معرفی و دانلود کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 13: از پادشاهی اشکانیان تا پادشاهی بهرام پسر شاهپور

عکس جلد کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 13: از پادشاهی اشکانیان تا پادشاهی بهرام پسر شاهپور
قیمت:
۴۸,۵۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 13: از پادشاهی اشکانیان تا پادشاهی بهرام پسر شاهپور و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 13: از پادشاهی اشکانیان تا پادشاهی بهرام پسر شاهپور و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 13: از پادشاهی اشکانیان تا پادشاهی بهرام پسر شاهپور

سید علی شاهری در کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 13: از پادشاهی اشکانیان تا پادشاهی بهرام پسر شاهپور با زبانی پرکشش، ساده و شیوا به بازنویسی داستان‌های شاهنامه پرداخته است. مجلدهای منتشرشده ذیل مجموعه‌ی داستان‌های شاهنامه، از جمله اثری که نام بردیم، جملگی برای نوجوانان به رشته‌ی تحریر در آمده‌اند و داستانی به هم پیوسته دارند. این کتاب می‌تواند افراد را به مطالعه‌ی آثار گران‌سنگ ادبیات کلاسیک ایران تشویق کند.

درباره‌ی کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 13: از پادشاهی اشکانیان تا پادشاهی بهرام پسر شاهپور

سید علی شاهری کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 13: از پادشاهی اشکانیان تا پادشاهی بهرام پسر شاهپور را با داستان پادشاهی اشکانیان آغاز می‌کند که دویست سال به طول انجامیده است. پس از آن که اسکندر از دنیا رفت، بزرگان دربارش که جملگی از نژاد آرش و دلاور بودند، در اطراف سرزمین پراکنده شدند و سرزمینی را برای فرماندهی برگزیدند. این امر به سنتی بدل شد و ماوک طوایف نام گرفت. دویست سال چنین گذشت و نه کسی قصد سرزمین دیگری را کرد و نه کسی به جان دیگری سوءقصدی انجام داد؛ توگویی دنیا هیچ شاهی ندارد و همه‌ی مردمان مدتی را در آرامش سر کردند. سید علی شاهری پس از طرح این موضوع داستانی را تحت عنوان «خواب دیدن بابک در کار ساسان» روایت می‌کند.

داستان از این قرار است: اسکندر که از دنیا ناامید شده بود، تدبیری اندیشید تا دیگر هیچ یک از بزرگان قصد سرزمین روم را نکنند و آبادی تا ابد بر روم حاکم باشد. اسکندر پسری داشت که او را ساسان نام نهاده بود؛ زمانی که اسکندر کشته شد و روزگار از دودمانش برگشت، ساسان که پدرش را کشته‌شده و ایرانیان را در آستانه‌ی شکست مشاهده کرد، تصمیم گرفت به هندوستان برود. سال‌ها گذشت و او دار فانی را وداع گفت و از او پسری خردسال و بعدتر نوه‌ای به جا ماند که او را نیز ساسان نامیدند. ساسان به شغل شبانی و ساربانی مشغول بود و روزگار او و برادرانش به سختی می‌گذشت. مدتی نگذشت که یکی از برادرانش راهی پررنج در پیش گرفت تا شاید از این طریق گنجی به دست آورد...

پس از شرح این ماجرا، سید علی شاهری داستان آمدن اردشیر به درگاه اردوان را روایت می‌کند، دیدار او و گلنار (برده‌ای که در کاخ اردوان زندگی می‌کرد و بسیار زیبا بود) و سپس مرگ بابک را شرح می‌دهد. پس از آن به سراغ فرار اردشیر و گلنار می‌رود و از این می‌گوید که چطور آن دو قصد می‌کنند به سوی ایران زمین بگریزند، اما اردوان از کار آن دو باخبر می‌شود. پس از آن نوبت به جنگ اردشیر با اردوان و کشته شدن اردشیر می‌رسد.

پس از شرح چند روایت کوتاه دیگر، به دومین بخش از کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 13: از پادشاهی اشکانیان تا پادشاهی بهرام پسر شاهپور، یعنی پادشاهی ساسانیان می‌رسیم. ابتدا داستان بر تخت نشستن اردشیر را می‌خوانیم، سپس ماجرای دختر مهرک را با شاهپور پهلوان شمشیرزن می‌فهمیم. آنچه در ادامه مطالعه می‌کنید، نام دیگر سلسله‌های پادشاهی است که سید علی شاهری در کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 13: از پادشاهی اشکانیان تا پادشاهی بهرام پسر شاهپور به آن‌ها پرداخته است:

  • پادشاهی شاهپور اردشیر
  • پادشاهی اورمزد شاهپور
  • پادشاهی بهرام اورمزد
  • پادشاهی بهرام بهرام
  • پادشاهی بهرام بهرامیان
  • پادشاهی نرسی بهرام
  • پادشاهی اورمزد نرسی
  • پادشاهی شاهپور ذوالکتاف
  • پادشاهی اردشیر نیکوکار
  • پادشاهی شاهپور پسر شاهپور
  • پادشاهی بهرام پسر شاهپور

سید علی شاهری کتاب نامبرده را با تلاش نشر کتاب چ (واحد کودک و نوجوان نشر چشمه) به دست علاقه‌مندان رسانده است. اگرچه این کتاب به طور مشخص برای رده‌ی سنی نوجوان تألیف شده، اما جامع بودن آن باعث شده تا به اثری درخور و قابل‌ توجه برای مطالعه‌ی همه‌ی سنین بدل شود. بنابراین اگر به آثار کلاسیک ادبیات فارسی علاقه‌مند هستید، می‌توانید از مجموعه کتاب‌های داستان‌های شاهنامه‌ی نشر چشمه و کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 13: از پادشاهی اشکانیان تا پادشاهی بهرام پسر شاهپور نهایت بهره را ببرید. توجه داشته باشید که پیشنهاد ما به شما برای شروع مطالعه‌ی این مجموعه کتاب، از نخستین مجلد آن، یعنی کتاب «از پادشاهی کیومرث تا پایان کار فریدون» است؛ چراکه داستان‌های این مجموعه در ادامه‌ی یکدیگر نوشته شده‌اند.

درباره‌ی مجموعه‌ی شاهنامه فردوسی

سیدعلی شاهری، در مجموعه‌ی هجده جلدی «شاهنامه‌ی فردوسی» با زبانی ساده و نثری روان، ماجراهای شاهنامه (Shahnameh)، اثر گران‌سنگ ابوالقاسم فردوسی طوسی (Ferdowsi) را از ابتدا تا انتها روایت می‌کند. شما در هر مجلد، مخاطب مجموعه‌ای ترکیبی از ابیات شاعر با برگردان فارسی آن هستید. کتاب‌های این مجموعه علاوه بر آن که می‌توانند در علاقه‌مند کردن نوجوانان به ادبیات کلاسیک ایران مفید واقع شوند، فرصت آشنایی با مظاهر ملی و مضامین اخلاقی را هم فراهم می‌آورند.

گفتنی است این مجموعه به همت نشر کتاب چ، واحد کودک و نوجوان نشر چشمه، منتشر شده است. آنچه در ادامه مطالعه می‌کنید، نام برخی از مجلدهای منتشرشده ذیل این مجموعه است: «پادشاهی کیخسرو»، «از رفتن کاووس به مازندران تا پایان داستان رستم و سهراب»، «داستان سیاوش»، «از داستان بازگشت کیخسرو به ایران تا پایان داستان فرود»، «از داستان کاموس تا پایان جنگ رستم با اکوان دیو»، «از داستان بیژن و منیژه تا پایان داستان جنگ دوازده رخ»، «از پادشاهی لهراسب تا پایان هفت خوان اسفندیار»، «از داستان رزم رستم و اسفندیار تا پایان داستان رستم و شغاد»، «از پادشاهی بهمن تا پایان کار اسکندر» و «از پادشاهی اشکانیان تا پادشاهی بهرام پسر شاهپور».

کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 13: از پادشاهی اشکانیان تا پادشاهی بهرام پسر شاهپور برای چه کسانی مناسب است؟

سیدعلی شاهری کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 13: از پادشاهی اشکانیان تا پادشاهی بهرام پسر شاهپور را به طور ویژه برای نوجوانان بالای 13 سال به رشته‌ی تحریر درآورده است. احتمالاً همه‌ی کسانی که داستان‌های کهن ایرانی علاقه دارند، از مطالعه‌ی کتاب نامبرده لذت و بهره ببرند.

در بخشی از کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 13: از پادشاهی اشکانیان تا پادشاهی بهرام پسر شاهپور می‌خوانیم

وقتی بهرامِ بهرامیان بر تخت نشست، برای داد و دهش کمر همت بست. بر تاج او زبرجد افشاندند و او را به نام کرمانشاه خواندند. کرمانشاه گفت: «از خداوند یکتا و دادگر می‌خواهم که ما را از داد و رای بلند بهره‌مند کند. پدرم همیشه نیکی کرد و مانند چوپان بود و دیگر شاهان چون گله، پس اکنون از خداوند می‌خواهم تا نیکی را پیشه‌ام سازد و اندیشه‌ام را به خوبی و داد رهنمون شود. مبادا در کارهایم کجی و ناراستی پیشه گیرم تا این‌که در پیشگاه خداوند جهاندار با شرمندگی حاضر شوم. این دنیای فانی برای کسی نمی‌ماند و تنها نیکی‌هایم فریادرسم خواهند بود، پس بیایید پیمان بندیم که به‌سوی نیکی روی آورده، جسممان را گروگان داد و دهش کنیم و بخواهیم اگر از این راه برگشتیم زنده نمانیم، زیرا خوبی‌ها و زشتی‌ها از ما به ‌یادگار می‌ماند، پس نباید جز تخم نیکی کاشت.»

هنگامی که پادشاهی کرمانشاه به چهار‌ماه رسید، تخت و تاج پادشاهی به‌زاری بر او گریست. وقتی بهرام فهمید مرگش فرارسیده، دنیا را به‌ فرزند سپرد و به او گفت: «امیدوارم پادشاهی‌ات همیشه ستودنی باشد. بپوش و بنوش و بر شوکتت بناز و همچنین بخشش کن و با بیداد موجب تیرگی تاج و تخت پادشاهی مشو.»

زمانی که فرّه و بخت از بهرام برگشت، تاج و تخت شاهی را به نِرسی سپرد و آنگاه آهی از دل برآورد و مُرد و از دنیا تنها در دخمه‌ای آرام گرفت.

فهرست مطالب کتاب

پادشاهی اشکانیان
پادشاهی ساسانیان
پادشاهی شاهپور اردشیر
پادشاهی اورمزد شاهپور
پادشاهی بهرام اورمزد
پادشاهی بهرام بهرام
پادشاهی بهرام بهرامیان
پادشاهی نرسی بهرام
پادشاهی اورمزد نرسی
پادشاهی شاهپور ذوالکتاف
پادشاهی اردشیر نیکوکار
پادشاهی شاهپور پسر شاهپور
پادشاهی بهرام پسر شاهپور

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب شاهنامه فردوسی - جلد 13: از پادشاهی اشکانیان تا پادشاهی بهرام پسر شاهپور
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات کتاب چ
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات179
زبانفارسی
شابک978-622-5212-22-0
موضوع کتابکتاب داستان و رمان نوجوان
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 13: از پادشاهی اشکانیان تا پادشاهی بهرام پسر شاهپور

برای دریافت کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 13: از پادشاهی اشکانیان تا پادشاهی بهرام پسر شاهپور و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.