معرفی و دانلود کتاب راهنمای مرور نظام‌مند برای کتابداران

برای دانلود قانونی کتاب راهنمای مرور نظام‌مند برای کتابداران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب راهنمای مرور نظام‌مند برای کتابداران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب راهنمای مرور نظام‌مند برای کتابداران

مارگارت جی. فاستر و سارا تی. جوول، در کتاب راهنمای مرور نظام‌مند برای کتابداران، با ارائه‌ی توصیه‌هایی اجمالی، فرایند مرور سیستماتیک در حوزه‌ی کتابداری را به مخاطبین علاقه‌مند آموزش داده‌اند.

درباره کتاب راهنمای مرور نظام‌مند برای کتابداران

مرور نظام‌مند (یا سیستماتیک) در حوزه‌ی کتابداری، نوعی فعالیت پژوهشی است که یافتن پاسخ‌های مربوطه را، از طریق انجام تحقیقاتی مبتنی بر اصول دنبال می‌کند. در مرور نظام‌مند، هدف اصلی نیل به نتایجی جامع و معتبر، از مجرای دنبال کردن دستورالعمل‌هایی خاص و از پیش‌تعیین‌شده است. در نقطه‌ی مقابل مرور نظام‌مند، مرور روایتی قرار دارد. در مرور روایتی، تحلیلگر، بدون پیروی از روش‌شناسی‌ای خاص و صرفاً بر اساس پیش‌فرض‌های ذهنی خویش، شروع به مطالعه‌ی تحقیقات گوناگون می‌کند و نتایجِ به‌دست‌آمده را، در قالب مقاله‌ای پژوهشی، با مفروضات اولیه‌ی خویش ترکیب می‌نماید. ناگفته پیداست که مرور نظام‌مند، در مقایسه با مرور روایتی، از اعتبار و دقتی بیشتر برخوردار است.

چنان‌که از عنوان کتاب راهنمای مرور نظام‌مند برای کتابداران (Assembling the Pieces of a Systematic Review: A Guide for Librarians) پیداست، در این اثر مخاطب مطالبی آموزشی خواهید بود که به شما در آغاز و به انجام رساندن فرایند مرور سیستماتیک یاری می‌رسانند. مؤلفین این کتاب، مارگارت جی. فاستر و سارا تی. جوول‌اند. ایشان، چنان‌که در واپسین بخش مطلب خود توضیح داده‌ایم، از متخصصان به‌نام حوزه‌ی کتابداری به شمار می‌روند.

کتاب راهنمای مرور نظام‌مند برای کتابداران توسط محمدرضا هاشمیان و ابوالفضل طاهری به زبان فارسی ترجمه شده و از سوی نشر کتابدار در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. گفتنی‌ست ویراستاری این کتاب برعهده‌ی فیروزه زارع فراشبندی بوده است.

نکوداشت‌های کتاب راهنمای مرور نظام‌مند برای کتابداران

  • کتاب راهنمای مرور نظام‌مند برای کتابداران اثری آموزنده با نگارشی خوب است که توسط نویسندگانی واجد شرایط به رشته‌ی تحریر درآمده است. این نویسندگان را واجد شرایط می‌خوانم، نه فقط به علت سطح مهارتشان، بلکه همچنین، به خاطر توانایی‌شان در راهنمایی مخاطب برای خلق مروری سیستماتیک. (Journal of the Medical Library Association)

  • مارگارت جی. فاستر و سارا تی. جوول، به عنوان مؤلفان کتاب راهنمای مرور نظام‌مند برای کتابداران، با ترکیب نکات عملی با زیربناهای نظری، متنی درخور را به مخاطب ارائه داده‌اند؛ متنی که به خوبی نمایی کلی از شیوه‌ی فرایند سنتز، چهارچوب‌بندیِ پرسش‌ها و مسائل تحقیق، و خلاصه‌سازی و گزارش یافته‌ها، به دست می‌دهد. کتابداران در این اثر روش‌های پژوهشی سودمندی را خواهند یافت. (Melissa L. Rethlefsen, University of Utah)

  • راهنمایی عالی و کامل برای کتابدارانی که به دنبال راه‌اندازی یا اصلاح فرایند مرور سیستماتیک خود هستند. (Amazon)

کتاب راهنمای مرور نظام‌مند برای کتابداران مناسب چه کسانی است؟

مخاطبینی که در حوزه‌ی کتابداری فعالیت می‌کنند، بیش از همه از مطالب کتاب راهنمای مرور نظام‌مند برای کتابداران، اثر مارگارت جی. فاستر و سارا تی. جوول، بهره‌مند خواهند شد.

با مارگارت جی. فاستر و سارا تی. جوول بیشتر آشنا شویم

مارگارت جی. فاستر (Margaret J. Foster) دانشیار دانشگاه تگزاس است و به عنوان متخصص مرور سیستماتیک در دانشکده‌ی علوم پزشکی، دانشکده‌ی بهداشت عمومی و کالج پزشکی دانشگاه تگزاس، فعالیت می‌کند. او در رشته‌ی کتابداری دانشگاه تگزاس تحصیل کرده است. کتاب «راهنمای مرور نظام‌مند برای کتابداران» بهترین اثر ترجمه‌شده از مارگارت جی. فاستر به زبان فارسی است.

سارا تی. جوول (Sarah T. Jewell) کتابدار دانشگاه راتگرز، با بیش از یک دهه سابقه‌ی فعالیت در حوزه‌ی کتابداریِ علوم پزشکی است. او از سال 2010 بررسی‌های سیستماتیک خویش در حوزه‌ی کاری‌اش را آغاز کرده و به راه‌اندازی سرویس مرور سیستماتیک در کتابخانه‌ی مرکز سرطان «مموریال اسلون کترینگ» یاری نموده است.

در بخشی از کتاب راهنمای مرور نظام‌مند برای کتابداران می‌خوانیم

کاربرد گسترده مرورهای نظام‌مند دلیل مناسبی برای این است که چرا و چگونه کتابخانه‌ها باید خدمات رسمی در این راستا ارائه دهند. مرورهای نظام‌مند جایگاه مهمی در بین پژوهشگران و سیاستگذاران‌های مختلف دارند. بنابراین کتابداران با درک اینکه مرورهای نظام‌مند در حوزه‌های مختلف چگونه انجام و مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند خدمات مناسبی را در این زمینه در کتابخانه‌ها ارائه کنند و نیز فرصت‌های ویژه‌ای را برای جذب جامعه مخاطب خلق نمایند.

علاوه بر مرورهای نظام‌مند، انواع دیگر مرورها را نیز می‌توان با شیوه نظام‌مند انجام داد. به عنوان مثال در مرورهای سریع نیز از رویکرد نظام مند جهت ایجاد سریع راهنما و شناسایی چالش‌های پیش رو استفاده می‌شود و از این رو به سیاستگذاران این امکان را دهد تا مبتنی بر شواهد تصمیم گیری کنند. در این میان کتابداران دانشگاهی که با پژوهشگران درگیر در امور اجرایی و یا با مسئولان و سیاستگذاران ارتباط دارند در می‌یابند که مرورهای سریع شیوه مناسبی برای انجام عملکردهای مبتنی بر شواهد هستند.

از مرورهای نظام‌مند همچنین می‌توان برای یافت پژوهانه (گرنت‌های پژوهشی) استفاده کرد. امروزه رقابت شدیدی بر سر اینکه بتوان با کمترین بودجه شکاف‌های پژوهشی یک حوزه را شناسایی و مرتفع ساخت وجود دارد و این امر نیاز به خلاقیت بالایی دارد. شکاف‌های دانشی استفاده کرد. انجام این مرورها به بودجه کمی نیاز دارد. هرچند ممکن است به لحاظ زمانی و انرژی مصرف شده، تفاوتی با پژوهش‌های اصیل نداشته باشند، مرورهای نظام‌مند نقش بالقوه‌ای در پیشبرد و توسعه هر رشته نیز ایفا می‌کنند.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: مقدمه‌ای بر مرور نظام‌مند
فصل دوم: تصویر کلی از جستجو، ارزیابی، و کاربرد مرور نظام‌مند در حوزه‌های مختلف
فصل سوم: برنامه‌ریزی انجام مرور نظام‌مند: بخش اول: مصاحبه مرجع
فصل چهارم: برنامه‌ریزی انجام مرور نظام‌مند: بخش دوم: پویایی تیم و مدیریت داده‌ها
فصل پنجم: شناسایی مطالعات؛ بخش اول: جستجو در پایگاه‌های اطلاعاتی
فصل ششم: شناسایی مطالعات؛ بخش دوم: فراتر از جستجوهای پایگاه‌های اطلاعاتی
فصل هفتم: شناسایی مطالعات؛ بخش سوم: مطالعات موردی
فصل هشتم: ارزیابی؛ انتخاب و ارزیابی نقادانه مطالعات
فصل نهم: جمع‌آوری و ترکیب داده‌های مطالعه و گزارش یافته‌ها
فصل دهم: خلاصه‌سازی؛ نگارش پروتکل و گزارش مرور
فصل یازدهم: هنر حل پازل؛ خدمات مرور نظام‌مند
فصل دوازدهم: آخرین قطعه پازل؛ کتابداری و مرورهای نظام‌مند
پیوست: خدمات مرور نظام‌مند کتابخانه علوم بهداشتی دانشگاه راجرز

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب راهنمای مرور نظام‌مند برای کتابداران
نویسنده،
مترجممحمدرضا هاشمیان، ابوالفضل طاهری
ناشر چاپیانتشارات کتابدار
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات251
زبانفارسی
شابک978-600-241-262-1
موضوع کتابکتابداری
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب راهنمای مرور نظام‌مند برای کتابداران

سید رضا شیرازی
۱۴۰۳/۱/۱۷
کتاب خوبی برای کتابداران است اما برای مبتدی در مرور نظام مند کتاب هلن اویارد بهتر است
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب راهنمای مرور نظام‌مند برای کتابداران

برای دریافت کتاب راهنمای مرور نظام‌مند برای کتابداران و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.