معرفی و دانلود کتاب صوتی آخرین دختر: سرگذشت من از اسارت و مبارزه با خلافت اسلامی داعش

عکس جلد کتاب صوتی آخرین دختر: سرگذشت من از اسارت و مبارزه با خلافت اسلامی داعش
قیمت:
۹۹۰۰۰ 69300 تومان ۳۰%
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی آخرین دختر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی آخرین دختر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی آخرین دختر: سرگذشت من از اسارت و مبارزه با خلافت اسلامی داعش

کتاب صوتی آخرین دختر شرح خاطرات نادیا مراد دختر جوان ایزدی است که بعد از تسخیر روستایش به اسارت داعش درآمد. او پس از تحمل رنج‌های بی‌شمار موفق به فرار شد و واقعیت زندگی زنان تحت سلطه‌ی داعش را با کمک جنا کراجسکی تألیف کرد. انتشار این اثر جایزه‌ی صلح نوبل را برای او به همراه داشت و توانست به‌عنوان اثر منتخب نیویورک‌تایمز برگزیده شود.

درباره‌ی کتاب صوتی آخرین دختر

شگفت‌انگیز است که حتی اگر در سرزمینی جنگی ساکن باشی، باز هم با فرا رسیدن اولین گلوله غافلگیر می‌شوی! نادیا مراد در روستایی اطراف موصل به دنیا آمد، جغرافیایی محاصره شده با هزاران سرباز. اجیر یا آرمانگرا فرقی نمی‌کند، نظامیان بی‌تردید می‌کشتند و به همین دلیل راوی کتاب صوتی آخرین دختر (The last girl) با خشونت بیگانه نبود. نادیا فکر می‌کرد جنگ را می‌شناسد اما زمانی که بلای داعش بر عراق نازل شد، فهمید تصوراتش درباره‌ی دنیا تا چه معصومانه بوده است.

حالا در سال 1401 (2022 میلادی) داعش دیگر نامی غریبه نیست. گروهی مذهبی افراطی که ادعای خلافت جامعه مسلمین را داشتند و نام خود را از اولین حروف این کلمات برگزیدند: دولت اسلامی عراق و شام. ظهور آن‌ها تهدیدی جدی برای کشورهای منطقه بود چون به‌دلیل حمایت‌های خارجی علاوه بر تفکرات سلطه‌جویانه‌ی مذهبی، به تسلیحات پیشرفته‌ای هم دسترسی داشتند. عقاید آن‌ها افراد بسیاری را کافر می‌شمرد؛ در نتیجه ریختن خون آن‌ها حلال بوده و به قتل رساندنشان ثوابی اخروی داشت. پس اعضای این گروه تروریستی کشتن کافران را -اگر ایمان نمی‌آوردند- به‌عنوان وظیفه‌ای جدی دنبال می‌کردند، البته به استثنای زنان!

مردان داعشی زنان جوان را برای خدمت جنسی به اسارت می‌گرفتند و سالمندان را به قتل می‌رسانند. رفتاری که آن‌ها نسبت به زنان زندانی انجام می‌دادند به شکلی باورنکردنی غیرانسانی و وحشیانه بود. قبل از به وجود آمدن این گروه منحرف جنایاتی چنین شنیع حتی در تخیل فردی معمولی نمی‌گنجید، اما داعش مرزهای قساوت را جابه‌جا کرد. بسیاری از اعمال بی‌رحمانه‌ی آن‌ها با مرگ قربانیانشان ناگفته باقی ماند و در ابتدای ظهور این بنیادگرایی رادیکال کسی به فکر ثبت این وقایع بهت‌آور نبود، تا اینکه جنگ در خانه‌ی نادیا مراد، نویسنده‌ی کتاب صوتی آخرین دختر را به صدا درآورد.

این دختر ایزدی با احساس بیگانگی یا حتی تحت تعقیب قرار داشتن غریبه نبود، اما تهدید داعش جنس دیگری داشت. پیشروی این گروه مسلح نگران‌کننده بود و خیلی زود به موصل، نزدیک‌ترین شهر در نزدیکی روستای نادیا رسید. او و خانواده‌اش امکان ترک آن جا را نداشتند پس ناچاراً به محاصره توسط داعشی‌ها تن دادند. خیلی زود پیغامی به دستشان رسید: ایمان بیاورید و جزئی از خلافت اسلامی باشید، یا با خشم ما روبه‌رو شوید. آن‌ها بین بردگی و آزادگی، دومی را برگزیدند و چیزی که در کتاب صوتی آخرین دختر می‌شنوید، روایت دردی است که پس از آن روز بر مردمی ایزدی آوار شد....

نادیا مراد (Nadia Murad) در این اثر شوکه‌کننده از شرایط زندگی مردمش با شما سخن می‌گوید که به‌دلیل اقلیت دینی بودن در یک کشور مذهبی چه فشاری را تحمل می‌کردند. سپس روزهای حمله آمریکا به عراق و بعد اختلافات داخلی که سقوط صدام حسین به همراه داشت را به تصویر می‌کشد. اما خونبارترین جنایتی که ایزدی‌ها متحمل شدند با هجوم داعش اتفاق افتاد. نادیا مراد در این حمله به اسارت درآمد و در نهایت از چنگ آن‌ها گریخت، اما داستان واقعی این دختر جوان نه در حوادث بیرونی، بلکه در تغییرات درونی او نهفته است. تجربیات تلخ روح نادیا را کوبیدند و فرسودند اما موفق به شکستن آن نشدند. او زنده ماند تا صدای جنایات داعش را به دنیا برساند و کتاب صوتی آخرین دختر، ترجمه‌ای است زیبا و دلخراش از فریاد او.

نکوداشت‌های کتاب آخرین دختر

  • شگفت‌انگیز است! (Vulture)
  • مرثیه‌ای دلخراش برای فقدانی جبران‌ناپذیر. (Booklist)
  • کتابی دلهره‌آور و سندی بر مقاومت انسان. (The Progressive)
  • کتابی آگاهی‌بخش که پیغامی ارزشمند برای جهان دارد. (People)
  • این کتاب احتمالاً الهام‌بخش‌ترین خاطرات فمینیستی امسال است. (Bustle)
  • خاطره‌ای ویرانگر و در عین حال الهام‌بخش که به عنوان فراخوان فوری برای اقدام است. (Kirkus)
  • روایتی شجاعانه از خاطراتی رنج‌آور که برای نجات دیگر قربانیان خشونت به کلام تبدیل شده‌اند. (The Washington Post)

با نویسندگان کتاب آخرین دختر بیشتر آشنا شویم

جنا کراجسکی (Jenna Krajeski) خبرنگار آمریکایی است. او در کشورهای مختلفی مانند هند، نپال، مصر، تونس و امارات متحده‌ی عربی زندگی کرده و اطلاعات گسترده‌ای درباره‌ی وضعیت اجتماعی خاورمیانه دارد. کراجسکی در فعالیت‌های مطبوعاتی خود توجه ویژه‌ای بر مسائل کردهای ساکن ترکیه، عراق و سوریه نشان می‌دهد.

نادیا مراد (Nadia Murad) متولد 1993 در کوچو، روستایی نزدیک به شهر موصل است. این دختر کردتبار به همراه خانواده‌اش پیرو مذهب ایزدی بودند و با قدرت گرفتن داعش به هدفی اصلی برای این گروه منحرف و جنایتکار تبدیل شدند. او توسط سربازان داعشی اسیر و به‌عنوان برده‌ی جنسی خرید و فروش شد. نادیا به دلیل جنسیت و مذهبش تحقیرها و آزارهای فراوانی را از طرف داعش مشاهده کرد؛ لذا بعد از فرار تصمیم گرفت تجربیات دردناکش را به تحریر درآورد؛ به این امید که هیچ دختر دیگری در دنیا آنچه او از سر گذراند را تجربه نکند.

جوایز و افتخارات نادیا مراد

  • نامزد جایزه‌ی صلح نوبل در 2016
  • برنده‌ی جایزه‌ی صلح نوبل در 2018
  • برنده‌ی جایزه‌ی ساخاروف در سال 2016 برای آزادی اندیشه (به‌طور مشترک با لمیا حجی بشار، یکی دیگر از دختران ایزدی ربوده شده توسط داعش)

کتاب صوتی آخرین دختر مناسب چه کسانی است؟

شنیدن این اثر صوتی را به تمامی افرادی که از کتاب‌های زندگی‌نامه لذت می‌برند، دنبال‌کنندگان تاریخ و اشخاصی که مشغول مطالعه درباره‌ی داعش هستند توصیه می‌کنیم.

در بخشی از کتاب صوتی آخرین دختر می‌شنویم

نادیا یکی از هزاران ایزدی‌ای بود که توسط داعش گاهی فقط به قیمت بیست دلار در بازار و در فیس‌بوک فروخته می‌شد. مادر نادیا یکی از زنانی بود که با بیش از هشتاد سال سن تیرباران شدند و در قبرهایی بی‌نام‌ونشان دفن شدند. شش تن از برادران او جز صدا مردی بودند که فقط در یک روز کشته شدند.

چیزی که نادیا برای من تعریف می‌کرد نسل‌کشی بود؛ این نسل‌کشی به‌طور تصادفی اتفاق نمی‌افتد و برنامه‌ریزی‌شده است. پیش از آغاز نسل‌کشی، «واحد تحقیق و فتوای» داعش درباره‌ی ایزدی‌ها تحقیق کرد و به این نتیجه رسید که ایزدی‌ها -یک گروه کرد زبان که کتاب مقدسی نداشتند- کافرانی بودند که بردگی آن‌ها «مظهر بسیار قاطعی از شریعت» بود؛ به همین دلیل، طبق اصول اهلاقی منحرف داعش، می‌توان به‌طور مکرر به ایزدی‌ها برخلاف مسیحیان، شیعیان و غیره تجاوز کرد. درواقع این روش قرار بود یکی از موثرترین روش‌های نابودی آن‌ها باشد.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
6 دقیقه
مقدمه
9 دقیقه
پیش‌درآمد
35 دقیقه
بخش اول - فصل یکم
37 دقیقه
بخش اول - فصل دوم
26 دقیقه
بخش اول - فصل سوم
28 دقیقه
بخش اول - فصل چهارم
29 دقیقه
بخش اول - فصل پنجم
20 دقیقه
بخش اول - فصل ششم
24 دقیقه
بخش اول - فصل هفتم
28 دقیقه
بخش اول - فصل هشتم
25 دقیقه
بخش اول - فصل نهم
13 دقیقه
بخش اول - فصل دهم
23 دقیقه
بخش دوم - فصل اول
24 دقیقه
بخش دوم - فصل دوم
22 دقیقه
بخش دوم - فصل سوم
32 دقیقه
بخش دوم - بخش چهارم
17 دقیقه
بخش دوم - فصل پنجم
29 دقیقه
بخش دوم - فصل ششم
25 دقیقه
بخش دوم - فصل هفتم
14 دقیقه
بخش دوم - فصل هشتم
24 دقیقه
بخش دوم - فصل نهم
24 دقیقه
بخش دوم - فصل دهم
26 دقیقه
بخش دوم - فصل یازدهم
21 دقیقه
بخش دوم - فصل دوازدهم
31 دقیقه
بخش سوم - فصل اول
26 دقیقه
بخش سوم - فصل دوم
16 دقیقه
بخش سوم - فصل سوم
23 دقیقه
بخش سوم - فصل چهارم
29 دقیقه
بخش سوم - فصل پنجم
19 دقیقه
بخش سوم - فصل ششم
21 دقیقه
بخش سوم - فصل هفتم
18 دقیقه
بخش سوم - فصل هشتم
19 دقیقه
بخش سوم - فصل نهم
32 دقیقه
بخش سوم - فصل دهم
21 دقیقه
بخش سوم - فصل یازدهم
24 دقیقه
سخن آخر

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی آخرین دختر: سرگذشت من از اسارت و مبارزه با خلافت اسلامی داعش
نویسنده،
مترجمسمیرا چوبانی
راویماهتینار احمدی، مریم پاک ذات
ناشر چاپیانتشارات کتاب کوله پشتی
ناشر صوتی آوانامه
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابMP3
مدت۱۳ ساعت و ۵۹ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی شعر، ادبیات و زندگینامه، کتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه صوتی
۹۹۰۰۰ 69300 ت ۳۰%
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی آخرین دختر

فاطمه سلیمانى
۱۴۰۱/۱۰/۱۱
داستان تکان دهنده و تامل برانگیز بود البته که دو امّا دارد
اماى اول: امّا مشابه همین جنایات در حمله ارتش امریکا به عراق هم فراوان وجود داشت ولى درد اینجاست که داعش با دستاویزِ مذهب به جناباتش وجهه و امتیاز میدهد
اماى دوم: امّا توضیحات نویسنده درباره شکل گیرى داعش و علت انحراف اونها و تفاوت داعش و
با مسلمانان حقیقى اصلا ابدا کافى نبود، صرفا بیان بخشى از فساد داعش تحت عنوان "شبهِ نظامیان خلافت اسلامى"
که هزاران سوال رو در ذهن خواننده بجا میذاره
ارین رادمهر
۱۴۰۱/۱۱/۴
کتابی بود پر از زجر و مصیبت‌هایی که دختران بیچاره ایزدی کشیدن ولی به نظر من کتاب اخرین دختری که از دست داعش فرار کرد از این هم مصیبت بار و سخت تر بود ولی جالبه تو هردو کتاب مخصوصا این کتاب خواننده قشنگ متوجه میشه که نیروهای حشد الشعبی ایران کمک کردند به اینها تا انتقام از داعش بگیرند ولی افسوس هردو نویسنده کتاب اصلا کوچک‌ترین اشاره‌ای به نیروهای ایران و عراقی تحت حمایت ایران که داعش رو تارومار کردند نشده
حامد سعیدی فرد
۱۴۰۱/۸/۲۴
تاریخ پر از داستان انسان‌هایی است که به خاطر نژاد، مذهب، زبان و یا جنسیتشان مورد ظلم قرار گرفتند، ظلمی که ریشه در خرافات و ناآگاهی داره، فرقی نمیکنه نادیای اسیر داعش باشه یا لالی و گیتای اسیر در اردوگاه آشویتس بیرکناو، و یا حتی بهروز بوچانی در جزیره کریسمس، مطالب با ارزشی از خواندن سرگذشت این میشه انسانها بدست آورد، شخصا به عنوان یک کورد به نادیا و همه دختران و پسران کورد که قهرمانانه مقابل جهل جنگیدند افتخار میکنم.
گلی حاتمی
۱۴۰۱/۹/۷
کتاب جالبی بود. اطلاعات زیادی درمورد داعش و سلطه ش توی عراق داشت که با جزییات بیان شده بود. بعد از شنیدنش رفتم و سخنرانی‌های نادیا را هم دیدم. امیدوارم ازین اتفاقات ناگوار هیچوقت هیچ جای جهان نیفته و طبم پایان پیدا کنه.
نرگس رجبی
۱۴۰۱/۸/۱۱
بسیار متاثر کننده بود و خوشحالم این کتاب رو گوش کردم و بیش از پیش از داعشی‌ها متنفر شدم و آرزو کردم دیگه همچین اتفاقی در هیچ کجای دنیا نیوفته
مشاهده همه نظرات 5

راهنمای مطالعه کتاب صوتی آخرین دختر

برای دریافت کتاب صوتی آخرین دختر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.