معرفی و دانلود کتاب سقراط اکسپرس: در جستجوی درس‌های زندگی به کمک فیلسوفان مرده

عکس جلد کتاب سقراط اکسپرس: در جستجوی درس‌های زندگی به کمک فیلسوفان مرده
قیمت:
۹۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب سقراط اکسپرس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب سقراط اکسپرس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب سقراط اکسپرس: در جستجوی درس‌های زندگی به کمک فیلسوفان مرده

همراه با اریک واینر و دیگر فیلسوفان بزرگ، به یک تور فلسفی در سراسر جهان بروید! او در کتاب سقراط اکسپرس به شما ثابت می‌کند که سفر و فلسفه شباهت‌های بسیاری به هم دارند. در سفر و فلسفه، مقصد هیچ اهمیتی ندارد؛ بلکه شیوه‌ی جدید به جهان نگریستن به‌خودی‌خود ارزشمند است و از همه‌ مهم‌تر، سفر و فلسفه هدفی مشترک دارند: تغییر خود.

درباره‌ی کتاب سقراط اکسپرس

همه‌ی مردم تشنه‌ی یادگیری هستند. آن‌ها می‌خواهند بدانند چطور می‌توانند بهتر زندگی کنند، دنیا را تغییر دهند و با خیالی آسوده از جهان بروند. رازهای جهان بی‌شمارند. رازهایی که شاید برای همیشه سربسته باقی بمانند؛ اما همواره، همه‌جا و در همه‌ی اعصار کسانی به دنبال پرده برداشتن از این اسرار هستند. افرادی که فیلسوف نام دارند. حال فرض کنید که با همین آدم‌ها در یک قطار هم‌سفر شوید و از آن‌ها مهم‌ترین سؤالات زندگی‌تان را بپرسید. هیجان‌انگیز است، نه؟! این دقیقاً همان کاری است که اریک واینر (Eric Weiner) در کتاب سقراط اکسپرس (The Socrates Express) انجام می‌دهد. او فیلسوفانی چون سقراط، نیچه، شوپنهاور، سیمون دوبووار و سیمون وی را انتخاب می‌کند و از آن‌ها سؤالاتی می‌کند که همه‌ی ما را شب‌ها بیدار نگه می‌دارد: چطور می‌توانم زندگی شاد و معناداری داشته باشم؟ چگونه می‌شود آدم خوبی بود؟ او از آمریکا به چین، از فرانسه به هند، از قرن 5 پیش از میلاد به دهه‌ی 80 میلادی می‌رود و در هر ایستگاه، تفکرات یک فیلسوف را مورد بررسی قرار می‌دهد.

معرفی و دانلود کتاب سقراط اکسپرس

کتاب سقراط اکسپرس همانطور که از نام آن پیداست، در قالب سفر با قطار نوشته شده است؛ آن‌هم فقط در یک روز! بین ورود به قطار و خروج از آن، اریک واینر در سه زمان به نظریه‌های فیلسوفان می‌پردازد: سپیده‌دم، ظهر و غروب. او بخش سپیده‌دم را با مارکوس اورلیوس و سؤال «تخت بزرگ» شروع می‌کند: چرا باید از تخت‌خوابمان برخیزیم؟ مگر دنیای بیرون چه نیازی به ما دارد؟ واینر سپس با سقراط -پرسشگر بزرگ- همراه می‌شود، با او هنجارهای اجتماعی را کنار می‌گذارد، خطر طرد شدن را به جان می‌خرد و دیگران را به فکر کردن و بحث با خود وادار می‌کند. هم‌سفر بعدی نویسنده در قطار فلسفه، ژان ژاک روسو است؛ کسی که به‌تنهایی در خیابان‌ها قدم می‌زد و می‌اندیشید و می‌اندیشید. واینر از ثورو یاد می‌گیرد که با قلبش دنیا را درک کند، از زاویه‌های گوناگون -هرچند غیرمعمول- به دنیا بنگرد (حتی اگر مجبور به خم شدن و نگاه کردن به پاهای خودش باشد!). و آخرین هم‌سفر، شوپنهاور، به او می‌آموزد که چگونه با دقت به حرف‌های خویشتن و دیگران گوش فرادهد.

حال که روش‌های فکر کردن درباره‌ی دنیا را آموخته‌اید، بهتر است چگونه زیستن را در بخش «ظهر» کتاب سقراط اکسپرس یاد بگیرید. اریک واینر این بخش را با اپیکور و بحث جذاب «لذت‌جویی» شروع می‌کند. در فصل بعدی، سیمون وی مفهوم «توجه» را با آب‌وتاب بسیار توضیح می‌دهد. سپس گاندی راه مبارزه را به شما نشان می‌دهد؛ اینکه چگونه در شرایط خاص، جنگیدن وظیفه‌ای مقدس و ضروری به شمار می‌آید. واینر در قطار اف نیویورک سیتی، با کنفوسیوس و راه و روشش برای مهربانی و خیرخواهی آشنا می‌شود. و در پایان ظهر، سی شوناگون نشان می‌دهد که چگونه شکرگزار کوچک‌ترین و ساده‌ترین چیزهای زندگی باشید. اریک واینر که خود نیز در غروب زندگی‌اش قرار دارد، به دنبال چیزهای بیشتری برای درک پایان زندگی می‌گردد. اینکه چگونه مثل نیچه یک زندگی بدون پشیمانی داشته باشد، مانند ایپکتتوس رواقی با اضطراب‌های ناشناخته کنار بیاید، با استفاده از نظرات سیمون دوبووار دوران پیری و سالمندی را پشت سر بگذارد و در پایان مسیر قطار با مونتنی دیدار کند؛ کسی که می‌دانست چطور می‌توان بدون هیچ ترسی، دنیا را ترک کرد.

واینر به فیلسوفان به چشم انسان‌هایی نگاه می‌کند با عادت‌های روزمره؛ نه منبعی از ایده‌های ناب فلسفی. برای مثال با خواندن کتاب سقراط اکسپرس متوجه می‌شوید که مارکوس اورلیوس به برخاستن از خواب در سپیده‌دم هیچ علاقه‌ای نداشت، سیمون دوبووار ساعت 10 صبح از خواب بلند می‌شد و با شتاب اسپرسو می‌نوشید تا سرحال شود، کانت از ساعت پنج صبح بیدار بود و بعد از خوردن یک فنجان چای و کشیدن پیپ کار خود را آغاز می‌کرد، نیچه سحرخیز بود و آب سرد به صورتش می‌پاشید و با نوشیدن یک لیوان شیر گرم روز خود را شروع می‌کرد. قطعاً چنین حقایقی را در هیچ کتابی پیدا نمی‌کنید؛ مگر در کتاب اریک واینر!

کتاب سقراط اکسپرس را چندین ناشر ترجمه کرده‌اند. نشر نیماژ این کتاب اریک واینر را با ترجمه‌ی شقایق الکائی منتشر کرده است.

نکوداشت‌های کتاب سقراط اکسپرس

  • کتاب سقراط اکسپرس اریک واینر دوباره عشقتان را به فلسفه برمی‌انگیزد. کتابی جذاب، هوشمندانه، خنده‌دار و پر از درس‌های ارزشمند. این کتاب شما را تشویق می‌کند که به‌جای پاسخ‌ها، روی پرسش‌ها تمرکز کنید. (ان‌پی‌آر)
  • اریک واینر کاربردهای عملی فلسفه در قرن بیست‌ویکم و زندگی روزمره را نشان می‌دهد. او با شوخ‌طبعی و فلسفه‌ورزی، خرد ناب اندیشمندان را در طول تاریخ بررسی می‌کند. (پابلیشرز ویکلی)
  • اریک واینر با شوخ‌طبعی و بیان جذاب خود، کتاب فلسفی لذت‌بخشی می‌نویسد. او نظرات متفکران بزرگ درباره‌ی زندگی را به‌خوبی توضیح می‌دهد. (آدام گرانت، نویسنده‌ی کتاب «دوباره فکر کن»)
  • اثری لذت‌بخش. دلایل زیادی برای دوست داشتن این کتاب وجود دارد. (بررسی کتاب سانفرانسیسکو)
  • کتاب سقراط اکسپرس جدید و تفکربرانگیز است؛ زیرا مفاهیم به‌ظاهر متفاوت را کنار هم می‌گذارد. لحن او آموزنده، گستاخانه، شوخ و چالش‌برانگیز به حساب می‌آید. (بوک‌لیست)

کتاب سقراط اکسپرس برای چه کسانی مناسب است؟

اگر از هیاهوی زندگی مدرن به تنگ آمده‌اید، کتاب سقراط اکسپرس را بخوانید. ضمناً اگر در حال مسافرت با قطار هستید، حتماً این کتاب اریک واینر را برای مطالعه انتخاب کنید!

در بخشی از کتاب سقراط اکسپرس: در جستجوی درس‌های زندگی به کمک فیلسوفان مرده می‌خوانیم

چشمانم را می‌بندم و مارکوس در برابرم ظاهر می‌شود. همان‌قدر واقعی که فنجان قهوه‌ی استیروفومِ روزِ پیش گوشه‌ی تختم. او را در اردوگاه رمی در امتداد رود گرَن از شاخه‌های رود دانوب تصور کنم که در خیمه‌ی شخصی‌اش کز کرده است. روزی سرد و مرطوب می‌بینم. روحیه‌اش ضعیف است. جنگ خوب پیش نمی‌رود. قبایل آلمانی به انبار تدارکات حمله کرده‌اند. روحیه‌ی جنگجویان سپاه مارکوس پایین است و چه‌کسی می‌تواند آنان را مقصر بداند؟ بیش از پنجاه‌هزار سرباز رمی کشته شده‌اند.

شکی نیست که مارکوس دلتنگ رم است. به‌ویژه دلتنگ همسرش، فائوستینای دوست‌داشتنی، اگرچه نه همیشه وفادار. دهه‌ی گذشته آسان سپری نشده است. نه تنها قبایل پر دردسر آلمانی، بلکه شورش نافرجام کاسیوس حقه‌باز نیز آسیب زده است. بعد هم بچه‌هایش. فائوستینا دست‌کم سیزده فرزند به دنیا آورد. کمتر از نصفشان دوران کودکی را تمام کردند و جان سالم به در بردند.

مارکوس استثنا بود: پادشاهی فیلسوف. چه‌چیزی قدرتمندترین مردان جهان را به مطالعه‌ی فلسفه وامی‌داشت؟ به‌عنوان امپراتور می‌توانست هرطور که میلش می‌کشید رفتار کند. چرا از برنامه‌های شلوغش بزند و به مطالعه‌ی کتاب‌های کلاسیک و تفکر در ناشناخته‌های زندگی بپردازد؟

از سال‌های اولیه‌ی زندگی مارکوس چیز زیادی در دست نیست. او یکی از نادرترین دوران‌های کودکی را گذراند: یک دوران شاد. همیشه سرش در کتاب بود، ترجیح می‌داد کتاب بخواند تا به سیرک برود. این گرایش او را در اقلیت مشهود دانش‌آموزان رمی قرار می‌داد. بعدها تحت‌تأثیر و شیفته‌ی نحوه‌ی زندگی یونانی بر زمین سختی که تنها با ردایی پشمی، ردای نخ‌نمای فیلسوفان، پوشانده بود می‌خوابید تا اینکه مادرش به سرزنش او برمی‌خاست که دست از «این کارهای بی‌معنی» بردارد و اصرار می‌کرد در تخت مناسبی بخوابد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه: عزیمت
بخش اول: سپیده‌دم
1: چگونه مانند مارکوس آئورلیوس از تختخواب بیرون بیاییم
2: چگونه مانند سقراط شگفت‌زده شویم
3: چگونه مانند روسو قدم بزنیم
4: چگونه مانند ثورو بنگریم
5: چگونه مانند شوپنهاور گوش دهیم
بخش دوم: ظهر
6: چگونه مانند اپیکور لذت ببریم
7: چگونه مانند سیمون وی توجه کنیم
8: چگونه مانند گاندی بجنگیم
9: چگونه مانند کنفوسیوس مهربان باشیم
10: چگونه مانند سی شوناگون قدردان چیزهای کوچک باشیم
بخش سوم: غروب
11: چگونه مانند نیچه پشیمان نباشیم
12: چگونه مانند اپیکتت از عهده‌ی کاری برآییم
13: چگونه مانند بووار پیر شویم
14: چگونه مانند مونتنی بمیریم
سخن پایانی: رسیدن

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب سقراط اکسپرس: در جستجوی درس‌های زندگی به کمک فیلسوفان مرده
نویسنده
مترجمشقایق الکائی
ناشر چاپیانتشارات نیماژ
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات416
زبانفارسی
شابک978-600-367-739-5
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب سقراط اکسپرس

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب سقراط اکسپرس

برای دریافت کتاب سقراط اکسپرس و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.