معرفی و دانلود کتاب صوتی زیتون: ماجرای واقعی یک خانواده در طوفان کاترینا 2005

عکس جلد کتاب صوتی زیتون: ماجرای واقعی یک خانواده در طوفان کاترینا 2005
قیمت:
73500 تومان - 7.99€
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی زیتون و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی زیتون و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی زیتون: ماجرای واقعی یک خانواده در طوفان کاترینا 2005

کتاب صوتی زیتون داستان واقعی زندگی خانواده‌ای است که تحت تأثیر دو فاجعه‌ی بزرگ سیاسی آمریکا آسیب دیده‌ است. دیو اگرز در این اثر پرفروش و برگزیده، ناکارآمدی سیاست‌های آمریکا در جنگ با تروریسم و واکنش نامناسب به طوفان کاترینا را از دریچه‌ی تجربه‌های تلخ خانواده‌ی زیتون روایت می‌کند.

درباره‌ی کتاب صوتی زیتون

در 29 اوت 2005، زمانی که طوفان کاترینا از دریا به خشکی رسید، عبدالرحمان زیتون (Abdulrahman Zeitoun) تصمیم گرفت برای حفاظت از خانه و تجارتش در نیواورلئان بماند. دیو اگرز (Dave Eggers) در کتاب صوتی زیتون (Zeitoun) داستان واقعی زندگی شهروندی سوری-آمریکایی را روایت می‌کند. با نزدیک شدن طوفان کاترینا، کتی زیتون (Zeitoun Kathy) به همراه چهار فرزند خردسالش به همراه بسیار دیگری از ساکنین نیواورلئان، شهر را تخلیه می‌کنند. عبدالرحمان که در خانه مانده است در روزهای پس از طوفان با یک قایق کهنه در شهر طوفان‌زده به دیگران برای بقا کمک می‌کند.

دیو اگرز در سال 2006 مشغول انجام پروژه‌ی «صداهایی از طوفان» برای انتشارات مک‌سوئینی بود که با خانواده‌ی زیتون آشنا شد. او تصمیم گرفت روایت آن‌ها از طوفان کاترینا و برخورد نژادپرستانه‌ی مأمورین دولتی با عبدالرحمان را در قالب کتابی مجزا منتشر کند. برای این کار او بارها با خانواده‌ی زیتون برای نوشتن کتاب تماس گرفت و از همکاری آن‌ها استفاده کرد. او چندین بار در نیواورلئان با خانواده‌ی زیتون ملاقات کرد و برای دیدن برادران عبدالرحمان به سوریه و اسپانیا سفر کرد تا بتواند وجوه مختلف وقایع را به بهترین نحو در کتاب صوتی زیتون بازگو کند.

عبدالرحمان زیتون مسلمان مؤمنی است که در روزهای اول بعد از طوفان به افراد سالمندی که نتوانستند شهر را ترک کنند کمک می‌کند. او سگ‌ها و حیوانات گیر افتاده را نجات می‌دهد و حس می‌کند این وظایف را خدا برای او در نظر داشته است. دیو اگرز بارها در طول کتاب صوتی زیتونی از زبان عبدالرحمان جمله‌ی «خدا برای من نقشه‌ی خاصی داشته است» را بیان می‌کند. در روزهای طوفان افراد بیشتری شهر را تخلیه می‌کنند و رسانه‌ها به شکل اغراق‌شده‌ای اخبار مربوط به غارت شهر را منتشر می‌کنند. نیروهای دولتی به‌جای کمک به افراد آسیب‌دیده با نیواورلئان مانند یک منطقه‌ی جنگی برخورد می‌کنند. در همین زمان است که فرماندار از گارد ملی درخواست می‌کند که برای حفظ امنیت شهر غرق‌شده وارد نیواورلئان شوند.

برخورد نژادپرستانه‌ی نیروهای دولتی آمریکا در واکنش به طوفان کاترینا علاوه بر کم‌کاری در رساندن کمک جنبه‌ی کمتر دیده شده‌ی دیگری نیز دارد که دیو اگرز در کتاب صوتی زیتون به‌خوبی از آن پرده‌برداری می‌کند. عبدالرحمان هنگامی‌که هنوز بخش زیادی از شهر زیر آب قرار گرفته و مردم برای زنده ماندن دست‌وپا می‌زنند به جرم غارت چندین خانه دستگیر می‌شود. یورش مسلحانه به جمعیتی رنج‌دیده بخش غم‌انگیزی از داستان خانواده‌ی زیتون پس از ماجراهای طوفان کاترینا و جنبه‌ی کمتر شنیده شده‌ای از این فاجعه‌ی طبیعی است.

کم‌کاری دولت آمریکا در رسیدگی به وضعیت آسیب‌دیدگان طوفان و پاسخ نظامی به ناآرامی‌های ناشی از طوفان نکته‌ای است که توجه دیو اگرز را به خود جلب کرده است. او در کتاب صوتی زیتون پاسخ نظامی دولت‌مردان آمریکایی به بحران‌های انسانی را سنتی پرتکرار در تاریخ معاصر آمریکا توصیف می‌کند و حمله‌ی نظامی به کشورهای مختلف به بهانه‌ی مبارزه با تروریسم را روی دیگر نژادپرستی در جامعه‌ی آمریکایی قلمداد می‌کند.

برای عبدالرحمان زیتون تمام وقایع پیش و پس از طوفان کاترینا به‌عنوان یک آزمایش الهی است. با او در زندان مانند یکی از اعضای طالبان و القاعده برخورد می‌شود و در شرایطی مشابه زندان گوانتانامو شکنجه می‌شود. دیو اگرز با عبدالرحمان هم‌نظر است و این وقایع را به‌عنوان آزمایش در نظر می‌گیرد اما نه آزمایشی الهی برای سنجیدن فداکاری و صبر یک پیمانکار سوری‌تبار آمریکایی بلکه امتحانی برای توانایی یک ملت در دفاع از مردمانش. کتاب صوتی زیتون گواهی بر شکست اندوهگین دولت آمریکا در محافظت از شهروندانش است.

کتاب صوتی زیتون با صدای هوتن شاطری‌پور و توسط نشر صوتی جیحون تهیه و تولید شده است. نسخه‌ی چاپی این کتاب را بابک مظلومی به فارسی ترجمه و انتشارات کتاب سرای نیک آن را منتشر کرده است.

اقتباس‌های سینمایی از کتاب زیتون

در سال 2009 اعلام شد که در آینده انیمیشنی سینمایی بر اساس کتاب زیتون تولید خواهد شد. کارگردانی این انیمیشن را جاناتان دمی (Jonathan Demme) بر عهده دارد اما هنوز تاریخ انتشار آن مشخص نیست.

افتخارات کتاب زیتون

  • برنده‌ی جایزه‌ی ادبی صلح دیتون (2010)
  • برنده‌ی جایزه‌ی کتاب آمریکا (2010)
  • برنده‌ی جایزه‌ی کتاب لس‌آنجلس تایمز (2009)
  • کتاب قابل‌توجه نیویورک‌تایمز (2010)
  • بهترین کتاب نشریه‌ی اپرا (2010)
  • کتاب سال نیویورکر (2010)
  • کتاب غیرداستانی سال شیکاگو تریبون (2010)
  • بهترین کتاب سال یک ستاره کانزاس سیتی (2010)
  • بهترین کتاب سال سانفرانسیسکو کرونیکل (2010)
  • بهترین کتاب دهه از نظر نشریه‌ی اینترتیمنت ویکلی
  • نامزد جایزه‌ی بهترین ناداستان گودریدز (2009)

نکوداشت‌های کتاب زیتون

  • پنجاه سال بعد وقتی مردم می‌خواهند بدانند که در دوره‌ای شرم‌آور از تاریخ آمریکا چه بر سر این شهر بزرگ آمده است همچنان از خانواده‌ی زیتون یاد خواهند کرد. (تیموتی ایگان)

  • کتاب زیتون یک روایت غیرداستانی چندلایه، صمیمی، نگران‌کننده و الهام‌بخش از زوجی است که پس از طوفان کاترینا به جهنمی کافکایی پرتاب می‌شوند. (جیمز ولکات)

  • یک دستاورد بزرگ و بهترین کتاب اگرز تاکنون. (میامی هرالد)

  • اگرز بهتر از هر کس دیگری احساس ناامیدی پس از کاترینا را ثبت کرده است. (داگلاس برینکلی – نویسنده کتاب سیل بزرگ)

  • شاهکاری از گزارش دلسوزانه درباره دورانی شرم‌آور از تاریخ آمریکا. (نشریه اپرا)

  • این یک اثر بزرگ پر از حرارت و شوخ‌طبعی است که یکی از مهم‌ترین نویسندگان آمریکایی نوشته است. (مایکل اریک دایسون – نویسنده کتاب غرور)

  • همدردی اگرز با زیتون به‌اندازه‌ی سبک او در بیان داستان واقعی است. او سعی نمی‌کند با چرخش‌های داستانی دل‌خراش متنی خیره‌کننده خلق کند بلکه به‌سادگی اجازه می‌دهد حقایق سورئال و غم‌انگیز نمود پیدا کنند. (کریس نشاواتی)

کتاب صوتی زیتون برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب صوتی برای علاقه‌مندان به داستان‌های واقعی و هیجان‌انگیز بسیار جذاب خواهد بود. شنیدن این کتاب صوتی برای درک نژادپرستی نهفته در جامعه‌ی آمریکا ضروری است.

با دیو اگرز بیشتر آشنا شویم

دیو اگرز نویسنده، ویراستار و ناشر آمریکایی است که در مارس 1970 در بوستون به دنیا آمده است. او در رشته‌ی روزنامه‌نگاری در دانشگاه ایلینوی تحصیل کرده و به‌عنوان ویراستار در نشریه‌ی سالن شروع به کار کرد. دیو اگرز در سال 2000 کتاب خاطرات خودش و روایت زندگی با برادر کوچک‌ترش را منتشر کرد. کتاب «اثری غم‌انگیز از نبوغی بهت‌آور» افتخارات زیادی برای او به همراه داشت. کتاب‌های «چطور گرسنه هستیم»، «زبانه‌های خشم» و «قهرمانان مرزی» از کتاب‌های پرفروش و موفق دیو اگرز هستند.

در بخشی از کتاب صوتی زیتون: ماجرای واقعی یک خانواده در طوفان کاترینا 2005 می‌شنویم

همین‌طور که ایستاده بود آب قوزک‌هایش را بلعید و بعد تا ساق پاهایش بالا آمد. به خانه برگشت و به انتقال هر چیزی باارزش به طبقه‌ی بالا ادامه داد. همین‌طور که سرگرم کار بود دید آب کف اتاق را از نظر محو می‌کند و از دیوارها بالا می‌رود. ظرف یک ساعت سه پا آب در خانه بود. خود خانه هم سه پا بالاتر از سطح خیابان بود. اما آب تمیز بود و شفاف و ته‌رنگی از سبز داشت. زیتون آن را تماشا کرد که اتاق پذیرایی را پر کرد و زیبایی منظره لحظه‌ای او را تحت تأثیر قرار داد. خاطره‌ی مبهم طوفان در جزیره‌ی ارواح در کودکی‌اش در ذهنش زنده شد که دریای مدیترانه بالا آمد و خانه‌های کم ارتفاع را بلعید و دریای سبز آبی به اتاق‌های نشیمن و اتاق‌خواب‌ها و آشپزخانه‌ها رفت.

آب بی‌هیچ زحمتی سنگ‌های فنیقی پیرامون جزیره را می‌شکست یا از کنارشان رد می‌شد. در آن لحظه فکری به ذهن زیتون رسید. می‌دانست اگر به ماهی‌های آکواریومش از طریق فیلتر یا مستقیم غذا داده نشود زنده نمی‌مانند. پس دست در آکواریوم برد و آزادشان کرد. آن‌ها را در آبی که خانه را پر کرده بودند انداخت. بهترین فرصت ماهی‌ها برای زنده ماندن بود که به‌طرف پایین شنا کردند و دور شدند. تمام روز را با تلفن همراه به کتی زنگ می‌زد. باهم چیزهایی را که نمی‌شد نجات داد مرور کردند. اثاثیه‌ای که آن‌قدر بزرگ بود که نمی‌شد به طبقه‌ی بالا برد. بوفه‌ها و قفسه‌های لباس. تمام کشوهایی را که می‌توانست برد و هر چیزی را که می‌شد جابه‌جا و از جا بلند کرد به طبقه‌ی بالا برد. آب کابینت‌ها و پنجره‌ها را بلعید. زیتون هم با وحشت تماشایش می‌کرد که چهار، پنج و شش پا بالا می‌آمد. بالاتر از جعبه‌ی برق و تلفن.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
2 دقیقه
شناسنامه
2 دقیقه
متن پشت جلد
1 دقیقه
مقدمه
19 دقیقه
فصل اول: جمعه 26ام اوت 2005 - قسمت اول
34 دقیقه
جمعه 26ام اوت 2005 - قسمت دوم
33 دقیقه
جمعه 26ام اوت 2005 - قسمت سوم
36 دقیقه
جمعه 26ام اوت 2005 - قسمت چهارم
23 دقیقه
جمعه 26ام اوت 2005 - قسمت پنجم
20 دقیقه
جمعه 26ام اوت 2005 - قسمت ششم
27 دقیقه
فصل دوم: سه‌شنبه 30ام اوت - قسمت اول
30 دقیقه
سه‌شنبه 30ام اوت - قسمت دوم
30 دقیقه
سه‌شنبه 30ام اوت - قسمت سوم
34 دقیقه
سه‌شنبه 30ام اوت - قسمت چهارم
28 دقیقه
سه‌شنبه 30ام اوت - قسمت پنجم
26 دقیقه
فصل سوم: چهارشنبه 7ام سپتامبر - قسمت اول
26 دقیقه
چهارشنبه 7ام سپتامبر - قسمت دوم
36 دقیقه
فصل چهارم: سه‌شنبه 6ام سپتامبر - قسمت اول
23 دقیقه
سه‌شنبه 6ام سپتامبر - قسمت دوم
34 دقیقه
سه‌شنبه 6ام سپتامبر - قسمت سوم
33 دقیقه
سه‌شنبه 6ام سپتامبر - قسمت چهارم
30 دقیقه
سه‌شنبه 6ام سپتامبر - قسمت پنجم
35 دقیقه
فصل پنجم: پاییز 2008 - قسمت اول
30 دقیقه
فصل پنجم: پاییز 2008 - قسمت دوم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی زیتون: ماجرای واقعی یک خانواده در طوفان کاترینا 2005
نویسنده
مترجمبابک مظلومی
راویهوتن شاطری پور
ناشر چاپیانتشارات کتاب سرای نیک
ناشر صوتیانتشارات جیحون
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۹ ساعت و ۵۲ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی شعر، ادبیات و زندگینامه، کتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه صوتی
73500 ت - 7.99 یورو
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی زیتون

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب صوتی زیتون

برای دریافت کتاب صوتی زیتون و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.