معرفی و دانلود کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرد اعرابی و خلیفه

عکس جلد کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرد اعرابی و خلیفه
قیمت:
۱۸,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرد اعرابی و خلیفه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرد اعرابی و خلیفه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرد اعرابی و خلیفه

مولانا جلال الدین محمد بلخی در کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرد اعرابی و خلیفه، داستان نمادین و جذابی از زن و شوهری اعرابی و فقیر را روایت می‌کند که از فقر و تنگ‌دستی، دستِ نیاز به سوی خلیفه‌ای بخشنده و متمول دراز می‌کنند. علیرضا شریعتی که گویندگی اثر حاضر را نیز به عهده دارد، تفسیری روان و گویا از این حکایت ارائه کرده که آن را در کتاب صوتی حاضر می‌شنوید.

درباره‌ی کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرد اعرابی و خلیفه

مولانا جلال‌الدین محمد بلخی از شاعران و ادیبان برجسته‌ی ادب پارسی است که بینش و بصیرت بی‌مانندش را در قالب آثاری چون مثنوی معنوی، دیوان شمس، فیه ما فیه و... به نمایش گذاشته است. ممکن است خواندن و درک این آثار شگفت‌انگیز با تمام اهمیتی که در ادبیات فارسی دارند، برای مخاطب عامه‌ی امروزی کار آسانی نباشد، زیرا که لحن و بیان مولانا متعلق به چندین قرن گذشته است. در اینجا، کار نویسندگانی چون علیرضا شریعتی که آثار مولانا را به شکلی ساده‌تر و قابل‌فهم‌تر نگاشته و تفسیری از معنای آن نیز ارائه داده‌اند، اهمیت بالایی پیدا می‌کند. کتاب صوتی پیش روی شما، یعنی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرد اعرابی و خلیفه، یکی از حکایت‌های مثنوی معنوی است که با روایت دلنشین علیرضا شریعتی، تبدیل به تجربه‌ی شنیدنیِ منحصربه‌فرد و شیرینی شده است.

معرفی و دانلود کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرد اعرابی و خلیفه

داستان کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرد اعرابی و خلیفه، در مورد زن و شوهری فقیر و تنگ‌دست است که در شرایط نابسامانی زندگی می‌کنند. روزی زن از این وضع آشفته به تنگ می‌آید و لب به شکایت باز می‌کند تا همسرش را به یافتن چاره‌ای تشویق کند. مرد در ابتدا زیر بار نمی‌رود و وضع زندگیشان را مطلوب و طبیعی می‌خواند، اما بعد دلش به خواهش و تمنای همسرش نرم می‌شود و برای گرفتن کمک از خلیفه، راهی بغداد می‌شود. او در بغداد با اتفاقاتی روبه‌رو می‌شود که دید او را به زندگی تغییر می‌دهد.

داستان کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرد اعرابی و خلیفه، مانند دیگر آثار مولانا سرشار از نماد و مفاهیم پنهان است که علیرضا شریعتی در پایان همه را به دقت توضیح می‌دهد. همچنین در این داستان، گذری به قصه‌ی پیر چنگی و نمادهایش نیز زده شده که درخور توجه است. این کتاب صوتی اثری از مولانا جلال الدین محمد بلخی است که توسط علیرضا شریعتی بازنویسی شده. نشر صوتی نوین کتاب گویا این کتاب را منتشر کرده و گویندگی آن نیز، با علیرضا شریعتی بوده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی جزیره‌ی مثنوی

«مصحف ثانی» نامی است که بسیاری از صاحب‌نظران برای مثنوی مولوی برگزیده‌اند. این کتاب که یکی از غنی‌ترین آثار عرفانی و تعلیمی ادبیات فارسی به شمار می‌رود، 26000 بیت از سروده‌های مولانا را شامل می‌شود و در شش دفتر نوشته شده است. مولوی برای حکایت‌های شیرین و آموزنده‌اش در این کتاب، قالب شعری مثنوی را برگزیده است. جلال‌الدین همایی، ادیب و پژوهشگر معاصر، این اثر را از جهت پرمغزی و نغزگفتاری با آثاری همچون گاتاهای هندی، متون مقدس زرتشتی و عهد جدید مسیحیان هم‌سنگ دانسته است.

مولوی به‌مدت چهار سال با شمس تبریزی دوستی و هم‌نشینی داشت و این ارتباط تأثیری شگرفت و حیرت‌آور بر زندگی این دو شاعر اسطوره‌ای گذاشت. چنانکه گفته‌اند هرکجا در این شش دفتر اشارتی به آفتاب و خورشید شده، شاعرْ پیر و مراد خود شمس تبریزی را در پس آن مفهوم لحاظ کرده است.

عبداللطیف عباسی گچراتی، رینولد نیکلسون، عبدالکریم سروش و محمدعلی موحد از جمله کسانی بودند که هریک، تصحیح‌های گوناگونی را از این اثر ارائه دادند. سوای آن، مثنوی مولانا تا کنون و با وجود گذشت قرن‌های بسیار از سرایش آن، بارها و بارها بازنویسی و اقتباس شده و همچنین به زبان‌های دیگر ترجمه گردیده است. پژوهشگران نامداری همچون جعفر شهیدی، و بدیع‌الزمان فروزانفر آثار تحلیلی ارزشمندی را از این اثر ارائه داده‌اند. اهمیت این شاهکار ادبیات عرفانی آنجا مشخص می‌شود که بدانیم رشته‌ای تخصصی تحت عنوان «مولوی‌پژوهی» به رشته‌های علوم انسانی اضافه شده است.

علیرضا شریعتی در هر یک از قسمت‌های مجموعه‌ی جزیره‌ی مثنوی، یکی از داستان‌های این اثر گران‌قدر را انتخاب نموده و به زبانی امروزی بازنویسی کرده است. هر قسمت از این مجموعه به یکی از حکایت‌های مثنوی اختصاص دارد.

کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرد اعرابی و خلیفه برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب صوتی را به دوستداران ادبیات عرفانی، به ویژه آثار مولانا، پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرد اعرابی و خلیفه می‌شنویم

در گذشته‌های دور خلیفه‌ای می‌زیست که حاتم طایی با همه‌ی سخاوتش به بخشندگی و اکرام او نمی‌رسید. فقر و نیازمندی را از میان برداشته و عدل‌وداد را برقرار کرده بود. بخشش او قوم و نژاد و ملیت نمی‌شناخت. عرب و عجم و رومی و ترک و همه‌ی قبایل از خوان کرم او برخوردار می‌شدند. در زمان چنین خلیفه‌ای زن و مردی اعرابی در یک بادیه‌ی دوردست در نهایت تنگ‌دستی زندگی می‌کردند. شبی زن اعرابی با شوهر خود از اوضاع سخت زندگیشان می‌نالید:

کین همه فقر و جفا ما می‌کشیم
جمله عالم در خوشی ما ناخوشیمش
نانمان نه نان خورشمان درد و رشک
کوزه‌مان نه آبمان از دیده اشک
جامه ما روز، تاب آفتاب
شب نهالین و لحاف از ماهتاب

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
26 دقیقه
داستان مرد اعرابی و خلیفه

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرد اعرابی و خلیفه
نویسنده،
راویعلیرضا شریعتی
ناشر صوتی نوین کتاب گویا
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۲۶ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی شعر، ادبیات و زندگینامه، کتاب‌های شعر پارسی
قیمت نسخه صوتی

راهنمای مطالعه کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرد اعرابی و خلیفه

برای دریافت کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان مرد اعرابی و خلیفه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.