معرفی و دانلود کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان شیر و نخجیران

عکس جلد کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان شیر و نخجیران
قیمت:
۱۰,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان شیر و نخجیران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان شیر و نخجیران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان شیر و نخجیران

مولانا جلال الدین محمد بلخی در دفتر نخست مثنوی معنوی قصه‌ای زیبا را روایت می‌کند که بازیگران اصلی آن یک شیر و یک خرگوش‌اند. معنای این حکایت تمثیلی، در کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان شیر و نخجیران توسط علیرضا شریعتی توضیح داده شده است.

درباره کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان شیر و نخجیران

مثنوی معنوی مهم‌ترین کتاب عرفانی در زبان فارسی، و چه بسا مهم‌ترین اثر عرفانیِ تمامِ تاریخ است. این اثر گران‌سنگ که از حدود بیست و شش هزار بیت تشکیل شده، مشتمل است بر قصه‌هایی تمثیل‌گونه که هر یک، به فراخور بحث از موضوعی الهیاتی، عرفانی و یا معرفت‌شناختی، روایت شده‌اند. چنان‌که مولانا خود بارها در فرازهای گوناگون مثنوی متذکر شده، قصه‌های وی نه برای سرگرم کردن شنونده، بلکه برای متنبه ساختن او نقل شده‌اند.

یکی از زیباترین قصه‌های دفتر نخست مثنوی، عنوان «شیر و نخجیران» را بر خود دارد. در کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان شیر و نخجیران، ضمن گوش سپردن به اصل این قصه، چنان‌که در متن کتاب مثنوی موجود است، به شرحی مختصر در باب حکایت مذکور نیز گوش خواهید سپرد.

ماجرای داستانِ شیر و نخجیران به طور خلاصه از این قرار است: شیری ددمنش هر روز با بی‌پروایی حیوانات گوناگون جنگل را برای خود شکار می‌کند. حیوانات که این رویه را مخلِ آسایش خویش می‌یابند، نزد شیر آمده و از او می‌خواهند که دست از شکار آن‌ها بردارد و در عوض این کار، هر روز یکی از حیوانات به طور داوطلبانه خود را به کام شیر خواهد انداخت. شیر پس از اندکی مباحثه این پیشنهاد را می‌پذیرد. روزها پس از این سپری می‌شود و شیر هر روز یکی از حیوانات جنگل را، بی‌آن‌که زحمتی برای شکارش کشیده باشد، می‌بلعد. تا این‌که نوبت به خرگوش می‌رسد که خود را تسلیم شیر کند. خرگوش که در میان حیوانات دیگر به ذکاوت مشهور است، نقشه‌ای زیرکانه برای تباه کردن شیر می‌کشد...

مولانا در داستان شیر و نخجیران مباحث دینی و عرفانی بسیاری را مطرح کرده است. از جمله مسئله‌ی تقابل توکل و تلاش؛ مسئله‌ی کبر و مخاطراتی که در راه سلوک پدید می‌آورد و ... . امید که گوش سپردن به این اثر، شمه‌ای از طعم شیرین کتاب مثنوی را به شما بچشاند.

درباره مجموعه جزیره‌ی مثنوی

مجموعه‌ای که تحت عنوان «جزیره‌ی مثنوی» به انتشار رسیده، از کتاب‌های صوتی‌ای تشکیل شده که در هر یک از آن‌ها، یکی از داستان‌های زیبای کتاب ارجمند مثنوی مولوی قرائت گشته و سپس به فارسیِ امروزی، بازگردانده شده است. کار آماده‌سازی این مجموعه، اعم از خوانش و گزینش، بر عهده‌ی علیرضا شریعتی بوده است. انتشار این مجموعه نیز به همت نشر نوین کتاب گویا میسر شده است.

کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان شیر و نخجیران مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به ادبیات عرفانی مخاطبان اصلی کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان شیر و نخجیران به شمار می‌روند.

با مولانا جلال الدین محمد بلخی بیشتر آشنا شویم

مولانا جلال الدین محمد بلخی (Jalāl al-Dīn Muḥammad Rūmī)، ملقب به مولوی، شاعر و صوفیِ نامدار ایرانی بود. او در ربیع‌الاول سال 604 دیده به جهان گشود و در جمادی‌الثانیِ سال 672 به دیدار حق شتافت. مولانا در طول دوران حیات خویش اشعار بسیاری در قالب‌های گوناگون، از جمله غزل، قصیده و مثنوی سرود. این اشعار بخشی مهم از میراث ادبیات عرفانیِ ایران را تشکیل می‌دهند.

کتاب مثنوی معنوی مهم‌ترین اثر به‌جامانده از مولانا جلال الدین محمد بلخی است. در سایت و اپلیکیشن کتابراه نسخه‌های صوتی و متنیِ گوناگونی از این کتاب ارجمند و خواندنی موجود است.

در بخشی از کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان شیر و نخجیران می‌شنویم

شیر اندر آتش و در خشم و شور
دید کان خرگوش می‌آید ز دور

می‌دود بی‌دهشت و گستاخ او
خشمگین و تند و تیز و ترش‌رو

کز شکسته آمدن تهمت بود
وز دلیری دفع هر ریبت بود

چون رسید او پیشتر نزدیک صف
بانگ بر زد شیر، های ای ناخلف

من که پیلان را ز هم بدریده‌ام
من که گوش شیر نر مالیده‌ام

نیم خرگوشی که باشد که چنین
امر ما را افکند او بر زمین

ترک خواب غفلت خرگوش کن
غره‌ی این شیر ای خر گوش کن

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
28 دقیقه
داستان شیر و نخجیران

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان شیر و نخجیران
نویسنده،
راویعلیرضا شریعتی
ناشر صوتی نوین کتاب گویا
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۲۷ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی شعر، ادبیات و زندگینامه، کتاب‌های شعر پارسی
قیمت نسخه صوتی

راهنمای مطالعه کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان شیر و نخجیران

برای دریافت کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان شیر و نخجیران و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.