معرفی و دانلود کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرد احول

عکس جلد کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرد احول
قیمت:
۵۰۰۰ ۳,۵۰۰ تومان ۳۰%
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرد احول و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرد احول و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرد احول

بازنویسی علیرضا شریعتی را از یکی از حکایات آموزنده‌ی مولانا جلال الدین محمد بلخی در کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرد احول می‌شنوید. درونمایه‌ی این داستان نکوهش شهوت و نفسانیات است.

درباره‌ی کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرد احول

احول در لغت به‌معنای کسی است که زوایه‌ی مردمک چشمانش با یکدیگر همسو نیستند و در کلام عامیانه به آن «لوچ» هم می‌گویند. در کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرد احول که علیرضا شریعتی آن را از اثر سترگ مولانا جلال الدین محمد بلخی برگزیده و بازنویسی کرده است، مرد احول استعاره از فردی است که شهوت و نفسانیات، قوه‌ی خرد او را از کار انداخته است.

در همان سطرهای ابتدای حکایت، وقتی صاحبکار مرد احول از او می‌خواهد شیشه‌ای را برایش بیاورد، ما با این واقعیت درباره‌ی او مواجه می‌شویم. چرا که مرد احول از صاحبکار خود که مردی شیشه‌گر است می‌پرسد کدام‌یک از دو شیشه را می‌خواهد. او به‌جای یک شیشه دو شیشه را به چشم خود می‌بیند و زیر بار نمی‌رود که در حقیقت چیزی جز یک شیشه در آنجا وجود ندارد. بدین ترتیب بگومگویی مختصر میان استادکار و شاگرد درمی‌گیرد اما در نهایت این حکایت کوتاه با پایانی غیرمنتظره و آموزنده به سرانجام می‌رسد.

کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرد احول به همت نشر صوتی نوین کتاب گویا منتشر شده است و آن را با صدای علیرضا شریعتی می‌شنوید.

درباره‌ی مجموعه‌ی جزیره‌ی مثنوی

«مصحف ثانی» نامی است که بسیاری از صاحب‌نظران برای مثنوی معنوی برگزیده‌اند. این کتاب که یکی از مهم‌ترین آثار عرفانی و تعلیمی ادبیات فارسی به شمار می‌رود، دربرگیرنده‌ی 26000 بیت از سروده‌های مولاناست که در شش دفتر گنجانده شده است. مولوی برای حکایت‌های شیرین و آموزنده‌ای که از خلال این ابیات روایت می‌کند، از قالب شعری مثنوی بهره گرفته است. جلال‌الدین همایی، ادیب و پژوهشگر معاصر، این اثر را از جهت پرمغزی و نغزگفتاری با آثاری همچون گاتاهای هندی، متون مقدس زرتشتی و عهد جدید مسیحیان هم‌سنگ دانسته است.

مولوی به‌مدت چهار سال با شمس تبریزی حشرونشر داشت و این آمدوشد تأثیری شگرفت و حیرت‌آور از این دو شاعر و عارف نامدار بر زندگی یکدیگر گذاشت. چنانکه گفته شده است هرکجا در این شش دفتر اشارتی به آفتاب و خورشید شده، شاعرْ پیر و مراد خود شمس تبریزی را در خاطر داشته است.

عبداللطیف عباسی گچراتی، رینولد نیکلسون، عبدالکریم سروش و محمدعلی موحد از جمله کسانی بودند که هریک با استفاده از دانش و پژوهش خود در این حوزه، تصحیح‌های گوناگونی را از این اثر ارائه دادند. سوای آن، مثنوی معنوی تا کنون و با وجود گذشت قرن‌های بسیار از سرایش آن، بارها و بارها بازنویسی و اقتباس شده و همچنین به زبان‌های دیگر ترجمه گردیده است. پژوهشگران نامداری همچون جعفر شهیدی، و بدیع‌الزمان فروزانفر آثار ارزشمندی را در تحلیل و شرح این اثر به رشته‌ی تحریر درآورده‌اند. اهمیت این شاهکار ادبیات عرفانی تا به حدی است که اکنون رشته‌ای تخصصی تحت عنوان «مولوی‌پژوهی» به رسمیت شناخته می‌شود.

علیرضا شریعتی در هر یک از قسمت‌های مجموعه‌ی جزیره‌ی مثنوی آثار شناخته‌شده‌ی این اثر گرانقدر را انتخاب نموده و به زبانی امروزی بازنویسی کرده است. هر قسمت از این مجموعه به یکی از حکایت‌های مثنوی اختصاص دارد.

کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرد احول برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به حکایات کوتاه عرفانی علاقه دارید، شنیدن این کتاب صوتی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

با مولانا جلال الدین محمد بلخی بیشتر آشنا شویم

جلال‌الدین محمد بلخی معروف به مولانا که با نام «رومی» (Rumi) نیز او را می‌شناسند، یکی از شهیرترین شاعران فارسی زبان قرن هفتم در سراسر دنیاست. آثار منظوم و منثور مولانا از شهرتی جهانی برخوردارند و به بسیاری از آن‌ها به دیگر زبان‌ها نیز ترجمه شده‌اند. در میان سروده‌های مولوی به‌غیر از زبان فارسی، اشعاری به زبان‌های ترکی و عربی نیز به چشم می‌خورند. این شاعر بزرگ در سال 672 هجری قمری در بلخ که در افغانستان کنونی قرار دارد به دنیا آمد. بخش عمده‌ی اشعار و اندیشه‌های والای مولانا را مدیون پیر و مراد او، شمس تبریزی هستیم. این مؤانست با شمس است که از مولانای خطابه‌گو در عنفوان جوانی، عارفی شوریده‌حال و پاکباز می‌سازد. «مثنوی معنوی»، «رباعیات»، «فیه ما فیه» و «مجالس سبعه» عناوین برخی از آثاری هستند که امروزه از مولانا بر جای مانده‌اند.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
10 دقیقه
داستان مرد احول

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرد احول
نویسنده،
راویعلیرضا شریعتی
ناشر صوتی نوین کتاب گویا
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابMP3
مدت۹ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی شعر، ادبیات و زندگینامه، کتاب‌های شعر پارسی
قیمت نسخه صوتی
۵۰۰۰ ۳,۵۰۰ ت ۳۰%
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرد احول

مرضیه تفرحی
۱۴۰۲/۳/۱۴
من عاشق مثنوی هستم ولی کتاب خیلی سنگینی هستش
واحتیاج به رمزگشایی دارد
رضا شیروانی
۱۴۰۱/۱۲/۱۷
در کل داستانهای مثنوی احتیاج به رمز گشایی داره
دیبا فاطمی
۱۴۰۲/۱۰/۲۷
کتاب سنگین و مفید
مشاهده همه نظرات 3

راهنمای مطالعه کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرد احول

برای دریافت کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرد احول و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.