معرفی و دانلود کتاب زنان فریادخواه

عکس جلد کتاب زنان فریادخواه
قیمت:
34300 تومان - 4.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب زنان فریادخواه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب زنان فریادخواه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب زنان فریادخواه

کتاب زنان فریادخواه یکی از برجسته‌ترین نوشته‌های اوریپید، درام‌نویس بزرگ یونانی، است. در این نمایشنامه‌ی کلاسیک مخاطب داستانِ سوگ‌انگیز مادران دادخواهی خواهید بود که فرزندشان را در نبردی خونین از دست داده‌اند و اینک، جز سودای خون‌خواهی از ایشان، هیچ اندیشه‌ی دیگری در سر ندارند. گفتنی است که اثر حاضر، ذیل مجموعه‌ «نمایشنامه‌های کلاسیک یونانی» نشر بیدگل به انتشار رسیده است.

درباره کتاب زنان فریادخواه

اوریپیدِ آتنی یکی از نوابغ مسلم ادبیات در تمام اعصار است؛ درام‌نویسی بزرگ که با مجموعه‌ی آثار نمایشی خویش، سهمی مهم در تطور هنر تئاتر در تاریخ مغرب‌زمین ایفا نمود. در کتاب زنان فریادخواه (The Suppliant Women) مخاطب یکی از برترین و برجسته‌ترین نمایشنامه‌های اوریپید خواهید بود. شاهکاری بی‌همتا که به گواه اغلب سخن‌شناسان بزرگ، یکی از گنجینه‌های ادبیِ بی‌زوالِ تاریخ به شمار می‌رود.

قهرمانان نمایشنامه‌ی زنان فریادخواه مادران داغداری‌اند که فرزندان خویش را در نبردِ میان آرگوس (یکی از اساطیر یونانی) با سپاهیان شهر تبای، از دست داده‌اند. ایشان با قلبی شکسته و روحی حیران، آرزویی جز باز پس گرفتن اجساد فرزندان کشته‌شده‌ی خویش در جهت دفن آبرومندانه‌ی آن‌ها ندارند. اما مردم تبای، با پشت کردن به تمام سنن الهی و اخلاقی، از تحویل جنازه‌ی دشمنان خویش به خانواده‌‌های ایشان سر باز می‌زنند، و این‌چنین، فرایند التیام یافتنِ داغ مادران را پیوسته به تعویق می‌اندازند. در چنین شرایطی، زنان فریادخواه، چاره‌ای پیش پای خود نمی‌بینند، جز این‌که به آتن عزیمت کنند و از ساحت قانونِ حاکم مدد جویند. اما آیا قانون دولت‌شهر آتن، به یاری آن‌ها خواهد آمد؟ آیا اساساً در نص این قانون، می‌توان نشانی از همدردیِ انسانی جُست؟ این‌ها سوالاتی بس اساسی‌اند که تنها در انتهای نمایشِ زنان فریادخواه پاسخ داده می‌شوند...

کتاب زنان فریادخواه تراژدی‌ای شکوهمند با درونمایه‌های نیرومند سیاسی و اجتماعی است. در متن این اثر مسائلی مورد تأمل قرار گرفته که هنوز که هنوز است، در میان جوامع بشری به طور کامل حل و فصل نشده‌اند. شاید بتوان تمام این مسائل را، ذیل یک پرسش بنیادین خلاصه کرد: اعتبار قانون بشری از چه منبعی سرچشمه می‌گیرد؟ این پرسش همانا هسته‌ی تمامی تأملات اساسی در باب حقوق، فلسفه‌ی اخلاق، و علمِ اجتماع، در تمامی زمان‌هاست. به همین خاطر به جرئت می‌توان نمایشنامه‌ی دوهزار و اندی‌ساله‌ی اوریپید را متنی همواره زنده خواند؛ اثری که شاید برای خوانندگان هر عصر معنایی متفاوت داشته باشد، اما بی‌شک در هیچ عصری تهی از معنا، منسوخ و بی‌اهمیت جلوه نکرده و نخواهد کرد.

کتاب زنان فریادخواه، در کنار شماری دیگر از آثار مهم اوریپید، به قلم غلامرضا شهبازی به فارسی ترجمه شده، و ذیل مجموعه‌ نمایشنامه‌های کلاسیک یونانیِ نشر بیدگل به انتشار رسیده است.

درباره مجموعه نمایشنامه‌های بیدگل

این مجموعه‌ی جذاب و خواندنی دربردارنده‌ی برخی از بهترین آثار نمایشی از سراسر دنیاست. دست‌اندرکاران مجموعه نمایشنامه‌های بیدگل بر آن بوده‌اند که با معرفی آثار ارزشمند دنیای درام به مخاطب فارسی‌زبان، او را با گستردگی و غنایِ این دنیای وسیع آشنا سازند. در همین راستا، این مجموعه خود به بخش‌های مستقلی از جمله «نمایشنامه‌های اروپایی»، «نمایشنامه‌های آمریکایی»، «نمایشنامه‌های فارسی»، »نمایشنامه‌های کلاسیک»، «نمایشنامه‌های مدرن» و... تقسیم شده است.

کتاب زنان فریادخواه مناسب چه کسانی است؟

از تمام علاقه‌مندان به نمایشنامه‌های کلاسیکِ یونانی دعوت می‌کنیم که مخاطب کتاب زنان فریادخواه از اوریپید بزرگ باشند.

با اوریپید بیشتر آشنا شویم

اوریپید (Euripides) یکی از بزرگ‌ترین نمایشنامه‌نویسان درام کلاسیک یونان است. صاحب‌نظران بر آن‌اند که آثار او، بیش از نوشته‌های تمام تراژدی‌نویسان هم‌عصرش، خطاب به مخاطب امروزی حرف برای گفتن دارند. اوریپید در دهه‌ی 480 پیش از میلاد، در شهر نابغه‌پرور آتن، دیده به جهان گشود. از زندگی اوریپید اطلاعات مختصری به جا مانده است. با این حال، می‌دانیم که نخستین اثر نمایشی او در سال 455 پیش از میلاد به روی صحنه رفت و فوراً نام وی را به عنوان نویسنده‌ای بزرگ و خلاق بر سر زبان‌ها انداخت. تا جایی که سالیانی بعد، ارسطو، فیلسوف بزرگ یونانی، از وی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تراژدی‌نویسان دوران یاد کرد.

امروزه تنها نوزده متن نمایشی از اوریپید در دست است. اگرچه نقل است که او در طول حیات خویش بیش از نود اثر به رشته‌ی تحریر درآورد.

اوریپید به سال 406 پیش از میلاد، هنگام کار بر روی نمایشنامه‌ی «کاهنه‌های باکوس»، از دنیا رفت.

از میان آثار مطرح این غول دنیای درام، می‌توان به عناوینی چون «الکترا»، «فرزندان هراکلس»، «زنان فریادخواه»، «زنان فنیقی»، «مده‌آ»، «زنان تروا»، «اورستس» و «سیکلوپس» اشاره کرد. (از تمام عناوین نامبرده دست‌کم یک ترجمه‌ی فارسی در دست است.)

در بخشی از کتاب زنان فریادخواه می‌خوانیم

آئترا: نه، اکنون دیگر خاموش نمی‌مانم چراکه در آینده این خاموشی مایۀ رنج من خواهد بود. من آنچه را که باید گفته شود از بیم آنکه بگویند چنین گفتاری زیبندۀ زنان نیست ناگفته نمی‌گذارم.

پسرم، آنچه می‌خواهم بگویم این است: نخست آنکه تو که در دیگر کارها رفتاری شایسته داری، نباید خطا کنی و از خواست خدایان روی بگردانی، زیرا بی‌حرمتی به خدایان تو ‌را گرفتار دام بلا خواهد کرد.

دوم آنکه، اگر  از تو نخواسته بودند در دستگیری از ستم‌دیده‌ای دلیری نشان دهی، من خاموش می‌ماندم اما این کاری که انجام دادن آن را از تو خواسته‌اند، پسرم، سرفرازیِ بزرگی نصیب تو می‌کند. این کاری‌ست که من بی‌درنگ به تو  می‌گویم انجامش بده.

این کار را بکن!

از هر نیرویی بهره گیر تا این مردان ستمگر  را واداری راه دیگری پیش گیرند. آنها نگذاشته‌اند پیکر مردگان آن‌گونه که باید در خاک شود.

این بی‌حرمتی به تمامی یونانیان است. این شکستن قوانین خدایان است، قوانینی که تمامی یونان آنها را بسیار پاس می‌دارند. بی‌حرمتی به قوانین، بی‌حرمتی به تمامی آدمیان است. و اگر چنین نکنی، مردمان می‌گویند که ترسیده‌ای. که تاج گل سرفرازیِ شهرمان را از سر کم‌دلی بر باد داده‌ای. می‌گویند که تو یک بار در نبرد با گرازی وحشی دلیری‌ات را نشان داده‌ای اما اکنون در  برابر زوبین‌ها و کلاه‌خودها بزدل می‌نمایی. دلیری در کاری ناچیز  اما بزدلی در کاری شکوهمند.

تسیوس، تو پسر منی، از این رو نباید چنین کنی.

فهرست مطالب کتاب

‌مجموعه نمایشنامه‌های بیدگل
‌شخصیت‌ها
درباره زنان فریادخواه: نوشته جیمز مُروود
پیرنگ، مضامین، و درون‌مایه‌ها
سیاست و شخصیت

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب زنان فریادخواه
نویسنده
مترجمغلامرضا شهبازی
ناشر چاپینشر بیدگل
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات98
زبانفارسی
شابک978-622-7554-44-1
موضوع کتابنمایشنامه
قیمت نسخه الکترونیک
34300 ت - 4.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب زنان فریادخواه

رها جعفری
۱۴۰۲/۱/۲۶
اروپید یکی از سه نمایشنامه نویس برترهه که بهترین کارها رو دارهه اما من به شخصه کارهای کلاسیک رو دوست ندارم
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب زنان فریادخواه

برای دریافت کتاب زنان فریادخواه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.