معرفی و دانلود کتاب راهنمای جامع و مصور پرورش قارچ‌های خوراکی

عکس جلد کتاب راهنمای جامع و مصور پرورش قارچ‌های خوراکی
قیمت:
۹۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب راهنمای جامع و مصور پرورش قارچ‌های خوراکی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب راهنمای جامع و مصور پرورش قارچ‌های خوراکی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب راهنمای جامع و مصور پرورش قارچ‌های خوراکی

همان‌طورکه از اسم کتاب راهنمای جامع و مصور پرورش قارچ‌های خوراکی پیداست، این اثر تمام اطلاعاتِ لازم را در اختیار علاقه‌مندان به کشت قارچ قرار می‌دهد. پاول استمتس و جی. اس. شیلتون، نویسندگان اثر حاضر، با تکیه بر تحقیقات و آزمایشات متعدد، راهنمای گام‌به‌گام و دقیقی ارائه می‌دهند که مراحل کاشت هاگ تا برداشت محصول را در بر می‌گیرد.

درباره‌ی کتاب راهنمای جامع و مصور پرورش قارچ‌های خوراکی

کشت قارچ دکمه‌ای دو قرن پیش در فرانسه آغاز شد و سپس توسط تولیدکنندگان دنیای غرب ادامه یافت. کاشت قارچ‌های دکمه‌ای به‌دلیل هزینه‌ی نسبتاً کم مواد اولیه در سراسر دنیا رواج یافت، اما نسبت به گل و گیاهان دیگر به مراقبت دقیق‌تری نیاز داشت. پاول استمتس (Paul Stamets) و جی. اس. شیلتون (J. S. Chilton)، محبوبیت روزافزون قارچ‌ها را مدیون پیشرفت علم و دانش می‌دانند که سرآغاز آن در دهه‌ی 1960 بود. کتاب راهنمای جامع و مصور پرورش قارچ‌های خوراکی (The Mushroom Cultivator: A Practical Guide to Growing Mushrooms at Home) اطلاعات مفیدی پیرامون کاشت خانگی قارچ‌های خوراکی در اختیار خوانندگان می‌گذارد و راهنمایی گام‌به‌گام از مرحله‌ی کاشت هاگ تا برداشت قارچ ارائه می‌دهد.

در طول تاریخ، در فرهنگ‌های مختلف بشری، قارچ‌های خوراکی نقش بسزایی در مصرف خوراکی و دارویی داشته‌اند. قارچ‌ها از نظر میزان پروتئین و ویتامین‌های B و C، نسبت به بسیاری گیاهان و حبوبات، در رده‌ی بالاتری جای می‌گیرند. از نظر پروتئین نیز بالاتر از بسیاری از سبزیجات و حبوبات (به‌جز نخودسبز، لوبیا، عدس) و پایین‌تر از فرآورده‌های دام و طیور (گوشت، ماهی، تخم‌مرغ، پنیر) و نان قرار دارند. روش‌های پرورش قارچ صرف‌نظر از نوع آن، از الگوی واحدی پیروی می‌کنند. به‌عبارت‌دیگر تمامی قارچ‌ها، دارای چرخه‌ی زندگی مشابهی از کاشت تا باردهی هستند.

پاول استمتس و جی. سی. شیلتون ویژگی‌های محیط کشت مناسب را برای قارچ‌ها برمی‌شمرند. اتاقک تلقیح یا آزمایشگاه استریل محیطی است که تمام ویژگی‌های مطلوب برای کشت را داراست. پس از فراهم آوردن محیط آزمایشگاهی، باید محیط مناسب برای کشت آگار فراهم آید. آگارْ عصاره‌ی خشکِ نوعی جلبک دریایی است، اما کاربردهایی بسیار وسیع‌تر از جلبک دارد. از آگار برای سفت کردن محیط کشت استفاده می‌کنند. سپس نوبت به کشت هاگ می‌رسد؛ هاگ یک سلول تولیدمثل است که می‌تواند بدون ترکیب با سلول دیگری، منجر به تولید جانداری جدید شود. نویسندگان در این بخش از کتاب، به تکنیک‌های جوانه‌زنی هاگ و نتایج کشت توده‌ای هاگ نیز اشاره می‌کنند.

کتاب راهنمای جامع و مصور پرورش قارچ‌های خوراکی حاصل تحقیقات و آزمایشات متعدد مؤلفین پیرامون قارچ‌های خوراکی است که اطلاعات سودمندی در اختیار تمام علاقه‌مندان به کشت این محصول قرار می‌دهد. این کتاب مورد تأیید سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور است و از پرفروش‌ترین کتاب‌های آموزشی در ایران به شمار می‌رود. ‌انتشارات سخن‌گستر این کتاب را چاپ و روانه‌ی بازار کرده است.

کتاب راهنمای جامع و مصور پرورش قارچ‌های خوراکی برای چه کسانی مناسب است؟

اگر در فکر پرورش قارچ هستید، کتاب راهنمای جامع و مصور پرورش قارچ‌های خوراکی تمام آنچه را باید بدانید، به شما خواهد گفت.

در بخشی از کتاب راهنمای جامع و مصور پرورش قارچ‌های خوراکی می‌خوانیم

در اصطلاح، به مجموعه‌ای از ژن‌‌ها، کروموزوم ‌می‌‌گویند و در تعریف دیگر، کروموزوم‌‌ها را ‌می‌‌توان مجموعه‌ای از مولکول‌‌های طویل DNA دانست که هریک از آن‌‌ها حاوی چندهزار ژن ‌می‌باشد. در این مبحث، ‌می‌توان ژن‌ها را به‌صورت دانه‌های تسبیح بر روی یک رشته‌ی نخ متصور شد، به‌طوری‌که بتوان رشته‌ی نخ را از هر نقطه بین 2 دانه تسبیح قطع کرده و مجدداً به همان محل برش یا به هر قسمت دیگر از نخ و یا به تعبیر دیگر، به هر یک از کروموزوم‌ها متصل کرد.

کروموزوم‌ها، بسیار کوچکند که تنها با رنگ‌آ‌میزی‌های خاص و ‌میکروسکوپ‌های قوی، ‌می‌توان انواع بزرگتر آن را مشاهده کرد. متأسفانه کروموزوم قارچ‌ها، بسیار کوچک بوده و تعداد آن‌ها (که مشخصه‌ی هر گونه است) تاکنون برای تعداد زیادی از قارچ‌ها تعیین نشده است.

درون سلول هر موجود زنده مجموعه‌ی کاملی از کروموزوم‌ها وجود دارند. این بدان معنی است که در هر لحظه با تقسیم هر سلول، رونوشتی کامل از هر کروموزوم و درنتیجه رونوشتی از هر ژن درون ژنوم هر موجود زنده باید تهیه شود. فرآیند نسخه‌برداری سلولی تقریباً کامل بوده و تقریباً به اندازه‌ی یک خطا در هر یک‌‌میلیون ژن در آن رخ ‌می‌دهد. بدین معنی که برای یافتن یک جهش تصادفی در یک ژن خاص باید یک ‌میلیون سلول را بررسی کنید. البته عوامل ایجادکننده‌ی جهش‌ها ‌می‌توانند این مقدار را افزایش دهند. این گونه خطا‌های نسخه‌برداری، منبع جهش‌های ز‌مینه‌ای بوده و همیشه در هر موجود زنده یافت ‌می‌شوند.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
مقدمه
فصل اوّل: آشنایی با پرورش قارچ‌های خوراکی
فصل دوم: تکنیک‌های استریل و کشت آگار
فصل سوم: تولید اسپان
فصل چهارم: سالن پرورش قارچ
فصل پنجم: تولید کمپوست قارچ دکمه‌ای
فصل ششم: بسترهای غیرکمپوستی
فصل هفتم: اسپان‌زنی و پنجه‌دوانی میسلیوم‌ها
فصل هشتم: خاک پوششی
فصل نهم: راهکارهای تولید ته‌سنجاقی قارچ
فصل دهم: عوامل محیطی
فصل یازدهم: پرورش گونه‌های مختلف قارچ خوراکی
فصل دوازدهم: مشکلات پرورش قارچ دکم‌های و راهنمای رفع آن‌ها
فصل سیزدهم: بیماری‌های قارچ خوراکی
فصل چهاردهم: آفات قارچ خوراکی
فصل پانزدهم: ژنتیک قارچ خوراکی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب راهنمای جامع و مصور پرورش قارچ‌های خوراکی
نویسنده،
مترجمساسان جعفرنیا، مهدی داعی
ناشر چاپیانتشارات سخن گستر
سال انتشار۱۳۹۵
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات480
زبانفارسی
شابک978-964-477-297-9
موضوع کتابکتاب‌های آموزش پرورش گل و گیاه
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب راهنمای جامع و مصور پرورش قارچ‌های خوراکی

برای دریافت کتاب راهنمای جامع و مصور پرورش قارچ‌های خوراکی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.