معرفی و دانلود کتاب صوتی روزگار رنج، کین ایرج: مجموعه داستان‌های شاهنامه - جلد ششم

عکس جلد کتاب صوتی روزگار رنج، کین ایرج: مجموعه داستان‌های شاهنامه - جلد ششم
قیمت:
55000 تومان - 5.99€
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی روزگار رنج، کین ایرج و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی روزگار رنج، کین ایرج و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی روزگار رنج، کین ایرج: مجموعه داستان‌های شاهنامه - جلد ششم

محسن دامادی در کتاب صوتی روزگار رنج، کین ایرج وقایع دوران پایانی زندگی و حکومت فریدون را برای ما روایت می‌کند. در این دوره است که ایرج، به دست برادران خود سلم و تور به قتل می‌رسد و پهلوانانی مانند سام نریمان، قارن و گرشاسب برای کین‌خواهی او به دستور فریدون و همراه با منوچهر به توران لشکرکشی می‌کنند. این اثر ششمین جلد از مجموعه داستان‌های شاهنامه‌ی ابوالقاسم فردوسی به شمار می‌رود.

درباره‌ی کتاب صوتی روزگار رنج، کین ایرج

پس‌ازآنکه فریدون میراث خود را بین سه فرزندش سلم، تور و ایرج تقسیم کرد دو برادر بزرگ‌تر بیش‌ازپیش به ایرج حسادت ورزیدند. محسن دامادی در کتاب صوتی روزگار رنج، کین ایرج داستان وقایع پس از قتل ایرج به دست برادرانش را روایت می‌کند. او با زبانی ساده ابیات فردوسی را همراه با روایتی داستانی پیش می‌برد و در بخش سخن پایانی، شرح مفصل‌تری از عبارت‌ها و لغت‌های پیچیده‌ی این بخش از شاهنامه ارائه می‌کند.

سلم فرزند بزرگ‌تر فریدون بسیار از شیوه‌ای که پدرش قلمروی خود را بین فرزندانش تقسیم کرده ناراضی است. او انتظار درد به‌عنوان فرزند بزرگ صاحب بزرگ‌ترین و بهترین بخش جهان شود اما فریدون ایران را برای ایرج در نظر گرفته است. پادشاهی روم و کشورهای غربی به سلم رسید؛ چین و ترکستان به تور و ایران و عربستان به ایرج رسید. سلم پس از همراه کردن تور با خود نامه‌ای برای فریدون می‌نویسد و درخواست می‌کند که ایران را به آن دو واگذار کند وگرنه آن‌ها به ایران یورش خواهند برد. فریدون تن به این تهدید نمی‌دهد و از ایرج می‌خواهد برای جنگ آماده شود اما ایرج معتقد است که می‌توان با گفت‌وگو این مسئله را حل کرد. ایرج پیش برادران خود می‌رود و باوجود تلاش فراوان نمی‌تواند آن‌ها را راضی به صلح کند. او حتی پادشاهی ایران را به آن‌ها پیشنهاد می‌دهد اما تور که دیگر تصمیم نهایی خود را گرفته از مهربانی و سخنوری ایرج به ستوه می‌آید و با خنجری که از پیش آماده کرده بود سر ایرج را از بدن جدا می‌کند. پس از آن تور و سلم سر و پیکر بی‌جان ایرج را برای فریدون می‌فرستند. کتاب صوتی روزگار رنج، کین ایرج روایت این دوران از زندگی فریدون و تلاش او برای یافتن فرد مناسبی است که بتواند انتقام ایرج را از برادرانش بگیرد.

تنها فرزند ایرج از همسرش ماه‌آفرید دختری بود که به پیشنهاد فریدون با پشنگ از نوادگان جمشید ازدواج کرد. منوچهر از پشنگ و دختر ایرج زاده شد و زیر نظر فریدون و در کنار پهلوانانی مانند سام، گرشاسب و قارن پرورش یافت. محسن دامادی در کتاب صوتی روزگار رنج، کین ایرج داستان شروع پادشاهی منوچهر و جنگ او با سلم و تور را نیز با زبانی جذاب برای ما روایت می‌کند. در این بخش‌های شاهنامه‌ی فردوسی که از قسمت‌های پایانی پادشاهی پیش‌دادیان محسوب می‌شود کم‌کم پهلوان‌های ایرانی نامدار به مخاطب معرفی می‌شوند. شخصیت‌هایی مانند سام نریمان، قارن رزم‌زن، سرویمن، شاپور، نستوه و شیدوش به فرمان فریدون و برای کین‌خواهی، ایرج منوچهر را همراهی می‌کنند. فرزندان و نوادگان این پهلوانان باعث شکل گرفتن داستان‌های هیجان‌انگیز بعدی در دوران کیایی شاهنامه فردوسی می‌شوند.

برخی از داستان‌های کتاب صوتی روزگار رنج، کین ایرج علاوه‌بر ابیات ابوالقاسم فردوسی در اوستا و دیگر نمونه‌های ادبیات پهلوی نیز یافت می‌شوند. کین ایرج نقش مهمی در اتفاق‌های بعدی شاهنامه و تاریخ اسطوره‌ای ایران دارد. جنگ‌های طولانی ایران و توران در دوره‌های بعدی شاهنامه تحت تأثیر مسائلی اتفاق می‌افتد که بین سلم، تور و ایرج رخ داده بود. پادشاهان و پهلوانان ایران و توران در ادامه بارها به این داستان و کین‌خواهی تور و ایرج اشاره می‌کنند. سرانجامِ اندوهناک فریدون و شباهت دورادور روایت کین ایرج و داستان یوسف پیامبر نیز از مسائلی است که مورد توجه منتقدان و شاهنامه‌شناس‌ها قرار گرفته است.

کتاب صوتی روزگار رنج، کین ایرج با صدای فرهاد اتقیایی و توسط نشر صوتی جیحون بر اساس نگارش محسن دامادی از شاهنامه منتشر شده است. نسخه‌ی چاپی این کتاب را انتشارات کتاب سرای نیک در قالب مجموعه‌ای جذاب از داستان‌های شاهنامه تهیه کرده است.

درباره‌ی مجموعه‌ کتاب‌های داستان‌های شاهنامه

مجموعه داستان‌های شاهنامه اولین بار در سالروز بزرگداشت فردوسی رونمایی شد. محسن دامادی مسئولیت نگارش این مجموعه را به ‌عهده دارد و جلد‌های «قیام کاوه، سرنگونی ضحاک»، «پسران فریدون» و «از کیقباد تا کیکاووس» بخشی از کتاب‌های این مجموعه هستند که توسط انتشارات کتاب سرای نیک منتشر شده‌اند.

توجه به داستان‌های شاهنامه همیشه برای افراد و گروه‌های سنی مختلف جذاب بوده است. یکی از دلایل توجه کمتر به این داستان‌ها روایت شاعرانه و استفاده از ترکیب‌ها و کلماتی است که برای فارسی‌زبانان امروزی دشوار است. اهمیت نگارش محسن دامادی در این است که او توانسته کتاب‌های مجموعه داستان‌های شاهنامه را به آثاری جذاب برای آشنایان و ناآشنایان با متون ادبی تبدیل کند. او هم‌زمان که متن اصلی فردوسی را در برابر ما می‌گذارد با شرح موقعیت‌ها و کلمات دشوار ما را در درک بهتر متن شاهنامه یاری می‌کند.

کتاب صوتی روزگار رنج، کین ایرج برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب صوتی برای کسانی که به فرهنگ و اسطوره‌های ایرانی علاقه دارند بسیار جذاب خواهد بود. اگر دوست دارید داستان پهلوانان اسطوره‌ای ایران را با زبانی شیوا و امروزی گوش دهید، از شنیدن این کتاب صوتی لذت خواهید برد.

با محسن دامادی بیشتر آشنا شویم

محسن دامادی متولد 1338 در کرمان، نویسنده و کارگردان سینما است. فیلم‌های «یک اشتباه کوچولو»، «قبرستان غیرانتفاعی» و «همه چی عادیه» بخشی از کارنامه‌ی سینمایی او و کتاب‌های «افسانه‌ی یک نجیب‌زاده ایرانی»، «برگزیده‌ی تاریخ اجتماعی» و «چگونه داستان را به فیلم‌نامه تبدیل کنیم» بخشی از کارنامه‌ی نویسندگی محسن دامادی هستند.

در بخشی از کتاب صوتی روزگار رنج، کین ایرج: مجموعه داستان‌های شاهنامه - جلد ششم می‌شنویم

تور به قباد نزدیک شد تا به شیوه‌ی جنگ‌های آن‌زمانی رجزخوانی یا به قول بچه‌های این زمانه کری‌خوانی کند. تور به قباد گفت: «قباد! نزد منوچهر برو و بپرس تو چجوری بدون پدر شاه ایران شده‌ای؟ ما که می‌دانیم فرزند ایرج دختر بود. منوچهر چگونه سزاوار تاج‌وتخت و نگین پادشاهی ایران شده است؟»

بدو گفت نزد منوچهر شو
بگویش که ای بی‌پدر شاه نو
اگر دختر آمد ز ایرج پدید
به تو تاج‌وتخت و نگین چون سزید

از توهین و ریشخندی که در سخن تور بود قباد برآشفت اما با آرامش پاسخ داد و گفت: «باشد پیام تو را چنانچه گفتی به منوچهر می‌رسانم اما اگر درست بیندیشی عقل تو خواهد گفت که بزرگ‌تر از دهانت سخن گفتی. بدان از این یاوه که بر زبان آوردی باید بترسی. به تو بگویم عجیب نیست روزی برسد که جانوران اهلی و وحشی برای تو و لشکرت شب و روز زارزار گریه کنند».

بدو گفت آری که آرم پیام
بدین‌سان که گفتی و بردی تو نام
ولیکن چو اندیشه گردد دراز
خرد با دل تو نشیند براز
بدانی که کاری‌ست از اندازه پیش
بترسی ازین خام‌گفتار خویش
اگر بر شما دام و دد روز و شب
همی گریدی نیستی بس عجب

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
1 دقیقه
شناسنامه
2 دقیقه
متن پشت جلد
3 دقیقه
پیشگفتار
25 دقیقه
ماه‌آفرید
22 دقیقه
فرستاده نزد فریدون
22 دقیقه
پیام خون
23 دقیقه
خبری ناجور برای سلم و تور
23 دقیقه
مرهمی بر رنج نیا
27 دقیقه
فرمانده کاکوی تازی
21 دقیقه
نیا چشم انتظار نوه
27 دقیقه
سخن پایانی

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی روزگار رنج، کین ایرج: مجموعه داستان‌های شاهنامه - جلد ششم
نویسنده،
راویفرهاد اتقیایی
ناشر چاپیانتشارات کتاب سرای نیک
ناشر صوتیانتشارات جیحون
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۳ ساعت و ۱۵ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی شعر، ادبیات و زندگینامه، کتاب‌های شعر پارسی
قیمت نسخه صوتی
55000 ت - 5.99 یورو
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی روزگار رنج، کین ایرج

محمد رضا ره انجام
۱۴۰۲/۵/۲۴
بسیار زیبا بود امید و آرزوست که مردم ایران زمین با تاریخ و ادبیات ایرانی بیشتر آشنا شوند که اگه نوح را در نوزادی به رود نیل گذاشتن و فیلم‌ها و سریال‌های ساختن فریدون هم به کوهستان سپرده شد و از شیر گاو بزرگی فرمایه بزرگ شد و خواب ضحاک به واقعیت رسید همانطور که خواب یوسف به انجام رسید ولی متاسفانه یکی را داستان و دیگری را راستان می‌نمایند
Sabin
۱۴۰۲/۳/۱۲
داستانای شاهنامه کلا بینظیرن و هرکدوم پند و اندرز جداگونه‌ای توی خودشون دارن و همچنین باعث میشه دید آدم نسبت به زندگی بهتر بشه این ادامه داستان پسرای فریدون بود و اینو می‌رسوند ک هیچ ظلمی بی جواب نمی‌مونه مچکرم از دست اندر کاران سازنده این کتابا به صورت زیبا و دلنشین♥️
امیر پیراحمدیان
۱۴۰۲/۹/۲۹
شاهنامه هنر بزرگی است از شاهکار ایرانی و فردوسی کلام و سخن فارسی را نسل به نسل منتقل نمود. این اثر سترگ شناسنامه ملت ایران زمین است. مجموعه داستانهای شاهنامه با خوانش و تفسیر زیبای جناب اتقیایی به این اثر روح و جان دو چندان بخشیده است.
Saied Karimian
۱۴۰۲/۳/۱۲
از این سری کتاب‌های شاهنامه به قلم جناب دامادی واقعأ لذت بردم
و جناب اتقیایی هم بدون نقص ادا کردن
عاشق قسمت سخن پایانی و نقطه نظرات نویسنده هستم
چون بسیار با زمان حال ما مطابقت داره
Mr.shahin Aquacool
۱۴۰۲/۷/۱۱
اساطیر شاهنامه همون کهن‌الگوها (آرکیتایپ‌های) شخصیتی ما مردمان فلات ایران هستند و ممنون از زنده نگه داشتن این اثر
سعید رضا قادری
۱۴۰۲/۶/۱۳
برای من که سالها ارزوی مطالعه شاهنامه را داشتم بسیار غنیمت بود
حامد کوچکی
۱۴۰۲/۳/۲۳
خیلی علی بود همه شاهنامه رو اینطور بنویسین عالی هس خداقوت
مشاهده همه نظرات 7

راهنمای مطالعه کتاب صوتی روزگار رنج، کین ایرج

برای دریافت کتاب صوتی روزگار رنج، کین ایرج و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.