخصوصمان را رویش حک کنیم. این‌طوری اگر رد کامیون را در خاک می‌دیدیم، می‌فهمیدیم آن کامیون متعلق به کدام کمپانی است؛ مثلاً کمپانی کامکوامبا تویوتا یا کمپانی گیلبرت با مسئولیت محدود.

فهرست مطالب کتاب

آغاز
فصل یک: وقتی جادو فرمانروای دنیا بود
فصل دو: کامبا
فصل سه: کشف چیزی به نام علم
فصل چهار: زندگی پراضطراب کشاورزهای آفریقایی
فصل پنج: قحطی در مالاوی
فصل شش: تکالیف مدرسه
فصل هفت: وقتی برای مردن
فصل هشت: بیست روز
فصل نه: کتابخانه
فصل ده: فصل برداشت
فصل یازده: تولد آسیاب بادی
فصل دوازده: بزرگ‌تر و پرنورتر
فصل سیزده: مخترع خستگی‌ناپذیر
فصل چهارده: جهان ویمبه را کشف می‌کند
فصل پانزده: ملاقات با تد و تام
گفتار پایانی
سپاسگزاری

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب رام‌ کننده‌ی باد: داستان پسری که از باد، برق ساخت
نویسنده،
مترجمسینا یوسفی
ناشر چاپیانتشارات پرتقال
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات258
زبانفارسی
شابک978-600-462-707-8
موضوع کتابکتاب داستان و رمان نوجوان
قیمت نسخه الکترونیک
۶۲۰۰۰ 31000 ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب رام‌ کننده‌ی باد

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب رام‌ کننده‌ی باد

برای دریافت کتاب رام‌ کننده‌ی باد و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.