معرفی و دانلود کتاب صوتی شاه اسماعیل صفوی و تغییر مذهب

عکس جلد کتاب صوتی شاه اسماعیل صفوی و تغییر مذهب
قیمت:
۷۰۰۰۰ 49000 تومان ۳۰%
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی شاه اسماعیل صفوی و تغییر مذهب و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی شاه اسماعیل صفوی و تغییر مذهب و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی شاه اسماعیل صفوی و تغییر مذهب

کتاب صوتی شاه اسماعیل صفوی و تغییر مذهب نوشته‌ی بهزاد کریمی، از مجموعه تاریخ ایران: روایتی دیگر، به اتفاقات تاریخ ایران در دوره‌ی صفویه می‌پردازد که با صدای زیبا و دل‌نشین اکرم پریمون لذت شنیدن را برای شما دو چندان می‌کند.

درباره‌ی کتاب صوتی شاه اسماعیل صفوی و تغییر مذهب:

کتاب حاضر نخستین جلد از مجموعه تاریخ ایران: روایتی دیگر است که زندگی، شخصیت و حکومت شاه اسماعیل صفوی و صفویان را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد. ایران معاصر به گونه‌ای انکارناپذیر از جهت فرهنگی و سیاسی تحت تأثیر رویکردهایی قرار گرفته که در 500 سال گذشته، شاه اسماعیل اول صفوی آن‌ها را انجام داده است. داوری در مورد این پادشاه مانند دیگر پادشاهانی که بر این سرزمین حکومت کرده‌اند یا آن‌ها که برای رفاه و آسایش مردم و پیشرفت کشور قدم برداشتند، دشوار است. بهزاد کریمی کوشیده با فراهم آوردن بعضی از اصلی‌ترین فرازهای زندگی شاه اسماعیل، آن هم با تأکید بر موضوع تغییر مذهب، زمینه را برای داوری درمورد این شخصیت مبهم و بحث‌برانگیز تاریخ ایران ایجاد کند.

پس از شنیدن یا خواندن عنوان کتاب «شاه اسماعیل صفوی و تغییر مذهب»، ممکن است ذهن‌تان کمی دچار انحراف شود، اما در حقیقت یکی از پیامدهای باارزش و مهم این حکومت برخورداری از وحدت اسلامی بوده است. شاه اسماعیل به منظور توسعه‌‌ی مذهب تشیع در ایران و در دورانی که بیشتر مردم آن، با مذهب تسنن انس گرفته و به انجام فریضه‌ها و تکالیفش می‌پرداختند؛ هم از جانب سیاسی و هم از جهت نظامی باید بر مخالفان خود غلبه می‌کرد، هم‌چنین باید ایدئولوژی مذهب شیعه را گسترش می‌داد که این کار بسیار سخت و دشوار بود.

بدون تردید مذهب تشیع با اتکا به شواهد و مدارک یک مذهب ریشه‌دار و با عظمت است. اما از آنجایی که حکومت صفویان و شاه اسماعیل بسیار زورگو و استبدادی بود، در بعضی مواقع عقیده و باور شنونده این اثر بر این می‌شود که شاید مذهب تشیع به‎صورت اجباری به مردم آن زمان تحمیل شده است. ولی با اندکی تحقیق به شواهدی دست می‌یابیم که علاوه بر رد این نظریه، خلاف آن نیز به اثبات می‌رسد.

یک مثال از این شواهد بر روی سنگ‌نوشت‌هایی با متن "هر کس مذهب تشییع را بپذیرد از پرداخت مالیات معاف است" حک شده است. پس به‌طور قاطع با وجود محاسن ویژه‌ای که در مذهب تشیع وجود دارد نمی‌توان گفت که شاه اسماعیل صفوی مردم ایران را مجبور به این کار کرده است. زیرا مردم بسیاری با خرد و علم به مذهب تشیع ایمان آوردند.

عناوین فصل‌های کتاب حاضر عبارت‌اند از: «زنجیره موعودگرایی»، «از فقر و خاکساری تا مملکت‌داری: تبار و مذهب شاه‌اسماعیل»، «"مرا بدین کار بازداشته‌اند": تغییر مذهب»، «خشونت و وحشت: سرکوب مدعیان داخلی»، «کاسه سر شد قدح: مسئله شرق»، «شاه و سلطان: مسئله عثمانی»، «اسطوره فرو می‌ریزد: چالدران» و «اولین شکست، آخرین جنگ: از شکست چالدران تا مرگ»

درباره‌ی مجموعه تاریخ ایران: روایتی دیگر:

این مجموعه به بررسی سیر تحولات تاریخ ایران، با دیدی نو و با اتکا بر منابع موثق و شیوه‌های قابل قبول در پژوهش‌های تاریخی می‌پردازد. ویژگی اصلی این مجموعه برخورداری از نگاهی همه‌جانبه، فرهنگی و انتقادی به حوادث تاریخ ایران در دوره‌ی ایرانِ فرهنگی است و می‌کوشد تاریخ را نه با هدف ماندن در گذشته و نه برای افتخار و اهانت در حال، بلکه برای آفرینش آینده‌ای درخشان روایت کند.

در قسمتی از کتاب صوتی شاه اسماعیل صفوی و تغییر مذهب می‌شنویم:

«به نظر می‌رسد در میان انواع تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌ها درباره‌ی رسمیت بخشیدن شاه اسماعیل اول صفوی به تشیع دوازده‌امامی در ایران، باید راهی میانه را برگزید و این راه به حقیقت تاریخی نزدیک‌تر است. نه می‌توان با توجه به نقص اطلاعات درباره‌ی مسائل اجتماعی و مذهبی در طول سالیان پس از ورود اسلام به ایران تا زمان ظهور صفویه با قطعیت از علاقه‌مندی توده‌های ایرانی به تشیع سخن گفت و نه می‌توان از کنار گسترش صوفیانه پس از حمله مغولان به راحتی گذشت.»

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه 1
نمونه 2
12 دقیقه
پیش‌گفتار
22 دقیقه
فصل اول: موعودگرایی
2 دقیقه
ضمیمه فصل اول
23 دقیقه
فصل دوم: از فقر و خاکساری تا مملکت‌داری: تبار و مذهب شاه اسماعیل - قسمت اول
28 دقیقه
فصل دوم - قسمت دوم
4 دقیقه
ضمیمه فصل دوم
28 دقیقه
فصل سوم: مرا بدین کار بازداشته‌اند: تغییر مذهب
1 دقیقه
ضمیمه فصل سوم
39 دقیقه
فصل چهارم: خشونت و وحشت: سرکوب مدعیان داخلی
2 دقیقه
ضمیمه فصل چهارم
19 دقیقه
فصل پنجم: کاسه سر شد قدح: مسئله شرق
2 دقیقه
ضمیمه فصل پنجم
19 دقیقه
فصل ششم: مسئله عثمانی
4 دقیقه
ضمیمه فصل ششم
38 دقیقه
فصل هفتم: اسطوره فرومی‌ریزد: چالدران
2 دقیقه
ضمیمه فصل هفتم
25 دقیقه
فصل هشتم: اولین شکست، آخرین جنگ: از شکست چالدران تا مرگ
2 دقیقه
ضمیمه فصل هشتم
16 دقیقه
فصل نهم: نگاه آخر

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی شاه اسماعیل صفوی و تغییر مذهب
نویسنده
راویاکرم پریمون
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
ناشر صوتی آوانامه
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابMP3
مدت۴ ساعت و ۴۷ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی تاریخی، فلسفی و اجتماعی، کتاب‌های تاریخ ایران
قیمت نسخه صوتی
۷۰۰۰۰ 49000 ت ۳۰%
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی شاه اسماعیل صفوی و تغییر مذهب

آبتین حاجی پور
۱۴۰۱/۸/۲۶
این جزوه برای جامعه به اصطلاح روشنفکری دگم، متعصب و حقیقت ستیز تاریخ ایران تلخ و‌گزنده است. [وحشتناک و خنده آور انکه برخی در برابر این نوشته، عارف دیهیم دار را به عنوان سند معرفی می‌کنند] البته نمی‌توان چندان برای غنا و دقت نویسندگی و هنر تاریخ نگاری این اثر اغراق نمود اثر بسیار کوتاه و مختصر است و اما به هر حال جای بسیار خوشحالی وجود دارد که هرازگاهی نویسنده‌ای را ببینیم که به جای حرکت کردن در سیلاب تند دروغ نویسی تاریخی اسطوره سازی از خون ریزان بیرحم و میهن فروشان صفوی نگاه بدون تعصب و علمی را در پیش گرفته‌اند.
جامعه متعصب و پر از حب و بغض فعلی نمی‌تواند بپذیرد که حاکمان صفوی نه تنها خونریز‌ترین که حتی بی اخلاق‌ترین شاهان تاریخ هستند و روابط جنسی افسار گسیخته و باده نوشی افراطی برای آن‌ها حسن و خوبی محسوب می‌شد و اسماعیل ب علت افراط در نوشیدن الکل مرد.
همچنین این دروغ بزرگ ک انها ایران را وحدت بخشیدن. وحدت و پایداری ایران مدیون شاهنامه است نه فردی مثل اسماعیل.
لازم است بدانیم که ارسنجان شروان سغد تخارستان کردستان و بخش‌های وسیع ماورالنهر در دوره صفویه از ایران جدا شد. زبان پارسی در شمال غرب ایران در نتیجه‌ی حجوم‌های متعدد شاهان عثمانی از آذری که زبان اصیل ایرانی است به ترکی تغییر یافت و جوامع زیادی ک زبان فارسی را زبان علمی خود می‌دانستند این زبان را به دلیل شرارت زیاد شاهان صفوی به نشانه اعتراص ترک نمودند.
بزرگترین دانشمندان‌ ایرانی از ترس دیوانگی صفویه به هندوستان پناه بردند و تاج محل محصول یکی از همین معماران بزرگ ایرانی است.
صفویه با تمام توان در نابودی ایران تلاش نمودند.
نقد اینجانب بسیار برای متعصبین علمی و صفوی دوستان بی منطق ناراحت کننده خواهد بود‌.
hadi faraji
۱۳۹۹/۸/۲۹
نویسنده کاملا جانبدارانه و بر اساس حب و بغض‌های ایدئولوژیک و گاه سیاسی پررنگ کتاب را به رشته تحریر درآورده و تقریبا هیچ درک و اطلاع میان رشته‌ای را بررسی نکرده و بدتر حتی بجز کتبی که در مورد صفویه نوشته شده مراجعه تاریخی دیگری هم نداشته در حالیکه از نجاشی ابن قولویه و کلینی تا شیخ مفید و شیخ طوسی و شیخ صدوق صدها سال قبل از صفویه زندگی کرده‌اند مجلس درس و بحث و کتاب داشته‌اند پایه‌های شیعه در شهرهای بزرگ آنزمان از کوفه و نجف و حله تا سیستان و سبزوار تا طهران توس و تبریز گسترده بودند و ما در ایران تعداد اندکی زیدی و اسماعیلی داشتیم که تعداد زیادی از آن قلیل هم مذهب حقه شیعه دوازده امامی را پذیرفتند و ایران کشوری مستعد شیعه شدن کامل بود و آن نیمه‌ی سنی مذهب هم بخاطر شافعی بودن یا تصوف که پایه آن در مذهب اهل سنت بنا نهاده شده و حب مولا علی که او را سر سلسله‌ی اقطاب میدانستند بسیار به تشیع نزدیک شده بودند فقط تلنگری از یکی از بزرگترین خانقاههای ایران نیاز بود تا طی صد سال کم کمک شیعه شده و شاه صفوی فقطاین جرات را پیدا کرد که مذهب رسمی را اعلام کند حتی توجه داشته باشیم پادشاه مغول هم شیعه بوده و حتی در دربار تیمور عروسش و پسرش بشدت عاشق اهل بیت بوده‌اند پس تحلیلهای نزدیک بشوخی از نویسنده دو حالت بیشتر ندارد یا ایشون سنی مذهب هستن و دل خوشی از صفویه ندارند یا همانطور که خودشان در لفافه گفتند حکومت مستقر که منظورشون جمهوری اسلامیست با یک فرع فقهی به حکومت رسیده که منظورشون ولایت فقیه است مشکل سیاسی دارند و با زدن صفویه به نوعی میخواهند ریشه حکومت اسلامی مورد حمله قرار بدهند که برای قشر محقق که فقط به یک کتاب بسنده نمیکند و کتب مختلف را میخواند زهی خیال باطل زهی خیال خام
حسین جعفری
۱۴۰۱/۷/۴
در قسمتی از کتاب با توجه با استناد و گفته‌های دو بزرگوار احمد کسروی و شریعتی نویسنده به این نتیجه گیری رسیده است که نه می‌تونه از بدی‌های شاه اسماعیل و اتفاقاتی که رقم زده بگه و نه از خوبی‌ها و نتایج کار این پادشاه و با نتیجه گیری سعی می‌کنه حد وسط رو رعایت کنه و حتی به این نکته اشاره میشه که ایران در جهان اسلام حتی به شیوه‌ی خودش اسلام رو قبول کرده و با یک اسلام ایرانی روبرو هستیم...
ولی در طی داستان هر چه بیشتر دقیق میشیم جز خونخواری و بی کفایتی از شاه اسماعیل، گویا شاه اسماعیل چیزی برای عرضه نداشته، در دنیای اون زمان که دشمنان ایران از سمت ازبکان که همان مغولان و نوادگان وحشگیری‌های آن‌ها بودند. و از جانب عثمانی‌ها هم گویا شاه اسماعیل کاملا با یک امپراطوری متمدن سر و کار داشته و بی دلیل شعله جنگ با عثمانی‌ها رو شعله ور کرده است و بدون اشاره به کمبودهای سپاهیگری با توجه به شرایط شکل گیری ایران در آن دوران کاملا شکست در چالدران رو متوجه روحیات شاه و ایستادگی و رشادت‌های فرماندهان رو بی ارزش جلوه داده است. (در این باب میتوان به کتاب شاه جنگ ایرانیان در دشت چالدران اشاره کرد)
حال وجود چنین پادشاه یا شخصیتی چه منافعی برای ایران داشته است؟ پادشاهی که مذهبی بر خلاف اسلام اعراب رو در آن برهه از زمان در ایران رسمی و کاملا ناشناخته با فرهنگ ایرانی سعی در زنده نگه داشتن شاهنامه و رسومات ایران کهن دارد.
بیشتر ایرانیان سنی مذهب بودند چرا با امپراطوری سنی مذهب عثمانی در دوران قبل از شاه اسماعیل در آمیخته یا حتی در دوران هجوم عثمانی‌ها برای نجات خویش اقدامی انجام نداده اند؟ چگونه میتوان یک کشور که به زور شمشیر مذهبش تایین شده رو طی چندین دهه یا یک قرن متحد و در دوران شاه عباس به اوج رساند؟ 🤔
نوید
۱۴۰۱/۷/۹
با عرض سلام و خسته نباشید.
شاید در این کتاب که صد البته مستند به تاریخ و اسناد معتبر چهره‌ای خشن و مستبد از از شاه اسماعیل نشان داده شده اما نباید فراموش کرد که تلاشها و پافشاری‌های حکام صفوی و در در راس ایشان شاه اسماعیل نتیجه‌ای داد که منجر به یکپارچگی ایران شد. بماند که بعد از دوران صفویه عزیز
ایران رفته رفته به نا به دلایلی که برای تاریخ دوستان آشکار است دوباره دچار نفاق و چند پارچه گی شد.
به هر حال ممنون از انتخاب‌های خوب و خوانش زیبا تون
moj ram
۱۳۹۹/۱۱/۲۲
این کتاب نکات بسیار جالبی از تاریخ صفویه در اختیار قرار میده و بیان شیوا و موسیقی متن جذابیت اثر رو چند برابر کرده، من شخصا به خیلی از اطرافیان پیشنهاد حداقل یکبار شنیدن یا خوندن این اثر رو دادم ضمنا نحوه ظهور و اشاعه مذهب شیعه تو ایران خیلی جالب و تامل برانگیزه.
البته با جستجو در اینترنت مشابه و
کتاب‌های زیادی تو اینترنت هست که اغلب صوتی هم هستند، ولی هیچکدام به این شکل جامع بی‌طرفانه گزارشگری نمی‌کنند
احسان ضیایی
۱۳۹۹/۱۰/۲۸
با تشکر برای صدای گرم راوی محترم. به شنوندگان این اثر توصیه میکنم کتابهای دیگری از تاریخ صفویان رو هم مطالعه کنند چون همانطور که آقای هادی فرجی در یکی از نظرات به درستی فرموده اند (به یکی از آن دو علت) نویسنده در بعضی مواضع بسیار با غرض نوشته و از تهیه کنندگان هم خواستارم که در موضوعی به این اهمیت حتما چند کتاب با مواضع مختلف تهیه کنند تا در انحراف دیدگاههای شنوندگان سهیم نباشند (البته اگر عمد و غرضی ندارند).
مسعود قوامی
۱۴۰۱/۵/۲۵
کتابی فوق العاده با صدای دلنشین گوینده. در این کتاب سعی شده با کمترین جانبداری و با دیدگاهی تاریخی به حوادث پرداخته بشه. شاید عده‌ای نپسندند چون با ذهنیت آن‌ها متفاوت باشه اما به خوبی به نحوه به قدرت رسیدن شاه اسماعیل و رسمی شدن مذهب شیعه پرداخته. ‌ای کاش در مورد دیگر پادشاهان صفوی که ادامه دهنده راه شاه اسماعیل بودن هم چنین کتابی با جزئیات در کتابراه موجود بود.
فرهاد قربان پور
۱۳۹۹/۹/۲۷
خیلی خوب بود، فهمیدیم‌شیعه چطور ترویج پیدا کرد!!!!
کاملا نشون میده که افراد مختلف در طول تاریخ فقط بخاطر قدرت طلبی مردم بیچاره رو قتل و عام میکردند و عقاید خودشون رو به زور شمشیر تحمیل میکردند!
لعنت بر مستبدان تاریخ!!!
تو کتابهای تاریخ دوران مدرسه میگفتم شاه اسماعیل تلاش فراوانی برای ترویج مذهب شیعه در ایران کرد!!!!
معنی تلاش رو هم تو این کتاب یاد گرفتیم!!!!!!!!
Reza Saremi
۱۳۹۹/۸/۲
بسیار کتاب خوبی است به عنوان یک دانش اموخته‌ی تاریخ پیشنهاد میکنم هر ایراتی که دل در گرو این اب و خاک دارد این کتاب را مطالعه کند صفویان نخستین حکومت ایرانی پس از اسلام هستند که دوباره هویت ملی ما ایرانیان را ۹۰۰ سال پس از ساسانیان زنده کردند
دقت داشته باشیم هر دوره‌ی تاریخی را در زمان خودش بسنجیم تا دچار زمان پریشی تاریخی نشویم
با سپاس از برنامه‌ی خوب کتابراه
محسن علیدادی
۱۴۰۱/۳/۲۰
با سلام
کاش نویسنده کمی در مورد زمان به وجود آمدن شیعه و اینکه شیخ صفی چرا به این مذهب گرویده بود توضیح میداد. در بخشی از کتاب هم گفته که شاه اسماعیل اگر مذهب شیعه را انتخاب نمی‌کرد ایران بین ازبک و عثمانی تقسیم می‌شد که من درک نمی‌کنم چرا ولی به هر حال در این کتاب هم نکات مثبت حکومت شاه اسماعیل بیان شده و هم نکات منفی
سعید واحدی
۱۴۰۰/۴/۱۳
باسلام نویسنده با تعصب و بدون سند تاریخی و براساس تهمت و کتب برخی سنیان افراطی سعی نموده است شاه اسمایل را خونخوار نشان دهد آیا فراموش کرده که قبل از صفوفیان آل بویه و سربداران و بسیاری از علما در ایران قبل از صفوفیان شیعه بوده‌اند. تاریخ تکرار می‌شوند مثل مواردی که الان با داعش و تروریست‌ها به فرماندهی سردارشهیدسلیمانی جنگیدم اما ما را تروریست و خونخوار معرفی نمودند
مهدی زارع
۱۳۹۹/۹/۳
من چند بار کتاب رو گوش دادم به دوستان عزیز توصیه میکنم حتما این کتاب رو گوش بدن خوشبختانه نویسنده و یا بهتر بگم محقق این کتاب فارغ از تعصبات دینی اقدام به نگارش کرده‌اند که باعث شده اطلاعات ارزشمندی نسبت به مذهب و دین با استناد به منبع معتبر به مخاطبان داده بشه و به نوبه خودم از محقق این کتاب تشکر میکنم
حسین ذوالقدری
۱۳۹۹/۴/۶
تاریخ صفوی برای ما ایرانیان مظهر قدرت و سربلندی و افتخار و غرور است، چرا که نادر اقتدا به شاه عباس کبیر کرد، و در دشت مغان در روز تاجگذاری از شاه اسماعیل بانام پادشاهی بزرگ و عادل با پسوندی مقدس و جلال نام برده، کریم خان زند، شهریار قاجار، عباس میرزای مرحوم همگی سر تعظیم به ابهت و شکوه دولت قزلباش شاه درآوردند، برای ما نیز مایه مباهات و افتخار است. با تشکراز شما
محمد ملکوتی
۱۴۰۱/۳/۱۸
کتاب شاه اسماعیل صفوی و تغییر مذهب جناب آقای کریمی و سرکار خانم پریمون کتابی تحلیلی و دقیق به نظر می‌رسد که ظاهراً بدون جانبداری و کینه ورزی دوره تاریخی تشکیل سلسله صفوی را بررسی می‌کنند و رسمیت بخشیدن به مذهب شیعه اثنی عشری را تحلیل مدقانه‌ای دارد که بسیار مورد پسند اینجانب شده است
Sina Ijadi
۱۴۰۱/۲/۱۱
تحلیلی دقیق و تاریخی از ریشه‌های باستانی تصوف و شباهت‌های تشیع به ادیان ایرانی کهن و البته خوانش استاندارد و ادیت خوب.... می‌تواند مقداری زیادی از وهم‌های تندروهای امروز ایران را بزداید.... خواندن و شنیدن این کتاب رو به آنهایی که مذهبشون از تعصبی خشک سرچشمه میگیره توصیه میکنم... با درود
مشاهده همه نظرات 68

راهنمای مطالعه کتاب صوتی شاه اسماعیل صفوی و تغییر مذهب

برای دریافت کتاب صوتی شاه اسماعیل صفوی و تغییر مذهب و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.