معرفی و دانلود کتاب صوتی خودشونم نمی‌دونن برای چی دعوا می‌کنن!: داستان کوتاه طنز

عکس جلد کتاب صوتی خودشونم نمی‌دونن برای چی دعوا می‌کنن!: داستان کوتاه طنز
قیمت:
۱۳,۹۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی خودشونم نمی‌دونن برای چی دعوا می‌کنن! و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی خودشونم نمی‌دونن برای چی دعوا می‌کنن! و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی خودشونم نمی‌دونن برای چی دعوا می‌کنن!: داستان کوتاه طنز

کتاب صوتی خودشونم نمی‌دونن برای چی دعوا می‌کنن! اثری از عزیز نسین، نویسنده‌ی تأثیرگذار و بین‌المللی ترکیه است. نسین در این داستان کوتاه راوی حکایتِ مسافرانِ یک اتوبوس است که به کشمکش و جدالی عجیب گرفتار می‌شوند.

درباره‌ی کتاب صوتی خودشونم نمی‌دونن برای چی دعوا می‌کنن!

عزیز نسین (Aziz Nesin) در کتاب صوتی خودشونم نمی‌دونن برای چی دعوا می‌کنن! داستانِ گروهی از مردم را روایت می‌کند که سوار یک اتوبوس شده‌اند و به واهی‌ترین بهانه، بحث‌وجدلی عجیب را با هم آغاز می‌کنند. نسین در این داستانِ کوتاهِ طنزآمیز، از فرهنگی صحبت می‌کند که فرد را محق و مختار می‌داند در هر شرایطی ورود کند؛ فرهنگی که با برهم زدن مبنا و مرزهای حریم شخصی، این اجازه را به شخص می‌دهد حتی در جایی که دخالت او تأثیر مثبت نداشته و حضورش مفید نیست، حاضر شود و با کلام یا رفتاری، ابراز وجود کند.

معرفی و دانلود کتاب صوتی خودشونم نمی‌دونن برای چی دعوا می‌کنن!

رعایت حریم‌های شخصی و حفظ حرمت و احترام دیگران اموری هستند که فرد در خانواده و جامعه آن‌ها را فرا می‌گیرد؛ موضوعی که در کودکی باید فرا گرفته شود و طبیعتاً از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود اما در برخی فرهنگ‌های سنتی، نظیر آنچه ما در ایران و ترکیه شاهد آن هستیم، مفهوم حریم شخصی و لزوم رعایتِ آن، مسبوق به سابقه‌ی طولانی نیست و همچنان افراد خود را مجاز به دخالت در امور دیگران می‌دانند. پدر، مادر، همسر، فرزند، همسایه‌ها، دوستان، همکاران و حتی رهگذران غریبه، اگر به درستی در این خصوص آموزش ندیده باشند، حتی اگر از آن‌ها خواسته نشده باشد، به بهانه‌هایی مانند کمک رساندن یا دوست داشتن، تلاش می‌کنند تا بر رویدادهای زندگی دیگران تأثیر بگذارند.

ریشه‌ی این اتفاقات را می‌توان روابط بیش‌ از اندازه تنگاتنگ افراد با یکدیگر، مفهوم حفظ آبروی جمعی، اوقات فراغتی که به بطالت می‌گذرد و چشم‌وهم‌چشمی دانست. شاید بهتر باشد به کودکان و نسل‌های آتی بیاموزیم که یکی از مهم‌ترین و بنیادی‌ترین اصول روابط اجتماعیِ سالم، عدم طرح پرسش‌های شخصی و رعایت حریم خصوصی افراد است و تا زمانی هیچ کسی جز خودِ آن شخص، مجوز ورود به چنین مباحثی را نداده، نباید به آن‌ها پرداخت.

عزیز نسین که یکی از پرتجربه‌ترین و آگاه‌ترین نویسندگان شرق است، در کتاب صوتی خودشونم نمی‌دونن برای چی دعوا می‌کنن! با زبانی صریح و آمیخته به طنز، به مذمت این ناهنجاری اجتماعی پرداخته و آن دسته از افرادی را که به این کار دست می‌زنند، نکوهش می‌کند. او مانند همیشه، این نقص فرهنگی را در اثرِ طنز خود، اندکی بزرگنمایی کرده تا توجه و حساسیت عموم افراد را به ماهیت این نقصان و آثار مخرب آن برانگیزد.

کتاب صوتی خودشونم نمی‌دونن برای چی دعوا می‌کنن! را عذرا مهاجرگزی به زبان فارسی برگردانده و نشر گیوا، آن را با خوانش حسین نصیری منتشر کرده است.

کتاب صوتی خودشونم نمی‌دونن برای چی دعوا می‌کنن برای چه کسانی مناسب است؟

تمام علاقه‌مندان به داستان‌های کوتاه طنز و طرفداران آثار عزیز نسین از شنیدن کتاب صوتی خودشونم نمی‌دونن برای چی دعوا می‌کنن لذت خواهند برد.

در بخشی از کتاب صوتی خودشونم نمی‌دونن برای چی دعوا می‌کنن!: داستان کوتاه طنز می‌شنویم

نکنه بازرس باشه؟ هر کی می‌خواد باشه، من وظیفم اینه هر کی سوار می‌شه ازش بلیت بگیرم. دوباره به بهانه‌ی این که با مسافرین تازه حرف می‌زنه بلندتر داد زد:

- بلیت آقا... بلیت یادتون نره. اون‌هایی که اون عقب‌ها بلیت یادشون رفته، بدن!

باز هم یارو عین خیالش نبود. صورتش را کاملاً به طرف پنجره برگرداند. شاگرد راننده کفرش درآمد و شروع به غرولند کرد: «مرتیکه من گول تو رو نمی‌خورم... تو هر کسی باشی نمی‌تونی از دست من در بری!»

بعد مقداری خودش را جلو کشید و با کمی تردید از او پرسید:

- آقای عزیز شما بلیت دارین؟

باز هم اون آقا به روی خودش نیاورد. از همه بدتر این که شروع به سوت زدن کرد. انگار با سوت جواب شاگرد راننده را می‌داد و به او دهن‌کجی می‌کرد که مثلاً «فلان فلان شده من به تو باج نمی‌دم» یا «تا حالا سابقه نداشته من بلیت اتوبوس خریده باشم».

شاگرد راننده به قدری عصبانی شد که تا حالا سابقه نداشت، اگر کارد بهش می‌زدن خونش در نمی‌آمد. در دلش گفت: «اگر یک پیرزن باشه، اگر پیرمرد، افلیج و گدا باشه، باز هم یک چیزیه ولی آدم به این گردن‌کلفتی چرا نباید بلیت بده؟»

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
12 دقیقه
خودشونم نمی‌دونن برای چی دعوا می‌کنن!

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی خودشونم نمی‌دونن برای چی دعوا می‌کنن!: داستان کوتاه طنز
نویسنده
مترجمعذرا مهاجرگزی
راویحسین نصیری
ناشر صوتیانتشارات گیوا
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۱۲ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان خارجی، کتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه صوتی

راهنمای مطالعه کتاب صوتی خودشونم نمی‌دونن برای چی دعوا می‌کنن!

برای دریافت کتاب صوتی خودشونم نمی‌دونن برای چی دعوا می‌کنن! و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.