معرفی و دانلود کتاب صوتی کتاب کوچک کلیشه‌های هالیوود: خلاصه‌ای از قراردادهای کهنه و کهن الگوهای منسوخ شده در فیلم‌ها

عکس جلد کتاب صوتی کتاب کوچک کلیشه‌های هالیوود: خلاصه‌ای از قراردادهای کهنه و کهن الگوهای منسوخ شده در فیلم‌ها
قیمت:
۶۰,۵۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی کتاب کوچک کلیشه‌های هالیوود و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی کتاب کوچک کلیشه‌های هالیوود و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی کتاب کوچک کلیشه‌های هالیوود: خلاصه‌ای از قراردادهای کهنه و کهن الگوهای منسوخ شده در فیلم‌ها

راجر ایبرت در کتاب صوتی کتاب کوچک کلیشه‌های هالیوود، به بررسی ساختارهای تکرارشونده در فیلم‌های هالیوودی می‌پردازد که به نوعی، تبدیل به شاخصه‌های سینمای هالیوود شده‌اند. این کتاب شامل لیستی از این کلیشه‌هاست که ایبرت آن را با کمک مردم جمع‌آوری کرده است.

درباره‌ی کتاب صوتی کتاب کوچک کلیشه‌های هالیوود

سینمای هالیوود سال‌های سال است که به مرجعی برای فیلم‌سازان در سراسر دنیا تبدیل شده و ساختارها و قوانین آن که برای بسیاری از مردم نیز محبوب و جذاب هستند، الگویی برای ساخت فیلم‌ها می‌شوند. گرچه این ساختارها با گذشت سالیان دراز دیگر تبدیل به یک کلیشه شده‌اند و در فیلم‌های خوبی که به تازگی ساخته می‌شوند تلاش می‌شود تا حد ممکن از تکرار آن‌ها جلوگیری شود، اما همچنان مخاطبان، دنیای هالیوود را با همین کلیشه‌ها و ساختارهای تکرارشونده می‌شناسند.

راجر ایبرت (Roger Ebert) تلاش کرده تا در کتاب کوچک کلیشه‌های هالیوود (The Little Book of Hollywood Cliches) که هم‌اکنون نسخه‌ی صوتی آن پیش روی شماست، این ساختارها و کلیشه‌ها را معرفی کند. خود راجر ایبرت که یکی از منتقدین سینماست تمایل دارد فیلمی را تماشا کند که شخصیت‌هایش، دست‌کم به اندازه‌ی خود او باهوش باشند. وجود این کلیشه‌ها در فیلم‌ها آن‌ها را تا حد زیادی ساده می‌کند. طوری که برای حدس زدن ادامه‌ی داستان، نیازی به هوش و زیرکی فراوانی ندارید.

معرفی و دانلود کتاب صوتی کتاب کوچک کلیشه‌های هالیوود

صحنه‌ای را تجسم کنید که در یک تعقیب و گریز پرسرعت و هیجان‌انگیز در یکی از محله‌های شلوغ شهر، سبد میوه‌ای در اثر برخورد یک نفر با آن واژگون می‌شود. در موقعیتی که هیچ راه نجاتی برای شخصیت‌های فیلم متصور نیستید، همه‌ی آن‌ها به طرز معجزه‌آسایی نجات پیدا می‌کنند و در مقابل زمانی که شانس خوبی برای نجات کارکترها وجود دارد، دست‌کم چند نفر کشته می‌شوند. زمانی که یک زن آسیایی در فیلم وجود دارد و نقش مهمی را نیز ایفا می‌کند، اغلب او به شخصیت اصلی فیلم دل می‌بندد. غالباً صحنه‌ای از یک تعقیب و گریز ماشینی که با سرعت زیاد در یک اتوبان انجام می‌شود در فیلم‌ها وجود دارد. زمانی که شخصیت اصلی یک نفر را در فیلم می‌کشد و لباس او را به تن می‌کند تا شناسایی نشود، قطعاً لباس‌ها همیشه اندازه و قالب تن او هستند. این لیست بسیار بلند و طولانی است و به همین موارد ختم نمی‌شود، اما همین چند موردی که گفته شد نیز به راحتی در ذهن ما مجسم می‌شوند زیرا مصداق آن‌ها را بارها در فیلم‌های مختلف دیده‌ایم. زمانی که راجر ایبرت به گردآوری این کلیشه‌ها علاقه‌مند شد، تصمیمش را به اطلاع مردم رساند و به این ترتیب، مردم نیز نظرات خودشان از این کلیشه‌ها را برای او ارسال کردند و این لیست بلندتر و کامل‌تر شد.

البته که این کلیشه‌ها همچنان در فیلم‌های سینمای هالیوود وجود دارند، اما حداقل تلاش شده تا با دغدغه‌های امروزی مردم تطابق بیشتری پیدا کنند و به اصطلاح در فریب دادن و جذب کردن مخاطب بهتر عمل کنند. برای مثال در فیلم‌های قدیمی‌تر هالیوود، نبرد شخصیت‌های مثبت فیلم با حیوانات وحشی کاری معمول و متداول بود، حتی آن‌ها می‌توانستند در انتها آن جانور وحشی را از پای درآورده و قدرت و حقانیت خود را بهتر اثبات کنند. اما حالا با افزایش دغدغه‌های زیست محیطی مردم، این کار تبدیل به یک تابو شده و حتی تلاش می‌شود تا جای ممکن، کشته شدن حیوانات را به مخاطب نشان ندهند (یا دست‌کم آن را تلطیف کنند)، چه برسد به اینکه شخصیت مثبت فیلم بخواهد مسبب این درگیری و کشته شدن حیوان باشد. از دیگر قالب‌های تکرارشونده‌ای که امروزه بنا به تغییر طرز فکر مردم در فیلم‌ها رواج یافته‌اند، حضور شخصیت‌های زن قدرتمند و مستقل است که کاری بیشتر و مهم‌تر از عاشق یک مرد بودن را در روند داستان انجام می‌دهند.

راجر ایبرت از منتقدین فیلم و سینما و از روزنامه‌نگاران سرشناس ایالات متحده بود که از سوی نشریه‌ی فوربز، «یکی از اندیشمندان آمریکا» لقب گرفت.

کتاب صوتی کتاب کوچک کلیشه‌های هالیوود توسط اردوان وزیری به فارسی ترجمه شده و گویندگی آن نیز به عهده‌ی افشین اعتماد بوده است. نشر صوتی جیحون و انتشارات چتر فیروزه ناشران این کتاب هستند.

کتاب صوتی کتاب کوچک کلیشه‌های هالیوود برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به دنیای فیلم و سینما مخاطبین اصلی این کتاب هستند.

در بخشی از کتاب صوتی کتاب کوچک کلیشه‌های هالیوود: خلاصه‌ای از قراردادهای کهنه و کهن الگوهای منسوخ شده در فیلم‌ها می‌شنویم

مسیر فرار از دریچه‌ی تهویه‌ی هوا: اگر قهرمان در ساختمانی متعلق به شخصیت‌های منفی فیلم گرفتار شده باشد، بی‌گمان یک پوشش دریچه‌ی تهویه‌ی هوا وجود دارد که به درستی در جای خود پیچ نشده و به راحتی قابل برداشتن است. گذرگاه آن به اندازه‌ی کافی بزرگ هست که هر آدمی بتواند در آن جای بگیرد یا از آن رد شود. مسیر فرار از اتاقی می‌گذرد که شخصیت‌های بد درباره‌ی جزئیات نقشه‌ی شیطانی‌شان حرف می‌زنند و قهرمان فیلم اکنون می‌تواند آن را خنثی کند.

قانون برقراری ارتباط بیگانه‌ها: بیگانه‌های فیلم می‌توانند هر زبانی را مثل انگلیسی، فرانسوی، ژاپنی و غیره در مدت زمانی بسیار کوتاه یاد بگیرند. این قانون اغلب شامل توانایی بازتولید لهجه‌های قابل تشخیص زمینی‌ها هم می‌شود. به مدخل مترجم جهانی مراجعه کنید.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
1 دقیقه
شناسنامه
6 دقیقه
مقدمه
20 دقیقه
پلیس تنها
17 دقیقه
دروغ بزرگ
20 دقیقه
سندروم آسیب‌شناسی کسب‌وکارها
20 دقیقه
قانون سگ، آدم‌ها را گاز می‌گیرد
18 دقیقه
کلاس پنج دقیقه‌ای
19 دقیقه
نمای دید جلاد
13 دقیقه
قانون احتراق سریع
16 دقیقه
قانون لندبوم
16 دقیقه
قانون حرکت تند و شدید در خطوط ترافیکی
19 دقیقه
افسانه شی اسرارآمیز مربوط به گذشته
16 دقیقه
باجه تلفن زهرآلود
19 دقیقه
سطح شیب‌دار رینولدز
18 دقیقه
پمپ‌کردن زائد
14 دقیقه
فیلم اعتماد غیرعقلانی

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی کتاب کوچک کلیشه‌های هالیوود: خلاصه‌ای از قراردادهای کهنه و کهن الگوهای منسوخ شده در فیلم‌ها
نویسنده
مترجماردوان وزیری
راویافشین اعتماد
ناشر چاپینشر چتر فیروزه
ناشر صوتیانتشارات جیحون
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۴ ساعت و ۱۳ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی علمی و آموزشی، کتاب‌های آموزش فیلم سازی
قیمت نسخه صوتی

راهنمای مطالعه کتاب صوتی کتاب کوچک کلیشه‌های هالیوود

برای دریافت کتاب صوتی کتاب کوچک کلیشه‌های هالیوود و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.