معرفی و دانلود کتاب راهنمای سلامت روان کودکان: شرم

عکس جلد کتاب راهنمای سلامت روان کودکان: شرم
قیمت:
۳۰۵۰۰ ۱۸,۳۰۰ تومان ۴۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب راهنمای سلامت روان کودکان: شرم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب راهنمای سلامت روان کودکان: شرم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب راهنمای سلامت روان کودکان: شرم

کتابی ساده و روان که به سؤالات والدین درباره‌ی تجربه‌ی شرم در کودکان پاسخ می‌دهد. کتاب راهنمای سلامت روان کودکان: شرم نوشته‌ی بتسی دو تیری روش‌های کاربردی و دقیقی را برای برخورد والدین با شرم در کودکان ارائه می‌کند و می‌کوشد از این راه به ارتقای سلامت کودکان کمک کند.

درباره‌ی کتاب راهنمای سلامت روان کودکان: شرم

احساس شرم از آن دست حس‌هایی است که گاهی ما آن را با احساس‌های دیگر مانند گناه، خجالت یا پشیمانی اشتباه می‌گیریم؛ روان‌شناسان معتقدند ما در بسیاری مواقع ترجیح می‌دهیم احساس شرم را نادیده بگیریم، چرا که با یادآوری آن، خاطرات، باورها و احساساتی را که هنگام شرم داشته‌ایم را نیز به‌خاطر می‌آوریم و ممکن است بارها و بارها این احساس را در خود بازتولید کنیم.

کتاب راهنمای سلامت روان کودکان: شرم (The Simple Guide to Understanding Shame in Children) نوشته‌ی بتسی دو تیری (Betsy de Thierry) مجموعه‌ای است که به ما نشان می‌دهد چگونه با شرم از سنین کودکی برخورد کنیم و آن را به عنوان یک احساس در میان دیگر احساسات کودکان‌مان به رسمیت بشناسیم؛ این کتاب توضیح می‌دهد که شرم چطور بر روابط اجتماعی تأثیر می‌گذارد و کودکان را در برقراری رابطه دچار مشکل می‌کند.

نویسنده در کتاب نامبرده شرح می‌دهد که «شرم» و احساس آن ناشی از حس تعلق داشتن طبیعی انسان‌ها است؛ در صورتی که والدین کودک نتوانند این احساس را شناسایی و با آن برخورد صحیح داشته باشند ممکن است فرزندان خود را از احساس تعلق داشتن به جمع دوستان یا خانواده که مقدمه‌ای بسیار مهم در پایداری سلامت روان در بزرگسالی نیز هست، محروم کنند و موجب تبعات جبران‌ناپذیری در روح و روان کودکان شوند.

بتسی دو تیری در کتاب راهنمای سلامت روان کودکان: شرم تلاش می‌کند وضعیتی کلی از احساس شرم تصویر کند؛ بنابراین در فصل‌های ابتدایی کتاب به این موضوع حیاتی پرداخته است که شرم چیست و چگونه باید آن را شناسایی کرد. همچنین این احساس چگونه بر روح و روان ما اثر می‌گذارد و این آثار تا سنین بزرگسالی چگونه حفظ می‌شوند؟ در فصل‌های پایانی کتاب نیز به این موضوع پرداخته می‌شود که به کدام شیوه باید احساس شرم را بهبود داد و چطور در برابر آن تاب‌آوری داشت؟

از نکات مهم و قابلِ‌توجه کتاب پرداختن به تبعات اجتماعی شرم است؛ نویسنده‌ی کتاب با توجه به مطالعات و تجربیات خود تأثیر شرم را در مهارت‌های فرزندپروری، محیط‌های آموزشی، سازمان‌های کسب‌وکار و موقعیت‌های مشترک زیست اجتماعی بررسی کرده است و به ما می‌گوید که تأثیرات شرم به صورت بلندمدت چگونه پدیدار می‌شود و در رفتار انسان‌ها نمود می‌یابد؛ هر چند ممکن است بسیاری از افراد این احساس را در پشت رفتاری استاندارد و طبیعی پنهان کنند.

این اثر با ترجمه‌ی پرستو کفایی‌زاد طهرانی و فاطمه سیفی و به همت انتشارات پندار تابان در دسترس ما قرار گرفته است.

نکوداشت‌های کتاب راهنمای سلامت روان کودکان: شرم

  • کتاب درخشان دیگری از بتسی دو تیری. باید قبول کرد که شرم یک حوزه و احساس بسیار مهم است؛ هرچند اغلب توسط ما نادیده گرفته می‌شود. بنابراین دیدن کتابی که درکی عمیق‌تر و ایده‌هایی عملی برای حمایت از شرم ارائه می‌دهد بسیار عالی است. (کارن تریزمن، روان‌شناس و نویسنده)

  • بتسی دو تیری موفق شده راهنمای کوتاه و کاملی درباره‌ی شرم بنویسد؛ وظیفه‌ای چالش‌برانگیز که بسیار خوب اجرا شده است. اگر به دنبال درک شرم و چرایی نفوذ آن از سنین بسیار پایین به وجود ما هستید و اینکه چگونه شرم می‌تواند مانند سَمی در ناخودآگاه ما باشد، این راهنما برای شماست. (لیزا چری، نویسنده، مربی و مشاور خانواده)

کتاب راهنمای سلامت روان کودکان: شرم مناسب چه کسانی است؟

این کتاب برای والدین در جهت افزایش مهارت‌های فرزندپروری بسیار کتاب مناسبی است؛ همچنین علاقه‌مندان به روان‌شناسی، به‌ویژه روان‌شناسی کودک و نوجوان نیز از این اثر استفاده‌ی مطلوبی خواهند کرد.

با بتسی دو تیری بیشتر آشنا شویم

بتسی دو تیری (متولد 1971) نویسنده، معلم و روان‌درمانگر اهل کشور انگلستان است. او دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته‌ی روان‌درمانی و مشاوره‌ی کودکان است. بتسی دو تیری سال‌ها به‌عنوان متخصص تروماهای پیچیده‌ی روانی کودک با مراکز درمانی و مؤسسات بهداشت و سلامت کودکان در انگلستان همکاری داشته است و از سال 2011 به‌عنوان پیشگام و مؤسس مرکز خیریه‌ی توان‌بخشی ترومای روانی کودکان فعالیت می‌کند.

او تاکنون هشت عنوان کتاب در زمینه‌ی سلامت روانی کودکان نوشته و منتشر کرده است که از میان آن‌ها می‌توان به کتاب‌های «راهنمای سلامت روان کودکان: پسران حساس»، «راهنمای سلامت روان کودکان: دلبستگی» و «راهنمای سلامت روان کودکان: غفلت و سوءاستفاده عاطفی» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب راهنمای سلامت روان کودکان: شرم می‌خوانیم

متأسفانه، ما می‌دانیم بزرگسالانی که می‌خواهند به کودکان آسیب بزنند، از شرم استفاده می‌کنند تا مطمئن شوند که گیر نمی‌افتند. آن‌ها کاری می‌کنند تا مطمئن شوند که کودک به‌قدری برای «نه» گفتن احساس شرم می‌کند، که امکان ندارد اتفاقی که افتاده است را برای بزرگسال دیگری تعریف کند. اما ما می‌دانیم که «نه» گفتن در چنین شرایطی برای کودک بسیار دشوار است. زیرا زمانی که واکنش تهدید در بدن فعال می‌شود، قسمت زبان و تکلم، که در مرکز مغز هستند خاموش می‌شوند و این مسئله صحبت کردن را تقریبا‌ً غیر‌ممکن می‌سازد.

برای همین است که سال‌ها طول می‌کشد که‌ یک بزرگسال، تجربه‌ی مورد سوء‌استفاده قرار گرفتن در کودکی‌اش را افشا کند، که همین امر نیز باعث احساس شرم بیشتر وی می‌شود. چون به خاطر سکوتش طی این مدت، احساس حماقت می‌کند. شرم برای اطمینان از این نکته استفاده می‌شود که برای مثال کودکان سرباز یا کودکان و بزرگسالانی که قاچاق گرفته شده‌اند، فرار نکنند یا به کسی نگویند. زمانی که ما در مورد قدرت شرم به افراد می‌آموزیم و علائم جسمی آن و مکانیزم‌های مقابله‌ای ناهشیاری که برای اجتناب از این تجربه‌ی وحشتناک استفاده می‌کنند تا از آسیب‌پذیری‌شان محافظت کنند را به آن‌ها می‌گوییم، آن‌ها این مسئله را درک می‌کنند و راهشان را برای رها کردن خودشان از احساس شرم آغاز می‌کنند.

شرم همچنین زمانی سمی می‌شود که کودک اشتباهی می‌کند و باعث ناراحتی یا آشفتگی شخصی دیگر می‌شود. اما فرصت برای فرآیند مهم شناسایی احساس گناه، ناراحتی و خجالت‌زدگی پیدا نمی‌کند، تا یاد بگیرد که چطور اشتباهی که کرده است را برطرف کند. زمانی که در بافت رابطه با یک مراقب اولیه‌ی گرم و همدل این اتفاق نیفتد، کودک کمال‌گرا می‌شود و هرکاری می‌کند، تا از اشتباهات و شکست‌ها اجتناب کند، تا دیگر آن احساسات عمیق طرد خود و شرم که مقابله با آنها برایش بسیار دشوار است، ظاهر نشوند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
پیشگفتار
فصل 1: شرم چیست؟
فصل 2: تأثیرات شرم
فصل 3: عصب‌شناسی شرم
فصل 4: منابع شرم
فصل 5: نشانه‌های شرم: وقتی کودکان منزوی می‌شوند
فصل 6: نشانه‌های شرم: زمانی که کودکان فریب می‌دهند، یا سرزنش می‌کنند
فصل 7: نشانه‌های شرم: وقتی کودکان از خودشان متنفرند
فصل 8: نشانه‌های شرم: زمانی که کودکان خاموش، یا دچار حالات تجزیه‌ای می‌شوند
فصل 9: غلبه بر شرم
فصل 10: تاب‌آوری در برابر شرم و طی کردن مسیر بهبودی
نتیجه‌گیری

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب راهنمای سلامت روان کودکان: شرم
نویسنده
مترجمفاطمه سیفی، پرستو کفایی زاد طهرانی
ناشر چاپیانتشارات پندار تابان
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات120
زبانفارسی
شابک978-622-281-023-8
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی کودک و نوجوان
قیمت نسخه الکترونیک
۳۰۵۰۰ ۱۸,۳۰۰ ت ۴۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب راهنمای سلامت روان کودکان: شرم

محبوبه مرادی
۱۴۰۲/۱/۱۱
شرم احساس مهم و حیاتی است
با آثاری واقعا عمیق
این احساس رو کودک باید بشناسه و بتونه باهاش کنار بیاد
به نظرم خوندن این کتاب برای والدین هم کمک کننده است
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب راهنمای سلامت روان کودکان: شرم

برای دریافت کتاب راهنمای سلامت روان کودکان: شرم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.