معرفی و دانلود کتاب راهنمای سلامت روان کودکان: تروما

عکس جلد کتاب راهنمای سلامت روان کودکان: تروما
قیمت:
۲۱۰۰۰ ۱۲,۶۰۰ تومان ۴۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب راهنمای سلامت روان کودکان: تروما و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب راهنمای سلامت روان کودکان: تروما و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب راهنمای سلامت روان کودکان: تروما

کتاب راهنمای سلامت روان کودکان: تروما، اثری از بتسی دو تیری، به مسئله‌‌ی تروما در کودکان می‌پردازد. تروما یا رویداد آسیب‌زا، در کودکان موجب به‌ وجود آمدن اختلالات روانی و عوارض قابل‌توجه جسمی خواهد شد. این رویداد آسیب‌زا، می‌تواند به‌ دنبال رخدادهای ترسناک یا خشونت‌آمیز ایجاد شود. نویسنده در این اثر، به دنبال ارائه‌ی راهکارهایی برای از بین بردن و یا کنترل‌ کردن این عوارض است.

درباره‌ی کتاب راهنمای سلامت روان کودکان: تروما

چقدر درباره‌ی ترومای دوران کودکی اطلاعات دارید؟ آیا می‌دانید که پیامدهای منفی این آسیب‌های روانی، ممکن است برای همیشه کودک را از داشتن یک زندگی سالم محروم کند؟ به طور مثال، تجارب تروماتیک در دوران کودکی باعث استرس می‌شود و درنتیجه بر سیستم ایمنی، عصبی و غدد اثرگذار است. ترومای دوران کودکی اغلب با پیامدهای نامطلوبی از جمله افسردگی، فشار خون بالا، بیماری‌های خودایمنی، سرطان ریه و مرگ‌ومیر زودرس همراه خواهد بود.

بتسی دو تیری (Betsy de Thierry) در کتاب راهنمای سلامت روان کودکان: تروما (The Simple Guide to Child Trauma)، از چیستی و چرایی ترومای کودکان صحبت می‌کند. تروما یا رویداد آسیب‌زا، یک واقعه‌ی ترسناک، خطرناک یا خشونت‌آمیز مانند تصادف، خشونت خانگی، جنگ، تجاوز و... است که زندگی یا سلامتی کودک را تهدید می‌کند. کودکان در فهم پیش‌آمدهایی که در اطراف آن‌ها رخ می‌دهند، بسیار باهوش و حساس هستند. واکنشی که از خود نشان می‌دهند نیز کنترل‌نشده‌تر و به‌تبع، آسیب‌زننده‌تر است. این کتاب نشان می‌دهد که چگونه کودکان آسیب‌دیده را به آرامش دعوت کنیم و بدانیم که چگونه یک رویداد آسیب‌زا بر رفتار آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

بتسی دو تیری در کتاب راهنمای سلامت روان کودکان: تروما، ابتدا به توضیح مفهوم تروما به شکل تخصصی می‌پردازد. سپس از تأثیر یک رویداد آسیب‌زا بر روان کودکان سخن به میان می‌آورد. گاهی اوقات کودکان در شرایط بحرانی قرار دارند؛ مانند کودکان کار یا جنگ‌زده. اما در برخی موارد، باوجود این‌که والدین مراقبت کاملی از فرزندان خود به‌ عمل می‌آورند؛ اما ممکن است تروما درنتیجه‌ی یک اتفاق خارجی مثل خشونت اجتماعی یا تجاوز رخ دهد. ترومای ناشی از این رخدادها، می‌تواند موجب احساس ترس، درماندگی و یا واکنش‌های جسمی مانند تپش قلب، حالت تهوع یا از دست دادن کنترل روده و مثانه شود.

بتسی دو تیری پس از بیان و شرح این مسئله، به ارائه‌ی راهکارهایی برای کمک به آرامش کودکان می‌پردازد. در این بین، راهکارهایی برای درمان و مواجهه با این اختلالات پیشنهاد می‌دهد.

فاطمه سیفی و پرستو کفایی‌زاد طهرانی این اثر را ترجمه کرده‌اند. کتاب حاضر در سال 1400 توسط نشر پندار تابان به چاپ رسیده است.

نکوداشت‌های کتاب راهنمای سلامت روان کودکان: تروما

  • کاری که این «راهنمای ساده» با ظرافت و سرعت انجام می‌دهد، این است که حجم زیادی از تحقیقات روانشناسی، مددکاری اجتماعی، علوم اعصاب، بیوشیمی، ژنتیک و... را مستقیماً به متخصصان پرمشغله اما علاقه‌مند، والدین و همچنین مراقبانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، ارائه می‌دهد. من تاکنون کتاب حاضر را سه‌بار خوانده‌ام و هربار به دیدگاه‌های جدید و متفاوتی دست یافته‌ام. پس شما هم از خواندنش لذت ببرید! (پروفسور دیوید شمینگز)

  • این متن به‌عنوان یک منبع در دسترس و مفید برای متخصصان پرمشغله و والدین یا مراقبان کودک به طور یکسان کاربردی خواهد بود. بتسی از موضوعات پیچیده ابهام‌زدایی کرده و در‌عین‌حال خواننده را به مهارت‌های عملی مجهز می‌سازد. (بک میسون)

  • دو تیری با ساده‌سازی دنیای پیچیده‌ی ترومای دوران کودکی، با استفاده از اصطلاحات ملموس و قابل‌‌درک، تسلط خود را در این زمینه نشان می‌دهد. سبک نگارش او، علم عصب‌شناسی تروما را به روشی درمانی تبدیل می‌کند که هر بزرگسالی می‌تواند بر روی کودکان خود اعمال کند. (کندرا موریس)

کتاب راهنمای سلامت روان کودکان: تروما برای چه کسانی مناسب است؟

خواندن این کتاب به والدین و مراقبان کودک و کسانی که دغدغه‌ی برطرف‌سازی آسیب‌های روانی کودکان را دارند، توصیه می‌شود.

با بتسی دو تیری بیشتر آشنا شویم

بتسی دو تیری، یک روان‌درمانگر مجرب و معلم مدرسه‌ی ابتدایی اهل بریتانیاست که چندین مؤسسه‌ی خیریه را برای خانواده‌های آسیب‌دیده، تأسیس کرده است. او از متخصصان حوزه‌ی بحران روانی یا تروما به شمار می‌رود. بتسی مدیر مرکز بازیابی تروما است که به کودکان آسیب‌دیده یاری می‌رساند. او همچنین مدیرعامل BdT Ltd است که در زمینه‌ی آموزش تروما، مشاوره و رهبری فعالیت دارد. کتاب‌های «راهنمای سلامت روان کودکان: پسران حساس» و «راهنمای سلامت روان کودکان: شرم» از جمله بهترین آثار بتسی دو تیری هستند.

در بخشی از کتاب راهنمای سلامت روان کودکان: تروما می‌خوانیم

متأسفانه کودکان و نوجوانان سریعاً متوجه تغییرات اطرافشان می‌شوند (حتی نشانه‌های غیرکلامی مثل فضای پراسترس و ترسناک خانه را هم سریع می‌فهمند) و این موضوع برای مراقبان بزرگسال کمی تلخ است. برای ما بزرگسالان، خواندن و فکر کردن درباره‌ی تروما واقعاً سخت است، چرا که اغلب باعث می‌شود ما احساس بدی درباره‌ی «کامل نبودن» خودمان پیدا کنیم. با این وجود مهم است بدانیم که کودکان و نوجوانان چگونه مورد آسیب قرار می‌گیرند تا به آن‌ها کمک کنیم بهبود یابند و آینده‌ای خالی از همه‌ی آنچه که دیده‌اند، شنیده‌اند و تجربه کرده‌اند، داشته باشند. همین که شما در حال مطالعه‌ی این کتاب هستید، نشان می‌دهد فرد دلسوزی هستید که می‌خواهید کودکان تحت مراقبت شما به‌خوبی زندگی کنند. ممکن است شما بخواهید کودکان اطرافتان فرصت‌هایی که خودتان نداشته‌اید را داشته باشند و احساس ارزشمندی و محبتی را که حتی خودتان هنگام کودکی تجربه نکرده‌اید، تجربه کنند.

چه چیزهایی باعث می‌شوند که کودکان دچار تروما شوند؟ کودکان در هر محیط ترسناکی ممکن است دچار تروما (آسیب) شوند. آن‌ها در محیطی که افراد بزرگسال عصبانی، پرخاشگر، بی‌توجه یا بی‌عاطفه و سرد باشند، غوطه‌ور می‌شوند. آن‌ها متوجه محیط‌های «سرد هیجانی» می‌شوند، محیط‌هایی که افراد بزرگسال راحت نیستند احساساتشان را بیان کنند و در نتیجه چنین کودکانی روش‌های مقابله‌ای را پرورش می‌دهند، که نیاز به روابط هیجانی و عاطفی دارند. آن‌ها همچنین تحت تأثیر محیط‌های پرتنش و اضطراب هستند و یا ممکن است خودشان هم اضطراب بگیرند یا روش‌های مقابله‌ای از طریق مکانیسم‌های مقابله با محیط اضطراب‌برانگیز را در خودشان پرورش دهند که ممکن است شامل هر نوع رفتاری از جمله انجام رفتارهای خطرناک یا سرکوب هیجانات باشد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
پیشگفتار
فصل 1: آشنایی با تروما
فصل 2: تأثیرات تروما
فصل 3: کمک به آرام شدن کودکان
فصل 4: رفتارهای ناشی از ناکامی در کودکان آسیب‌دیده
فصل 5: روش‌های اصلی برای کمک به بهبودی کودکان
فصل 6: موضوعات مهمی که برای تسهیل روند بهبودی باید در نظر بگیرید
فصل 7: آشنایی با درمان‌های مختلف و در دسترس
نتیجه‌گیری

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب راهنمای سلامت روان کودکان: تروما
نویسنده
مترجمفاطمه سیفی، پرستو کفایی زاد طهرانی
ناشر چاپیانتشارات پندار تابان
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات84
زبانفارسی
شابک978-622-281-024-5
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی کودک و نوجوان
قیمت نسخه الکترونیک
۲۱۰۰۰ ۱۲,۶۰۰ ت ۴۰%
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب راهنمای سلامت روان کودکان: تروما

برای دریافت کتاب راهنمای سلامت روان کودکان: تروما و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.