معرفی و دانلود کتاب من و استادم

برای دانلود قانونی کتاب من و استادم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب من و استادم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب من و استادم

الیف شافاک، نویسنده‌ی رمان پرفروش «ملت عشق»، در کتاب من و استادم داستان «جهان»، فیل‌بانِ دربار عثمانی را روایت می‌کند که عاشق مهرماه سلطان، دختر پادشاه، شده است. از طرف دیگر جهان، شاگرد استاد معماری بزرگ به نام استاد سینان است. حسادت میان جهان و دیگر شاگردان استاد، غوغای عجیبی به پا می‌کند و سرنوشت جهان را دگرگون می‌سازد... گفتنی است این رمان نامزد دریافت جایزه‌ی بهترین داستان تاریخی گودریدز و نامزد دریافت جایزه‌ی انجمن سلطنتی ادبیات در سال 2015 بوده است.

درباره‌ی کتاب من و استادم

کتابی که پیش روی شماست، با نام من و استادم (The Architect's Apprentice) نخستین بار در سال 2013 و در ترکیه به انتشار رسید. الیف شافاک (Elif Shafak)، نویسنده‌ی اثر، در این رمان به کنکاش در بخشی از تاریخ سلاطین عثمانی می‌پردازد. در ادامه، مختصری از داستان من و استادم را مطالعه می‌کنید.

استانبول، قرن شانزدهم (عصر حکومت امپراطوری عثمانی): داستان حول محور پسری به نام جهان می‌گردد. او فیل‌بان دربار عثمانی است. در این دنیا هیچ همراهی ندارد، مگر یک فیل سفید کمیاب. جهان هم فیل‌بان است و هم شاگرد معمار. دو هنر دارد و دو نوع علاقه، یعنی فیل‌بانی و معماری. اما پیش از هر چیزی و هر کسی، استاد معمارش را ترجیح می‌دهد. یعنی استان سینان را. تنها کسی که جهان به او احترام می‌گذارد، شیفته‌اش است و از جان‌ودل روزش را برای آموختن مهارت‌های بیشتر در کنار او می‌گذرانَد.

استاد سینان که پیشکسوت معماران بی‌شماری است، صدها هنرجو و هزاران کارگر و به همان اندازه آدم‌هایی دارد که زیر نظر او کار می‌کنند. اما سال‌ها است که فقط با چهار شاگرد ارتباط نزدیکی دارد که یکی از آن‌ها جهان است. هرچند که آن چهار نفر به درجه‌ی دستیاری ترفیع یافته‌اند، اما هنوز هم مردم آن‌ها را شاگردانی معمولی می‌دانند. جهان از این‌که یکی از شاگردان استاد است احساس خوشبختی می‌کند، اما باور ندارد به درجه‌ای عالی رسیده است. با این‌حال استادی که زیر دست خود آن‌همه شاگرد با استعداد دارد، او، خدمتکاری ساده، مربی معمولی حیوانات را انتخاب کرده است. دانستن این موضوع به جهان نه غرور بلکه نوعی اضطراب و خیال بخشیده است.

در کتاب من و استادم مطالعه می‌کنیم که کم‌کم، آتش حسادت میان چهار شاگرد استاد شعله می‌گیرد. حسادت مانند تیری در قلب آن چهارنفر فرو می‌رود. در این حیص و بیص، اتفاق دیگری رقم می‌خورد که اوضاع را برای جهان دگرگون می‌سازد: او عاشق می‌شود! عاشقِ مهرماه سلطان، دختر پادشاه. همه با دیده‌ی تحقیر به جهان می‌نگرند و به او می‌گویند موشی است که توانسته به بلندی‌ها دست یابد! فیل‌بانی که عاشق دختر دُردانه‌ی پادشاه شده است...

معرفی و دانلود کتاب من و استادم

در این میان، هرگاه مهرماه از قصر و اهالی‌اش خسته می‌شود، برای استراحت نزد فیل سفید می‌آید. شاید هم برایش این سؤال پیش آمده که چگونه حیوانی با این هیبت و شکوه این‌قدر نرم‌خو و اهلی بار آمده است؟ داستان به همین منوال ادامه پیدا می‌کند تا این‌که برای چند هفته خبری از دختر سلطان نمی‌شود.

گفتنی است که الیف شافاک در جواب این‌که چرا فیلی سفید را به‌عنوان همراهِ جهان برگزیده می‌گوید: «فیل حیوانی با حافظه‌ای بسیار قوی است. من فیل را به‌ این‌ خاطر وارد داستان کردم تا به شیوه‌ی تمثیلی این موضوع را یادآوری کنم که ما انسان‌ها در مواجهه با تاریخ و گذشته‌ی خود حالتی منفعل داریم؛ بسیار زود فراموش می‌کنیم و حال را بر واکاوی گذشته ترجیح می‌دهیم.»

می‌توان رمان من و استادم را اثری روایت‌محور نامید. همچنین برخی از شخصیت‌های داستانِ الیف شافاک خیالی‌اند و برخی از آن‌ها واقعی. داستان تمی اجتماعی، تاریخی و عرفانی دارد و تلاش الیف شافاک به عنوان نویسنده «آشتی دادن مذاهب و کنار هم قرار دادن ملت‌ها» بوده است.

من و استادم تاکنون به چندین زبان زنده‌ی دنیا ترجمه شده و در ایران با نام‌های «مرید معمار» و «شهری بر لبه‌ی آسمان» نیز شناخته می‌شود. نسخه‌ای که در دست دارید را انتشارات نیماژ با ترجمه‌ی صابر حسینی روانه‌ی بازار نشر ساخته است.

جوایز و افتخارات کتاب من و استادم

  • نامزد دریافت جایزه‌ی والتر اسکات در سال 2015
  • نامزد دریافت جایزه‌ی انجمن سلطنتی ادبیات در سال 2015
  • نامزد دریافت جایزه‌ی بهترین داستان تاریخی گودریدز در سال 2015
  • ترجمه به زبان‌های مختلف و حضور در فهرست عناوین داستانی پرفروش ادبیات ترکیه

نکوداشت‌های کتاب من و استادم

  • کتاب من و استادم حقیقتاً شگفت‌آور است. (ساندی تایمز)
  • داستانی خیره‌کننده و پیچیده از الیف شافاک. (وب‌سایت آمازون)
  • کتاب من و استادم نشاط‎‌بخش، نو و سرزنده است. (واشنگتن تایمز)
  • من و استادم داستان تودرتو و زیبایی دارد و شخصیت‌های آن در یاد می‌مانند. (سیاتب تایمز)
  • نگارش این کتاب موفقیت چشم‌گیری برای الیف شافاک به شمار می‌آید. (نیویورک تایمز بوک ریویو)
  • الیف شافاک در کتاب من و استادم قابی شکوه‌مند از راز، فتنه و عشق را ترسیم می‌کند. (دیلی تایمز)
  • اثری فراموش نشدنی درباره‌ی آزادی در هنر، خلاقیت و نزاع میان علم و بنیادگرایی. (وب‌سایت گودریدز)
  • من و استادم هم‌زمان که حماسی و کمیک است، خارق‌العاده و واقع‌گرایانه نیز هست. (فایننشال تایمز)

کتاب من و استادم برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب من و استادم برای چهار گروه از مخاطبان مناسب است: طرفداران قلم الیف شافاک، دوست‌داران ادبیات ترکیه، علاقه‌مندان به رمان‌های تاریخی و دنبال‌کنندگان رمان‌های عاشقانه.

در بخشی از کتاب من و استادم می‌خوانیم

ساخت‌وساز مسجد مهرماه بی‌حادثه ادامه پیدا کرد. به روزهای آخر رسیده بود که استاد و شاگردانش به مشکل بزرگی برخوردند. چینی‌هایی را که برای چندمین بار فرستاده بودند شکسته از آب در می‌آمد. آن‌هایی هم که سالم بودند نقش‌ها و رنگ‌هایشان ایراد داشت. سینان از این وضع راضی نبود. صنعتگران در کارگاه‌هایشان به انجام کارهای بی‌نقص اهمیت می‌دادند. جهان و نیکولا رفتند تا با استاد چینی‌ساز صحبت کنند. از محوطه‌ی ساخت‌وساز مستقیم نزد او رفتند.

جهان گفت: «پس فیل را هم با خود ببریم.» بعد از اجازه گرفتن همان کار را کردند. در هوا عطر باران بود. برگ‌ها در هوا به پرواز در آمده بودند. با نزدیک شدن به خلیج باد سرعت بیشتری گرفت. حجره‌های چینی‌سازان در چپ و راست آن محله صف کشیده بود. درهایشان آن‌قدر کوتاه بود که وقتی کسی می‌خواست داخل شود باید خم می‌شد. در عوض پنجره‌هایشان بزرگ بود. به این خاطر که تا جای ممکن بود نورگیر باشد. کالاهایی که در این‌جا فروخته می‌شد از شهر ایزنیک32 می‌آمد. مغازه‌ای که قرار بود به آن‌جا بروند در انتهای کوچه قرار داشت. سینان سال‌ها با آن هنرمند کار کرده بود. وقتی آن مرد مرده بود، پسرش جانشین او شده بود. از آن‌روز به بعد هیچ‌چیز مثل سابق نبود.

جای تنگ و کوچکی بود. شاید روزهای دیگر درون مغازه روشن بود، اما آن روز به خاطر شرایط جوی نیمه‌تاریک بود. شاگرد را که زیر نور کم‌سوی یک چراغ کار می‌کرد دیدند. پسری بود با جوش‌های بسیار در صورتش، در سن‌وسال جهان. هنگام آمدنش به قصر بود. «سلام، استادت نیست؟»

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
پیش از استادم
استادم
گنبد
بعد از استادم
یادداشت نویسنده

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب من و استادم
نویسنده
مترجمصابر حسینی
ناشر چاپیانتشارات نیماژ
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات496
زبانفارسی
شابک978-600-367-163-8
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب من و استادم

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب من و استادم

برای دریافت کتاب من و استادم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.