معرفی و دانلود کتاب سلوک اجتماعی

عکس جلد کتاب سلوک اجتماعی
قیمت:
۱۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب سلوک اجتماعی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب سلوک اجتماعی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب سلوک اجتماعی

آشنایی با ارکان اخلاق و رفتار درست اجتماعی و به کار بردن آن در ابعاد مختلف زندگی گرچه در ابتدا کاری سهل به‌نظر می‌آید اما در عمل، دارای نکات و البته سختی‌های فراوان است. کتاب سلوک اجتماعی، نوشته‌ی سید مجتبی حسینی با کمک گرفتن از سیره‌ و منش پیامبر صلح و مهربانی و با بهره‌گیری از منابع مکتوب دینی، دورنمای کاملی را از اخلاق،‌ رفتار و کردار اسلامی در مسائل اجتماعی ارائه می‌کند و درس‌های کاربردی را برای ساختن یک زندگی بهتر در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

درباره‌‌ی کتاب سلوک اجتماعی

علم اخلاق و رفتار اجتماعی و طریقه‌ی درست به‌کار بردن آن در موقعیت‌های مختلف زندگی، از موضوعات پرچالش و مورد بحث مجامع علمی مختلف بوده و هست. در این میان، منابع مختلف اسلامی نه تنها از پرداختن به موضوع مهم «سلوک اجتماعی» خالی نیستند بلکه سیره‌ و منش رفتار یک فرد مسلمان در اجتماع را یکی از ارکان مهم زندگی می‌داند. با این حال مطالعه‌ی علم سلوک اجتماعی از منظر اسلام، به ویژه در زندگی امروزی، بهتر است با خط و مشی مشخص همراه باشد تا جوینده‌ی دریای ناب دروس اسلامی، بتواند از میان امواج و سختی‌های راه معرفت نیز عبور کند و در نهایت به گوهر اخلاق دست یابد. کتاب سلوک اجتماعی نوشته‌ی سیدمجتبی حسینی، قصد دارد در مجموعه‌ای از دروس موجز و خلاصه اما جامع و مفید، تصویری واضح از سلوک اجتماعی در منظر اسلام و زندگی پیامبر اسلام ارائه دهد.

کتاب سلوک اجتماعی، در تکمیل و ادامه‌ی اثر قبلی این نویسنده، یعنی کتاب سلوک فردی، وارد مرحله‌ای جدید از مباحث علم اخلاق و رفتار خواهد شد. این کتاب با رویکری اجتماعی و با نظر به گروه افراد جامعه، به‌کارگیری علم اخلاق را به بحث و بررسی خواهد نشاند. در کتاب قبلی از سید مجتبی حسینی به مجموعه‌ای از رفتارها و منش پیامبر اسلام در حیطه‌ی زندگی شخصی و فردی ایشان پرداختیم، حال در کتاب سلوک اجتماعی، موضوع سیره‌ی زندگی و نگرش پیامبر مهربانی را در قالب و ابعاد موضوعات مهم اجتماعی خواهیم نگریست، موضوعاتی که در کنار اهمیت بسیار، از کاربرد و تاثیر ویژه‌ای در زندگی عموم افراد برخوردار است. درس‌گفتارهای این کتاب جامع، همگی از منابع دست‌اول و مکتوب اسلامی از جمله آیات قرآن کریم و دیگر احادیث و روایات مورد تایید وام گرفته شده است. نکته‌ی ویژه‌ در خصوص این اثر، توجه به عین کلام و احادیث پیامبر و ائمه‌ی اطهار و تمرکز به اصل پیام ایشان، به جای پرداختن به موضوعات و تفاسیر گسترده و تخصصی‌ست. چنین شیوه‌ی نوشتاری از سوی نویسنده، عیار دوچندانی به اثر بخشیده و درس‌های کتاب سلوک اجتماعی را به مطالبی کاربردی و قابل استفاده برای طیف عظیمی از اقشار جامعه تبدیل کرده است.

درس‌گفتار‌های این کتاب ارزشمند به سه قسمت کلی تقسیم می‌شود. «گزیده‌ای از رابطه با اقشار مختلف»، «گزیده‌ای از رفتار و کردار اجتماعی پیامبر» و «گزیده‌ای از صفات و اخلاق پیامبر»، فصل‌های کلی این کتاب‌اند که هر کدام به موضوعات جزئی‌تر و مباحث کاربردی جذابی از جمله آداب سفر، آداب معاشرت با گروه‌های مختلف، رفتار با کودکان و اعضای خانواده و ... خواهد پرداخت.

این کتاب با تلاش و همت نشر نیستان به دست علاقه‌مندان رسیده است.

کتاب سلوک اجتماعی برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب را به دوست‌داران و مشتاقان علم اخلاق و بررسی آن در حوزه‌ی منابع اسلامی و سیره‌ی زندگی پیامبر، پیشنهاد می‌کنیم.

با سیدمجتبی حسینی بیشتر آشنا شویم

سید‌ مجتبی حسینی، (متولد 1338) از محققان اسلامی و نویسندگان صاحب‌نام این حوزه است. وی در تحصیلات حوزوی، در سن سی سالگی به درجه‌ی اجتهاد رسید و از طرف دیگر، رشته‌‌های مهندسی راه و ساختمان، معماری و فلسفه‌ی علم را برای تحصیلات دانشگاهی خود انتخاب کرد. آثار این محقق بزرگ به ده‌ها جلد می‌رسد. سید مجتبی حسینی همچنین از مدرسان ویژه و سخنرانان مطرح اسلام شناسی در مجامع مختلف علمی و دینی‌ست. از آثار تالیفی این نویسنده می‌توان به کتاب‌های «تفسیر تدبر» و «پویش پیامبر» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب سلوک اجتماعی می‌خوانیم

رفتار پیامبر (ص) با نیازمندان و اقشار ضعیف تنها در ظاهر نبود، بلکه قلباً به آن‌ها محبت می‌ورزیدند و می‌فرمودند: «خداوند مرا به دوست داشتن و نزدیک شدن با مساکین سفارش می‌کند.» اگر چه در تعاملات متداول بین فقیر و غنی تفاوت نمی‌گذاشتند. نظیر پیش‌سلام بودن به فقیر و غنی و کبیر و صغیر و نیز اینکه آورده‌اند:

«یصافح الغنی و الفقیر و لاینزع یده من ید احدهم»

با دارا و ندار مصافحه (دست دادن) می‌نمودند و دست خود را از دست هیچ‌کدام‌ ‌ تا او دستش را نمی‌کشید‌، نمی‌کشیدند.

اما نگاه ویژه‌ای به ناتوانان و تهی‌دستان و فرودستان داشتند. چنان‌که فرمودند: «تا آخر عمر هم‌نشینی با بردگان و غذا خوردن با ایشان را ترک نخواهم کرد» هیچ سائلی را رد نمی‌کردند و اگر کسی چیزی از ایشان می‌خواست، یا برآورده می‌کردند و یا اگر قابل انجام نبود، با سخن مناسبی با او برخورد می‌کردند. پیگیری نیاز نیازمندان و رسیدگی به ایشان، در حد رفع تکلیف ظاهری و واکنش به درخواست‌ها نبود بلکه قلباً معتقد و مشتاق و مصمم به پیگیری بودند، چنان‌که فرمودند:

«ابلغونی حاجه من لایستطیع ابلاغی حاجته، فانه من ابلغ سلطاناً حاجه من لایستطیع ابلاغها، ثبتّ الله قدمیه علی الصراط یوم القیمه»

چه بسا نیازمندانی (به دلایل متعدد) نتوانند حاجت خود را به من برسانند. شما نیاز نیازمندان را به من ابلاغ کنید که هر کس حاجت نیازمندی را به حاکم ابلاغ کند، خدا قدم‌هایش را روز قیامت بر صراط تثبیت (و به دور از لغزش و انحراف) می‌نماید.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌نیاز
1. گزیده‌ای از رابطه با اقشار مختلف
2. گزیده‌ای از رفتار و کردار اجتماعی پیامبر
3. گزیده‌ای از صفات و اخلاق پیامبر

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب سلوک اجتماعی
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات نیستان
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات60
زبانفارسی
شابک978-964-337-773-1
موضوع کتابکتاب‌های اخلاق و معارف، کتاب‌های کلام و عقاید
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب سلوک اجتماعی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب سلوک اجتماعی

برای دریافت کتاب سلوک اجتماعی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.