معرفی و دانلود کتاب صوتی داس و خنده

عکس جلد کتاب صوتی داس و خنده
قیمت:
۱۹۵,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی داس و خنده و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی داس و خنده و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی داس و خنده

کتاب صوتی داس و خنده نوشته‌ی میخائیل میلنیچینکو، مجموعه‌ای از جوک‌های سیاسی‌ست که در زمان حکومت شوروی در این کشور رواج داشتند. این کتاب دارای بیش از 2600 جوک و لطیفه است که در سال‌های 1917 تا 1991 در شوروی شنیده و ثبت شده‌اند. فصل‌های این کتاب به دوره‌های متفاوت حکومت شوروی می‌پردازند و در آن لطیفه‌های فراوانی در مورد لنین، استالین، گورباچف و دیگر شخصیت‌های شوروی آورده شده‌اند.

درباره‌ی کتاب صوتی داس و خنده

در حکومت شوروی که شهروندان قادر به ابراز آزادانه‌ی عقاید خود نبودند، جوک‌های سیاسی، نوعی اعتراض به شمار می‌آمدند. شهروندان حکومت شوروی، با تعریف کردن این جوک‌ها، سیاستمداران و چهره‌های ناکارآمد را مسخره و نارضایتی خود از نظام و ایدئولوژی حاکم را ابراز می‌کردند. به همین علت بود که حکومت شوروی نیز این جوک‌ها را غیرقانونی اعلام کرده بود و به دستگیری کسانی که آن‌ها را تعریف می‌کردند می‌پرداخت. پرونده‌های قضایی در آن دوران، پر بود از جوک‌هایی که مدرکی علیه شهروندی شده بودند و همین پرونده‌ها یکی از منابع کتاب صوتی داس و خنده نوشته‌ی میخائیل میلنیچینکو (Mikhail Melʹnichenko) بوده‌اند.

تعریف کردن جوک و لطیفه‌های سیاسی‌ای که سیاست‌مداران شوروی را مسخره می‌کردند، نوعی از «پروپاگاندای ضدشوروی» در این کشور حساب می‌شد و ممکن بود منجر به اعدام کسی که یک جوک را تعریف می‌کرد و حتی کسی که آن را می‌شنید، شود. با این‌حال، پیچیدگی و درعین‌حال ناکارآمدی‌های سیاسی-اقتصادی، باعث شده بود کمونیسم به یک موتور تولیدکننده‌ی جوک تبدیل شود. چند فصل اول کتاب صوتی داس و خنده به جوک‌هایی می‌پردازند که مردم عادی در مورد سیاست‌های حزب کمونیست و همینطور انقلاب اکتبر و جنگ داخلی روسیه برای هم تعریف می‌کردند.

بسیاری از شخصیت‌های مشهور در لطیفه‌ها و جوک‌هایی که در کتاب صوتی داس و خنده گردآوری شده‌اند، توسط مردم مورد اشاره قرار گرفته‌اند. از این جمله می‌توان به شخصیت‌هایی چون لنین، تروتسکی، استالین، خروشچف، برژنف و گورباچف اشاره کرد. در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم، بسیاری از این لطیفه‌ها از مرز‌های کشور‌های اتحاد شوروی می‌گذرند و در کشور‌هایی مانند ایتالیا و آلمان نیز لطیفه‌های مشابهی شنیده می‌شوند. برای مثال، اگر در شوروی در مورد استالین یک لطیفه‌ی خاص تعریف می‌شود، در آلمان نیز لطیفه‌ی مشابهی با محوریت هیتلر و در ایتالیا نیز لطیفه‌ی مشابهی با محوریت موسولینی تعریف می‌شود. این شباهت‌ها، نشان می‌دهند که لطیفه‌ها و جوک‌ها نقش ویژه و برجسته‌ای در بیان کردن مشکلات دارند و همیشه در کشورهای با فضای سیاسی بسته، یکی از بهترین ابزار‌ها و روش‌های انتقاد از نیروهای سیاسی، استفاده از جوک و لطیفه است.

میخائیل میلنیچینکو لطیفه‌های موجود در کتاب صوتی داس و خنده را از منابعی چون رسانه‌های گروهی، نوشته‌هایی که توسط مهاجرین به خارج از کشور برده شده بودند، گزارش‌ها، دفتریادداشت‌ها و شرح‌حال‌های مردم عادی گردآوری کرده است. این کتاب توسط انتشارات نیستان منتشر شده و ترجمه‌ی آن از زبان روسی را شهرام همت زاده برعهده داشته است. نسخه‌ی صوتی این کتاب را همین انتشارات به گویندگی محسن خدری تهیه کرده است.

درباره‌ی مجموعه لطیفه‌های طبقه‌بندی‌شده‌ی دوره‌ی شوروی

انتشارات نیستان در مجموعه‌ی لطیفه‌های طبقه‌بندی‌شده‌ی دوره‌ی شوروی، حاصل پژوهش‌های نویسنده و محقق روس، میخائیل میلنیچینکو را در دو کتاب «داس و خنده» و «چکش و خنده» منتشر کرده است. میخائیل میلنیچینکو در این مجموعه که در اصل تنها یک جلد و عنوان اصلی آن «لطیفه‌های دوران شوروی» بود، با بررسی اسناد مکتوب، گزارش‌ها و پرونده‌های قضایی مردم شوروی، چند هزار لطیفه‌ی سیاسی را گردآوری کرده و دسته‌بندی کرده است.

کتاب صوتی داس و خنده برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به شنیدن لطیفه‌های سیاسی متعلق به ملل مختلف علاقه دارید و همینطور اگر به تاریخ شوروی علاقه‌مندید، شنیدن کتاب صوتی داس و خنده به شما توصیه می‌شود.

در بخشی از کتاب صوتی داس و خنده می‌شنویم

لطیفه‌ی شماره 61:

لطیفه‌ای که در ادامه می‌آید، علاوه بر استالین، در مورد موسولینی و هیتلر هم شنیده شده است.

روزی استالین به صورت ناشناس به سینما می‌رود. پیش از شروع فیلم، تصویری از او نمایش داده می‌شود. همه به محض دیدن تصویر او به پا می‌خیزند و با حرارت تمام شروع می‌کنند به دست زدن. به جز خود استالین. فردی که کنار او بود، با حالت نجوا به استالین می‌گوید:

- دوست عزیز. بلند شد دست بزن. همه‌ی ما مثل تو فکر می‌کنیم و اگه داریم دست می‌زنیم فقط از ترس جون‌مون هست.

لطیفه‌ی شماره 62:

یک روز استالین تصمیم می‌گیرد به شهر برود و به مغازه‌ها سری بزند تا ببیند زندگی مردم چگونه است. مولوتوف به او می‌گوید:

- به نظر من لزومی به چنین کاری نیست. همون‌طور که تو گزارشا اومده، مردم زندگی خوبی دارن و همه راضی‌ان. علاوه بر این، خطر ترور و جاسوسی عوامل امپریالیستی هم وجود داره.

ولی استالین اصرار می‌کند و به بالاخره مولوتوف تسلیم می‌شود. ولی به گونه‌ای عمل می‌کند که چندین مغازه مملو از کالاهای مختلف شود و عده‌ای از نیروهای امنیتی به همراه خانواده‌شان به این مغازه‌ها رفت‌وآمد کنند تا همه‌چیز عادی نشان داده شود. استالین هم گریم می‌شود و به صورت ناشناس به یکی از این مغازه‌ها برده می‌شود. استالین می‌بیند همه‌چیز عادی‌ست و مغازه پر از اجناس مختلف. هر چیزی که می‌خواهد بر می‌دارد و به فروشنده مراجعه می‌کند. فروشنده با صدایی آرام به او می‌گوید:

- از این کَره‌ها بیشتر بردارین.

استالین می‌گوید:

- دلیلی نداره. اگه لازم باشه فردا بازم میام و می‌برم.

فروشنده پاسخ می‌دهد:

- احمق، فردا قفسه‌ها خالی‌ان. امروز قراره این حروم‌زاده بیاد اینجا به همین خاطره که این‌قدر جنس اوردن.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
2 دقیقه
معرفی
27 دقیقه
پیشگفتار مترجم
6 دقیقه
فصل اول: انقلاب و جنگ داخلی
51 دقیقه
فصل دوم: کمونیسم جنگی و سیاست جدید اقتصادی، بخش اول
47 دقیقه
فصل دوم: کمونیسم جنگی و سیاست جدید اقتصادی، بخش دوم
48 دقیقه
فصل سوم: انقلاب جهانی، بنای سوسیالیسم، کمونیسم
47 دقیقه
فصل چهارم: لنین
11 دقیقه
فصل پنجم: تروتسکی
41 دقیقه
فصل ششم: استالین، بخش اول
43 دقیقه
فصل ششم: استالین، بخش دوم
40 دقیقه
فصل هفتم: خروشچف
52 دقیقه
فصل هشتم: برژنف
9 دقیقه
فصل نهم: آندروپف
6 دقیقه
فصل دهم: چرنینکو
15 دقیقه
فصل یازدهم: گورباچف
26 دقیقه
فصل دوازدهم: مقامات عالی‌رتبه و چهره‌های فرهنگی شوروی
33 دقیقه
فصل سیزدهم: دستگاه‌های امنیتی کشور
29 دقیقه
فصل چهاردهم: تسویه و اعاده‌ی حیثیت
52 دقیقه
فصل پانزدهم: حکومت شوروی، بخش اول
51 دقیقه
فصل پانزدهم: حکومت شوروی، بخش دوم
63 دقیقه
فصل شانزدهم: زندگی در شوروی
61 دقیقه
فصل هفدهم: اشتراکی‌سازی، زندگی کالخوزی و کشاورزی
63 دقیقه
فصل هجدهم: صنعتی‌سازی، برنامه‌ریزی و تولید

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی داس و خنده
نویسنده
مترجمشهرام همت زاده
راویمحسن خدری
ناشر صوتیانتشارات نیستان
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۱۳ ساعت و ۴۴ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی تاریخی، فلسفی و اجتماعی، کتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی داس و خنده

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب صوتی داس و خنده

برای دریافت کتاب صوتی داس و خنده و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.