معرفی و دانلود کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 16: از داستان پیدایش شطرنج تا پایان پادشاهی هرمزد

عکس جلد کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 16: از داستان پیدایش شطرنج تا پایان پادشاهی هرمزد
قیمت:
۴۷,۵۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 16: از داستان پیدایش شطرنج تا پایان پادشاهی هرمزد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 16: از داستان پیدایش شطرنج تا پایان پادشاهی هرمزد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 16: از داستان پیدایش شطرنج تا پایان پادشاهی هرمزد

سید علی شاهری در کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 16: از داستان پیدایش شطرنج تا پایان پادشاهی هرمزد ادامه‌ی مجلد قبلی را پی می‌گیرد و داستان‌هایی را از شاهنامه‌ی فردوسی با زبانی ساده برای‌تان روایت می‌کند. گفتنی‌ست بهتر است کتاب‌های مجموعه‌ی «شاهنامه‌ی فردوسی» را به‌ترتیب بخوانید تا به شکل کامل در جریان روند داستان‌ها قرار بگیرید.

درباره‌ی کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 16: از داستان پیدایش شطرنج تا پایان پادشاهی هرمزد

اگر پیش از این مجلدی را از مجموعه‌کتاب‌های شاهنامه‌ی فردوسی نوشته‌ی سید علی شاهری مطالعه کرده باشید، با کتاب حاضر نیز آشنا هستید. شاهری در این کتاب‌ها به روایت داستان‌های شاهنامه، با زبانی ساده و نثری روان می‌پردازد. این کتاب‌ها به طور ویژه برای نوجوانانِ علاقه‌مند به داستان‌های کلاسیک فارسی به نگارش درآمده‌اند، اما می‌توانند برای هرکسی که می‌خواهد شاهنامه را با زبانی ساده بخواند، مفید واقع شوند.

در جلد پانزدهم از مجموعه‌ی شاهنامه‌ی فردوسی داستان پادشاهی قباد پیروز تا پایان داستان مهبود را مطالعه کردیم. در مجلد شانزدهم که هم‌اکنون نسخه‌ی الکترونیک آن پیش روی شماست، از داستان پیدایش شطرنج تا پایان پادشاهی هرمزد را می‌خوانیم. همان‌طور که از عنوان این کتاب برمی‌آید، اثر حاضر دو بخش دارد: پیدایش شطرنج و پادشاهی هرمزد.

پیدایش شطرنج بخش اول کتاب است. اولین داستانی که در کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 16: از داستان پیدایش شطرنج تا پایان پادشاهی هرمزد مطالعه می‌کنیم، داستان گَو و طَلحند و پیدایش شطرنج است. در سال‌های قدیم، مردی به نام جمهور بر سرزمین هند فرمان می‌راند که بسیار خردمند و نیک‌‌نفس و روشن‌روان بود. روزی همسر پادشاه فرزندی به دنیا آورد. نام او را گَو نهادند و زیبایی او با زیبایی ماه آسمان برابری می‌کرد. مدتی از تولد او نگذشته، شاه هندوستان بیمار شد و از دنیا رفت و دنیا و حکم‌فرمایی بر آن به فرزند نوزادش سپرده شد. «جنگ گو و طلحند»، «ساختن بازی شطرنج برای مادر طلحند»، «اندرز آوردن برزوی کلیه و دمنه را از هندوستان» و «فرستادن قیصر جعبه‌ی سربسته و رهایی‌ یافتن بوزرجمهر به خاطر گفتن راز آن» نام برخی از بخش‌هایی است که شما در داستان اول می‌خوانید.

بخش بعدی کتاب روایت پادشاهی هرمز است که چهارده سال به طول انجامیده. در این بخش ابتدا از بر تخت نشستن او و اندرز دادنش به سرداران می‌خوانید، سپس داستان کشته شدن ایزد گشسب به دست هرمزد را مطالعه می‌کنید. سید علی شاهری در ادامه‌ی کتاب از داستان پیدایش شطرنج تا پایان پادشاهی هرمزد از کشته شدن سیماه بزرین و بهرام آذرمهان، برگشتن هرمزد از بیداد به دادگستری و همچنین لشکرکشی ساوه‌شاه به جنگ هرمزد برای‌تان می‌گوید.

سید علی شاهری کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 16: از داستان پیدایش شطرنج تا پایان پادشاهی هرمزد را با همکاری نشر کتاب چ (واحد کودک و نوجوان نشر چشمه) به دست نوجوانان رسانده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی شاهنامه‌ی فردوسی

سید علی شاهری، در مجموعه‌ی هجده جلدی «شاهنامه‌ی فردوسی» با زبانی ساده و نثری روان، ماجراهای شاهنامه (Shahnameh)، اثر گران‌سنگ ابوالقاسم فردوسی طوسی (Ferdowsi) را از ابتدا تا انتها روایت می‌کند. شما در هر مجلد، مخاطب مجموعه‌ای ترکیبی از ابیات شاعر و برگردان فارسی آن هستید. کتاب‌های این مجموعه علاوه بر آن که می‌توانند در علاقه‌مند کردن نوجوانان به ادبیات کلاسیک ایران مفید واقع شوند، فرصت آشنایی با مظاهر ملی و مضامین اخلاقی را هم فراهم می‌آورند.

گفتنی است این مجموعه به همت نشر کتاب چ، واحد کودک و نوجوان نشر چشمه، منتشر شده است. آنچه در ادامه مطالعه می‌کنید، نام برخی از مجلدهای منتشرشده ذیل این مجموعه است: «پادشاهی کیخسرو»، «از رفتن کاووس به مازندران تا پایان داستان رستم و سهراب»، «داستان سیاوش»، «از داستان بازگشت کیخسرو به ایران تا پایان داستان فرود»، «از داستان کاموس تا پایان جنگ رستم با اکوان دیو»، «از داستان بیژن و منیژه تا پایان داستان جنگ دوازده رخ»، «از پادشاهی لهراسب تا پایان هفت خوان اسفندیار»، «از رزم رستم و اسفندیار تا پایان داستان رستم و شغاد»، «از پادشاهی بهمن تا پایان کار اسکندر» و «از پادشاهی اشکانیان تا پادشاهی بهرام پسر شاهپور».

کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 16: از داستان پیدایش شطرنج تا پایان پادشاهی هرمزد برای چه کسانی مناسب است؟

سید علی شاهری کتاب از داستان پیدایش شطرنج تا پایان پادشاهی هرمزد را برای نوجوانان علاقه‌مند به داستان‌های شاهنامه و روایات حماسی و اساطیری به رشته‌ی تحریر درآورده است. کسانی که می‌خواهند داستان‌های شاهنامه‌ی فردوسی را با زبانی شیوا و نثری ساده مطالعه کنند و از طرفداران داستان‌های کهن هستند از مطالعه‌ی اثر حاضر لذت می‌برند.

در بخشی از کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 16: از داستان پیدایش شطرنج تا پایان پادشاهی هرمزد می‌خوانیم

گَوْ سواران بسیاری را به هر‌سو و در هر‌جا که نشان از مردی دانشمند بود، فرستاد. دانشمندان از سراسر آن سرزمین به درگاه شاه آمدند. شاه با بزرگان و دانایان هندی به مشورت نشست. وزیر دانشمند از چند و چون جنگ دو شاه و کار سپاهیان و میدان رزم و از دریا و خندق‌های آب برای آنان گفت. هیچ‌یک از آن‌ها سراسر شب را نخوابیدند و با هم گفت‌وگویی نکردند. صبح وقتی از میدان صدای طبل برخاست، دانشمندان چوب آبنوس خواستند و از آن تخته‌ای چهارگوش ساختند. آنگاه مانند آن خندق و میدان جنگ و همانند دو سپاهی که رو‌در‌روی هم قرار گرفته بودند بر آن نقش بستند. صد خانه در آن تخته به وجود آوردند برای جولان سپاه و شاه. آنگاه دو سپاه از ساج و عاج ساختند و دو شاه سرافراز با هیبت و تاج شاهانه آراستند. دو صف از پیادگان ترتیب دادند که همراه سواران آرایش جنگی گرفتند.

از اسب‌ها و پیل‌ها و وزیران شاه و مبارزانی که با اسب به میدان می‌تاختند، همه را به رسم و آیین جنگ ترتیب دادند. شاهان قلب سپاه را آراستند و وزیران دانشمند بر دست راست آن‌ها قرار گرفتند. بعد از آن، در دو سو دو پیل گذاشتند. کنار پیل‌ها دو شتر قرار دادند و بر هر‌یک خردمندی را نشاندند. در کنار شتران دو اسب و دو مرد قرار دادند. آنگاه دو رخ را بر دو سوی تخته نهادند. پیادگان از جلو و عقب حرکت می‌کردند؛ زیرا در جنگ پشتیبان جنگجویان بودند. اگر پیاده‌ای به آخر میدان رزم می‌رسید حکم وزیر شاه را پیدا می‌کرد. وزیر نیز برای جنگ با شاه تنها یک خانه به جلو می‌رفت. پیل سه خانه پیش می‌رفت و از دور شاهد میدان رزم بود. شتر نیز سه خانه برای درآویختن به جلو می‌رفت. اسب سه خانه پیش می‌رفت ولی یکی از خانه‌ها را به‌طور کج می‌پیمود.

فهرست مطالب کتاب

داستان پیدایش شطرنج
پادشاهی هرمزد

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب شاهنامه فردوسی - جلد 16: از داستان پیدایش شطرنج تا پایان پادشاهی هرمزد
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات کتاب چ
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات191
زبانفارسی
شابک978-622-5212-58-9
موضوع کتابکتاب داستان و رمان نوجوان
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 16: از داستان پیدایش شطرنج تا پایان پادشاهی هرمزد

برای دریافت کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 16: از داستان پیدایش شطرنج تا پایان پادشاهی هرمزد و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.