معرفی و دانلود کتاب صوتی مادر

عکس جلد کتاب صوتی مادر
قیمت:
۱۲۵۰۰۰ ۸۷,۵۰۰ تومان ۳۰%
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی مادر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی مادر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی مادر

کتاب صوتی مادر نوشته‌ی ماکسیم گورکی، روایتی ماهرانه و تحسین‌برانگیز از مبارزات کارگری در قرن نوزدهم میلادی است. نام داستان به «پلاگه» اشاره دارد؛ زنی میانسال که پرچم اعتراض فرزندش را بر دوش می‌گیرد و ماجراهای نفس‌گیری می‌آفریند. وقایع رمان مادر الهام‌بخش آثار هنری بسیاری بوده که از آن‌ها می‌توان به سه اقتباس سینمایی اشاره کرد.

درباره‌ی کتاب صوتی مادر

زمانی که به شخصیت‌های قهرمان در دنیای ادبیات اشاره می‌کنیم از چه سخن می‌گوییم؟ آیا منظور مردان قوی‌هیکلی هستند که با قدرتی حیرت‌آور، حتی سنگین‌ترین اشیا را هم روی دست بلند می‌کنند؟ آیا درباره‌ی زنانی فریبا صحبت می‌کنیم که با زیبایی یا سحر خود همه را تحت سلطه‌شان درمی‌آورند؟ آیا شوالیه‌ها و جنگجوها تنها پهلوانان داستانی هستند؟ ماکسیم گورکی (Maxim Gorky) در کتاب صوتی مادر (Mother) به تمامی این سوالات پاسخ منفی می‌دهد.

این نویسنده‌ی شهیر روسی تعریفی منحصربه‌فرد از قهرمان دارد. کسی که نامش در عرصه‌ی ادبیات داستانی جهان جاودانه است، رمانی سراسر مبارزه درباره‌ی جوانانی نوشته که زندگی‌شان را بی هیچ تردید در راه عدالت فدا می‌کنند. آن‌ها به امید سقوط ظلم می‌پویند و می‌خروشند، از آرزوهای خود می‌گذرند و هرچه دارند را با دیگری شریک می‌شوند. تکه نانی برای خوراک و جرعه‌ای آب برای آشامیدنشان بس! چون شیره‌ی حیات را نه خوشی‌های گذرا، بلکه حقیقتی می‌دانند که صاحبان قدرت برای پنهان کردنشان می‌کوشند.

رمان مادر درباره‌ی کارگران و فرزندانشان است که برای انباشته شدن جیب‌های اربابان از شان انسانی‌شان سقوط می‌کنند و به ابزاری برای چرخاندن کارخانه‌ها تبدیل می‌شوند. این مردان و زنان، مبارزینی ستودنی‌اند و با این وجود هیچ یک قهرمان نیستند. ماکسیم گورکی که خود سال‌ها در تبعید سیاسی به سر برده، از میان تمام معترضان پیرزنی به نام پلاگه نیلوونا را برای پرچمداری مبارزه برگزیده است. قهرمان واقعی کتاب صوتی مادر، زنی میانسال و عامی است. او سواد خواندن و نوشتن ندارد، گرفتار در نکبت کارگری هرگز طعم شادی را نچشیده و بعد از تحمل سال‌ها آزار همسرش، با یگانه فرزندش پاول تنها می‌ماند.

پسر جوان ابتدا راه پدر را برمی‌گزیند. در فضایی محدود که فقر بیشتر از جیب، اندیشه‌ی مردمانش را تکیده کرده چه امیدی می‌توان به خوشبختی داشت؟ کارگرزاده‌ای بی‌حمایت و پشتوانه، در سایه‌ی کدام آسایش می‌تواند زمانی را به خودش اختصاص دهد؟ پسرک کتاب صوتی مادر بعد از مشاهده‌ی رنج مادر هنگام رفتار نابهنجار او، دست از مستی و بددهنی برمی‌دارد و چون هیچ سعادتی در انتظار او نیست، جذب افکار انقلابی زمانه می‌شود.

ماجراهای پاول و همرزمانش محور اصلی رمان است اما راوی تمام این فراز و نشیب‌ها کسی جز مادر رنج‌دیده‌اش نیست. او که چیزی از سیاست نمی‌داند، در جلسات انقلابی با اندیشه‌ی مبارزه‌ی کارگری آشنا می‌شود. پلاگه در میانسالی به دنیایی پا می‌گذارد که همّ و غمی جز سعادت مردم ندارد و مانند بیگانه‌ای، تلاش انقلابیون برای ساختن این جهان ایده‌آل را به تماشا می‌نشیند. او که علی‌رغم محرومیت از تحصیل دارای ذهنی حقیقت‌جوست، ارزش‌های پاول را درک می‌کند. پلاگه می‌فهمد چرا این جوانان قادر نیستند از کنار ظلم و نابرابری بی‌اعتنا عبور کنند، با این حال او بیشتر از هر چیز یک مادر است. پلاگه به حال فرزندش دل می‌سوزاند که بهترین سال‌های عمرش را به جنگیدن علیه اربابانی خودکامه می‌گذراند و زمانی که پاول و همرزمانش دستگیر می‌شود، خود جامه‌ی مبارزه به تن می‌پوشاند... .

کتاب صوتی مادر یکی از مشهورترین آثار ماکسیم گورکی است که مانند دیگر رمان‌های او، با مهارتی بی‌همتا در قصه‌پردازی تالیف شده. علی اصغر سروش توانسته قدرت قلم او را به خوبی در زبان فارسی منعکس کند و با ترجمه‌ی شیوای خود، داستانی نفس‌گیر از جدال با ظلم را در اختیار ایرانیان بگذارد. گفتنی است که چاپ کتاب مادر برعهده‌ی نشر نگاه بوده و نشر صوتی آوانامه تهیه نسخه‌ی گویای آن را برعهده داشته است.

اقتباس از کتاب صوتی مادر

رمان مادر الهام‌بخش نمایش‌ها و آثار سینمایی مختلف بوده که اولین آن‌ها در سال 1926 توسط وسوالد پودوفکین در قالب صامتِ سیاه و سفید به اکران درآمد. اقتباس‌های دیگر به‌ترتیب در سال 1956 و 1990 توسط شوروری و سپس در 2011 به‌وسیله‌ی هند ساخته شدند.

کتاب صوتی مادر مناسب چه کسانی است؟

شنیدن این دکتاب تاریخی-اجتماعی به تمام علاقه‌مندان این ژانر توصیه می‌شود.

با ماکسیم گورکی بیشتر آشنا شویم

ماکسیم گورکی که نام کامل او الکسی ماکسیموویچ پیشکوف است، از جمله مشهورترین نویسندگان و فعالان سیاسی روسی است که به عنوان بنیان‌گذار سبک ادبی واقع‌گرایی سوسیالیستی شناخته می‌شود. او در طول زندگی خود پنج بار نامزد دریافت جایزه‌ی نوبل ادبیات شده است.

گورکی پیش از معروف شدن، در انواع مشاغل فعالیت داشت و سراسر امپراطوری روسیه را گشت. همین تجربه تاثیر عمیقی بر روحیه و دیدگاه‌های گورکی گذاشت و به واسطه‌ی آن، آثارش رنگ و بوی اجتماعی و سیاسی به خود گرفتند.

ماکسیم گورکی هم‌دوره‌ی نویسندگان بزرگی همچون لئو تولستوی و آنتون چخوف بود و با آن‌ها ارتباط نسبتا نزدیکی داشت. گورکی از طرفداران جنبش‌های کمونیستی و مارکسیستی نیز به‌شمار می‌رفت و با رژیم تزاری به‌شدت مخالفت بود. او به دلیل فعالیت‌های سیاسی خود بخش زیادی از عمرش را در تبعید گذراند. اما سرانجام در سال 1932 ژورف استالین به‌صورت شخصی از او دعوت و گورکی به اتحاد جماهیر شوروی بازگشت و تا زمان مرگش در سال 1936 در همان‌جا زندگی کرد.

در اعماق (1902)، بیست‌وشش مرد و یک دختر (1899)، طوفان (1901)، دوران کودکی (1913–1914)، دانشکده‌های من (1906)، کودکان خورشید (1905)، ارباب (1913) و زندان بان (1923) عناوین برخی از معروف‌ترین آثار گورکی هستند.

در بخشی از کتاب صوتی مادر می‌شنویم

روزها از پی هم می‌گذشتند و مانند مهره‌های چرتکه به‌صورت هفته‌ها و ماه‌ها با هم جمع می‌شدند. شنبه‌ها رفقای پاول در خانه او گرد هم می‌آمدند و هر جلسه به منزله پله‌ای از یک پلکان دراز بود که شیب ملایمی داشت و به جایی بس دور که معلوم نبود کجاست منتهی می‌شد و کسانی را که از آن بالا می‌رفتند آهسته آهسته بالا می‌برد.

هر روز بر تعداد افراد اضافه می‌شد، طوری که دیگر در آن اتاق کوچک و محقر پلاگه جایی برای نشستن پیدا نمی‌شد. ناتاشا هربار یخ‌کرده و خسته‌ی راه درازی که پیاده آمده بود، وارد خانه می‌شد ولی همیشه با خود توشه‌ای پایان‌ناپذیر از شادی و شور و هیجان می‌آورد. مادر برای او جورابی بافته بود و خودش می‌خواست به پاهای کوچک او کند. دختر ابتدا خندید، سپس ساکت شد و با حالتی متفکرانه گفت: «دایه‌ای هم که داشتم زن فوق‌العاده خوبی بود! چقدر عجیبه! افراد مردم با اینکه زندگی مشقت‌باری دارند ولی خوش‌قلبی و نیکی و محبت‌شان بیش از دیگران است!»

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
15 دقیقه
کتاب اول - بخش یک
10 دقیقه
کتاب اول - بخش دو
16 دقیقه
کتاب اول - بخش سه
15 دقیقه
کتاب اول - بخش چهار
17 دقیقه
کتاب اول - بخش پنج
18 دقیقه
کتاب اول - بخش شش
21 دقیقه
کتاب اول - بخش هفت
13 دقیقه
کتاب اول - بخش هشت
11 دقیقه
کتاب اول - بخش نه
19 دقیقه
کتاب اول - بخش ده
20 دقیقه
کتاب اول - بخش یازده
21 دقیقه
کتاب اول - بخش دوازده
12 دقیقه
کتاب اول - بخش سیزده
15 دقیقه
کتاب اول - بخش چهارده
29 دقیقه
کتاب اول - بخش پانزده
15 دقیقه
کتاب اول - بخش شانزده
12 دقیقه
کتاب اول - بخش هفده
19 دقیقه
کتاب اول - بخش هجده
13 دقیقه
کتاب اول - بخش نوزده
17 دقیقه
کتاب اول - بخش بیست
13 دقیقه
کتاب اول - بخش بیست‌ویک
9 دقیقه
کتاب اول - بخش بیست‌ودو
26 دقیقه
کتاب اول - بخش بیست‌وسه
23 دقیقه
کتاب اول - بخش بیست‌وچهار
16 دقیقه
کتاب اول - بخش بیست‌وپنج
17 دقیقه
کتاب اول - بخش بیست‌وشش
14 دقیقه
کتاب اول - بخش بیست‌وهفتم
23 دقیقه
کتاب اول - بخش بیست‌وهشت
10 دقیقه
کتاب اول - بخش بیست‌ونه
13 دقیقه
کتاب اول - بخش سی
25 دقیقه
کتاب دوم - بخش اول
19 دقیقه
کتاب دوم - بخش دو
21 دقیقه
کتاب دوم - بخش سه
8 دقیقه
کتاب دوم - بخش چهار
21 دقیقه
کتاب دوم - بخش پنج
28 دقیقه
کتاب دوم - بخش شش
21 دقیقه
کتاب دوم - بخش هفت
19 دقیقه
کتاب دوم - بخش هشت
18 دقیقه
کتاب دوم - بخش نه
11 دقیقه
کتاب دوم - بخش ده
21 دقیقه
کتاب دوم - بخش یازده
14 دقیقه
کتاب دوم - بخش دوازده
16 دقیقه
کتاب دوم - بخش سیزده
17 دقیقه
کتاب دوم - بخش چهارده
24 دقیقه
کتاب دوم - بخش پانزده
18 دقیقه
کتاب دوم - بخش شانزده
21 دقیقه
کتاب دوم - بخش هفده
20 دقیقه
کتاب دوم - بخش هجده
17 دقیقه
کتاب دوم - بخش نوزده
12 دقیقه
کتاب دوم - بخش بیست
16 دقیقه
کتاب دوم - بخش بیست‌ویک
15 دقیقه
کتاب دوم - بخش بیست‌ودو
29 دقیقه
کتاب دوم - بخش بیست‌وسه
20 دقیقه
کتاب دوم - بخش بیست‌وچهار
21 دقیقه
کتاب دوم - بخش بیست‌وپنج
18 دقیقه
کتاب دوم - بخش بیست‌وشش
16 دقیقه
کتاب دوم - بخش بیست‌وهفت
14 دقیقه
کتاب دوم - بخش بیست‌وهشت
20 دقیقه
کتاب دوم - بخش بیست‌ونه

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی مادر
نویسنده
مترجمعلی اصغر سروش
راویآرمان سلطان زاده
ناشر چاپیانتشارات نگاه
ناشر صوتی آوانامه
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابMP3
مدت۱۷ ساعت و ۱۳ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان خارجی، کتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه صوتی
۱۲۵۰۰۰ ۸۷,۵۰۰ ت ۳۰%
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی مادر

محمد اسائیان
۱۴۰۲/۲/۱۷
ماکسیم گورکی یکی از نویسندگان بزرگ روس که میتوان آثارش را در کنار دیگر بزرگان روسیه همچون داستایوفسکی، چخوف، تولستوی و گوگول و تورگنیف و... قرار داد. رمان مادر از نظر بسیاری از صاحب نظران بزرگترین اثر اوست لیکن از نظر من که اکثر آثار این نویسنده بزرگ را خوانده‌ام، رمان حجیم و بزرگ او با عنوان کلیم سامگین از بسیاری جهات بر این اثر برتری دارد. البته که مقایسه این آثار دشوار و قطعی نیست. این کتاب را در دوره نوجوانی و حدود سی سال قبل خواندم و بدیهی است که برداشتی سطحی از آن داشتم لیکن شنیدن آن این اثر بسیار لذت بخش بود و لذتی وافر بردم.
گوینده بسیار قوی و قابل توجه کتاب را خواندند که بسیار از هنرنمایی ایشان سپاسگزارم
Mehdi Nik
۱۴۰۱/۱۰/۱۱
کتابی خوب با خط‌سیری آرام و جذاب که البته مشحون از کلیشه‌ها و خطابه‌های سوسیالیسم روسیه انقلابی و تعلقات فکری گورکی جوان است. روایت مادر یک کارگر کارخانه که به سرعت از شخصیتی حاشیه‌ای و عامی به محور داستان بدل می‌شود و به تدریج چون سایه‌ای پررنگ از پسر غایبش، قهرمان داستان می‌شود. طبق معمول روایت و شخصیت‌پردازی چیره‌دستانه آقای سلطانزاده به قدری گیراست که برخی جنبه‌های ملال‌آور و شعاری داستان را می‌توان به راحتی ندیده ‌گرفت.
علی خسروشاهی
۱۴۰۲/۱۰/۲۴
داستان درجه یک روسی، جذاب، گیرا و در اوج. گورکی خیلی دقیق و زیبا مبارزات و تلاش‌های قشر ضعیف و زحمتکش جامعه را توصیف کرده و مادر یک کارگر جوان که در میانه داستان به مادر همه تبدیل شده مثل نگینی در میان نقش‌ها می‌درخشه. مادری که عمری تو سری خورده، سوادی نداره و به قول خودش خیلی از حرف‌ها رو نمی‌فهمه، ولی چه زییا حرف میزنه و خیلی زود هر آدم جدیدی جذب این مادر می‌شود. همه جای داستان مادر است و بس.
انسیه عرفان
۱۴۰۲/۴/۱۷
داستان‌هایی که شخصیت اولشون برای یه ارزش والا مبارزه و تلاش می‌کنه دیگه به نظر من نمی‌تونه مخاطبی رو که مانند برتراند راسل معتقده «هیچ باوری ارزش مردن نداره» تهییج کنه. این داستان برای کسانی که به داستان‌های کلاسیک روسی علاقه دارند خوبه، البته نباید توقع رو در حد داستایوفسکی بالا برد. از شنیدنش پشیمون نیستم، اما به همه پیشنهادش نمی‌کنم.
رضا اکبری
۱۴۰۲/۴/۲۱
برای مادران وطنم به امید پیروزی عشق و امید در برابر ظلم و استکبار در تمام دنیا با لحظه لحظه غم انگیز کتاب اشک ریختم و لذت بردم از اجرای عالی گوینده و این که انقلاب همیشه فرزندان خود را میبلعد. وچه حیف که افراد دیکتاتور و جنایتکاری مثل لنین و استالین انقلاب کارگران رو دزدیدند. مثل بقیه انقلاب ها
نسرین ناصح
۱۴۰۱/۹/۲۴
تمام مدت محو هنرمندی گوینده بودم. قطعا اگر فیلم بود یا کتاب کاغذی، هرگز به انتهایش نمیرسیدم. نویسنده جزییات محیط و اشخاص را خوب وصف کرده و گوینده با توانمندی اشخاص مختلف را در ذهن شنونده له تصویر میکشد. لذت بردم. متشکرم از گوینده و تهیه کننده‌های عزیز
Mona abad
۱۴۰۲/۱۲/۱۳
نویسنده در زمانی که هم مسلک هایش مانیفست‌های سیاسی می‌نوشتند، از زن، یک مادر، یک کتک خورده‌ای می‌نویسد که راهی به سوی آزادی خود و دلاوری خویش می‌یابد. الان ارزش پر آوازه بودن این داستان را دریافتم.
ukabed arefi
۱۴۰۲/۴/۲۱
عااااااالی تمام لحظات کتاب اشک ریختم به یاد تمام مادران سرزمینم پایانی درخشان خوبی همیشه پیروزه بدی بلاخره روزی از دنیای ما رخت می‌بندد و می‌رود.... فقط اندکی آگاهی و ایمان لازم است
واراگ سینانیان
۱۴۰۱/۱۱/۱۹
هر کسی سلیقه‌ای داره. موضوعش جالب بود ولی جمع بندی کتاب در انتها بسیار ضعیف بود.
در آخر صدای گوینده مثل همیشه بی نظیر بود و فقط به خاطر گویش و صدای ایشون کتاب رو تا آخر گوش دادم
نوح نظری نژاد تختی
۱۴۰۱/۸/۲۵
کتاب خوبی بود از همه مهمتر اینکه زیباترین خلقت خداوند یعنی مادر که نماد مهر و محبت گذشت و جانفشانی را بیشتر معرفی میکند. از اجرای نسبتا" خوبی برخوردار بود. خسته نباشید و بدرود.
مسعود آیین
۱۴۰۲/۵/۲۲
ریتم کتاب و داستان خیلی کند بود و متاسفانه کشش این رو نداشت که به انتها برسونم و از میانه داستان ول کردم. همین نصفش را هم به خاطر خوانش عالی راوی جناب اقای سلطانزاده گوش دادم
Hani Khodadadian
۱۴۰۱/۹/۸
من عاشق ادبیات روسیه هستم این کتاب با بهترین صدای ممکن رو پیشنهاد میکنم و‌ای کاش ایران هم پاول‌ها و آندره‌ها داشت تا عاقبت بهتری برای آینده ساخته شود
sana K
۱۴۰۲/۷/۲۴
کتابی تاثیر گزار، سیری ارام و دلنشین در ارتباط با عواطف و احساسات مادر نسبت به فرزند و حمایت عاطفی مادر
زینب زمانی
۱۴۰۲/۵/۱۷
زیبا بود و تاثیر گذار…جالب بود که با این چنین داستانهایی جوانها رو بسمت و سوی شاخه فکری خاصی میکشیدن
Masoumeh Yaghoubi
۱۴۰۱/۹/۶
کتاب بسیار خوبی است از همه نظر توصییه به خواندن میکنم
صدای راوی هم مثل همیشه عالی
مشاهده همه نظرات 19

راهنمای مطالعه کتاب صوتی مادر

برای دریافت کتاب صوتی مادر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.