معرفی و دانلود کتاب زیستن با کتاب

عکس جلد کتاب زیستن با کتاب
قیمت:
۵۱,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب زیستن با کتاب و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب زیستن با کتاب و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب زیستن با کتاب

کتاب زیستن با کتاب زندگینامه‌ی مورخی فلسطینی به نام طریف خالدی است که زندگی کردن او در فلسطین، مهاجرتش به غرب و تحصیل در دانشگاه آکسفورد، تجربیاتش را مفید و خواندنی می‌سازد. او که خود را موظف می‌بیند برای نسل بعد میراثی به جا بگذارد، هیچ‌چیز را در زندگی خود مهم‌تر از کتاب‌هایی که خوانده نمی‌یابد؛ بنابراین مهم‌ترین بخش این زندگینامه معرفی کتب مختلف و به‌ویژه کتب تاریخیِ هم‌سو با رشته‌ی دانشگاهی مؤلف است.

درباره‌ی کتاب زیستن با کتاب

طریف خالدی (Tarif Khalidi)، مورخ فلسطینی، از کودکی با کتاب‌ها هم‌نشین بوده و به دلیل داشتن خانواده‌ای فرهنگی به منبعی غنی از کتب مختلف دسترسی داشته است. او پس از تحصیل در رشته‌ی تاریخِ دانشگاه آکسفورد، بر کرسیِ استادی رشته‌ی مطالعات فرهنگی دانشگاه آمریکایی بیروت نشست. خالدی در کتاب زیستن با کتاب (أنا و الکتب) تجربیات چندین ساله‌ی زندگیِ منحصربه‌فردش را با مخاطبان خود به اشتراک می‌گذارد. او تاریخ‌نگاری را امری مهم برمی‌شمرد و امید دارد تا روزی افراد معمولی اعم از کارگران، کشاورزان، قصابان و بازرگانان نیز به نوشتن تاریخ زندگی خود بپردازند. حال که طریف خالدی تصمیم دارد زندگینامه‌ای مدون کند، شاخص‌ترین عنصر زندگی خود، یعنی کتاب را محوریت قرار می‌دهد و زندگی خودش را در سایه‌ی کتاب‌ها واکاوی می‌کند. این‌گونه است که کتابش را نه زیست‌نامه می‌داند و نه خاطرات و یادداشت‌های روزانه، که آن را «اَنَا و الکُتُب» می‌نامد تا خود را همنشین همیشگی کتاب بخواند.

معرفی و دانلود کتاب زیستن با کتاب

طریف خالدی که پس از مهاجرت به آمریکا و تحصیل و تدریس در دانشگاه‌های غربی، آثارش را به زبان انگلیسی می‌نوشت، اکنون کتاب زیستن با کتاب را با زبان عربی نگاشته تا مخاطب را بیشتر با فضای دوران کودکی و نوجوانی خود و زیستش در فلسطین و لبنان آشنا کند. این سرگذشت‌نامه، همه‌ی آن کتاب‌هایی را که خالدی خوانده یا حتی کتاب‌هایی را که در فکر و ذهن و روح وی اثر گذاشته در بر ندارد؛ بلکه بیشتر گزارش کتاب‌هایی است که در مسیر رشته‌ی دانشگاهی خود، یعنی تاریخ تمدن عرب با نگاه به دیگر تمدن‌های مربوط، با آن‌ها روبه‌رو بوده است. همان‌طور که طریف خالدی در این اثر، خطاب به جوانان از تجربیات خود و کتب مختلف حرف می‌زند، انتظار دارد آن‌ها نیز پس از رسیدن به سن بازنشستگی چنین تاریخی را از زندگی خود بنگارند تا میراثی که امروز در نتیجه‌ی بی‌توجهی و فراموشی و جهلِ ادبی و زبانی، در معرض نابودی قرار گرفته است، به نسل‌های بعد بهتر شناسانده شود.

طریف خالدی در پیشگفتار کتاب زیستن با کتاب، تأثیر شگرفی را که به‌طورکلی از کتاب‌ها، می‌گیرد بیان کرده و مصاحبت با کتاب‌ها را بسیار مفیدتر از مصاحبت با مردم توصیف می‌کند. او تردید و پرهیز از داوری قطعی و دورنگری را ازجمله اثرات مثبت کتاب‌‎خوانی بر روح خود می‌داند. او همچنین کتاب‌هایی را که به شکل مستقیم منبع الهام او برای نگارش اثر پیشِ‌رو بوده‌اند، معرفی می‌کند. خالدی اعتراف می‌کند زندگی در سایه‌ی کتاب‌‌ها و در خدمت تحقیق و پژوهش، او را به حاشیه‌ی زندگی روزمره رانده و تجربیات شخصی‌اش را کمتر خواندنی کرده است؛ بنابراین فایده‌ی مطالعه‌ی زندگینامه‌ی چنین فردی، در آشنایی با کتاب‌های مختلف است. می‌توان گفت کتاب زیستن با کتاب بیش از آنکه شرح روایتی مهیج از رویدادهای زندگی یک فرد باشد، منبعی غنی از کتاب‌هایی است که یک تاریخ‌شناس و پژوهشگر، آن‌ها را به نسل‌های بعدی معرفی و از فراموشی آن‌ها جلوگیری می‌کند.

اثر حاضر را نشر هرمس با ترجمه‌ی محمدرضا مروارید چاپ و روانه‌ی بازار کتاب کرده است.

کتاب زیستن با کتاب برای چه کسانی مناسب است؟

این اثر به کسانی که تشنه‌ی خواندن منابع جدید مطالعاتی به‌ویژه در حوزه‌ی تاریخ جهان هستند، به‌شدت پیشنهاد می‌شود. همچنین علاقه‌مندان به کتاب‌های زندگینامه‌ای از خواندن این اثر نکات مفید فراوانی دریافت خواهند کرد.

در بخشی از کتاب زیستن با کتاب می‌خوانیم

دهه‌ی هشتاد سرآغاز گرایش مطالعاتیِ من به حضرت مسیح و میراث وی در ادب عربی اسلامی بود. نمی‌دانم چه انگیزه‌ای مرا به سوی وی کشاند: آیا دلیلش شیفتگی پیوسته‌ای بود که به زادگاهم بیت‌المقدس در همسایگی مسجدالاقصی داشتم؟ آیا جنگ برافروخته در لبنانِ عزیز به شور و شیدایی من افزوده بود؟ آیا اصلاً یک فلسطینی می‌تواند در آنِ واحد مسلمان و مسیحی و یهودیِ (مخالف صهیونیسم) نباشد؟ هر چه بود، از همان روزهای تحصیل در مدرسه‌ی شبانه‌روزی انگلستان آگاهی کم‌وبیشی از کتاب‌های عهد جدید داشتم و حضور اجباری روزانه در کلیسای مدرسه و همخوانیِ آوازهای دینی، به‌ویژه سرودهای عید میلاد که هنوز هم آن‌ها را بر زبان می‌آورم، آن آموزه‌ها را در من نهادینه کرده بود، ولی اصلی‌ترین دلیل این بود که وقتی در آثار ادبی و جز آن به سخنانی از حضرت مسیح برمی‌خوردم که شباهتی به متن انجیل‌های اربعه نداشت، این پرسش‌ها پدیدار می‌شد که پس این حرف‌ها از کجا آمده است؟ آیا دانشمندان مسلمان آن‌ها را ساخته‌اند و چرا؟

این‌ها پرسش‌هایی بود که در آن زمان پاسخی برای آن‌ها نداشتم، اما هر طور بود همه را گرد آوردم و یکی از دوستان مرا تشویق کرد که تمام آن یافته‌ها را در کتابی با عنوان مسیح مسلمان انتشار دهم و سرانجام نیز با نظارت و تشویق مرحوم ادوارد سعید در سال 2001 منتشر شد. ابتدا نظرم این بود که تنها به نقش حضرت مسیح در مناظرات سیاسی و اخلاقی میان مسلمانان در عصر آغازین اسلام توجه کنم. لازمه‌ی کار این بود که در کتاب‌های اخلاق و حدیث و کلام دقیق شوم تا روش استفاده از سخنان آن حضرت در مناظرات را تبیین نمایم، اما در اثنای کار دریافتم که اصولاً سخنان یادشده نقش مهمی در میان فرقه‌های اسلامی داشته و بسیاری از پیروان این فرقه‌ها در لابه‌لای آن سخنان پشتوانه‌های فکری استواری برای اندیشه‌های خود دیده‌اند. از مطالعه‌ی منابع این نکته نیز به دست آمد که شهر کوفه، به دلیل نزدیکی به شهر حیره که تا پیش از ظهور اسلام کانون مهم مسیحیان بوده، خاستگاه آغازین بسیاری از این سخنان است.

فهرست مطالب کتاب

سخن مترجم
سخنی با خواننده
پیش گفتار
1. مکان: بیت المقدس
مکان: بیت‌المقدس. زمان: حدود سال 1943 م.
2. مهاجرت
3. در انگلستان
4. در دانشگاه آمریکایی بیروت
5. در دانشگاه شیکاگو
6. جاحظ به مثابه‌ی پیشگام
7. بازگشت به دانشگاه
8. حضور در عرصه‌ی نشر
9. مقالات پراکنده
10. حضرت مسیح در میراث فرهنگی عربی اسلامی
11. اندیشه‌ی تاریخی در میان مسلمانان
12. ابن خلدون
یکم: واژه‌ی العِبَر (عبرت‌ها)
دوم: دیوان المبتدأ و الخبر (دفتر آغاز و پایان)
سوم: فی ایام العرب و العجم و البربر
چهارم: و مَن عَاصَرهُم
پنجم: من ذوی السلطان الاکبر
13. بازخوانی تاریخ معاصر؛ خاطرات و یادداشت ها
14. سیمای پیامبر اسلام در میراث فکری مسلمانان
خاتمه
اعلام
کتاب نامه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب زیستن با کتاب
نویسنده
مترجممحمدرضا مروارید
ناشر چاپینشر کتاب هرمس
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات278
زبانفارسی
شابک978-600-456-285-0
موضوع کتابکتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب زیستن با کتاب

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب زیستن با کتاب

برای دریافت کتاب زیستن با کتاب و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.