معرفی و دانلود کتاب صوتی تماشاخونه‌های طهرون

عکس جلد کتاب صوتی تماشاخونه‌های طهرون
قیمت:
۴۵۰۰۰ ۳۱,۵۰۰ تومان ۳۰%
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی تماشاخونه‌های طهرون و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی تماشاخونه‌های طهرون و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی تماشاخونه‌های طهرون

پیمان شیخی به عنوان یکی از دوست‌داران هنر تئاتر و از فعالان این حوزه در کتاب صوتی تماشاخونه‌های طهرون، تاریخچه‌ای از تماشاخانه‌های مهم و قدیمی پایتخت را ارائه داده و بر پایه تحقیقات میدانی و کتابخانه‌ای، ده مقاله خود را به صورت جامع و با زبانی صمیمی برای دوستداران هنر نمایش، نگاشته است.

درباره کتاب صوتی تماشاخونه‌های طهرون:

هنر تئاتر یا نمایش در ایران گذشته‌ای دور و دراز دارد؛ از دوران باستان گرفته تا بعدها که سبک‌های خاص نمایشی همچون تعزیه، روحوضی و خیمه‌شب‌بازی وارد زندگی مردم شد. اما چیزی که ما امروز در طی یک قرن اخیر با آن آشنا هستیم و در سالن‌های تئاتر اجرا می‌شود، تئاتر مدرن است که از دوران سلطنت قاجاریان و ظهور مشروطیت وارد کشور شد و به مرور درام‌های غربی طرفداران زیادی در میان مردم پیدا کرد.

اما شاید بتوان گفت اوج دوران شکوفایی تئاتر ایران در سال‌های 1320 تا 1322 شمسی باشد. زمانیکه موج نویی در زمینه ادبیات و فرهنگ کشور به خصوص شهر تهران به وجود آمد و تعداد و کیفیت نمایش‌ها روز‌به‌روز بیشتر شد. در آن سال‌ها هنوز سینما در میان مردم فراگیر نشده بود و به همین دلیل تماشاگران زیادی مشتاق حضور در تماشاخانه‌ها بودند.

حال پیمان شیخی در دومین اثر خود با نام کتاب تماشاخونه‌های طهرون، در قالب ده مقاله ژورنالیستی تاریخ شکل‌گیری و ویژگی‌های اولین و مهم‌ترین تماشاخانه‌های تهران را توضیح داده است. همچنین نام این اثر برگرفته از لهجه و گویش تهرانی‌های قدیم می‌باشد.

هر یک از این مقالات به یکی از تماشاخانه‌ها اختصاص یافته که به ترتیب عبارتند از: «تئاتر فرهنگ، تئاتر تهران، جامعه‌ی باربد، تئاتر سعدی، تکیه‌ی دولت، تئاتر فردوسی، تماشاخانه‌ی سنگلج، تکیه‌ی نیاوران، اداره‌ی هنرهای دراماتیک و تئاتر شهر.»

کتاب صوتی تماشاخونه‌های طهرون برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به هنر تئاتر و تاریخچه قدیمی‌ترین تماشاخانه‌های پایتخت علاقه‌مند هستید، شنیدن این کتاب دلنشین و سودمند را از دست ندهید.

پیمان شیخی را بیشتر بشناسیم:

او یکی از فعالان حوزه فرهنگ و هنر در دو دهه گذشته است که تاکنون به عنوان نویسنده، خبرنگار، عکاس، بازیگر تئاتر و روابط عمومی در گروه‌های هنری فعالیت کرده است. پیمان شیخی در سال 1359 در شهر ری متولد شد و پس از گذراندن دوران دانشگاه و گرفتن مدرک کاردانی رشته برق و خبرنگاری، به طور تخصصی علاقه خود یعنی سینما و تئاتر را دنبال کرد.

پیمان شیخی از اوایل دهه هشتاد فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرده و در کارنامه کاری‌اش تجربه خبرنگاری در سایت ایران تئاتر و برنامه سازی در رادیو را دارد. از دیگر آثار این نویسنده می‌توان به کتاب «خاطره بازی پیشکسوتان تئاتر» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب صوتی تماشاخونه‌های طهرون می‌شنویم:

تئاتر فردوسی یکی از بااهمیت‌ترین تماشاخانه‌های دهه بیست کشورمان به حساب می‌آید که بی‌اغراق انتخاب چنین نامی برای یک تماشاخانه می‌تواند معرف آثار نمایشی آن بوده و گویای خط‌مشی هنرمندان فعال در آن تماشاخانه باشد. تئاتر فردوسی بعد تئاتر فرهنگ شکل گرفت و متولد شد. نکته قابل توجه اینکه این تماشاخانه توسط عبدالحسین خان نوشین و سرمایه‌گذاران تئاتر فرهنگ تاسیس شد و در حقیقت در ادامه فعالیت فرهنگی تئاتر فرهنگ شکل گرفت.

عبدالحسین خان نوشین در سال 1314 برای نخستین بار در جشن هزاره فردوسی سه پرده از داستان‌های شاهنامه فردوسی را تبدیل به نمایش کرد و با اجرای آن‌ها مورد تشویق کم نظیر تماشاگران قرار گرفت و شاید بتوان مدعی شد که باتوجه به علاقه او به فردوسی و جایگاه فرهنگی که در تئاتر دهه بیست داشته، انتخاب نام فردوسی برای این تماشاخانه توسط و به پیشنهاد او بوده است.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
23 دقیقه
فصل اول: تئاتر فرهنگ - بخش یک
17 دقیقه
فصل اول: تئاتر فرهنگ - بخش دو
32 دقیقه
فصل دوم: تئاتر تهران
31 دقیقه
فصل سوم: جامعه باربد
21 دقیقه
فصل چهارم: تئاتر سعدی
29 دقیقه
فصل پنجم: تکیه دولت
29 دقیقه
فصل ششم: تئاتر فردوسی
21 دقیقه
فصل هفتم: تماشاخانه سنگلج - بخش یک
37 دقیقه
فصل هفتم: تماشاخانه سنگلج - بخش دو
25 دقیقه
فصل هفتم: تماشاخانه سنگلج - بخش سه
19 دقیقه
فصل هشتم: تکیه نیاوران
20 دقیقه
فصل نهم: اداره هنرهای دراماتیک، نگاهی به اولین متولی تئاتر - بخش یک
13 دقیقه
فصل نهم: اداره هنرهای دراماتیک، نگاهی به اولین متولی تئاتر - بخش دو
20 دقیقه
فصل نهم: اداره هنرهای دراماتیک، نگاهی به اولین متولی تئاتر - بخش سه
40 دقیقه
فصل دهم: ‌تئاتر شهر از آغاز تا امروز

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی تماشاخونه‌های طهرون
نویسنده
راویپیمان شیخی، شهراد بانکی
ناشر چاپیانتشارات غنچه
ناشر صوتی واوخوان
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابMP3
مدت۶ ساعت و ۱۸ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی علمی و آموزشی، کتاب‌های هنرهای نمایشی
قیمت نسخه صوتی
۴۵۰۰۰ ۳۱,۵۰۰ ت ۳۰%
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی تماشاخونه‌های طهرون

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب صوتی تماشاخونه‌های طهرون

برای دریافت کتاب صوتی تماشاخونه‌های طهرون و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.