معرفی و دانلود کتاب شاه جنگ ایرانیان در چالدران

عکس جلد کتاب شاه جنگ ایرانیان در چالدران
قیمت:
۴۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب شاه جنگ ایرانیان در چالدران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب شاه جنگ ایرانیان در چالدران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب شاه جنگ ایرانیان در چالدران

کتاب شاه جنگ ایرانیان در چالدران نوشته اشتن متز و جان بارک، روایتگر جنگ بین ارتش ایران و عثمانی است. این اثر یکی از شگفت‌انگیزترین رخدادهای تاریخی را روایت می‌کند و دلایل شکست ایرانیان و پیروزی عثمانی‌ها را یادآور می‌شود.

درباره کتاب شاه جنگ ایرانیان در چالدران:

چالدران در منطقه‌ای در آذربایجان واقع شده است، این نقطه شاهد جنگی هولناک و عجیب میان دو ارتش بزرگ بوده، جنگی که با وجود شکست ایرانیان، در یادهای مردم ایران به نیکی ماندگار شده است؛ چرا که قزلباش‌های ارتش شاه اسماعیل صفوی در این جنگ شجاعت، پایمردی و ایثارگری‌های بسیاری از خود نشان دادند.

در آن زمان عثمانی‌ها با وجود حکمرانی سلطان سلیم اول در اوج قدرت و شکوه قرار داشتند و گستره پادشاهی‌شان از شمال، غرب و جنوب غربی آسیا آغاز می‌شد و تا اروپای مرکزی و آفریقا ادامه می‌یافت، از این رو موفق شدند ارتش شاه‌اسماعیل را به زانو بنشانند.

مطابق با آنچه از تاریخ‌نویسان روایت شده است، هر سرباز ایرانی در این جنگ برابر با ده سرباز عثمانی بود، آن هم در صورتی که ارتش عثمانی در آن دوره یکی از کامل‌ترین و بهترین تجهیزات مدرن را در اختیار داشت و ارتش ایران سنتی و معمولی با کمترین تجهیزات به شمار می‌رفت.

با این وجود سربازان سلطان سلیم با هر مشقت و دشواری‌ای که بود موفق شدند سربازان شاه اسماعیل را شکست دهند، به همین دلیل این جنگ ناعادلانه و نابرابر، برای اغلب مورخان شرق و غرب و علاقه‌مندان به تاریخ از جذابیت‌های فراوانی برخوردار است.

کتاب شاه جنگ ایرانیان در چالدران (The Great Iranians war in Chaldoran and Greece) روایتی اعجاب‌انگیز و پر از فرود و فراز از رویدادهای مربوط به این جنگ تاریخی و افراد مهم و مؤثر در هر دو ارتش است که شما را تا پایان با خود همراه می‌کند.

کتاب شاه جنگ ایرانیان در چالدران برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به تاریخ و رویدادهای تاریخی علاقه‌مند هستید، این کتاب را از دست ندهید.

با ذبیح‌الله منصوری بیشتر آشنا شویم:

او در مدرسه‌ای که توسط فرانسوی‌ها اداره می‌شد، درس خواند. این مدرسه با نام آلیانس در شهر سنندج استان کردستان قرار داشت. چندی بعد آن‌ها به دلیل مأموریت یافتن پدر به اجبار به کرمانشاه نقل مکان کردند و او در این شهر زبان فرانسه را از یک پزشک یاد گرفت.

در سال 1301 با مرگ پدر، به ناچار درس و مدرسه را کنار گذاشت و تأمین هزینه‌های خانواده را به عهده گرفت و در یک روزنامه مشغول به کار شد. در سال 1306 همکاری‌اش با روزنامه اطلاعات را آغاز کرد و چندی بعد نیز برای روزنامه کیهان قلم زد. او با روزنامه‌ها و نشریات مختلفی چون ایران ما، داد، خواندنی‌ها، اختر امروز، باختر، تهران مصور، سپید و سیاه، امید ایران و... همکاری کرد.

منصوری در سال 1299 به این قصد وارد تهران شد که در رشته دریانوردی به دانشگاه برود اما با حضور در روزنامه کوشش مسیر زندگی‌اش تغییر کرد و به نوشتن پرداخت. او نزدیک به 1200 داستان و مقاله و کتاب به رشته تحریر درآورده است. ذبیح‌الله منصوری در 19 خرداد سال 1365 در سن 89 سالگی درگذشت.

در بخشی از کتاب شاه جنگ ایرانیان در چالدران می‌خوانیم:

سلیم بعد از این‌که برادران خود را از بین برد و به‌جای پدر بر تخت سلطنت نشست، بیش از بیست‌ودو سال نداشت ولی دارای فرزندان متعدد بود و علاقه داشت که فرزندانش تحصیل کنند و علاوه بر ترکی زبان‌های یونانی و عربی و فارسی را بیاموزند و چون از عبدالباقی‌ایچین رضایت داشت، او را مأمور تربیت پسر ارشد خود کرد. فقط یک چیز سلیم را بعد از این‌که زمامدار شد ناراحت می‌کرد و آن این‌که پسر عمویش بایزیدسوم به سوریه گریخته، در آن‌جا علیه سلیم شروع به تبلیغات می‌کرد و می‌گفت که سلیم پادشاه قانونی ترکیه نیست برای این‌که بعد از قتل پدر و دو برادر بر تخت سلطنت نشست و پادشاهی عثمانی را غصب نمود.

سلیم پدر خود را نکشته بود اما بایزیدسوم شهرت می‌داد که او پدر خود را هم به قتل رسانیده و از نظر شرعی و عرفی مستوجب شدیدترین مجازات‌ها می‌باشد.

حمله‌ای که سلیم به خاک سوریه کرد فقط برای دستگیری بایزیدسوم بود و چون نتوانست که او را دستگیر نماید (به‌طوری‌که در آغاز این سرگذشت گفتیم) عده‌ای از سران سوریه برحسب امر او کشته شدند و سرهای آنان را به استانبول فرستادند و صدور دستور محاصره شهر حلب از طرف پادشاه مزبور هم علتی غیر از دستگیری بایزیدسوم نداشت.

قشون عثمانی در زمستان سال 1513 میلادی شهر حلب را محاصره کرد. از قضا آن سال هوای زمستان خیلی سرد شد و سربازان عثمانی که در خارج شهر به سر می‌بردند و دقت داشتند که کسی نتواند از شهر بگریزد، خیلی از سرما ناراحت بودند. فرماندۀ قوای ترک بعد از این‌که حلب را محاصره کرد، مدت یک‌هفته شهر را به‌وسیله توپ گلوله باران نمود ولی مدافعین شهر حاضر به تسلیم نشدند. فرماندۀ نیروی ترک برای کوتوال حلب پیغام فرستاد که هرگاه بایزیدسوم فرزند جم شاهزادۀ ترک را که در شهر است تسلیم نماید از مجازات او و سربازان و سکنۀ شهر، بعد از این‌که حلب مفتوح گردید صرف نظر خواهد کرد و در غیر این صورت پس از افتتاح شهر تمام مردها را از دم تیغ خواهد گذرانید و تمام پسران را به غلامی و زن‌ها را به کنیزی خواهد برد. کوتوال حلب با شگفت جواب داد: اگر شما این شهر را برای دستگیری بایزیدسوم محاصره کرده‌اید باید به شما بگویم که او در این شهر نیست و از این‌جا رفت و قبل از این‌که شما بیایید و شهر را محاصره کنید او عزیمت کرد.

فهرست مطالب کتاب

سخنی با همراهان
مقدمۀ مترجم
نمایش سرهای بریده در خیابان‌های استانبول
سربازان سپاه ینی‌چری و اهمیت جنگی آن‌ها
نقشه سلطان‌سلیم برای خلع پدر و رسیدن به سلطنت به کمک سپاهیان ینی‌چری
حمله به سوریه و محاصرۀ حلب
نامۀ سلطان‌سلیم به شاه اسماعیل و جواب آن
مشاوره دربارۀ لشکرکشی به ایران
عشایر ایران
گفت‌وگوی سلطان‌سلیم با مشاور نظامی‌اش راجع‌به ایران
رؤسای قبایل عثمانی در کاخ سلطان سلیم
بازگشت اصلان از استانبول
نماینده‌ای از پادشاه اسپانیا در دربار ایران
برخورد به یک مرد آشنا
اصلان به ساری‌قمیش رسید
نخستین برخورد مردان ساری‌قمیش با سربازان عثمانی
راه‌پیمایی در کوهستان و برخورد با قشون سلطان
یک جنگ شدید نزدیک مرز ایران درگرفت
سومین نامۀ سلطان‌سلیم به شاه‌اسماعیل و مقدمۀ جنگ با ایران
خان‌محمداستاجلو
شرفیابی رئیس طائفۀ ساری‌قمیش به حضور پادشاه ایران
حملۀ سلطان‌سلیم به قره‌باغ
محمد قره‌باغی
خبر حملۀ سلطان‌سلیم در همدان به شاه‌اسماعیل رسید
ابراهیم کوچک
شاه‌اسماعیل در تبریز
گزارشی دربارۀ قتل‌عام شیعیان
روحیۀ شاه و سربازان ایران در شب جنگ
جنگ با شلیک توپ آغاز شد
شیرمردی از کردستان
یک ساعت متارکه
شیخ شبستری و پادشاه شیعیان در میدان جنگ
فرماندۀ سوارنظام ایران
نبردهای ایذایی در شب
شاه‌اسماعیل در میدان جنگ
شاه‌اسماعیل توپخانه عثمانی‌ها را از کار انداخت
یک مانور برجسته در تاریخ جنگ‌های دنیا
مقاومت بازماندۀ ایرانیان در برابر برجسته‌ترین سپاه جهان
سرانجام جنگی که از وحشت آن مو بر سر کودکان سفید می‌شد
خان‌محمداستاجلو و رستم‌کلاچرمینه
شیخ شبستری قرآن به‌دست خود را به شاه‌اسماعیل رسانید
نظری به شهر تبریز
مرگ شاه‌اسماعیل

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب شاه جنگ ایرانیان در چالدران
نویسنده،
مترجمذبیح الله منصوری
ناشر چاپیانتشارات تاو
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات549
زبانفارسی
شابک978-622-975795-6
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ ایران
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب شاه جنگ ایرانیان در چالدران

یدالله نخعی زرندی
۱۴۰۱/۱۰/۱۶
بسیار کتاب عالی و جالب تاریخی است و تاریخ ایران پر از وقایع تاسف بار و غم انگیز زیادی میباشد ولی واقعا رشادت دلاورمردان ایرانی در دشت چالدران چنان دشمن را مات و مبهوت کرد که به رغم شکست ما ایرانیان تجاوزگران عثمانی نیز به دست اورد چندانی دست نیافته و پس از هشت روز اقامت در تبریز دست از پا درازتر را شهر ترک کرده و به استامبول برگشتند
دلاوری ایرانیان در حدی بود که با داشتن توب و تفنگ و وجود کثرت چهار برابری سپاه عثمانی بر سپاه ایران که فاقد توپ و تفنگ بودند که اول ایرانیان پیروز شدند ولی موج و صدای توپ عثمانی نتیجه جنگ را دگرگون ساخت
در این چنگ تمام ایرانیان شهید شدند ولی اسیر نشدند و تا اخرین نفس جنگیدند و28هزار شهید بر جای گذاشتند ولی به عثمانی تلفات بیشتر از این وارد کردند و به سلطان سلیم متجاوز اموختند که مردی و مردانگی و مروت و انسانیت و وطن پرستی یعنی چه
چالدران شکستی بود که بوی پیروزی داشت و به عثمانی درسی اموخت که با وجود کثرت نفرات سباه ینی چری و قدرت توب و تفنگ هرگز فکر نگاه چپ کردن به سرزمین‌های ایران را به خود نکند
شکست در چالدران بدلیل مردانگی و جوانمردی ایرانیان و ناجوانمردی ترکان عثمانی در جنگی نابرابر و ناجوانمردانه رقم خورد و سلطان سلیم عثمانی با 140 هزار سپاه خود از 28 هزار سپاه ایران شکست خورد و قسم خود را شکست و ناجوانمردانه از توپ استفاده کرد در صورتیکه ایرانیان شب قبل از جنگ میتوانستند قبل از کار گذاشتن توپهای عثمانی به انها شبیهخون بزنند و کار را یکسره کنند ولی شاه ایران ان را ناجوانمردانه قلمداد کرد
ولی در هر حال روح 28هزار شهید دشت چالدران همیشه شاد و مسیرشان سرلوحه زندگی مان
Hemmat .N
۱۴۰۰/۵/۲۰
ضمن احترام به روانشاد منصوری و زحمات ۷۰ ساله ایشان در ترجمه و اقتباس کتاب‌های جذاب، خواندنی و تاریخی که انجام داده‌ است.
اما متاسفانه ایشان در ترجمه‌ی کتاب‌ها دست برده و در متن کتاب‌ها دخل و تصرفی کرده تا جاییکه گاهی توضیحات باعث خستگی و ملال خواننده می‌شود.
البته چون زنده یاد منصوری این را و و
ترجمه‌ها برای جراید مجلات انجام داده دست به این کار زده تا آن‌ها را امروزی خواندنی نماید.
اما امروزه این کار پس از سال‌ها از انتشار آن‌ها یک کاستی به حساب می‌آید چون همه‌ی ترجمه‌های ایشان از نویسندگان مختلف و زبان‌های گوناگون به یک سبک و سیاق می‌باشند!
اما این کار از ارزش کار و زحمات ارزشمند فرهنگی روانشاد منصوری چیزی کم نمی‌کند چون بسیاری از این ترجمه‌ها مربوط به سالهای پیش از انقلاب اسلامی است.
استاد ذبیح‌الله منصوری تقریبا در ۱۲۰ سال پیش یعنی در سال ۱۲۷۸ شمسی در سنندج بدنیا آمده و پس از ۹۰ سال عمر پر برکت خود، ۷۰ سال به کار نگارش و ترجمه پرداختند و در سال ۱۳۶۵ در تهران از دنیای فانی کوچ کرده و به سرای باقی شتافتند.
روحش شاد.
پوریا گل محمدی
۱۴۰۱/۱۰/۲۴
اگر چه متن اصلی کتاب سعی کرده که دید منصفانه تری داشته باشه ولی در ترجمه به نظر من اصل امانت داری رعایت نشده و مترجم احساسات و عقاید خودش رو تاثیر داده ولی با این حال این کتاب میتونه کمک خیلی زیادی در درک درست علل شکست ایرانیان بکنه ولی به نظر شخصی من باز هم شواهد و نقل قول‌ها و تفاسیر کتاب ناقص هستش با این وجود کتاب قطعا ارزش خوندن رو داره به ویژه اگر دوست دار تاریخ باشید.
Kimia Omidvar
۱۴۰۰/۱۱/۱۸
بسیار عالی بود اتفاقات را طوری زیبا و واضح نوشتند که احساس میکردم وسط میدان جنگ ایستاده‌ام و دارم تماشا میکنم.. تا آخر کتاب منتظر معجزه‌ای بودم که همه چیزو عوض کنه.... با اینکه شخص خودداری هستم ولی نوشته‌های این کتاب چندین وچند بار اشکمو در آورد... پیشنهاد میکنم حتما بخونین چون هم به معلومات تاریخیتون اضافه میشه وهم لحظات زیبایی براتون رقم میخوره😊😊😊
Ali Araghi
۱۴۰۰/۱۱/۵
خیلی کتاب خوبی بود
کلی لذت بردم
به دوستداران تاریخ پیشنهاد میکنم حتما این کتاب رو مطالعه کنن و لذت ببرن
ممنون از برنامه کتابراه، واقعا قیمتی که برای این کتاب در نظر گرفتن خیلی ناچیز هست
نسخه فیزیکی این کتاب با این مترجم حدود دویست هزار تومن هست، ولی در برنامه کتابراه فقط چهل هزار تومن
که بنده کد تخفیف داشتم و پنجاه درصد تخفیف داشتم
نیما پروانی
۱۴۰۰/۵/۴
نویسندگان کتاب به زیبایی هرچه تمام تر تاریخ را روایت می‌کنند. موقع خواندن کتاب خود را در فضای آن احساس می‌کنید و با شرایط سیاسی و اجتماعی آن زمان بیشتر آشنا میشوید.
احمد انتظاری
۱۴۰۱/۸/۳
واقعا میشه گفت خیلی مفید و عالی هست حیف که در کتب درسی از‌ای جنگ و رشادت ایرانی‌ها که میشه گفت عاشورای واقعی بود یادی نشده
رضا موثق
۱۴۰۱/۶/۲۴
سلام.
کتابی عالی، با انصاف، بدور از توهم، توصیه میکنم به ملی گرا، مذهبی، تاریخ دوست و هر ایرانی که این کتاب رو بخونید، صد در صد ارزش خواندن داره.
مادر فاطمه دِل سَبُک
۱۴۰۰/۱۰/۱۷
با سلام
فوق العاده و بیش از حد تصور زیبا بود. بارها در حین خواندن این کتاب به گریه افتادم.
روحت شاد ذبیح الله منصوری
علی غلامی
۱۴۰۱/۶/۲
نویسنده اصلابی طرف نبوده وجانب دارانه کتاب نوشته. بسیاری ازاطلاعات مهم روجاانداخته وبعضی ازمطالب به دورازواقعیت بود
۰ ۰
۱۴۰۱/۳/۲۴
کتاب جالبی است ولی خیلی از توضیحات مربوط به عثمانی زیاه از حده البته این نظر منه.
اردشیر قنواتی
۱۴۰۲/۱۲/۱۰
بسیار عالی و تاثیرگذار چه مردان دلیر و از جان گذاشت‌ای داشته این سرزمین درود بر این شیر مردان
رسول زارعی
۱۴۰۱/۱۰/۲۳
قدرت ایران را در آخرهای این کتاب میشه شناخت کتاب عالی بخصوص مترجم کتاب به زبان بسیار ساده بیان کرده
محمد رضا امین زاده
۱۴۰۱/۸/۱۶
عالی، فقط ایکاش اینجور کتاب‌ها بخصوص اثر استاد منصوری صوتی هم ارائه شود ممنون
کریمی
۱۴۰۲/۲/۲۴
بسیار عالی. مثل قهرمان‌های این جنگ توصیه میکنم بخونیدش
مشاهده همه نظرات 18

راهنمای مطالعه کتاب شاه جنگ ایرانیان در چالدران

برای دریافت کتاب شاه جنگ ایرانیان در چالدران و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.