معرفی و دانلود کتاب صوتی چکش و خنده

عکس جلد کتاب صوتی چکش و خنده
قیمت:
۲۱۹,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی چکش و خنده و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی چکش و خنده و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی چکش و خنده

میخائیل میلنیچینکو در کتاب صوتی چکش و خنده، مجموعه‌ای از جوک‌های سیاسی که در زمان حکومت شوروی در این کشور رواج داشتند را جمع‌آوری و منتشر کرده است. این لطیفه‌ها که تعداد‌شان از 2600 مورد هم فراتر می‌رود، در سال‌های بین 1917 تا 1991 در شوروی ثبت شده‌اند. فصل‌های این کتاب برخلاف کتاب داس و خنده، دسته‌بندی‌ای موضوعی دارند و موضوعاتی چون سانسور، فساد و خفقان را در بر می‌گیرند.

درباره‌ی کتاب صوتی چکش و خنده

حکومت شوروی یکی از بهترین مصادیق حکومتی تمامیت‌خواه و توتالیتر در قرن بیستم به شمار می‌رود. در این حکومت، شهروندان قادر به ابراز آزادانه‌ی عقاید خود نبودند و حتی گفتن جوک‌های سیاسی، نوعی از «پروپاگاندای ضدشوروی» حساب می‌شد و ممکن بود منجر به اعدام کسی که یک جوک را تعریف می‌کرد و یا کسی که آن را می‌شنید شود. اما سرکوب و خفقان موجود در شوروی، در کنار پیچیدگی و درعین‌حال ناکارآمدی‌های سیاسی-اقتصادی ایدئولوژی کمونیسم، باعث شده بود جوک‌های سیاسی، نوعی اعتراض سیاسی به شمار روند و کمونیسم به یک موتور تولیدکننده‌ی جوک تبدیل شود. میخائیل میلنیچینکو (Mikhail Melʹnichenko) در کتاب صوتی چکش و خنده همین جوک‌ها و لطیفه‌ها را با رجوع به پرونده‌های قضایی و گزارش‌های رسمی و غیررسمی‌ای که در این دوران نوشته شده بودند، جمع‌آوری و منتشر کرده است.

فصل‌های کتاب صوتی چکش و خنده به شکل موضوعی تدوین و تنظیم شده‌اند و موضوعاتی چون مصادره‌ی اموال، آزادی بیان، سانسور و حتی جنگ افغانستان را در بر می‌گیرند. در این فصل‌ها می‌توانیم به وضوح ببینیم مردم عادی و شهروندان اتحاد جماهیر شوروی تا چه میزان به این حکومت بدبین بودند و اشتباهات و ناکارآمدی‌هایش را مورد تمسخر قرار می‌دادند. آن‌ها حتی علی‌رغم خفقان و سرکوب هراس‌آوری که در این کشور وجود داشت، رهبران کشور از جمله لنین، استالین، خروشچف و برژنف را مسخره می‌کردند و ضعف‌های شخصیتی‌شان را دست‌مایه‌ی لطیفه‌ها و جوک‌های فراوانی قرار می‌دادند.

با‌این‌حال، لطیفه‌هایی که در کتاب صوتی چکش و خنده آورده شده‌اند، نکات ظریف دیگری را نیز به ما نشان می‌دهند. برای مثال، در جوک‌هایی که مربوط به جنگ جهانی هستند و به رقبای شوروی مانند آمریکا، بریتانیا و آلمان نازی می‌پردازند، باورهای شهروندان اتحاد جماهیر شوروی در مورد این کشورها نشان داده می‌شوند. آن‌ها آمریکایی‌ها را حریص و طمع‌کار، بریتانیایی‌ها را تنبل و پلید و آلمانی‌ها را سخت‌کوش و درعین‌ِحال سرد و بی‌احساس می‌بینند؛ جالب اینکه، این باور‌های کلیشه‌ای نسبت به اهالی آمریکا، بریتانیا و آلمان هنوز هم در روسیه و حتی کشوری چون ایران وجود دارند.

کتاب صوتی چکش و خنده توسط انتشارات نیستان و به ترجمه‌ی شهرام همت زاده منتشر شده است. نسخه‌ی صوتی این کتاب را همین انتشارات تهیه کرده است و گویندگی آن را محسن خدری برعهده داشته است.

درباره‌ی مجموعه لطیفه‌های طبقه‌بندی‌شده‌ی دوره‌ی شوروی

میخائیل میلنیچینکو، نویسنده و محقق روس، با بررسی اسناد مکتوب، گزارش‌ها و پرونده‌های قضایی مردم شوروی، چند هزار لطیفه‌ی سیاسی را گردآوری و دسته‌بندی و سپس آن را تحت عنوان «لطیفه‌های دوران شوروی» منتشر کرده است. انتشارات نیستان، در مجموعه‌ی لطیفه‌های طبقه‌بندی‌شده‌ی دوره‌ی شوروی، این کتاب را در دو جلد به نام‌های «داس و خنده» و «چکش و خنده» برای مخاطبین فارسی‌زبان منتشر کرده است.

کتاب صوتی داس و خنده برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به تاریخ شوروی علاقه‌مندید و علاقه دارید لطیفه‌هایی که در این گفتن و شنیدن‌شان در این کشور جرم بود را بشنوید، این کتاب به شما توصیه می‌شود. از طرف دیگر، اگر به لطیفه‌های سیاسی و لطیفه‌های متعلق به فرهنگ‌ها و کشورهای مختلف علاقه‌مندید، شنیدن کتاب صوتی داس و خنده به شما پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب صوتی چکش و خنده می‌شنویم

9. از آنجا که به علت بی‌احتیاطی رانندگان اتوبوس‌ها بارها و بارها عده‌ای زیر گرفته می‌شدند، روزنامه‌نگاری تیتر خبری می‌زند با این مضمون: «اتوبوس که نباید آدم‌ها را له کند». مسئول بخش اصلاحیه‌ی هیئت تحریریه‌ی روزنامه، این تیتر را به این صورت تصحیح می‌کند: «اتوبوس که نباید پرولتاریا را له کند».

10. یک گله‌ی گرگ، خرگوشی را شکار می‌کنند ولی از آنجا که همگی سیر بودند او را نمی‌خورند و با خود به پناهگاه‌شان می‌برند. یک روز که گرسنه‌شان می‌شود، آن خرگوش را می‌خورند و آگهی ترحیمی منتشر می‌کنند و زیر آن می‌نویسند: «از طرف گله‌ی گرگ‌ها». سانسورچی که می‌بیند این عبارت خوبی نیست، آن را به این صورت تغییر می‌دهد: «از طرف عده‌ای از دوستان».

11. گوینده‌ی رادیو از ضرب‌المثلی استفاده می‌کند با این مضمون: «مهمان ناخوانده بدتر از تاتار است». انبوهی از شنوندگان به این گفته اعتراض می‌کنند و گوینده آن را به این صورت تصحیح می‌کند: «مهمان ناخوانده بهتر از تاتار است».

12. در مراسم خاکسپاری فرونزه، کمونیست‌ها دو پارچه‌نوشته را کنار یکدیگر گذاشته بودند که ترکیب آن‌ها باعث ایجاد این لطیفه شده بود: «فرونزه، فخر و اعتبار ارتش سرخ درگذشت. بیایید او را سرمشق خود قرار دهیم».

13. کمونیستی درباره‌ی کشاورزی سخنرانی می‌کرد و می‌گفت: «رفقا. حالا باید به موضوع کود بپردازیم. کیفیت کود، مسئله‌ی بسیار مهمیه. سال گذشته، کیفیت پایین کود مثل استخوانی در گلوی ما گیر کرده بود».

14. بلشویک‌ها پس از رسیدن به قدرت، به اسم و یا عنوان هر چیزی یک واژه‌ی «سرخ» اضافه می‌کردند که همین امر منجر به ساخت این لطیفه شده بود. در زمان تزار، روسیه کشتی بخاری داشت به نام کشتی «تزار» که وقتی بلشویک‌ها به قدرت می‌رسند، نام آن را به کشتی «تزار سرخ» تغییر می‌دهند.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
2 دقیقه
معرفی
27 دقیقه
پیشگفتار مترجم
29 دقیقه
فصل اول: نظام پولی، مصادره اموال و دارایی‌ها، مالیات و وام
58 دقیقه
فصل دوم: گرسنگی، قحطی، کمبود و گرانی
16 دقیقه
فصل سوم: نظام توزیع و صف
25 دقیقه
فصل چهارم: کیفیت کالاها و خدمات
15 دقیقه
فصل پنجم: مَسکن، آپارتمان، کامونال، زندگی روزمره و رفاه اجتماعی
9 دقیقه
فصل ششم: حمل‌ونقل و جاده‌ها
32 دقیقه
فصل هفتم: آزادی انتخاب و آزادی بیان
27 دقیقه
فصل هشتم: وسایل ارتباط جمعی
8 دقیقه
فصل نهم: دین و مذهب
25 دقیقه
فصل دهم: سواد، تحصیلات دانشگاهی و سطح فرهنگ
11 دقیقه
فصل یازدهم: سانسور، اصلاحیه‌ها، اشتباهات نگارشی و شعارها
8 دقیقه
فصل دوازدهم: درباره لطیفه‌ها
22 دقیقه
فصل سیزدهم: قوانین سوسیالیستی و پلیس
18 دقیقه
فصل چهاردهم: کودکان بی‌خانمان، اراذل و اوباش، دزدی
21 دقیقه
فصل پانزدهم: فساد، ارتشا، کم‌فروشی
54 دقیقه
فصل شانزدهم: ارتش
3 دقیقه
فصل هفدهم: پیشاهنگ و کامسامول
11 دقیقه
فصل هجدهم: بهداشت و درمان
30 دقیقه
فصل نوزدهم: الکل
9 دقیقه
فصل بیستم: مسائل خانوادگی
36 دقیقه
فصل بیست و یکم: هنر
24 دقیقه
فصل بیست و دوم: علم و دانش
11 دقیقه
فصل بیست و سوم: فضا
27 دقیقه
فصل بیست و چهارم: چرنوبیل
4 دقیقه
فصل بیست و پنجم: المپیک
17 دقیقه
فصل بیست و ششم: پروستوریکا
17 دقیقه
فصل بیست و هفتم: چاپایف
10 دقیقه
فصل بیست و هشتم: اشترلیتس
22 دقیقه
فصل بیست و نهم: اتحاد جماهیر شوروی و جهان، پیش از جنگ جهانی دوم
40 دقیقه
فصل سی‌ام: هیتلر، آلمان و متحدانش - قسمت اول
37 دقیقه
فصل سی‌ام: هیتلر، آلمان و متحدانش - قسمت دوم
12 دقیقه
فصل سی و یکم: ارتش شوروی و پشت جبهه در سال‌های جنگ
12 دقیقه
فصل سی و دوم: جبهه دوم لطیفه‌های درباره استالین، روزولت و چرچیل
10 دقیقه
فصل سی و سوم: سربازان در مناطق اشغالی پس از جنگ
10 دقیقه
فصل سی و چهارم: عواقب جنگ
58 دقیقه
فصل سی و پنجم: اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی و جهان در دوره پس از جنگ
20 دقیقه
فصل سی و ششم: آلمان‌ شرقی
22 دقیقه
فصل سی و هفتم: لهستان
21 دقیقه
فصل سی و هشتم: چکسلواکی
11 دقیقه
فصل سی و نهم: چین
3 دقیقه
فصل چهلم: افغانستان
19 دقیقه
فصل چهل و یکم: جمهوری‌های شوروی
14 دقیقه
فصل چهل و دوم: خروج از کشور
2 دقیقه
فصل چهل و سوم: جنگ شش‌روزه

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی چکش و خنده
نویسنده
مترجمشهرام همت زاده
راویمحسن خدری
ناشر صوتیانتشارات نیستان
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۱۵ ساعت و ۱۸ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی تاریخی، فلسفی و اجتماعی، کتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی چکش و خنده

فرنوش محسن
۱۴۰۲/۹/۳۰
برای ارتباط گرفتن با کتاب اول باید مارکسیسم را بشناسید. برای مخاطب جوان که دوران حکومت شوروی را به یاد نمی‌آورد کتاب نامفهوم است. ولی اگر دوران جنگ سرد را به یاد دارید یا در مورد آن مطالعه کافی داشته ایدکتاب جالب و سرگرم کننده است. در ضمن طنز‌های اقتصادی‌اش برای ما خیلی آشناست.
maryam mafakheri
۱۴۰۲/۶/۱۲
با تشکر از مترجم، راوی و دیگر دست اندرکاران گرامی،
کتاب برایم جالب بود، بارها با آن خندیدم. قدری هم با حال و روز مردم دیگر کشورها آشنا شدم آمیختگی لطیفه‌های کشور‌های مختلف هم برایم جالب بود مثلا یکی شبیه لطیفه‌ای در رساله دلگشا (اثر عبید زاکانی) بود:)
بابک شیدایی
۱۴۰۲/۷/۲۷
من اصلا نپسندیدم. به نظرم وقت تلف کردنه
مشاهده همه نظرات 3

راهنمای مطالعه کتاب صوتی چکش و خنده

برای دریافت کتاب صوتی چکش و خنده و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.