معرفی و دانلود کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرتد شدن کاتب وحی و عیادت رفتن شخص ناشنوا

عکس جلد کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرتد شدن کاتب وحی و عیادت رفتن شخص ناشنوا
قیمت:
۱۲,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرتد شدن کاتب وحی و عیادت رفتن شخص ناشنوا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرتد شدن کاتب وحی و عیادت رفتن شخص ناشنوا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرتد شدن کاتب وحی و عیادت رفتن شخص ناشنوا

در کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرتد شدن کاتب وحی و عیادت رفتن شخص ناشنوا نوشته‌ی علیرضا شریعتی که تفسیر و بازخوانی‌ای از مثنوی معنویِ مولانا جلال الدین محمد بلخی محسوب می‌شود، دو حکایت در رابطه با غرور و خودپسندی و همچنین ناتوانی انسان از درک حق تعالی را می‌شنویم.

درباره‌ی کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرتد شدن کاتب وحی و عیادت رفتن شخص ناشنوا

مولانا جلال‌الدین محمد بلخی از شعرا و عرفای به‌نام ایرانی است که صدها سال قبل، عمیق‌ترین و ارزشمندترین مفاهیم اخلاقی و عرفانی را در قالب داستان‌هایی منظوم به مخاطب عرضه کرده. ارزش کلام مولانا آنجایی معلوم می‌شود که بدانیم این پندها و آموزه‌ها، بعد از گذشت همه‌ی این سال‌ها هنوز هم ارزش خود را از دست نداده‌اند و در تعلیم و تربیت انسان‌ها جایگاهی ویژه دارند.

مجموعه کتاب‌های جزیره‌ی مثنوی که با همت علیرضا شریعتی گردآوری شده‌اند، شامل تفسیری روان و ساده از حکایات مثنوی مولوی هستند که درک و فهم این داستان‌ها را در کنار روان‌خوانی و درست‌خوانی اشعار مولانا، به مخاطب ارائه می‌کنند. این مجموعه که با صدای خود علیرضا شریعتی ضبط و منتشر شده، قصه‌ی هر حکایت را به زبانی ساده روایت می‌کند و در خلال آن، اشعار مرتبط را نیز می‌خواند. بعد از تمام شدن هر قصه نیز توضیحی از جان و مفهوم کلام مولانا داده می‌شود. کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرتد شدن کاتب وحی و عیادت رفتن شخص ناشنوا نیز از همین روال تبعیت می‌کند.

معرفی و دانلود کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرتد شدن کاتب وحی و عیادت رفتن شخص ناشنوا

کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرتد شدن کاتب وحی و عیادت رفتن شخص ناشنوا، در ابتدا قصه‌ی مردی را می‌گوید که کاتب و ناسخ وحی بوده و همه‌جا همراه پیامبر می‌رفته تا با نازل شدن کلام حق بر او، آن را کتابت و ثبت کند. از برکت نوشتن آیات الهی، روح و جان این کاتب نیز روشن می‌شده و به روشن‌ضمیری می‌رسیده. اما این نور و روشنی برای او باعث رسیدن به آگاهی و فروتنی نشده، بلکه او خود ادعای پیامبری کرد و به این جایگاه غره شد. در ادامه‌ی این داستان، که ارتباط معنایی با داستان مجلد قبلی، یعنی حکایت آمدن مهمان برای حضرت یوسف دارد، واکنش پیامبر بر این خودپسندی او را خواهید شنید.

در دومین بخش از کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرتد شدن کاتب وحی و عیادت رفتن شخص ناشنوا، داستان مردی ناشنوا و خوش‌قلب را می‌شنوید که علی‌رغم ناتوانی در شنیدن صدای دیگران، عزم آن می‌کند تا برای عیادت و احوال‌پرسی همسایه‌ی بیمارش به منزل او برود تا دلش را شاد کند. او که در درک کلام دیگران ناتوان است، با خود چنین فرض می‌کند که می‌تواند مکالمه‌ای ازپیش‌تعیین‌شده را که احتمالاً با حرف‌های همسایه‌اش تطابق دارد در ذهن داشته باشد تا این عیادت را با موفقیت به انجام برساند. اما خود این فکر نسنجیده باعث ایجاد سوتفاهم و ناراحتی‌ای می‌شود که در ادامه‌ی این داستان خواهید شنید. این قصه نیز در ادامه‌ی داستان قبلی، از محدود بودن درک انسان حرف می‌زند و این نکته را به او یادآور می‌شود که همیشه باید در برابر عظمت پروردگار افتاده و خاضع باشد، زیرا این بزرگی مانند اقیانوسی است که هرگز در کاسه‌ی محدود فکر و فهم انسان جای نمی‌گیرد.

کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرتد شدن کاتب وحی و عیادت رفتن شخص ناشنوا اثری از علیرضا شریعتی می‌باشد که او خود گویندگی آن را نیز به عهده دارد. نشر صوتی نوین کتاب ناشر این اثر است.

درباره‌ی مجموعه‌ی جزیره‌ی مثنوی

«مصحف ثانی» نامی است که بسیاری از صاحب‌نظران برای مثنوی مولوی برگزیده‌اند. این کتاب که یکی از غنی‌ترین آثار عرفانی و تعلیمی ادبیات فارسی به شمار می‌رود، 26000 بیت از سروده‌های مولانا را شامل می‌شود و در شش دفتر نوشته شده است. مولوی برای حکایت‌های شیرین و آموزنده‌اش در این کتاب، قالب شعری مثنوی را برگزیده است. جلال‌الدین همایی، ادیب و پژوهشگر معاصر، این اثر را از جهت پرمغزی و نغزگفتاری با آثاری همچون گاتاهای هندی، متون مقدس زرتشتی و عهد جدید مسیحیان هم‌سنگ دانسته است.

مولوی به‌مدت چهار سال با شمس تبریزی دوستی و هم‌نشینی داشت و این ارتباط تأثیری شگرفت و حیرت‌آور بر زندگی این دو شاعر اسطوره‌ای گذاشت. چنانکه گفته‌اند هرکجا در این شش دفتر اشارتی به آفتاب و خورشید شده، شاعرْ پیر و مراد خود شمس تبریزی را در پس آن مفهوم لحاظ کرده است.

عبداللطیف عباسی گچراتی، رینولد نیکلسون، عبدالکریم سروش و محمدعلی موحد از جمله کسانی بودند که هریک، تصحیح‌های گوناگونی را از این اثر ارائه دادند. سوای آن، مثنوی مولانا تا کنون و با وجود گذشت قرن‌های بسیار از سرایش آن، بارها و بارها بازنویسی و اقتباس شده و همچنین به زبان‌های دیگر ترجمه گردیده است. پژوهشگران نامداری همچون جعفر شهیدی، و بدیع‌الزمان فروزانفر آثار تحلیلی ارزشمندی را از این اثر ارائه داده‌اند. اهمیت این شاهکار ادبیات عرفانی آنجا مشخص می‌شود که بدانیم رشته‌ای تخصصی تحت عنوان «مولوی‌پژوهی» به رشته‌های علوم انسانی اضافه شده است.

علیرضا شریعتی در هر یک از قسمت‌های مجموعه‌ی جزیره‌ی مثنوی، یکی از داستان‌های این اثر گران‌قدر را انتخاب نموده و به زبانی امروزی بازنویسی کرده است. هر قسمت از این مجموعه به یکی از حکایت‌های مثنوی اختصاص دارد.

کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرتد شدن کاتب وحی و عیادت رفتن شخص ناشنوا برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به ادبیات تعلیمی و حکایت‌های مثنوی، از شنیدن این کتاب لذت خواهند برد.

در بخشی از کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرتد شدن کاتب وحی و عیادت رفتن شخص ناشنوا می‌شنویم

شخص ناشنوایی خبر شد همسایه‌اش بیمار است. ناشنوا با خود گفت: «باید به عیادت او بروم. اما من با این گوش کر چگونه می‌توانم حرف همسایه‌ی بیمار خود را بفهمم؟ مخصوصاً اینکه بیمار است و حتماً با صدای ضعیف حرف می‌زند. بااین‌همه چاره‌ای نیست، باید رفت.»

گفت با خود کر که با گوش گران
من چه دریابم ز گفت آن جوان
خاصه رنجور و ضعیف‌آواز شد
لیک باید رفت آنجا، نیز بد

ناشنوا در اندیشه‌ی راه چاره بود که فکری به نظرش رسید. گفت می‌روم به عیادتش و وقتی دیدم لبش حرکت کرد، حدس می‌زنم چه می‌گوید و جواب آن را هم از پیش تعیین می‌کنم. بر اساس این فکر بود که مکالمه‌ای فرضی بین خود و شخص بیمار طرح کرد.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
9 دقیقه
داستان مرتد شدن کاتب وحی
9 دقیقه
داستان عیادت رفتن شخص ناشنوا

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرتد شدن کاتب وحی و عیادت رفتن شخص ناشنوا
نویسنده،
راویعلیرضا شریعتی
ناشر صوتی نوین کتاب گویا
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۱۸ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی شعر، ادبیات و زندگینامه، کتاب‌های شعر پارسی
قیمت نسخه صوتی

راهنمای مطالعه کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرتد شدن کاتب وحی و عیادت رفتن شخص ناشنوا

برای دریافت کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرتد شدن کاتب وحی و عیادت رفتن شخص ناشنوا و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.