معرفی و دانلود کتاب سلطنت ترس: نگاه یک فیلسوف به بحران سیاسی کنونی‌مان

عکس جلد کتاب سلطنت ترس: نگاه یک فیلسوف به بحران سیاسی کنونی‌مان
قیمت:
۶۷,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب سلطنت ترس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب سلطنت ترس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب سلطنت ترس: نگاه یک فیلسوف به بحران سیاسی کنونی‌مان

در کتاب سلطنت ترس نوشته‌ی مارتا نوسبوم به‌پای سخنان تکان‌دهنده‌ی یکی از بزرگ‌ترین فیلسوفان اخلاق می‌نشینیم. او در این کتاب به مسئله‌ی بحران سیاسی‌ای که از سال 2016 بر فضای آمریکا حاکم شد می‌پردازد. او دلیل اصلی بحران‌های سیاسی را ترس مردم در مشارکت و استفاده از سیاست‌هایی نظیر جهانی‌سازی می‌بیند. نوسبام از شهروندان می‌خواهد زیر سلطه‌ی ترس فرو نروند و احساسات خود نسبت به حکومت را بروز دهند.

درباره‌ی کتاب سلطنت ترس

ترس امکان مشورت، هم‌اندیشی سازنده را در بزنگاه‌های مهم تاریخی تضعیف می‌کند. هنگامی‌ که ترس با احساساتی نظیر خشم، انزجار و حسادت آمیخته شود، زمینه را برای بروز بحران‌های سیاسی و اجتماعی که ناشی از عدم مشارکت سازنده است فراهم می‌سازد. بنا بر تعریف ارسطو، ترس «دردی از حضور ظاهری خطری قریب‌الوقوع، همراه با حس ناتوانی در دفع آن» است.

مارتا نوسبوم (Martha C. Nussbaum) در کتاب سلطنت ترس (The Monarchy of Fear) با بیان تئوری‌های گوناگون نشان می‌دهد که ترسیدن چقدر می‌تواند نظام‌مند باشد. او بیان می‌کند که قدرت‌طلبان چگونه با استفاده از ترس افراد، گفتمان خود را بسط می‌دهند و باعث ایجاد احساس ناتوانی در شهروندان می‌شوند.

مارتا نوسبوم در وهله‌ی اول کتاب سلطنت ترس را برای مخاطب عام نوشت، اما این کتاب بسیار مورد توجه فیلسوفان و اندیشمندان اخلاق‌گرا قرار گرفت. او در ابتدای کتاب، لحظات اعلام نتایج ریاست‌جمهوری سال 2016 آمریکا را توصیف می‌کند که پس از پیروزی دونالد ترامپ ترس تمام وجودش را فراگرفته بود. نوسبام بیان می‌کند که در آن لحظات متوجه شد که ترس او بخشی از مشکل امروز آمریکاست. به عقیده‌ی مؤلف، در آن دوره، اداره‌ی آمریکا به دست کسی افتاده بود که ترس را تقویت می‌کرد، نفرت را در بین مردم ترویج می‌داد و دروغ را مشروعیت می‌بخشید. همچنین به هواداران خود نیز برای گسترش این فضای سمی با رفتارش مجوز و تائید می‌داد.

در فضایی نظیر آنچه توصیف شد، دانشجویان جوان‌تر، کسانی که همواره به دنیایی بهتر فکر می‌کنند، ممکن است احساس گم‌گشتگی کنند و جامعه را در معرض نابودی ببینند؛ چراکه در این جامعه میل به زن‌ستیزی، فشار به اقلیت‌ها و نژادپرستی روزافزون می‌شود. این فضای دوقطبی باعث تشدید شکاف اجتماعی و سیاسی می‌شود و راه‌حل‌ها را ناپدید می‌کند. نویسنده اشاره می‌کند که باید از سوق داده شدن جامعه به این دو دستگی جلوگیری کرد.

یکی از مواردی که نوسبام در کتاب سلطنت ترس به آن می‌پردازد، قیاس شخصیت پادشاهانِ مطلق به نوزاد درمانده است. نویسنده با اشاره به امیل ژان ژاک روسو توضیح می‌دهد که چگونه پادشاهان مطلق مانند نوزادان «راهی برای زنده ماندن ندارند جز اینکه دیگران را برده بسازند» و بنابراین یا باید «حکومت کنند یا بمیرند.» فرق نوزاد و پادشاه مطلق در این است که حاکمان ترس را بهتر می‌شناسند و راحت‌تر آن را ابزار قدرت خود می‌کنند.

پیشنهاد نوسبام در کتاب سلطنت ترس این است که تنها امید می‌تواند برای این ترس چاره باشد تا از ایجاد یک قدرت خودکامه جلوگیری کند. با الهام از نظریات امانوئل کانت، مارتین لوتر کینگ و نلسون ماندلا می‌توان از ظرفیت‌های همگانی استفاده کرد و با گسترش امید در جامعه با ابزاری چون هنر، جنبش‌ها، سخنرانی‌ها و نظیر آن‌ها به سمت رفع مشکلات قدم برداشت.

کتاب سلطنت ترس با ترجمه‌ی حامد قدیری توسط انتشارات ترجمان علوم انسانی منتشر گردیده و در اختیار شماست.

کتاب سلطنت ترس مناسب چه کسانی است؟

این کتاب ارزنده به تمام علاقه‌مندان کتاب‌های سیاست و فلسفه‌ی سیاسی تقدیم می‌شود.

نکوداشت‌های کتاب سلطنت ترس

  • کتابی جذاب که تاریخ دیرینه‌ی ترس بشر از دیگری را روایت می‌کند. (Kirkus Rreviews)

  • پژوهشی پرمغز و بسیار خواندنی از نوسبام، چهره‌هایی از ارسطو گرفته تا دونالد ترامپ را در نثری شفاف و جذاب درگیر می‌کند. نوسبام بینش‌های تازه و ارزشمندی را درباره‌ی تنش‌هایی که زندگی عمومی معاصر را متزلزل می‌کند، ارائه می‌دهد. (پابلیشرز ویکلی)

  • یکی از فیلسوفان برجسته‌ی آمریکا در این کتاب پیروزی ترامپ در قرن بیست‌ویکم که احساس شکستی برای جامعه‌ی انسانی است را توضیح می‌دهد. (برایس کریستنسن)

  • نوسبام یکی از موفق‌ترین فیلسوفان سیاسی و اخلاقی زمان ماست. تقریباً هیچ حوزه‌ای از زندگی و اندیشه‌ی سیاسی و اخلاقی وجود ندارد که او با کنجکاوی بی‌پایانش در آن ورود نکرده باشد. (ویلیام آدامز، رئیس بنیاد ملی هنرها)

  • کتاب او عناصری از تاریخ، فلسفه و روانشناسی انسان را در ارزیابی نقش ترس در سیاست معاصر و خطرات آن را به کار می‌گیرد. (مجله‌ی شیکاگو)

با مارتا نوسبوم بیشتر آشنا شویم

مارتا نوسبوم، متولد 1947، استاد برجسته‌ی حقوق و اخلاق ارنست فروند است که در گروه فلسفه و دانشکده‌ی حقوق دانشگاه شیکاگو قرار دارد. او در سال 2016 سخنرانی جفرسون را برای بنیاد ملی علوم انسانی ایراد کرد و برنده‌ی جایزه‌ی کیوتو در هنر و فلسفه در سال 2016 شد. او همچنین جایزه‌ی برگرون 2018 در فلسفه و فرهنگ و جایزه‌ی هولبرگ 2020 را نیز دریافت کرد. این سه جایزه به‌عنوان معتبرترین جوایز موجود در رشته‌هایی که واجد شرایط دریافت نوبل نیستند، در نظر گرفته می‌شوند. او بیش از 22 کتاب نوشته است که از میان آن‌ها کتاب‌های «خشم و بخشش»، «کیفیت زندگی»، «ارسطو» و «درباره‌ی عشق» به فارسی ترجمه شده‌اند.

در بخشی از کتاب سلطنت ترس: نگاه یک فیلسوف به بحران سیاسی کنونی‌مان می‌خوانیم

خب امید چیست؟ امید حسی حیرت‌انگیز است و به‌طرز عجیبی فلاسفه با وجود اهمیت زیاد این حس غالباً بحث و فحص چندانی دربارۀ آن انجام نداده‌اند. دیدگاه رایج مربوط به این حس هم به‌وضوح ناکافی است. طبق این دیدگاه، امید عبارت است از میل به یک برونداد به‌علاوۀ این ارزیابی که این برونداد کمابیش محتمل است. اما به سه دلیل این تعبیر غلط است. اول آنکه امید واقعاً ربطی به ارزیابی‌های احتمالاتی ما ندارد. مثلاً آدم‌ها به برونداد خوبِ پزشکی برای خودشان یا عزیزانشان امید دارند حتی اگر نتایج تشخیص‌های پزشکی حاکی از وخامت اوضاع باشد. درواقع، هرچقدر که احتمال وقوع یک برونداد مطلوب بالا می‌رود، امید هم آرام‌آرام به امری زائد تبدیل می‌شود و جایش را به توقع خوشایند می‌دهد (ترس هم با همین پدیده مواجه است: هرچقدر وقوع برونداد نامطلوب قطعی‌تر بشود، ترس به نومیدی و جبرگرایی یا وحشتی تبدیل می‌شود که ذهنمان را نسبت به حوادث پیرامونی بی‌حس می‌کند).

به‌علاوه، به نظر می‌رسد که میل به امیدواری در لحظات هولناک به نحوی مرتبط است با برونداد مطلوبی که همین امیدواری می‌تواند زمینه‌ساز تحقق آن باشد. مثلاً وقتی یک بیمار یا خانواده‌اش از امید دست بکشند (یا به‌غلط امید را توقع اطمینان‌بخش در نظر بگیرند)، آن‌وقت معنایش این است که دیگر نباید به‌سراغ درمان‌های تازه بروند. یا مثلاً اگر ملتی به هنگام حملۀ دشمنی قدرتمند از امیدواری دست بکشد، ناگزیر به‌سراغ استراتژی‌های متهورانه‌ای که شاید دست‌آخر موفق از آب دربیایند نمی‌رود. همان‌طور که در ادامه هم می‌بینیم، پیوند میان امید و کنش بسیار مهم است.

فهرست مطالب کتاب

دربارۀ نویسنده
مقدمۀ مترجم
تشکرو قدردانی
پیشگفتار
1: مقدمه
2: ترس؛ اولین و قدرتمندترین
تعریف ترس
سیاست ترس
دغدغه، تعامل، بازی
محیط تسهیل‌کننده، بخش اول
مرگ وارد ذهن می‌شود
رتوریک ترس و خطای دمکراتیک
قوانین ترس: گمانه‌زنی‌ها و سوگیری‌ها
ترس از مسلمانان: رتوریک و گمانه‌زنی‌ها، حکایت دو رئیس‌جمهور
محیط تسهیل‌کننده، بخش دوم
3: خشم، فرزند ترس
ریشه‌های خشم: غضب، حس بی‌انصافی
تعریف خشم
سه خطا در خشم
خطای چهارم در خشم: عجز و «جهان منصف»
خشم، فرزند ترس
اعتراض بدون تلافی‌جویی
4: انزجارِبرآمده از ترس: سیاست طرد
انزجار اولیه و آسیب‌پذیری
انزجار برون‌افکن و انقیاد گروهی
انزجار و آنچه از آن می‌ترسیم
چرا انزجار در وضع کنونی؟
5: امپراتوریِ حسد
تعریف حسادت
ریشه‌های حسادت در ترس
حسد در میدان عمل: دبیرستان
حسد و دمکراسی: همیلتون و بُر
حسد در موقعیت کنونی سیاسی‌مان
به‌سوی سیاست عاری از حسد
6: ملغمه‌ای مسموم: جنسیت‌زدگی و زن‌ستیزی
جنسیت‌زدگی و «زن‌ستیزی»
ترس-سرزنش
ترس-حسد
ترس-انزجار
7: امید، محبت، بینش
تعریف امید
امید به‌مثابۀ «اصل عملی»
امید، نقطۀ مقابلِ ترس
بستگان امید: ایمان و عشق
اَعمال امید: هنر
اَعمال امید: روح سقراط
اَعمال امید: دین و مذهب
اَعمال امید: جنبش‌های اعتراضی
اَعمال امید: شرح و نظریاتی درباب عدالت
قابلیت‌های محوری
ضرورت خدمت ملی
چرا رنج امید را به جان بخریم؟
پی‌نوشت‌ها
واژه‌نامه
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب سلطنت ترس: نگاه یک فیلسوف به بحران سیاسی کنونی‌مان
نویسنده
مترجمحامد قدیری
ناشر چاپیانتشارات ترجمان علوم انسانی
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات272
زبانفارسی
شابک978-600-8091-86-8
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب سلطنت ترس

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب سلطنت ترس

برای دریافت کتاب سلطنت ترس و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.