معرفی و دانلود کتاب صوتی به یاد دار: علم حافظه و هنر فراموشی

عکس جلد کتاب صوتی به یاد دار: علم حافظه و هنر فراموشی
قیمت:
69000 تومان - 7.49€
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی به یاد دار و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی به یاد دار و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی به یاد دار: علم حافظه و هنر فراموشی

چه کارهایی می‌توانیم برای محافظت از خاطرات خود یا از بین بردن آن‌ها انجام دهیم؟ لیزا جنوا در کتاب صوتی به یاد دار کاوشی شگفت‌انگیز را پیرامون چرایی و چگونگی به یاد آوردن و فراموش کردن به ثمر نشانده است. این اثر در شمار پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز قرار دارد.

درباره‌ی کتاب صوتی به یاد دار

عصب‌شناس کارکشته‌ی هاروارد و نویسنده‌ی پرفروش کتاب «من هنوز آلیس هستم»، این بار هم به سراغ مسئله‌ی پیچیده‌ای رفته است که هر یک از ما به نحوی با آن درگیر هستیم: به خاطر سپردن و از یاد ستردن. لیزا جنوا در کتاب صوتی به یاد دار (Remember) با استفاده از تخصص خود به‌عنوان یک متخصص مغز و اعصاب و با تکیه بر استعداد فوق‌العاده‌اش در داستان‌نویسی، پیچ و خم‌های این مقوله را مورد بررسی و تدقیق قرار داده است.

اوضاع حافظه‌ی کوتاه‌مدت و بلندمدت شما چطور است؟ آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که با خودتان فکر کنید غذای ظهر دیروزتان چه بوده است، اما هرچه تلاش می‌کنید به خاطر نیاورید؟ یا تا کنون برایتان اتفاق افتاده است که بلند شوید تا برای کاری به اتاقی دیگر بروید اما به محض وارد شدن به آنجا از خودتان بپرسید برای چه کاری به اینجا آمده‌ام؟

اگر در میانسالی به سر می‌‌برید، این اتفاق‌های به‌ظاهر ساده می‌توانند صدای ناقوس آلزایمر یا زوال عقل باشند که از دور به گوش می‌رسند. اما برای اکثریت قریب به اتفاق ما، چنین تجربه‌هایی از فراموشی به احتمال زیاد کاملاً طبیعی است. زیرا ذهن و حافظه با وجود پیچیدگی‌های حیرت‌انگیز بسیار، دچار محدودیت است. مغز ما به‌گونه‌ای طراحی نشده است که هر نامی را که می‌شنویم تا ابد به یاد داشته باشیم یا جزئیات وقایع روزهایمان را، حتی همین دیروز یا صبح امروزمان را، به خاطر بسپاریم. اگر حافظه‌ی شما گاهی از کار می‌افتد الزاماً به این معنی نیست که دچار بیماری یا اختلالی در هوش و حواس خود شده‌اید. بیایید از این دریچه به مسئله نگاه کنید: فراموش کردن در حقیقت بخشی از انسان بودن است.

خاطرات چگونه در صفحه‌ی ذهن ما نقش می‌بندند؟ چرا شماره‌ی پلاک ماشینی که در راه‌بندان رویاروی ما قرار دارد در سریع‌ترین حالت ممکن از خاطر ما زدوده می‌شود اما چیزی مثل تاریخ جشن عروسی یا حتی ساعت و دقیقه‌ی تولد فرزندمان تا ابد بر لوح حافظه‌ی ما مرقوم می‌ماند؟ چگونه حافظه از مواردی همچون معنا، احساسات، خواب، استرس و بستر وقوع تأثیر می‌پذیرد؟ لیزا جنوا در کتاب صوتی به یاد دار به‌شیوه‌ای دقیق و مفصل به ابعاد گوناگون این مسئله پرداخته است و از خلال کاوش در آن به این پرسش‌ها پاسخ‌هایی سنجیده می‌دهد.

ترجمه‌ی ماندانا فرهادیان را از این کتاب با صدای مهران نوروزی می‌شنوید. این اثر به همت نشر صوتی شرکت توسعه محتوای لحن دیگر و انتشارات بیدگل تهیه و منتشر شده است.

نکوداشت‌های کتاب صوتی به یاد دار

  • هیچ‌کس از این بهتر درباره‌ی ارتباط میان مغز، ذهن و قلب نمی‌نویسد. کتاب به یاد دار اثری زیبا، جذاب و مهم درمورد اسرار حافظه‌ی انسان است؛ این که حافظه چیست، چگونه کار می‌کند، و وقتی مختل می‌شود دقیقاً چه اتفاقی در مغز ما می‌افتد. یک خوراک علمی و ادبی که به این زودی‌ها فراموشش نخواهید کرد. (دانیل گیلبرت، استاد روانشناسی دانشگاه هاروارد و نویسنده‌ی کتاب پرفروش تلو تلو خوردن از شادی)

  • لیزا جنوا در کتاب به یاد دار، توصیه‌های ساده‌ای را درمورد چگونگی به حداکثر رساندن یکی از بزرگترین خروجی‌های مغزتان یعنی حافظه ارائه می‌دهد. مهم‌تر از آن، او برای ما توضیح می‌دهد که ما از آنچه که به خاطر می‌آوریم فراتریم. (رودولف ای. تانزی، دکترای علوم اعصاب و استاد عصب‌شناسی دانشکده‌ی پزشکی هاروارد)

  • مثل کتاب‌های قبلی این نویسنده، کتاب به یاد دار هم خواندنی، جذاب و آموزنده است. (استیون پینکر، استاد روان‌شناسی دانشگاه هاروارد و نویسنده‌ی کتاب چگونه ذهن کار می‌کند؟)

  • حکایت‌های فراوان لیزا جنوا از زندگی شخصی و حرفه‌ای‌اش، فهم مطالب را برای خوانندگان آسان می‌کند. تخصص آشکار او در حوزه‌ی حافظه و مغز، کتابی را پدید آورده است که از همانندهای خود در این زمینه بسیار شفاف‌تر و روشن‌تر است. (Kirkus Reviews)

  • علم در حوزه‌ی شناخت مغز در حال رمزگشایی از اسرار حافظه است و چه کسی بهتر از جنوا -که هم دانشمند است و هم داستان‌نویس- برای تعریف کردن داستان این رمزگشایی؟ (دیوید ایگلمن، عصب شناس دانشگاه استنفورد و نویسنده‌ی پرفروش نیویورک تایمز)

  • لیزا جنوا علم تخصصی و مباحث خودیاری را در هم می‌آمیزد و از خلال آن توصیفات ساده‌ای از عملکرد حافظه در اختیار شما قرار می‌دهد. این کتاب می‌تواند فتح بابی باشد برای کسانی که می‌خواهند بدانند چگونه و چرا فراموش می‌کنند و به خاطر می‌آورند. (Publishers Weekly)

کتاب صوتی به یاد دار برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به کاوش در فرآیند‌های ذهنی مربوط به حافظه علاقه‌مند هستید، شنیدن این کتاب صوتی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

با لیزا جنوا بیشتر آشنا شویم

لیزا جنوا (Lisa Genova) متخصص عصب‌شناس و داستان‌نویس، نوامبر 1970 در آمریکا متولد شد. او خالق اثر مشهور و پرفروش نیویورک تایمز، «هنوز آلیس» است که با استقبال و توجه طیف گسترده‌ای از مخاطبان روبه‌‌رو شد؛ به‌طوری که در سال 2013 در لیست بهترین کتاب‌های سال قرار گرفت و یک سال بعد فیلمی از آن اقتباس شد. درونمایه‌ی آثار لیزا بیان مشکلات اجتماعی و روحی افرادی است که با بیماری‌های روانی همچون آلزایمر و ALS دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ او به هنرمندانه‌ترین شکل ممکن سعی بر آگاه‌سازی مردم درباره‌ی این اختلالات دارد.

در بخشی از کتاب صوتی به یاد دار می‌شنویم

یادم می‌آید بعد از برف و بوران سال 1978 وسط جاده‌ی تراپلو سورتمه‌سواری کردم. اولین باری که دختر بزرگم را در آغوش گرفتم، یادم می‌آید. آن روزی را یادم می‌آید که با دوستم اشلی رفتیم به کنسرت کلدپلی. شب اسکاری را که متیو مک‌کاناهی گفت: «جایزه‌ی بهترین بازیگر زن می‌رسد به جولیان مور برای هنوز آلیس» یادم هست. شبی که جو را دیدم یادم هست. حافظه‌ی رویدادی حافظه‌ی شماست از آنچه در زندگی‌تان اتفاق افتاده است. سرگذشتی است که از خودتان به یاد می‌آورید. این حافظه‌ای است که به زمان و مکان پیوند خورده است. به کجاها و کِی‌ها در به یاد آوردن تجربیات زندگی شما. حافظه‌ی رویدادی سفر در زمان است به گذشته‌ی شما. یادت هست وقتی که...

بعضی تجربیات ماندگار می‌شوند و تمام عمر می‌مانند. در حالی که بعضی دیگر روز بعد از سر می‌پرند و تماماً فراموش می‌شوند. چگونه می‌شود که از بعضی رویدادهای زندگی، چنین خاطراتی با جزئیات دقیق، قدرتمند و قابل بازیابی داشته باشیم و از بعضی دیگر هیچ چیزی در یادمان نمانده باشد؟ چه چیزی تعیین می‌کند که کدام تجربیات به یاد سپرده شوند و کدامشان از یاد بروند؟

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه – یک
نمونه – دو
18 دقیقه
مقدمه
24 دقیقه
بخش یک – قسمت یک: صفر تا صد ساختن خاطرات
22 دقیقه
بخش یک – قسمت دو: توجه کنید
21 دقیقه
بخش یک – قسمت سه: در لحظه
22 دقیقه
بخش یک – قسمت چهار: حافظه‌ی عضلانی
26 دقیقه
بخش یک – قسمت پنج: ویکی‌پدیای مغز شما
38 دقیقه
بخش یک – قسمت شش: چه اتفاقی افتاد؟
35 دقیقه
بخش دو – قسمت هفت: خاطرات شما از آنچه اتفاق افتاده است اشتباه هستند
24 دقیقه
بخش دو – قسمت هشت: نوک زبانم است
24 دقیقه
بخش دو – قسمت نه: یادت باشد که فراموش نکنی
19 دقیقه
بخش دو – قسمت ده: این نیز بگذرد
19 دقیقه
بخش دو – قسمت یازده: بی‌خیالش!
18 دقیقه
بخش دو – قسمت دوازده: پیری طبیعی
21 دقیقه
بخش دو – قسمت سیزده: آلزایمر
14 دقیقه
بخش سه – قسمت چهارده: هر چیزی را در بستر مناسب قرار دهید
21 دقیقه
بخش سه – قسمت پانزده: پر از استرس، پر از اضطراب
18 دقیقه
بخش سه – قسمت شانزده: بخوابید
17 دقیقه
بخش سه – قسمت هفده: پیشگیری از آلزایمر
10 دقیقه
بخش سه – قسمت هجده: پارادوکس حافظه
24 دقیقه
ضمیمه
3 دقیقه
سپاسگزاری
1 دقیقه
متن پشت جلد – یک
1 دقیقه
متن پشت جلد – دو

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی به یاد دار: علم حافظه و هنر فراموشی
نویسنده
مترجمماندانا فرهادیان
راویمهران نوروزی
ناشر چاپینشر بیدگل
ناشر صوتی شرکت توسعه محتوای لحن دیگر
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابMP3
مدت۷ ساعت و ۱۶ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی سلامت، بهداشت و تغذیه، کتاب‌های هوش و حافظه
قیمت نسخه صوتی
69000 ت - 7.49 یورو
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی به یاد دار

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب صوتی به یاد دار

برای دریافت کتاب صوتی به یاد دار و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.