معرفی و دانلود کتاب صوتی نفرین زمین

عکس جلد کتاب صوتی نفرین زمین
قیمت:
68000 تومان - 7.49€
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی نفرین زمین و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی نفرین زمین و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی نفرین زمین

کتاب صوتی نفرین زمین نوشته‌ی جلال آل احمد، در مورد معلم جوانی است که به مدرسه‌ی یک روستای دورافتاده اعزام می‌شود تا سال تحصیلی را در آنجا بگذراند. در این روستا همه‌چیز عادی و پیش‌پاافتاده به نظر می‌رسد اما وقتی مالک روستا تصمیم می‌گیرد بخشی از آنجا را برای تأسیس مرغداری بفروشد، تنش بین اهالی دِه و اطرافیان مالک بالا می‌گیرد و به درگیری می‌انجامد.

درباره‌ی کتاب صوتی نفرین زمین

معلمی جوان برای سال تحصیلی جدید به یک روستای بیابانی دورافتاده اعزام می‌شود. پنج سال از فارغ‌التحصیلی او از دانشسرا می‌گذرد و تمام این پنج سال او را به روستاهای مختلفی فرستاده بودند. در ابتدای داستان، وقتی او با وسایلش از کامیون پیاده می‌شود، با استقبال دانش آموزان، مدیر مدرسه و مباشر مالک روستا مواجه می‌شود، اما آقا معلم حتی نمی‌داند اسم این روستایی که به آن آمده چیست. وقتی به همراه مدیر و مباشر به سمت مدرسه به راه می‌افتد می‌فهمد که مدرسه در میان قبرستان ساخته‌ شده و برای هیچ‌کس اهمیتی ندارد. آقا معلم شب به منزل مدیر و به یک مهمانی که بزرگان روستا در آن حضور دارند دعوت می‌شود. اهالی بر سر ورود تراکتور به روستا و کنار آمدن با این تکنولوژی جدید با یکدیگر بحث می‌کنند. او می‌فهمد که مدیر و مباشر با یکدیگر اختلاف زیادی دارند. مدیر پادوی مالک روستا، بی‌بی است. از طرف دیگر مباشر هم رابطه‌ای صمیمی و نزدیک با بی‌بی دارد. رقابت بر سر قدرت باعث شده این دو چشم دیدن همدیگر را نداشته باشند و دائماً به یکدیگر حمله کنند.

از روز بعد او کلاس‌هایش را آغاز می‌کند و با اهالی روستا آشنا می‌شود. روزها می‌گذرد و همه‌چیز عادی پیش می‌رود و اتفاق خاصی نمی‌افتد تا اینکه به اهالی خبر می‌رسد، بی‌بی قصد دارد ده درصد از روستا را به یک فرد غیربومی بفروشد تا در آنجا مرغداری بسازد. و همین موضوع باعث آغاز یک تنش بین اهالی می‌شود. از همه مهم‌تر به درگیری قدیمی مدیر و مباشر دامن می‌زند...

کتاب صوتی نفرین زمین از آخرین داستان‌های جلال آل احمد است. این اثر در اواسط دهه‌ی 1340 منتشر شده و یکی از ناتورالیستی‌ترین داستان‌های او محسوب می‌شود. قصه‌ی یک روستای معمولی که ظاهراً اتفاق خاصی در آن نمی‌افتد اما در عمق، آبستن تغییرات بزرگی است؛ از یک‌سو در کشور قانون اصلاحات عرضی در حال اجراست و طبیعتاً شرایط این روستا را هم تغییر می‌دهد. و از سوی دیگر تکنولوژی جدید به آنجا راه پیدا کرده و زندگی سنتی آنجا را تهدید می‌کند. نماد آن تراکتور است که اگرچه اهالی به سمتش حمله می‌کنند اما خود می‌دانند که نمی‌توانند در برابرش مقاومت کنند و درنهایت مجبورند حضور آن را بپذیرند. آل احمد به‌خوبی در داستانش نشان می‌دهد که این تغییرات پنهانی و نامحسوس، چگونه قدم‌به‌قدم به سطح می‌آیند و در یک لحظه فوران می‌کنند و به آشوب و جنایت منتهی می‌شوند.

کتاب صوتی نفرین زمین مثل خیلی از دیگر آثار جلال آل احمد سیاسی است و از شرایط اجتماعی کشور انتقاد می‌کند. او دوگانه‌ی زندگی شهری و روستایی را به‌تصویر می‌کشد و مدرن شدن روستاها و از بین رفتن فرهنگ و سنت آنجا را نقد می‌کند. روستا به زور به فناوری مدرن مجهز می‌شوند تا کار اهالی راحت‌تر شود و محصول بیشتری تولید کنند اما درنهایت قرار است به برده‌ی تکنولوژی تبدیل شوند و به جای ارباب، باید در اختیار او باشند. در سطح دیگر می‌توان گفت، جلال این روستا را نمادی از کشوری فروپاشیده می‌داند. جایی که مدرسه در آن ارزشی ندارد و در وسط قبرستان ساخته می‌شود. آدم‌ها پادوی مالک ثروتمند و متنفذ روستا هستند و به خاطر او دست به هر کاری می‌زنند. جایی که هیچ‌کس به اخلاق پایبند نیست.

نثر جلال آل احمد در کتاب صوتی نفرین زمین یکی از بهترین نمونه‌های ادبیات واقع‌گراست. او توانسته بین لحن شهری معلم و لحن روستایی اهالی تمایز قائل شود و به این شکل تفاوت کاراکترها را نشان دهد. دیالوگ‌های او کوتاه و پرداخت‌شده هستند و به پیشبرد داستان کمک می‌کنند.

کتاب صوتی نفرین زمین با روایت هوتن شاطری پور و به همت نشر صوتی جیحون منتشر شده است. نسخه‌ی متنی این کتاب نیز به کوشش نشر نیکا در اختیار علاقه‌مندان به کتاب و قلم و اندیشه‌ی جلال آل احمد قرار گرفته است.

کتاب صوتی نفرین زمین برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به ادبیات واقع‌گرا علاقه دارید، به این کتاب گوش بدهید. این داستان صوتی به دوستداران جلال آل احمد و طرفدارا قلم او توصیه می‌شود.

با جلال آل احمد بیشتر آشنا شویم

جلال آل احمد (1348-1302) نویسنده، منتقد و از چهره‌های مطرح ادبی و روشنفکری دهه‌ی سی و چهل ایران است. او در میانه‌ی تحصیلات حوزوی، آن را رها کرد و به دانشسرا رفت تا در رشته‌ی ادبیات تحصیل کند. جلال جزو اولین نیروهای حزب توده بود اما خیلی زود این حزب را ترک کرد و به خلیل ملکی و نیروی سوم پیوست. او پس از کودتای 28 مرداد از سیاست کناره گرفت و بیشتر به داستان‌نویسی و نقد پرداخت. آل احمد نویسنده‌ای رئالیست بود و قلم و نثر منحصربه‌فردی داشت، همین باعث شد که بر ادبیات داستانی ایران تأثیر زیادی بگذارد. او علاوه بر داستان، چندین مقاله و سفرنامه هم نوشته بود. «مدیر مدرسه»، «از رنجی که می‌بریم»، «خسی در میقات» و «در خدمت و خیانت روشنفکران»ا از مهم‌ترین نوشته‌های او هستند.

در بخشی از کتاب صوتی نفرین زمین می‌شنویم

درست روز اول عقرب بود که آمدند بر‌ای سوار کردن موتور آسیاب. همان روزی که بی‌بی همه‌ی مردهای کاری ده را به ناهار دعوت کرده بود و قرار بود برایم دیم‌کاری پشک بیندازد. جمعه‌ای بود و فردایش به ساعتی که میرزا عمو دیده بود روز ولادت حضرت هابیل بود و میدانچه‌ی آبادی را آذین بسته بودند و دورتادورش تخت گذاشته و فرش کرده و یک دسته‌ی سورنا و دف از دم صبح در کوچه‌ها بکوب‌بکوب داشت، بچه‌ها لب جوی ده گردوبازی می‌کردند و زن‌ها دم درها و لب بام‌ها به تماشا نشسته و سه تا ژاندارم تفنگ‌هاشان را وارونه به کول لای جماعت می‌پلکیدند. هنوز یک ساعتی به ظهر داشتیم که دوتا سواری از پیش و کامیون عین‌الله از پس چرخ‌هشان را عین مهر پلاستیکی به خون گاو قربانی‌شده‌ی اربابی رنگ زده و هرکدام دوازده‌تایی رنگ خونین که از یکی به دیگری کمرنگ‌تر می‌شد بر زمین میدانگاهی نهادند تا برسن پای عمارت آسیاب.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
1 دقیقه
معرفی
25 دقیقه
نفرین زمین - قسمت یک
20 دقیقه
نفرین زمین - قسمت دو
29 دقیقه
نفرین زمین - قسمت سه
24 دقیقه
نفرین زمین - قسمت چهار
27 دقیقه
عقرب - قسمت یک
19 دقیقه
عقرب - قسمت دو
29 دقیقه
عقرب - قسمت سه
26 دقیقه
عقرب - قسمت چهار
23 دقیقه
ققنوس - قسمت یک
21 دقیقه
ققنوس - قسمت دو
25 دقیقه
ققنوس - قسمت سه
24 دقیقه
حمل - قسمت یک
21 دقیقه
حمل - قسمت دو
31 دقیقه
ثور
16 دقیقه
قسمت پایانی

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی نفرین زمین
نویسنده
راویهوتن شاطری پور
ناشر چاپیانتشارات کتاب نشر نیکا
ناشر صوتیانتشارات جیحون
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۶ ساعت و ۱ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان ایرانی، کتاب‌های داستان و رمان ایرانی
قیمت نسخه صوتی
68000 ت - 7.49 یورو
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی نفرین زمین

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب صوتی نفرین زمین

برای دریافت کتاب صوتی نفرین زمین و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.