معرفی و دانلود کتاب شپش پالاس

عکس جلد کتاب شپش پالاس
قیمت:
۲۵,۹۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب شپش پالاس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب شپش پالاس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب شپش پالاس

کتاب شپش پالاس اثر الیف شافاک، رمانی تکان‌دهنده و تحسین‌شده درباره‌ی گروهی از افراد است که در یک ساختمان مخروبه‌ی قدیمی زندگی می‌کنند و ناخواسته درگیر یک راز بزرگ می‌شوند. این کتاب که در فهرست نهایی جایزه‌ی بهترین کتاب داستانی ایندیپندنت در سال 2005 قرار گرفت، با لحنی کمیک و استعاری، روایتی از دغدغه‌های نویسنده‌اش را درباره‌ی عدالت اجتماعی و همچنین بازنمایی از جامعه‌ی متکثر ترکیه بیان می‌کند.

درباره‌ی کتاب شپش پالاس

شهر استانبول در اغلب آثار الیف شافاک (Elif Shafak)، به‌عنوان پیکره‌ای انضمامی از هویت نویسنده و مردمش حضور دارد و خود او این شهر را سالنی از آینه می‌خواند که در آن هیچ‌چیز کاملاً آن چیزی نیست که به نظر می‌رسد. داستان شپش پالاس (The Flea Palace) نیز در همین شهر محبوب نویسنده می‌گذرد و قصه‌ی 10 ساکن کاخ ویران‌شده‌ی بانبون (Bonbon Palace) را روایت می‌کند؛ ازجمله یک مست مشتاقِ فلسفه، یک زن که وسواس تمیزی دارد با دختر شپش زده‌اش، یک یهودی ازکارافتاده در جست‌وجوی عشق واقعی، و یک زن ساده‌دل. ماجرا وقتی هیجان‌انگیز می‌شود که سطل زباله‌ی ساختمان را می‌دزدند و همه‌ی اهالی با رویدادی اسرارآمیز روبه‌رو می‌شوند. فرم روایی این کتاب، خطی نیست و اتفاق‌ها و رویدادها، بارها با پرش‌های زمانی طولانی تکرار می‌شود.

دیگر مؤلفه‌ی تکرارشونده‌ی داستان، طنزی است که جابه‌جا در موقعیت‌های مختلف مشاهده می‌شود؛ از دیوارنوشته‌های فحش و ناسزا تا آن شورش خیابانی خنده‌دار و گور خالی؛ هرکدام به شکلی شخصیت‌های داستان و مخاطب را با وجوه کمیک دست می‌اندازد. بااین‌همه، کتاب شپش پالاس، مثل اغلب آثار الیف شافاک، روایتگر دغدغه‌های انسانی و اجتماعی او به‌عنوان یک فعال مدنی است. او در این رمان، با انتخاب نمادین و استعاری ساختمانی ویرانه که روزگاری قصری باشکوه بوده، نقدی اجتماعی به وضعیت معاصر کشورش ترکیه و جهان نیز دارد و به‌ویژه بر عدالت اجتماعی به‌عنوان یکی از دل‌مشغولی‌های همیشگی‌اش تأکید می‌کند. از این منظر، این داستان که با وجوه معمایی و کمیک آمیخته می‌شود، اثری دغدغه‌مند و جهان‌شمول از نویسنده‌ای است که خود را بیش از هنرمند، یک کنشگر می‌داند.

کتاب شپش پالاس نوشته‌ی الیف شافاک تاکنون با ترجمه‌های مختلفی در ایران چاپ شده که کتاب حاضر را انتشارات سعید نوین با ترجمه‌ی طاهره کریمی منتشر کرده و در اختیار دوستداران این نویسنده‌ی مشهور ترک‌زبان قرار داده است.

نکوداشت‌های کتاب شپش پالاس

  • رمانی فوق‌العاده بدیع. (Amazon)
  • پرتلاطم و بسیار خنده‌دار. (Independent)
  • به شکلی معجزه‌آسایی غنی و پربار. (Nudge Book)

کتاب شپش پالاس مناسب چه کسانی است؟

این کتاب به علاقه‌مندان به ادبیات داستانی امروز ترکیه، و همچنین دوستداران آثار ادبی با دغدغه‌های اجتماعی، پیشنهاد می‌شود.

با الیف شافاک بیشتر آشنا شویم

الیف شافاک، دارنده‌ی نشان شوالیه‌ی هنر و ادبیات فرانسه، در سال 1971 در شهر استراسبورگ به دنیا آمد. در دانشگاه در رشته‌ی مطالعات زنان و علوم سیاسی تحصیل کرد و در همان زمان اولین کتاب داستانش به نام «آناتولی از چشم بد» را منتشر کرد. سه سال بعد در سال 1997 رمان «پنهان» را به چاپ رساند و توانست برنده‌ی جایزه‌ی بزرگ رومی شود؛ جایزه‌ای که به بهترین اثر ادبی ترکیه در زمینه‌ی عرفان تعلق می‌گیرد. او از سال 2000 با دریافت جایزه‌ی اتحادیه‌ی نویسنده‌های ترکیه برای رمان «محرم»، مورد استقبال گسترده‌ی خواننده‌های ترک‌زبان قرار گرفت. الیف شافاک را در کنار «اورهان پاموک» (Orhan Pamuk) بزرگ‌ترین نویسنده‌های زنده‌ی حال حاضر ترکیه می‌دانند. از بهترین و مشهورترین کتاب‌های این نویسنده می‌توان به «ملت عشق»، «شرافت»، «سه دختر حوا» و کتاب حاضر اشاره کرد.

در بخشی از کتاب شپش پالاس می‌خوانیم

تقصیر همه چیز به گردن این خانه است. دو ماه و پنج روز است که به این خانه آمده‌ام. در اینجا یاد گرفتم می‌شود زمان را اندازه گرفت. هر روزی را که می‌گذرد، می‌شمرم. تا به امروز باید اسبابم را چیده باشم. اما نه‌تنها سروسامان نگرفته‌ام، بلکه طوری زندگی می‌کنم که گویی ممکن است هر لحظه اینجا را ترک کنم. همه چیز هنوز مثل همان روز اولی است که به اینجا آمدم و همه جعبه‌ها باز نشده روی هم تلمبار شده‌اند. در خانه‌ای لگو شکل که هر لحظه می‌شود قطعاتش را از هم جدا و مجدداً سرهم کرد، نظم مثل یک اسپری خوشبوکننده ماهیتی سریع‌الزوال دارد...

وقتی مجرد هستی، بین اسباب و اثاثیه‌ی خانه‌ات زندگی می‌کنی. گذشته‌ات، سرگذشتت و اهمیت شخصی‌ات، ارزشی نمادین دارند. اما بعد از ازدواج، در خانه‌ای زندگی می‌کنی که با اسباب و اثاثیه موجودیت می‌یابد. خانه‌ای که بنیانش بیش از گذشته روی آینده و بیش از خاطرات روی آمال و آرزوها بنا می‌شود. خانه‌ای که در آن معلوم نیست چقدر از چه چیز متعلق به توست. اما در مورد طلاق، بسته به اینکه خانه را ترک کرده یا در خانه مانده باشی، به این می‌ماند که شب را در خانه‌ی بدون اسباب سر کنی یا شب را با اسباب بدون خانه سپری کنی.

گناه وضعیتی که در آن هستم، هم به گردن این خانه است و هم به گردن اتل. روزی که به اینجا نقل مکان می‌کردم، با وجود تلاش بسیار نتوانستم اتل را قانع کنم دخالت نکند و به بهانه‌ی کمک کردن به همه چیز گند نزند. روزی که روی صندلی جلو کامیون شرکت حمل‌و‌نقل نشستم تا کتاب‌ها، لباس‌ها و تک و توک وسایلی که از خانه‌ی زیبای مشترک‌مان سوا کرده بودم را به خانه‌ی جدیدم ببرم، اتل کنارم نشسته بود.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب شپش پالاس
نویسنده
مترجمطاهره کریمی
ناشر چاپیانتشارات سعید نوین
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات400
زبانفارسی
شابک978-600-647799-2
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب شپش پالاس

محمدرضا شیری
۱۴۰۲/۱۲/۲۵
در زندگیتون دوبار این کتاب رو بخونید، فاصله‌اش هم ده سال باشه، رستگار میشید
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب شپش پالاس

برای دریافت کتاب شپش پالاس و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.