معرفی و دانلود کتاب صوتی شاهنامه از آغاز تا جمشید: مجموعه داستان‌های شاهنامه - جلد دهم

عکس جلد کتاب صوتی شاهنامه از آغاز تا جمشید: مجموعه داستان‌های شاهنامه - جلد دهم
قیمت:
۵۵,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی شاهنامه از آغاز تا جمشید و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی شاهنامه از آغاز تا جمشید و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی شاهنامه از آغاز تا جمشید: مجموعه داستان‌های شاهنامه - جلد دهم

بعد از شنیدن کتاب صوتی شاهنامه از آغاز تا جمشید، اهمیت اثر بی‌بدیل حکیم ابوالقاسم فردوسی را بیشتر درک می‌کنید. محسن دامادی در جلد دهم این مجموعه، به‌سراغ دیباچه‌ی شاهنامه رفته، مفاهیم آن را به‌صورت فشرده و خلاصه با زبانی ساده و همه‌فهم تشریح کرده و به داستان نخستین پادشاهان ایرانی پرداخته است.

درباره‌ی کتاب صوتی شاهنامه از آغاز تا جمشید

خرد در فرهنگ ایرانی جایگاهی والا دارد و از مهم‌ترین عوامل سعادت انسان شمرده می‌شود. در باور ایرانیان پیش از اسلام، خرد محوری مهم است و اهورامزدا در آیین زردشتی، مظهر خرد به حساب می‌آید. همچنین خرد در بعضی از نحله‌های فلسفی، نخستین آفریده به شمار می‌آید و برترین نعمت خداوند معرفی می‌شود. پس عجیب نیست اگر حکیم ابوالقاسم فردوسی (Ferdowsi) کتاب شاهنامه (Shahnameh) را با این بیت زیبا آغاز کند: به نام خداوند جان و خرد / کزین برتر اندیشه برنگذرد.

محسن دامادی (Mohsen Damadi) در کتاب صوتی شاهنامه از آغاز تا جمشید به‌سراغ ابتدای شاهنامه می‌رود؛ همان‌جایی که فردوسی دیباچه‌ای در ستایش خرد و خردورزی سروده است. او از همان ابتدا پرسش‌های اساسی حکیم طوس را در شاهنامه مطرح می‌کند: هدف از آفرینش چیست؟ چرا خرد اهمیت دارد؟ و بسیاری سؤال دیگر. سؤالاتی که از همان ابتدای آفرینش، بشر را درگیر خود کرده بود. بعضی از ملت‌ها برای رسیدن به پاسخ این سؤال‌ها، دست به آفرینش اسطوره‌ها زده‌اند. ایرانیان باستان در باب آغاز آفرینش و نخستین انسان، داستان‌هایی اساطیری دارند. یکی از این داستان‌ها، قصه‌ی کیومرث است.

معرفی و دانلود کتاب صوتی شاهنامه از آغاز تا جمشید

کیومرث در شاهنامه نخستین پادشاه تلقی می‌گردد؛ اما در اساطیر، از او به‌عنوان نخستین انسان یاد می‌شود. به روایت کتاب «بندهشن»، کیومرث ششمین مخلوق اهورامزدا بود که در حمله‌ی اهریمن به زمین، جان خود را از دست داد؛ اما نطفه‌ی او به خاک ریخت و مشی و مشیانه از آن نطفه در وجود آمدند. در اساطیر ایرانی عقیده بر این است که همه‌ی نسل بشر از مشی و مشیانه هستند. در شاهنامه، کیومرث نخستین پادشاه است که مانند کیومرث اساطیری، دیوان و اهریمنان زندگی او را نابود می‌کنند. اما این‌بار، کیومرث کشته نمی‌شود؛ بلکه سیامک، پسرش، به کام مرگ فرومی‌رود. داستان غم‌انگیز مرگ سیامک را در کتاب صوتی شاهنامه از آغاز تا جمشید می‌شنوید.

آغاز به زندگی نخستین انسان‌ها، با کشف نخستین چیزها همراه است. برای مثال کشف آتش، آغاز دامداری، کشاورزی، ابداع خط و... را به پادشاهان پس از کیومرث، یعنی هوشنگ و طهمورث نسبت می‌دهند. اما همچنان یکی از اهداف بزرگ پادشاهان ایران،‌ نبرد با اهریمن و دیوان است. تهمورث، که لقب دیوبند را به یدک می‌کشد، در نهایت، توانست انبوه سپاه دیوان را شکست دهد. اما نبرد حق و باطل یا نور علیه ظلمت، همچنان در شاهنامه ادامه پیدا می‌کند.

شاید بعضی از خوانندگان برایشان این سؤال پیش بیاید که چرا نویسنده جلد اول را به دیباچه‌ی شاهنامه اختصاص نداده و در جلد دهم به‌سراغ این بخش مهم کتاب حکیم فردوسی رفته است؟ باید گفت که محسن دامادی در ابتدا قصد داشت فقط قصه‌های معروف و دل‌انگیز شاهنامه را در مجموعه داستان‌های شاهنامه بازگو کند؛ اما با توجه به استقبال مخاطبین از این اثر بزرگ، بر آن شد که دیباچه نیز در میان جلدهای مجموعه داستان‌های شاهنامه قرار بگیرد.

ناشر متنی مجموعه داستان‌های شاهنامه، انتشارات کتابسرای نیک است. اگر فرصت ندارید نسخه‌ی متنی این کتاب محسن دامادی را بخوانید، پیشنهاد می‌کنیم به کتاب صوتی شاهنامه از آغاز تا جمشید با روایت بی‌همتای فرهاد اتقیایی گوش فراسپرید.

درباره‌ی مجموعه داستان‌های شاهنامه

«مجموعه داستان‌های شاهنامه» آثاری را در بر می‌گیرد که با قلم شیوای محسن دامادی و به قصد آشناسازی مخاطب عام با داستان‌ها و ابیات شاهنامه نگاشته شده‌اند. نویسنده در هریک از مجلدهای سری کتاب‌های داستان‌های شاهنامه، یکی از روایت‌های این اثر سترگ را مورد بازنویسی قرار داده. نویسنده کوشیده تا در تمامی مجلدها، رسم امانت را به‌خوبی به‌جا بیاورد و در کنار ارائه‌ی شرحی از مجموعه‌ی ابیات، خود بیت‌ها را نیز در اختیار مخاطب قرار دهد. دسترسی هم‌زمان به ابیات و شرح آن‌ها نه‌تنها در خوانش شاهنامه، بلکه در درک بهتر سایر متون کهن نیز یاری‌رسان خوانندگان خواهد بود. گفتنی است که از اولین جلد مجموعه با نام «هفت خان رستم» هم‌زمان با سالروز بزرگداشت فردوسی رونمایی شد.

کتاب صوتی شاهنامه از آغاز تا جمشید

جلد دهم مجموعه داستان‌های شاهنامه برای کسانی است که به شعر کهن، فرهنگ و اسطوره‌های ایران دل‌بستگی دارند.

در بخشی از کتاب صوتی شاهنامه از آغاز تا جمشید: مجموعه داستان‌های شاهنامه - جلد دهم می‌شنویم

شاهنامه برگرفته از دفترهای پیشنیان است. فردوسی گاه سخنی از قول دهقان دانا یا مردی هنرمند نقل می‌کند. این کار جز امانت‌داری، تأکید بر بازآفرینی داستان‌ها با زبان توانای اوست. دهقان در بیان فردوسی همان نیست که امروز به کشاورز، کشت‌کار (زارع، رعیت) گفته می‌شود. در سازمان اداری دولت ساسانی، دهقان، بزرگ ده،‌قوم، مالک بزرگ زمین، نماینده‌ی شاه (قدرت حاکم) و از گروه مردم باسواد بود. دهقان وظیفه داشت برای حکومت مرکزی باژ (مالیات) جمع‌آوری کند.

پس از پیروزی تازیان در ایران، دهقان‌ها تا سال‌ها همان نقش را داشتند و به گفته‌ی تاریخ‌نگاران، از پایان دولت سامانی از قدرت آنان کاسته شد و به جایگاه کشاورز ساده رسیدند.

در فرهنگ واژگانی فردوسی، پهلوان تنها زور بازو و دلیری ندارد. جایگاه پهلوانی هم‌رده با پادشاهی است. شاه نیز باید پهلوان و در کردار، گفتار و پندار، پیرو راه پاکی و همواره پشتیبان مردم ناتوان باشد.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
2 دقیقه
شناسنامه
2 دقیقه
متن پشت جلد
4 دقیقه
پیشگفتار
16 دقیقه
درباره‌ی خدا
20 دقیقه
درباره‌ی آفرینش
20 دقیقه
درباره‌ی آفرینش ماه
23 دقیقه
درباره‌ی دفترهای باستانی
22 دقیقه
درباره‌ی رؤیای شاعر
18 دقیقه
دشمنی اهریمنی
20 دقیقه
کیومرث درگذشت
17 دقیقه
تهمورث دیوبند
24 دقیقه
سخن پایانی

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی شاهنامه از آغاز تا جمشید: مجموعه داستان‌های شاهنامه - جلد دهم
نویسنده،
راویفرهاد اتقیایی
ناشر چاپیانتشارات کتاب سرای نیک
ناشر صوتیانتشارات جیحون
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۳ ساعت و ۷ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی شعر، ادبیات و زندگینامه، کتاب‌های شعر پارسی
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی شاهنامه از آغاز تا جمشید

محدثه السادات اوحدی
۱۴۰۳/۱/۲۳
خیلی خیلی خیلی ممنون از کتابراه و آقای محسن دامادی و گوینده محترم که باعث شدن من با ادبیات غنی کشورم آشنا بشم
امیر پیراحمدیان
۱۴۰۲/۱۲/۱۹
کتاب صوتی مجموعه داستان های شاهنامه عالی است. مهمترین خصوصیت خوانش شاهنامه و تفسیر زیبا و سلیس است.
Mona abad
۱۴۰۳/۱/۲۸
به به از این زیبایی و ژرف اندیشی بزرگوار سراینده امان فردوسی
رحمان سلطانی
۱۴۰۲/۱۲/۷
عالی بود چون با صدای اقای اتقیایی بوده
علی رمضانی
۱۴۰۲/۱۱/۲۲
سپاس فراوان از زحماتتون
مشاهده همه نظرات 5

راهنمای مطالعه کتاب صوتی شاهنامه از آغاز تا جمشید

برای دریافت کتاب صوتی شاهنامه از آغاز تا جمشید و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.