معرفی و دانلود کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 11: از رزم رستم و اسفندیار تا پایان داستان رستم و شغاد

عکس جلد کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 11: از رزم رستم و اسفندیار تا پایان داستان رستم و شغاد
قیمت:
۳۳,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 11: از رزم رستم و اسفندیار تا پایان داستان رستم و شغاد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 11: از رزم رستم و اسفندیار تا پایان داستان رستم و شغاد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 11: از رزم رستم و اسفندیار تا پایان داستان رستم و شغاد

همان‌طور که از عنوان کتاب حاضر بر می‌آید، سید علی شاهری در کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 11: از رزم رستم و اسفندیار تا پایان داستان رستم و شغاد، دو ماجرای مهم از شاهنامه‌ی ابوالقاسم فردوسی را با زبانی ساده برای نوجوانان روایت می‌کند. داستان نخست، جنگ میان رستم و اسفندیار رویین‌تن و از پا درآمدن اسفندیار است و داستان دوم، شرح فریب خوردن رستم به دست برادرش، شغاد و در نهایت، مرگ اوست.

درباره‌ی کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 11: از رزم رستم و اسفندیار تا پایان داستان رستم و شغاد

از اسفندیار آمد این داستان / به پایان شد از گفته‌ راستان
کنون کشتن رستم آریم پیش / ز دفتر همیدون به گفتار خویش

در کتاب قبلی مجموعه‌ی شاهنامه فردوسی، یعنی مجلد دهم، داستان پادشاهی لهراسب تا پایان هفت‌خان اسفندیار را پی گرفتید. در کتاب حاضر که جلد یازدهم این مجموعه است، داستان نبرد میان رستم و اسفندیار (Battle of Rostam and Esfandiyār) را می‌خوانید و همچنین داستان تراژیک رستم و شغاد را پی می‌گیرید. لازم به یادآوری است که کتاب حاضر در ادامه‌ی ده جلد قبلی به نگارش درآمده است. از این رو، برای آن‌که به شکل کامل در جریان داستان‌های شاهنامه قرار بگیرید، لازم است کتاب‌های قبلی را نیز مطالعه کرده باشید. سیدعلی شاهری این کتاب را به رشته‌ی تحریر درآورده و ذیل مجموعه کتاب‌های مانا در واحد کودک و نوجوان نشر چشمه منتشر کرده است.

ماجرای کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 11: از رزم رستم و اسفندیار تا پایان داستان رستم و شغاد از این قرار است: رستم و اسفندیار که هر دو مدعی تاج و تخت هستند، کنون مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند. در نخستین روز از نبرد، از آن‌جا که اسفندیار رویین‌تن است، تیری که رستم به سوی او پرتاب می‌کند، کارگر نمی‌افتد و در مقابل، اسفندیار زخم‌های فراوان بر تن رستم وارد می‌آورد؛ این در حالی‌ است که کوچک‌ترین زخمی بر تن اسفندیار دیده نمی‌شود. رستم که مستأصل شده است، چاره‌ای نمی‌بیند، مگر آن که رو به سوی زال، پدرش، آورد و او را به کمک طلبد. زال دمی را به تأمل می‌پردازد. آن‌گاه از بلندای کوه بالا می‌رود. پر سیمرغ را به آتش می‌کشد؛ چندی می‌گذرد، سیمرغ وفادار پیش روی زال ظاهر می‌شود و چاره‌ی کار را به زال و پسرش نشان می‌دهد: همه‌ی جسم رستم رویین‌تن است و تا روز قیامت آسیب‌ناپذیر، مگر چشم‌هایش. رستم برای پیروزی در این جنگ نابرابر چاره‌ای ندارد جز آن که به چشمان اسفندیار تیری دوشاخه افکند و او را نابینا کند.

بد نیست حالا که چکیده‌ای از رزم رستم و اسفندیار را شرح دادیم، اطلاعات مختصری از آن را نیز برای‌تان بازگو کنیم. این داستان یکی از طولانی‌ترین و مفصل‌ترین بخش‌های شاهنامه‌ی فردوسی است. به عقیده‌ی بسیاری از صاحب‌نظران، این بخش از شاهنامه را باید از برجسته‌ترین قسمت‌های آن خواند. همچنین بعضی عقیده دارند که نبرد رستم و اسفندیار (و آنچه در پی آن رخ می‌دهد، به نوعی با نبردهای پادشاهی سورن و شاهنشاهی ساسانی در سیستان در ارتباط است. سید علی شاهری، نویسنده‌ی کتاب حاضر، تلاش کرده تا در عین حال که از زبانی ساده و نثری شیوا و پرکشش برای روایت داستانش استفاده می‌کند، داستان را به شکل کامل بیان کند. همین ویژگی است که کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 11: از رزم رستم و اسفندیار تا پایان داستان رستم و شغاد را از دیگر آثار بازنویسی‌شده متمایز و مطالعه‌ی آن را تا این اندازه لذت‌بخش می‌کند.

از دیگر داستان‌هایی که در کتاب نامبرده به مطالعه‌ی آن می‌پردازید، داستان رستم و شغاد است. این داستان پهلوانی و تراژیک، دویست و دوازده بیت از شاهنامه را به خود اختصاص داده است. بد نیست اشاره کنیم که مهدی اخوان ثالث، شاعر پرآوازه‌ی ایرانی، در شعر خوان هشتم، از کتاب حیاط کوچک پاییز در زندان به داستان این نبرد اشاره می‌کند. سید علی شاهری در این داستان ابتدا ماجرای سفر رستم به کابل برای دیدار با برادرش را شرح می‌دهد، از چاه کندن شغاد در شکارگاه می‌گوید و صحنه‌ی افتادن رستم و زواره در چاه را شرح می‌دهد. پس از آن نیز از زمانی می‌گوید که زال از کشته شدن رستم باخبر می‌شود و فرامرز به کین‌خواهی رستم لشکرکشی می‌کند و شاه کابل را از پا در می‌آورد.

لازم به ذکر است که کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 11: از رزم رستم و اسفندیار تا پایان داستان رستم و شغاد نوشته سید علی شاهری را نشر کتاب چ، واحد کودک و نوجوان نشر چشمه به انتشار رسانده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی شاهنامه‌ی فردوسی

سید علی شاهری، در مجموعه‌ی هجده جلدی «شاهنامه‌ی فردوسی» با زبانی ساده و نثری روان، ماجراهای شاهنامه (Shahnameh)، اثر گران‌سنگ ابوالقاسم فردوسی طوسی (Ferdowsi) را از ابتدا تا انتها روایت می‌کند. شما در هر مجلد، مخاطب مجموعه‌ای ترکیبی از ابیات شاعر با برگردان فارسی آن هستید. کتاب‌های این مجموعه علاوه بر آن که می‌توانند در علاقه‌مند کردن نوجوانان به ادبیات کلاسیک ایران مفید واقع شوند، فرصت آشنایی با مظاهر ملی و مضامین اخلاقی را هم فراهم می‌آورند.

گفتنی است این مجموعه به همت نشر چ، واحد کودک و نوجوان نشر چشمه، منتشر شده است. آنچه در ادامه مطالعه می‌کنید، نام برخی از مجلدهای منتشرشده ذیل این مجموعه است: «پادشاهی کیخسرو»، «از رفتن کاووس به مازندران تا پایان داستان رستم و سهراب»، «داستان سیاوش»، «از داستان بازگشت کیخسرو به ایران تا پایان داستان فرود»، «از داستان کاموس تا پایان جنگ رستم با اکوان دیو»، «از داستان بیژن و منیژه تا پایان داستان جنگ دوازده رخ»، «از پادشاهی لهراسب تا پایان هفت خوان اسفندیا»، «از رزم رستم و اسفندیار تا پایان داستان رستم و شغاد»، «از پادشاهی بهمن تا پایان کار اسکندر» و «از پادشاهی اشکانیان تا پادشاهی بهرام پسر شاهپور».

کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 11: از رزم رستم و اسفندیار تا پایان داستان رستم و شغاد برای چه کسانی مناسب است؟

سید علی شاهری کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 11: از رزم رستم و اسفندیار تا پایان داستان رستم و شغاد را برای نوجوانانی به رشته‌ی تحریر درآورده است که بالای 13 سال دارند. همه‌ی افرادی که علاقه دارند داستان‌های شاهنامه‌ی فردوسی را با زبانی شیوا و نثری ساده مطالعه کنند و از طرفداران داستانهای کهن هستند از اثر حاضر بهره و لذت می‌برند.

در بخشی از کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 11: از رزم رستم و اسفندیار تا پایان داستان رستم و شغاد می‌خوانیم

لشکرکشى اسفندیار به زابل

سحرگاه از درگاه اسفندیار صداى طبل برخاست و اسفندیار همچون فیلى بر اسب سوار شد و سپاه را مانند باد حرکت داد. همچنان سپاه را پیش‌راند تا به دوراهى رسید. همان‌جا فیل و سپاهیان بر جاى ماندند. یک ‌راه به‌سوی دژ گنبدان مى‌رفت و راهى دیگر به‌سوی کابل. سپاه قدرى در راهى که به کابل مى‌رفت حرکت کرد. در این هنگام شترى که پیشروِ سپاه بود، چنان بر زمین نشست که گویى با خاک جفت شده است. هر‌چه ساربان چوب بر سر آن شتر زد، از جایش برنخاست، در این هنگام تمام کاروان بر جایش مانده بود. اسفندیار گفت: «این را باید به فال بد گرفت.» پس امر کرد تا سر شتر را ببُرند که بدى بر او بگردد و فرّه‌ی ایزدیش تباه نشود. جنگجویان سر شتر را بریدند و بخت و اقبال دوباره به اسفندیار روى نمود. اسفندیار از کار شتر در اندیشه فرورفت، اما اختر شومِ خود را خوار گرفت و گفت: «هر‌کس که پیروز شد و پادشاهى‌اش مایه‌ی فروغ جهان گشت، باید بداند که بداقبالى و نیک‌اخترى هر‌ دو از جانب خداوند است و مردان باید بر آن راضى باشند.»

اسفندیار با سپاه به‌سوی هیرمند آمد، درحالى‌که از ترس اقبال بد در اندیشه بود. آن‌گاه بنا بر رسم و آیین همان‌جا سراپرده زدند و هر‌یک از بزرگان جاى خود را انتخاب کرد. اسفندیار خیمه‌اى بزرگ بر پا کرد و در آن تخت گذاشت و بر تخت نشست. پس مجلس بزمى آراست. پشوتن کنار شهریار نشست و با آن بزم به شادکامى پرداخت و دل جنگجویان خود را از هر اندیشه‌اى فارغ کرد. صورت پهلوانان و شاه از تأثیر شراب چون گل شکفت.

فهرست مطالب کتاب

داستان رزم رستم و اسفندیار
داستان رستم و شغاد

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب شاهنامه فردوسی - جلد 11: از رزم رستم و اسفندیار تا پایان داستان رستم و شغاد
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات کتاب چ
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات106
زبانفارسی
شابک978-622-5212-20-6
موضوع کتابکتاب داستان و رمان نوجوان
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 11: از رزم رستم و اسفندیار تا پایان داستان رستم و شغاد

برای دریافت کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 11: از رزم رستم و اسفندیار تا پایان داستان رستم و شغاد و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.