معرفی و دانلود کتاب صوتی یادداشت‌های زیرزمین و شب‌های روشن

عکس جلد کتاب صوتی یادداشت‌های زیرزمین و شب‌های روشن
قیمت:
۹۴۰۰۰ 65800 تومان ۳۰%
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی یادداشت‌های زیرزمین و شب‌های روشن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی یادداشت‌های زیرزمین و شب‌های روشن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی یادداشت‌های زیرزمین و شب‌های روشن

کتاب صوتی یادداشت‌های زیرزمین و شب‌های روشن نوشته‌ی فئودور داستایوفسکی نویسنده برجسته روسی، از دو داستان فوق‌العاده تشکیل شده که شخصیت‌های آن از تنهایی و تشویشی درونی رنج می‌برند و با مسائل اجتماعی، اخلاقی و عاطفی درگیر هستند.

درباره کتاب صوتی یادداشت‌های زیرزمین و شب‌های روشن:

فئودور داستایوفسکی به عنوان یکی از تاثیرگذارین نویسندگان جهان، همواره در داستان‌های خود به روانکاوی شخصیت‌هایش می‌پردازد و زوایای کمتر دیده شده و پنهان انسان‌ها را کشف و آشکار می‌کند. او در کتاب صوتی یادداشت‌های زیرزمین و شب‌های روشن نیز به همین منوال پیش رفته و خالق قصه‌هایی‌ست که رگه‌هایی از عشق، فلسفه، اخلاقیات و تنهایی انسان در آن‌ها یافت می‌شود.

رمان کوتاه یادداشت‌های زیرزمین (Notes from Underground) در سال 1864 نوشته شد و آن را به عنوان یکی از اولین آثار ادبیات اگزیستانسیالیسم می‌شناسند. راوی داستان مانند دیگر آثار داستایوفسکی فردی گمنام و بدون اسم است و شخصیتی تنها، منزوی و تلخی دارد. او به عنوان یک کارمند بازنشسته در سن پترزبورگ زندگی می‌کند اما بر اثر اتفاقاتی از وجود یک زیرزمین آگاه می‌شود و پا به درون آن می‌‌گذارد.

داستان کوتاه شب‌های روشن (White Nights) نیز در سال 1848 میلادی نوشته شد. این داستان عاشقانه و پرشور در شهر سن‌پترزبورگ اتفاق می‌افتد و داستایوفسکی قصه مردی جوان و بی‌نامی را به تصویر می‌کشد که به شدت تنهاست و مدام با خود صحبت می‌کند و درگیری‌های درونی دارد اما زمانی که غرق در افکارش است، با دختری جوان و ناراحت روبه‌رو می‌شود که مشکلاتی در زندگی خود دارد. هر دو نفر آن‌ها از یک احساس بیگانگی و تنهایی رنج می‌برند و به همین خاطر چهار شب عجیب را باهم به گفت‌وگو می‌نشینند؛ در این بین مرد جوان سخت عاشق او می‌شود با اینکه می‌داند دختر منتظر بازگشت معشوقه خود است.

داستان شب‌های روشن روایتی لطیف و پراحساس دارد و منتقدان این اثر برجسته و کلاسیک را ترکیبی از سبک رمانتیسم و واقع‌گرایی می‌دانند.

نام کتاب صوتی شب‌های روشن برگرفته از چیست؟

در کشور روسیه و در برخی از شهرهای آن مانند سن پترزبورگ پدیده‌ای طبیعی به شب‌های سفید یا شب‌های بی‌خوابی وجود دارد که در آن زمان هوا تا طلوع خورشید روشن است و شب تاریکی همیشگی خود را ندارد.

پدیده‌ای جذاب و عجیب که ترکیبی از تاریکی و روشنایی‌ست و به خاطر یک نارسایی طبیعی از ارتباط خورشید، ماه و زمین به وجود می‌آید.

اقتباس‌های سینمایی از کتاب صوتی یادداشت‌های زیرزمین و شب‌های روشن:

- فیلم سینمایی شب‌های روشن به کارگردانی فرزاد موتمن (1381)
- فیلمی روسی به نام شب‌های سفید ساخته ایوان پیرایف (1959)
- فیلمی ایتالیایی به نام شب‌های روشن ساخته لوکینو ویسکونتی (1957)
- فیلمی فرانسوی به نام چهار شب یک رویابین از رابرت برسون (1971)
- فیلمی آمریکایی به نام شب‌های سفید به کارگردانی آلن سیلور (2005)

کتاب صوتی یادداشت‌های زیرزمین و شب‌های روشن به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

اگر به ادبیات روسیه علاقه دارید و از شنیدن داستان‌های کلاسیک لذت می‌برید، این کتاب برای شما مناسب است.

فئودور داستایوفسکی را بیشتر بشناسیم:

یکی از مشهورترین و تاثیرگذارترین نویسندگان ادبیات جهان، فئودور داستایوفسکی (Fyodor Dostoyevsky) نام دارد. داستان‌نویسی روسی که در قرن نوزدهم میلادی زندگی می‌کرد و علاوه بر نوشتن رمان و داستان‌های کوتاه به عنوان یک مقاله‌نویس و روزنامه نگار نیز شناخته می‌شود.

بسیاری از منتقدان ادبی او را به عنوان یکی از بزرگترین رمان‌نویسان روانشناسی در ادبیات جهان ارزیابی می‌کنند و داستایوفسکی در بیشتر آثارش به خوبی توانسته مسائل سیاسی، مذهبی و اجتماعی روسیه قرن نوزدهم را موشکافی کند و آن را در داستان‌هایش بازتاب دهد.

فئودور در سال 1821 در مسکو متولد شد و از همان کودکی از طریق افسانه‌ها و داستان‌های مختلف روسی با ادبیات جهان آشنا شد. مادر داستایوفسکی در 15 سالگیش در سال 1837 درگذشت و تقریباً در همان دوران مدرسه را رها کرد و وارد انستیتوی مهندسی نظامی نیکولایف شد. پس از فارغ‌التحصیلی او به عنوان یک مهندس کار کرد و مدت کوتاهی نیز زندگی پر زرق و برقی داشت و از آن لذت می‌برد. اما به دلایل علایق شخصی و درآمد بیشتر، گاهی کتاب‌هایی را نیز ترجمه می‌کرد و در اواسط دهه 1840 او اولین رمان خود به نام «بیچارگان» را نوشت که باعث شد به محافل ادبی سن‌پترزبورگ راه پیدا کند.

فئودور داستایوفسکی در سال 1849 به جرم عضویت در یک گروه ادبی دستگیر شد؛ گروهی که به بررسی کتاب‌های ممنوعه‌ای می‌پرداخت که علیه روسیه تزاری نوشته شده بودند. این اتفاق باعث شد که حتی به اعدام محکوم شود اما در آخرین لحظات حکم او لغو شد و چهار سال از زندگی خود را در اردوگاه‌های سیبری گذارند و پس از آن نیز حدود شش سال در تبعید به خدمت اجباری سربازی مشغول شد.

در سال‌های بعد داستایوفسکی به روزنامه‌نگاری روی آورد، مجله‌های شخصی خود را منتشر کرد و به ویراستاری مشغول شد. در آن دوران به اطراف اروپای غربی سفر کرد و حتی با مشکلات مالی دست و پنجه نرم کرد اما سرانجام توانست با نوشتن داستان‌های بی‌نظیرش خود را به عنوان چهره‌ای ادبی معرفی کند.

داستایوسکی تحت تأثیر طیف وسیعی از فیلسوفان و نویسندگان از جمله پوشکین، گوگول، آگوستین، شکسپیر، دیکنز، بالزاک، هوگو، افلاطون، سروانتس، کانت، هگل، شیلر، هافمن و... بوده است و خودش نیز بر روی نویسندگانی همچون الکساندر سولژنیتسین و آنتون چخوف و فیلسوفانی چوم فردریش نیچه و ژان پل سارتر تاثیر گذاشت و داستان‌هایش به شکل گیری اگزیستانسیالیسم و ​​فرویدیسم نیز کمک کرد.

رمان‌های جنایت و مجازات (1866)، قمار باز (1867)، شیاطین (1872) و برادران کارامازوف (1880) از تحسین شده‌ترین آثار داستایوفسکی به شمار می‌روند.

در بخشی از کتاب صوتی یادداشت‌های زیرزمین و شب‌های روشن می‌شنویم:

از همان دیروز می‌دانستم که پیش از دیگران به محل دیدار خواهم رسید اما در حال حاضر این مسئله مطرح نبود. نه تنها هیچ یک از آن‌ها نیامده بودند بلکه با دشواری زیادی توانستم اتاقی را که برای این کار ذخیره کرده بودند، پیدا کنم. حتی بشقاب و کارد و چنگال‌ها هم روی میز چیده نشده بودند. مفهوم این کار چه بود؟ پس از پرسش‌های فراوانی که از پیشخدمت‌ها کردم، پی بردم که شام قرار است ساعت شش سرو شود و نه ساعت پنج. سر پیشخدمت هم این موضوع این تایید کرد.

از مطرح کردن سوال از آن‌ها احساس ناراحتی می‌کردم. تازه ساعت پنج و بیست دقیقه بود؛ اگر ساعت را تغییر داده بودند، دست کم باید مرا هم باخبر می‌کردند. پست برای همین کار است و باعث خجالتم در برابر پیشخدمت نمی‌شدند.

پشت میز نشستم؛ پیشخدمت آمد و وسایل غذاخوری را روی میز چید. در حضور او خیلی عصبانی بودم. نزدیک ساعت شش، علاوه بر اینکه چراغ‌های اتاق را روشن می‌کرد، شمعدان هم آوردند.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه یک
نمونه دو
نمونه سه
13 دقیقه
یادداشت‌های زیرزمین - بخش اول
22 دقیقه
یادداشت‌های زیرزمین - بخش دوم
32 دقیقه
یادداشت‌های زیرزمین - بخش سوم
16 دقیقه
یادداشت‌های زیرزمین - بخش چهارم
26 دقیقه
یادداشت‌های زیرزمین - بخش پنجم
35 دقیقه
یادداشت‌های زیرزمین - بخش ششم
13 دقیقه
یادداشت‌های زیرزمین - بخش هفتم
26 دقیقه
یادداشت‌های زیرزمین - بخش هشتم
29 دقیقه
یادداشت‌های زیرزمین - بخش نهم
14 دقیقه
یادداشت‌های زیرزمین - بخش دهم
30 دقیقه
یادداشت‌های زیرزمین - بخش یازدهم
22 دقیقه
یادداشت‌های زیرزمین - بخش دوازدهم
26 دقیقه
یادداشت‌های زیرزمین - بخش سیزدهم
19 دقیقه
یادداشت‌های زیرزمین - بخش چهاردهم
17 دقیقه
یادداشت‌های زیرزمین - بخش پانزدهم
34 دقیقه
شب‌های روشن - بخش اول
40 دقیقه
شب‌های روشن - بخش دوم
26 دقیقه
شب‌های روشن - بخش سوم
19 دقیقه
شب‌های روشن - بخش چهارم
27 دقیقه
شب‌های روشن - بخش پنجم
8 دقیقه
شب‌های روشن - بخش ششم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی یادداشت‌های زیرزمین و شب‌های روشن
نویسنده
مترجمپرویز شهدی
راویآرمان سلطان زاده
ناشر چاپینشر به سخن
ناشر صوتی آوانامه
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابMP3
مدت۸ ساعت و ۱۴ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان خارجی، کتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه صوتی
۹۴۰۰۰ 65800 ت ۳۰%
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی یادداشت‌های زیرزمین و شب‌های روشن

سجادعسگری
۱۴۰۱/۱۱/۱۹
در یادداشتهای زیرزمینی یک واقعیت موج میزند شاید کمی اغراق آمیز این واقعیت توصیف شده ولی نمیتوانیم این واقعیت را انکار کنیم که آدمهایی وجود دارند که خوشبختی و سعادت را میشناسند ولی نمیخواهندش. سرشت پاک را دارند ولی با تمام توان با آن مجادله میکنند. براحتی میتوانند به آرامش درونی برسند ولی خودشان را آرامششان بهم میریزند. آدمهایی هستند که در خشم و غرور و نفرت و کینه و انتقام غرق هستند با اینکه میتوانند این صفات را با صفاتی زیبا تعویض کنند ولی نمیخواهند و چیزی جز پشیمانی و سرخوردگی و تنهایی نصیبشان نمیشود. داستان پایان تلخ داشت همانگونه که اینطور آدمها پایانی تلخ خواهند داشت.
و اما در داستان شبهای روشن یک داستان عاشقانه تلخ را شاهد بودم. تلخ و درد آور. وقتی کسی تمام عمر در تاریکی مطلق زندگی کرده باشد رنج آن تاریکی را درک نمیکند فقط زمانی درک میکند که لحظه‌ای در روشنایی زندگی کند و سپس دوباره در تاریکی قرار بگیرد آن زمان رنج زندگی در تاریکی را میفهمد و از آن زمان رنج واقعی آغاز میشود پس با این جمله در پایان بندی داستان کاملا مخالفم که نویسنده میپرسد یعنی یک لحظه شادکامی برای تمام عمر یک آدم کافی نیست؟ پاسخ منفیست گاهی همان یک لحظه شادکامی تا آخر عمر آدمی را تلخ کام نگه میدارد.
مریم مهدی
۱۴۰۱/۹/۶
من که کلا عاشق داستایوفسکی هستم، جنایت و مکافات از بی نظیرترین رمان‌های عمرم بوده.
یادداشت‌های زیر زمین تراوشات ذهنی یک ادم افسرده و ناامیده که اگر فکر می‌کنین تاثیر بد روتون میذاره بهتره گوش نکنید، کتاب مفهومش فلسفی ولی تلخه، البته این تلخی با شیرینی بیان اقای سلطان زاده و قلم شیوای داستایوفسکی
جبران شده. من لذت بردم.
شب‌های روشن هم داستان جداگانه‌ای است که اون هم قشنگی خودش را داره. داستان شب‌های روشن داستایوفسکی را یک بار خوانده بودم ولی چون با دقت و حوصله نبود چیز زیادی در خاطرم نبود، تا اینکه در برنامه کتاب باز، آقای موتمن را به عنوان کارگردان فیلم " شب‌های روشن " دعوت کردند و متوجه شدم این فیلم با بازی هانیه توسلی از روی این داستان داستایوفسکی ساخته شده. بنابراین مشتاق شدم یکبار دیگر کتاب را گوش بدهم و این بار لذت بیشتری بردم. داستان فضای رمانتیک و شاعرانه‌ای دارد که به عشق آنی یک جوان دل پاک به دختری که به تازگی و بر حسب تصادف ملاقات کرده می‌پردازد و دیالوگ‌های جالبی که بین آن دو به وجود می‌آید. در کل به نظر من در کتابهای کلاسیک، سیر حوادث و اتفاقات نسبت به نوع ادبیات و جملات شخصیت‌های داستانی، جذابیت کمتری دارد. توصیه می‌کنم بخوانیدش.
زنده باد ترکیب داستایوفسکی و ارمان سلطان زاده
محمدعلی کلوندی
۱۴۰۱/۲/۱۶
کتاب یادداشت‌های زیرزمین کتاب عقاید و افکار داستایفسکی است که به صورت صریح واشکار
بیان می‌شود. داستایفسکی به شدت به این نظریه که انسان تابع قواعد وقوانین طبیعت است وکارهای انسان را می‌توان با استفاده از این قواعد توجیه کردنقدواردمی کندو
وقاعده کلی این نظریه که ۴=۲+۲است را به صورت کامل نقد‌می کند.
نظر داستایفسکی این است که انسان آزاد و مختار است وبر اساس قوانین ‌وقواعد خود عمل می‌کندو
قوانین طبیعت مانع او نیست و انسان به طورکامل مسئول کارهای خود است.
درمورد کتاب شب‌های روشن هم باید بگویم که این کتاب را جداگانه از یک انتشارات صوتی دیگر گوش کرده‌ام وحالا آن را دانلود نکرده‌ام وگوش هم نکردم و به نظر من نباید با کتاب یادداشت‌های زیر زمین در یک فایل ارائه می‌شد ودرآخر هم اجرای آقای سلطان زاده عالی بود.
پ ش
۱۴۰۰/۱۲/۷
نویسنده چقدر زیبا ظرائف فکری یک آدم عمیق و تنها، نگاهش به اهالی شهر و حتی ساختمان‌ها، رو وصف میکنه.. و همینطور دو زاویه کاملا متفاوت از بزرگی و حقارت که هر دو میتونن به یک اندازه (و حتی شاید در یک شخص) وجود داشته باشن، به نحو احسن به نمایش میذاره.. همچنین ماجراهای سرنوشتهای تلخ و شیرین، و یا درونی درگیریهای والا یا گزنده و روحیه زنان و بطور کلی زندگی آدمها رو نشون میده.
و راوی هم که طبق معمول، عالی هستن. عالی عالی. آقای سلطان زاده عزیز، بخاطر این نوع روایت زیبای شماست که از خوندن (شنیدن) آثار بزرگِ هنرمندی مثل داستایفسکی بهره مند شدم. ممنون.
سیاوش احمدی
۱۴۰۱/۸/۲۱
واقعا متوجه نمیشم چرا آقای سلطان زاده انقدر این کتاب پر معنا و عمیق رو سریع خونده و چرا انقدر آب و تاب بهش داده؟ کتاب‌هایی که خود آب و تاب معنایی و مفهومی دارند باید کند تر خوانده بشه و انقدر صدا پایین و بالا و هیجان زده و خشمگین نباشه. بیشتر از لمس احساس واقعی نویسنده، احساس نا واقعی راوی به گوش و فکر می‌رسید... ‌این باعث شد لذت گوش فرا دادن به داستایفسکی بسیار کم‌بشه.
کتاب عالی اما:
گوش دادنش با این سبک خوانش راوی ممکنه عصبی و خستتون کنه...
sanam kia
۱۴۰۱/۲/۹
بنظرم کتابای داستایوفسکی خیلی پر معنا هستند و آخر داستان هاشم خیلی غیر منتظره تموم میشه.
من کتاب شب‌های روشن رو قبلا جداگانه گرفتم و اگر میدونستم این دو داستان مرتبط آن و فایلی هست که هردو داستان رو باهم داره، از همون اول فقط این رو می‌گرفتم...
ولی در کل خیلی داستان قشنگیه و راوی هم خیلی عالی تونست فضا سازی کنه و احساسات و انتقال بده؛ چون داستان‌های داستایوفسکی پر از حس‌های مختلف و مبهمه...
الهام نادرعلی
۱۴۰۰/۱۱/۱۵
آقایان....
بیشتر کتاب حالت فلسفه دارد.... مخاطبش هم فقط آقایان است.... بستر بقیه‌ی داستانهایشان بیشتر از این کتاب سرچشمه گرفته است. ولی الان که در بخش پنجم هستم و برعکس جریان آب است و کمی کلافه شدم امیدوارم در ادامه بهتر باشد و دیدگاه جدیدی را ثبت کنم. اصلا به نظرم جالب نبود.... برعکس تمام کتابهای داستایوفسکی بود.... یک شخص روان پریش و حرفهای او...
علی مالمیر
۱۳۹۹/۱۲/۱۷
کتاب که عالیه آقای سلطان زاده هم که واقعا طرز بیانشون و حسی که به داستان میدن معرکه است. منتهی نقدی که به این باز خوانی وارده از نظر من یه خورده سرعت بازخوانی زیاده اگر شمرده تر بود بهتر بود مثل کتاب وقتی نیچه گریست که همین جناب سلطان زاده زحمتشو کشیدن
شیوا رضوی
۱۴۰۱/۱۲/۸
مگر نویسنده‌ای محبوب تر از.... داستایوفسکی داریم
مثل همیشه از داستهایش لذت میبرم این سرگذشت و افکار فردی نامید و رنجیده که با تمام مشقات و ناامیدی تمایل به تفسیر سرگذشتش میکند شاید کمی از اندوهش را بکاهد و این تراژدی با صدای
رسا و دلنشین آقای سلطان زاده عمیقتر حس میشود
سعید .
۱۴۰۱/۶/۲۰
اول از همه باید گویند عزیز این کتاب تشکر کنم که فوق العاده بود کارشون
و در ادامه باید بگم که این کتاب یه رمان روانشاختیه که درون خودش یه داستان عاشقانه تلخ رو روایت میکنه که با گذشت بیشتر از دویست سال از مناشر شدنش هنوز اتفاقاتش تازه و قابل لمس هستن در جامعه‌ی امروزی
فرنوش رنجبری
۱۴۰۱/۳/۱
چطور میشه که یک فرد به این درجه از جهان بینی و همینطور انسان شناسی میرسه که بعد از گذشت اینهمه سال همچنان انگار این شخصیت‌ها زنده و داستان برای همین عصر هست…کاری به ملیت ندارم چون به نظرم داستایفسکی خیلی فراتر از مرز و بوم نوشته…خوندن آثارش بر هر فردی واجبه🤦🏻‌♀️
Eti Atshani
۱۴۰۱/۳/۱۷
بنظر من شبهای روشن، واقعا داستانی خیره کننده و پر معنایی بود و کاش از یاد داشتهای زیر زمین را جدا گانه در باره‌اش بگوییم هر چند آن هم عالی بود. اما انتهای شبهای روشن همچون نفسی کشیدن عمیق در یک سحرگاه خنک بود واثرش را تا عمق وجود حس کردم 🙏
Ali Solgi
۱۴۰۱/۱/۱۶
واقعا فوق‌العاده بودن هم یادداشت‌های زیرزمینی و هم شب‌های روشن، من فکر میکنم که کسی که در زندگی شخصی خودش خصوصیاتی رو داره که با خصوصیات شخصیت اصلی کتاب یکی هست، میتونه خیلی بهتر مفهوم و هدف نویسنده رو درک بکنه.
Mahshid Banikamali
۱۴۰۲/۱/۵
همه‌ی نوشته‌های داستایوسکی عالی هستند... چه کوتاه، چه بلند.. و انسان رو در خودش، فرو میبره.... انگاری جز این نمی‌توانست باشد.... انسان‌هایی که در همه‌ی دروه‌های زندگی بشری بوده ایم و خواهیم بود.....
حسین محمدپور
۱۴۰۰/۶/۳
درود بر دوستان عزیز این کتاب کاملا خود درگیری یه انسان را به شما نشان میدهد یه مقدار دردناک ولی اموزندست برای کسانی که روحیه حساسی دارند پیشنهاد نمیکنم با تشکر از تهیه کننده و نویسنده
مشاهده همه نظرات 74

راهنمای مطالعه کتاب صوتی یادداشت‌های زیرزمین و شب‌های روشن

برای دریافت کتاب صوتی یادداشت‌های زیرزمین و شب‌های روشن و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.