معرفی و دانلود کتاب صوتی رقص مرگ: از مجموعه داستان چمدان

عکس جلد کتاب صوتی رقص مرگ: از مجموعه داستان چمدان
قیمت:
۴۲۰۰۰ ۲۹,۴۰۰ تومان ۳۰%
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی رقص مرگ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی رقص مرگ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی رقص مرگ: از مجموعه داستان چمدان

کتاب صوتی رقص مرگ داستانی کوتاه به قلم نویسنده‌ی نامدار ایرانی، بزرگ علوی است. این اثر که نخستین بار در قالب مجموعه داستانِ «چمدان» به چاپ رسید، درباره‌ی آشناییِ پرماجرای یک زندانی سیاسی با مردی محکوم به اعدام است.

درباره کتاب صوتی رقص مرگ:

بزرگ علوی بی‌تردید یکی از بزرگ‌ترین چهره‌ها در ادبیات معاصر ایران است. سهم او در پایه‌ریزی و اعتلای داستان‌نویسی مدرن در زبان فارسی، اگر بیشتر از چهره‌هایی چون صادق هدایت و محمدعلی جمالزاده نباشد، قطعاً کمتر هم نیست. انبوهی از داستان‌های رئالیستیِ جذاب که آکنده از مضامین انتقادی‌، و بیانگر روحیه‌ی حساس و نگاه تیزبینِ نویسنده‌اند، میراث مهمِ به‌جامانده از وی است.

اگرچه بزرگ علوی را بیشتر با رمان کم‌نظیر «چشم‌هایش» می‌شناسیم، نباید فراموش کنیم که او در طول دوران فعالیت ادبی‌اش آثار ارزنده‌ی دیگری نیز به رشته‌ی تحریر درآورد، که هر یک به نوبه‌ی خود ارزشمند و درخور توجه‌اند. کتاب چمدان یکی از همین آثار است. این مجموعه داستان که نخستین بار در سال 1313 منتشر شد، از چند داستان کوتاه با درونمایه‌ی اجتماعی تشکیل شده است. یکی از بهترینِ این داستان‌ها «رقص مرگ» نام دارد، که کتاب حاضر روایتِ صوتی آن با صدایِ گرم منوچهر علیپور است.

این داستان از زبان زندانی سیاسی‌ای روایت می‌شود که دوران حبس خود را در بندِ ویژه‌ی قاتلان و بزهکاران می‌گذراند. داستان با توصیف شخصیتی به نام مرتضی آغاز می‌شود. او که به جرم ارتکاب قتل، محکوم به اعدام گشته، اکنون کاری جز این ندارد که روزهای باقی‌مانده از زندگی خود را در انتظار روز اجرای حکمِ مرگ خود بگذراند.

با این حل نکته‌ای رازآلود در این میان وجود دارد؛ و آن این است که مجرمیت مرتضی تنها به واسطه‌ی اعتراف خود او محرز شده است و هیچ دلیل محکمه‌پسند دیگری برای اثبات قاتل بودن او وجود ندارد. ماجرا وقتی عجیب‌تر می‌شود که پای دختری به نام مارگریتا نیز به میان می‌آید. او که بعضی از روزها به ملاقات مرتضی می‌آید، گویی از رازهایی باخبر است.

مارگریتا کیست که این‌چنین فکر مرتضی را به مشغول کرده است؟ به علاوه، پرسش مهم دیگری نیز در طول داستان مطرح می‌گردد: به فرض که مرتضی قاتل است؛ با این حال چرا او هیچ میلی به ارائه‌ی درخواست استیناف و استفاده از حقوق قانونی‌اش برای نجات جان خود ندارد؟ اینها و بسیاری از پرسش‌های دیگر، گره‌های مهم روایت در داستانِ جذاب و فراموش‌نشدنیِ رقص مرگ‌اند؛ گره‌هایی که بزرگ علوی، با مهارت تمام آنها را پیش چشم شما از هم می‌گشاید.

کتاب صوتی رقص مرگ مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به داستان‌های کوتاه فارسی، خصوصاً دوست‌داران روایت‌های اجتماعی و رئالیستی، بی‌شک این اثر را جذاب و باب طبع خود خواهند یافت.

با بزرگ علوی بیشتر آشنا شویم:

بزرگ علوی (Bozorg Alavi) از مهم‌ترین نام‌ها در ادبیات داستانی این مرز و بوم است. او که گرایشات سوسیالیسیتی پررنگی داشت، هرگز هنر و ادبیات را جدا از ساختارهای سیاسی و اجتماعی حاکم در جامعه نمی‌دید. به همین خاطر غالب آثارش، حتی داستان‌های عاشقانه‌اش، مملو از رگه‌های تند و تیزِ انتقادی‌اند.

او در شهر تهران و به سال 1283 متولد شد. مدتی را به اتهام فعالیت‌های مخرب سیاسی در زندان رژیم رضاشاه گذراند. زبان قلمش پس از آزادی نه تنها کند نشد، بلکه تیزتر گردید. باری، او سرانجام در سال 1375، پس از عمری فعالیت سیاسی و هنری، و پس از سفرهای گوناگون به نقاط مختلف جهان، دار فانی را وداع گفت. پیکر وی در شهر برلین آلمان به خاک سپرده شده است. از آثار بزرگ علوی‌ می‌توان به این موارد اشاره کرد: «چشم‌هایش، ورق‌پاره‌های زندان، چمدان، سالاری‌ها، گیله مرد».

در بخشی از کتاب صوتی رقص مرگ می‌شنویم:

به این نخستین ملاقات با مارگریتا، هم‌اتاق من در زندان موقت زیاد اهمیت می‌داد. به این اولین دیدار که او را از جمود روزانه‌ی زندگی به حرکت کشاند و به آن آخرین ملاقات که زندگی برای او معنی و مقصدی پیدا کرد. آخرین دفعه که به او فریاد زده بود: «مارگریتا، مارگریتا! به هیچ‌کس نگویی! به هیچ‌کس...»

شاید آخرین دیدار آن روز نبوده؛ شاید دیروز صبح هم که از زندان بیرون می‌رفته است، دم در زندان، همانجایی که اتومبیل‌ها می‌ایستند و پاسبان‌ها کسان زندانیان را می‌تارانند که مبادا به آنها حرفی بزنند، شاید دم در زندان او را دیده است؛ شاید هم یک دفعه‌ی دیگر، مارگریتا نعش او را دیده است. این آخرین ملاقات را مرتضی دیگر نمی‌تواند حکایت کند. اما ملاقات اول خودش را برای من تعریف کرد. تمام احساسات و لذت‌هایی را که برده، اضطراب و تپس دلی که برایش دست داده بود، همه را برای من گفته است.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
30 دقیقه
قسمت اول
51 دقیقه
قسمت دوم
9 دقیقه
قسمت سوم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی رقص مرگ: از مجموعه داستان چمدان
نویسنده
راویمنوچهر علیپور
ناشر چاپیانتشارات اندیشه و فرهنگ جاویدان
ناشر صوتی واوخوان
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابMP3
مدت۱ ساعت و ۲۹ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان ایرانی، کتاب‌های داستان و رمان ایرانی
قیمت نسخه صوتی
۴۲۰۰۰ ۲۹,۴۰۰ ت ۳۰%
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی رقص مرگ

راضیه حقیقی
۱۴۰۱/۸/۲۹
داستان حال و هوای انروزها و شرایط سیاسی و اعتراض نویسنده به آن را به زیبایی روایت می‌کند. ابتدای داستان برای من گنگ و نامفهوم بود گاهی کسالت آور اما از یه جایی به بعد دیگه منتظری که ببینی آخرش چی میشه. این سبک نوشتن رو دوست دارم.
Farhad Firoozabad
۱۴۰۰/۵/۸
یک داستان کاملا معمولی و تکراری. دیدن یک خانم و عاشق شدن و کمک به او. واقعا ار آقای علوی بعیده انقدر افت کرده باشن.
سینا اخلاقی
۱۴۰۱/۹/۳
از نظرم عالی بوده به همه پیشنهاد میکنم حتما بخوانید
parastoo latifi
۱۴۰۰/۱۱/۱۵
قلم بزرگ علوی خاص و تکرار نشدنی ه
عالی
مشاهده همه نظرات 4

راهنمای مطالعه کتاب صوتی رقص مرگ

برای دریافت کتاب صوتی رقص مرگ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.