معرفی و دانلود کتاب صوتی جمهوری خلق نسیان: تجدید دیدار با تیان آنمن

عکس جلد کتاب صوتی جمهوری خلق نسیان: تجدید دیدار با تیان آنمن
قیمت:
۸۹,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی جمهوری خلق نسیان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی جمهوری خلق نسیان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی جمهوری خلق نسیان: تجدید دیدار با تیان آنمن

نشریه‌ی اکونومیست در سال 2014، اثری سیاسی به قلم لوئیزا لیم را به‌عنوان بهترین کتاب آن سال به خوانندگان خود معرفی کرد. کتاب صوتی جمهوری خلق نسیان که پس از انتشار، افتخارات متعدد دیگری را نیز به دست آورد، درباره‌ی رویدادی فراموش‌شده در تاریخ معاصر چین است؛ درباره‌ی کشتار میدان تیان آنمن که تلاش کردند از ذهن‌ها و بلکه از تاریخ، پاکش کنند.

درباره‌ی کتاب صوتی جمهوری خلق نسیان

در چهارم ژوئن سال 1989، میدان تیان آنمن شهر پکن، شاهد کشتار تعداد زیادی از جوانان چین به دست ارتش آزادی‌بخش خلق این کشور بود. تخمین‌های مختلفی در مورد آمار کشته‌های آن روز و چند روز بعد از آن وجود دارد؛ از چندصد نفر گرفته تا بیست‌وهفت هزار نفر. اما نکته‌ی غافلگیرکننده این‌جاست که تا مدت‌ها مردم چین از صحبت درباره‌ی این واقعه‌ی تکان‌دهنده هراس داشتند و بعد از مدتی هم تحت تأثیر سرکوب‌‎ها و اجبار به سکوت در این مورد، تاریخ چهارم ژوئن 1989 به دست فراموشی سپرده شد. اما لوئیزا لیم (Louisa Lim) ازجمله کسانی است که با جسارت خود تصمیم گرفته تا علیه این فراموشی بایستد. او در کتاب صوتی جمهوری خلق نسیان (The People's Republic of Amnesia)، تمام اسناد موجود و در دسترس درباره‌ی این واقعه را جمع‌آوری کرده است. روایت تأثیرگذار لوئیزا لیم در این کتاب، ما را با ابعاد این جنایت و تأثیر سنگین آن بر جامعه‌ی چین، به‌خوبی آشنا می‌کند.

ماجرا از این قرار بود که تعدادی از مردم چین به رهبری دانشجویان و جوانان این کشور، تصمیم گرفتند تا اعتراض خود را علیه فساد دولتی، سرکوب‌های سیاسی و بحران‌های اقتصادی با جمع شدن در میدان تیان آنمن و تظاهرات در این منطقه، به دولت اعلام کنند. اما دولت و ارتش، نارضایتی این معترضان را با کشتار و سرکوبی وسیع پاسخ دادند و پس از آن نیز همه را وادار به سکوت کردند. لوئیزا لیم اطلاعات گردآوری‌شده‌ی خود را در کتاب صوتی جمهوری خلق نسیان در شرایطی در اختیار اذهان عمومی قرار داده که دو مانع بزرگ بر سر راهش داشته است. اولین مانع، سرکوب و قهر سیاسی حزب کمونیست چین علیه صداهای مخالف، ازجمله راویان این ماجرا بوده و دومین مانع، خلأ اطلاعات و داده‌های کافی درباره‌ی این رخداد که تحت تأثیر همان مانع اول به وجود آمده است. اما او دقیقاً به همین دلیل و به خاطر وجود همین دو مانع، تألیف این کتاب را ضروری و مهم تشخیص داده و با وجود تمام نگرانی‌های به‌جای خود، دست به این کار زده است.

معرفی و دانلود کتاب صوتی جمهوری خلق نسیان

لوئیزا لیم که یک خبرنگار است در کتاب صوتی جمهوری خلق نسیان، زندگی مردمی را که تحت تأثیر اعتراضات سال 1989 تیان آنمن قرار گرفتند، روایت می‌کند. او در این کتاب به مصاحبه با معترضان آن سال، شرکت‌کنندگان در تظاهرات که اغلبشان از دانشجویان بودند، خانواده‌های آن‌ها و افراد درگیر در این قضایا پرداخته و گاهی نیز خود، داستان چنین اشخاصی را روایت کرده است. در بخشی جالب و شنیدنی نیز به مصاحبه با فردی پرداخته که در آن مقطع زمانی، سرباز بوده و مجبور شده در کنار دیگر نظامیان در صف سرکوب معترضان بایستد. در کتاب صوتی جمهوری خلق نسیان می‌توانیم نظرات مختلف را نسبت به این اعتراضات و سرکوب آن بشنویم و همچنین نگاه‌های آن دوره و امروز افراد دخیل در ماجرا را با یکدیگر مقایسه کنیم.

لوئیزا لیم در کتاب صوتی جمهوری خلق نسیان، داده‌های جدید و ناشنیده‌ای درباره‌ی وقایع 1989 تیان آنمن ارائه می‌دهد؛ ازجمله داستان یکی از بلندپایه‌ترین مقامات سیاسی چین که در آن روزهای سرنوشت‌ساز یکی از اعضای خانواده‌ی خود را با شلیک گلوله‌ی نظامیان از دست داد. در بخشی دیگر به داستان یکی از مقامات رسمی برجسته‌ی دولت چین می‌پردازد که پس از اعتراضات میدان تیان آنمن، به مخالف جدی حکومت چین تبدیل شد. در قسمت دیگری از کتاب نیز داستان پایه‌گذار انجمن مادران تیان آنمن را روایت می‌کند که پسرش به دست نیروهای نظامی کشته شده بود.

پیامدهای اعتراضات ژوئن 1989، همچنان بر وضعیت چین سایه انداخته‌اند؛ اما دولت مایل نیست کسی درباره‌ی آن صحبت کند. با این وجود لوئیزا لیم برخلاف دیگر افراد مطلعی که از ازدست‌رفتن موقعیت یا جان خود و اطرافیانشان می‌ترسند، در کتاب صوتی جمهوری خلق نسیان، علاوه بر ماجراهای پکن در آن دوره، به وقایع و اعتراضات شهر جنگدو نیز می‌پردازد. ازجمله افرادی که او در این کتاب با آن‌ها مصاحبه کرده، روشنفکر و فعالی است که پس از آن جریان، سیزده سال از عمر خود را در زندان گذرانده است. او از دوستان و همراهانی می‌گوید که رهبر اعتراضات به‌شمار می‌رفتند، اما حالا از ترس به هم خوردن آرامش خود، کلمه‌ای دراین‌باره صحبت نمی‌کنند.

کتاب صوتی جمهوری خلق نسیان را نشر صوتی آوانامه با صدای معصومه عزیز محمدی و براساس ترجمه‌ی مسعود یوسف حصیرچین منتشر کرده و نسخه‌ی متنی کتاب را انتشارات ققنوس به چاپ رسانده است.

جوایز و افتخارات کتاب صوتی جمهوری خلق نسیان

  • برترین کتاب سال 2014 به انتخاب نشریه‌ی اکونومیست
  • کتاب منتخب ویراستاران و نویسندگان نقد کتاب نیویورک تایمز
  • راه‌یافته به لیست نامزدهای جایزه‌ی Lionel Gelber، در بخش بهترین اثر غیرداستانی جهان در حوزه‌ی امور سیاسی
  • نامزد دریافت جایزه‌‌ی اورول
  • نامزد دریافت جایزه‌ی کتاب هلن برنشتاین برای بهترین اثر در حوزه‌ی خبرنگاری

نکوداشت‌های کتاب صوتی جمهوری خلق نسیان

  • یکی از بهترین آثار تحلیلی درباره‌ی تأثیر اعتراضات تیان آنمن بر شرایط چین، از سال 1989 تا کنون. (نقد کتاب نیویورک تایمز)
  • یک اثر پژوهشی – تاریخی تأثیرگذار از لوئیزا لیم که حقایق ناراحت‌کننده‌ای را آشکار می‌کند. (دیوید ایوانز، ایندیپندنت)
  • نویسنده در این کتاب پرتره‌ای دقیق و جسورانه را از شرکت‌کنندگان در اعتراضات آن روز در اختیار ما قرار می‌دهد. (اکونومیست)
  • اثری درخشان و پراهمیت. کتاب جمهوری خلق نسیان، حاوی پادزهری قوی در برابر فراموشی تاریخی است. این کتاب صدایی رسا برای کسانی است که حقیقت را نشنیده‌اند. (نقد کتاب لس آنجلس)

کتاب صوتی جمهوری خلق نسیان برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب صوتی جمهوری خلق نسیان برای علاقه‌مندان به مطالعات تاریخی و سیاسی مناسب است. همراه با نویسنده‌ی این کتاب، یکی از وقایع سیاسی مهم، اما فراموش‌شده در تاریخ معاصر چین را بررسی خواهیم کرد.

در بخشی از کتاب صوتی جمهوری خلق نسیان: تجدید دیدار با تیان آنمن می‌شنویم

صدر مائو هنوز بر میدان تیان فوی شهر جنگدو در جنوب غربی چین نظارت می‌کند. دست مرمر سفید غول‌پیکرش به نشانه‌ی استقبال و احترام، یا آن‌طور که محلی‌ها به شوخی می‌گویند مانند کسی که در ماژونگ پنج یوآن شرط می‌بندد، کشیده شده است. محلی که او از آن نگهداری می‌کند، زمانی یک کاخ امپراتوری را در خود جای می‌داد که در دوران انقلاب فرهنگی، به دستور گارد سرخ با خاک یکسان شد. در آن زمان، صدر مائو همچون یک بینای کل بر شهر مسلط بود. امروزه بی‌ام‌وها و آئودی‌ها، بی‌اعتنا به سکان‌دار بزرگ از جلوی پای او رد می‌شوند و او بیش از هر چیز، شبیه یک مأمور پلیس راهنمایی و رانندگی بی‌عرضه است. با دنبال کردن افق دیدش، می‌بینید که دارد مغازه‌ی لوئی ویتونی را دید می‌زند که روبه‌روی فروشگاه گوچی تازه‌تأسیسی قرار دارد. شب‌ها گردشگران چینی در میدان جمع می‌شوند تا از فواره‌های موزیکال و حرکات موزونشان عکس بگیرند.

مائوی جنگدو، شاهد خاموش یکی از داستان‌های بزرگ ناگفته‌ی سال 1989 است.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه1
نمونه2
7 دقیقه
شناسنامه - یادداشت نویسنده
21 دقیقه
مقدمه
24 دقیقه
فصل اول: سرباز - بخش اول
35 دقیقه
سرباز - بخش دوم
21 دقیقه
سرباز - بخش سوم
30 دقیقه
فصل دوم: ماندن - بخش اول
31 دقیقه
ماندن - بخش دوم
33 دقیقه
ماندن - بخش سوم
38 دقیقه
فصل سوم: تبعید - بخش اول
23 دقیقه
تبعید - بخش دوم
16 دقیقه
تبعید - بخش سوم
33 دقیقه
فصل چهارم: دانشجو - بخش اول
36 دقیقه
دانشجو - بخش دوم
29 دقیقه
فصل پنجم: مادر - بخش اول
24 دقیقه
مادر - بخش دوم
37 دقیقه
مادر - بخش سوم
29 دقیقه
فصل ششم: میهن‌پرست - بخش اول
31 دقیقه
میهن‌پرست - بخش دوم
21 دقیقه
میهن‌پرست - بخش سوم
29 دقیقه
فصل هفتم: مسئول - بخش اول
24 دقیقه
مسئول - بخش دوم
29 دقیقه
مسئول - بخش سوم
30 دقیقه
فصل هشتم: جنگدو - بخش اول
30 دقیقه
جنگدو - بخش دوم
17 دقیقه
جنگدو - بخش سوم
20 دقیقه
پس‌گفتار

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی جمهوری خلق نسیان: تجدید دیدار با تیان آنمن
نویسنده
مترجممسعود یوسف حصیرچین
راویمعصومه عزیز محمدی
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
ناشر صوتی آوانامه
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۱۱ ساعت و ۳۹ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی تاریخی، فلسفی و اجتماعی، کتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی جمهوری خلق نسیان

ب.ز
۱۴۰۲/۱۱/۱۷
آشنایی تاریخی و سیاسی با چین امروز تا قبل از این واقعا فکر نمی‌کردم چنین شرایط خفقان و سانسوری در چین حاکم باشد بسیار سخت و شدیدتر از خیلی کشورها. دیدگاه‌های اولیه مائو و چگونگی چرخش آن در طول زمان و بازی با آن برخورد لباس شخصی‌ها و شرایط امنیتی سخت و پیچیده برای پیش گیری و برخورد با مسائل و حتی حذف تاریخ
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب صوتی جمهوری خلق نسیان

برای دریافت کتاب صوتی جمهوری خلق نسیان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.