معرفی و دانلود کتاب طراحی نور و سایه: درک سایه روشن

عکس جلد کتاب طراحی نور و سایه: درک سایه روشن
قیمت:
۳۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب طراحی نور و سایه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب طراحی نور و سایه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب طراحی نور و سایه: درک سایه روشن

جیووانی سیواردی در کتاب طراحی نور و سایه تکنیک‌های سایه‌روشن را به شما می‌آموزد. او ابتدا تعریفی از سایه‌روشن ارائه می‌دهد، سپس کاربردهای آن را بیان می‌کند و در نهایت، به شرح مهم‌ترین عواملی می‌پردازد که روش استفاده از سایه‌روشن را تحت‌تأثیر قرار می‌‌دهند. این کتاب ذیل مجموعه‌ی «هنر طراحی» منتشر شده است.

درباره‌ی کتاب طراحی نور و سایه

کتاب طراحی نور و سایه (Drawing Light & Shade: Understanding Chiaroscuro) تألیف نقاش و نویسنده‌ی برجسته‌ی ایتالیایی، جیووانی سیواردی (Giovanni Civardi) است. کتاب پیش‌ رو قرار است به شما تکنیک‌ها و شیوه‌های ایجاد نور و سایه در طراحی و نقاشی را آموزش دهد. در این کتاب ارزشمند، نویسنده نه تنها به شما اساس نقاشی را یاد می‌دهد، بلکه به واسطه‌ی این کتاب با نقش نور و سایه در تاریخ هنر و آثار بزرگ نقاشی نیز آشنا می‌شوید. همان‌طور که می‌دانید، نور و سایه بخشی از روح یک اثر نقاشی محسوب می‌شوند. به‌طوری که حتی اگر در یک اثر نقاشی مؤلف خودآگانه نور یا سایه را از اثرش حذف کرده باشد، باز هم از یک تکنیک به‌خصوص در این زمینه بهره برده است.

معرفی و دانلود کتاب طراحی نور و سایه

وقتی به نقاشی‌های بزرگ نقاشانی چون داوینچی، رامبرانت، کاراواجیو یا ولاسکوئز نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که بخش اعظمی از زیبایی‌شناسی، فرم و تکنیک نقاشی‌های برجسته‌ی آنان در طراحی نور و سایه‌ نهفته است. به همین دلیل می‌توان ادعا کرد دشوارترین بخش آفرینش یک نقاشی، چه در ایده و چه اجرا، به تسلط نقاش نسبت به نور و سایه بستگی دارد.

هر هنرمندی می‌داند که رسیدن به یک نور و سایه‌ی دقیق در نقاشی و همچنین اجرای یک حس و لحن مناسب برای ایجاد «سایه روشن» چقدر می‌تواند چالش‌برانگیز و پیچیده باشد. جیووانی سیواردی که تا کنون کتاب‌های بی‌شماری در زمینه‌ی آموزش نقاشی منتشر کرده و در هر کتاب بر تکنیک و بخش به‌خصوصی از طراحی تمرکز دارد، در این کتاب در دو بخش تئوریک و اجرا هرآنچه که لازم است در باب نور و سایه در نقاشی بدانید به شما آموزش می‌دهد. در کتاب طراحی نور و سایه، جیووانی سیواردی مطالب‌اش را با بازگویی اصول اولیه‌ی طراحی آغاز می‌کند. او سپس بحث‌های تخصصی را مطرح می‌کند و به شما می‌گوید که باید در لحنِ طراحی، بافت و بیان، حجم‌گرایی و همچنین شیوه‌های گوناگونِ خلق پرسپکتیو از چه تمهیداتی بهره ببرید. او در واقع نه فقط نور و سایه، بلکه شیوه‌هایی که تمام اجزای نقاشی برای به دست آمدن این دو بخش باید طراحی شوند را بازگو می‌کند. سیواردی به شما یاد خواهد داد که باید از چه زوایایی برای نورپردازی بهره ببرید و با برجسته‌سازی کدام بخش اثر به یک سایه‌ی دقیق دست یابید.

در پایان، جیووانی سیواردی از نقاشی‌ها و طراحی‌های خود برای القای دقیق‌تر مطالب‌اش در زمینه‌ی نور و سایه بهره می‌برد. او با بررسی و کالبدشکافی آثارش به مخاطب نشان می‌دهد که برای دست‌یابی به چنین نورها و سایه‌هایی باید چه سیری را در اجرا پشت سر بگذرانند. گفتنی است این کتاب آموزشی توسط الهام السادات رضایی به فارسی روان ترجمه شده و انتشارات برگ نگار آن را منتشر کرده است.

نکوداشت‌های کتاب طراحی نور و سایه

  • برایم سؤال بود که برای رسیدن به یک سایه روشن دقیق باید از چه تکنیک‌هایی بهره برد و وقتی این کتاب را خواندم به تمام سؤالاتم پاسخ داده شد. چون نویسنده علاوه بر تکنیک‌های ابتدایی به شما روش‌های تخصصی را آموزش می‌دهد. اینکه چه زاویه‌ای باید نورپردازی اعمال شود و چگونه به بهترین لحن موردنظر در اثر برسید. (minigallery.co.uk)
  • برای یک شخص مبتدی ممکن طراحی سایه روشن به طور دقیق بسیار دشوار باشد. اما فراگیری هر تکنیکی در نقاشی با استمرار در تمرین امکان‌پذیر می‌شود. این کتاب کم‌حجم به شما ایده‌ها و روش‌هایی را آموزش می‌دهد که به واسطه‌ی آن می‌توانید در اجرای خود پیشرفت داشته باشید. (Artbookreview.net)

کتاب طراحی نور و سایه برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به نقاشان مبتدی پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب طراحی نور و سایه: درک سایه روشن می‌خوانیم

پرسپکتیو فضایی

پرسپکتیو فضایی تاثیرات تغییر تدریجی رنگ‌مایه توسط فاصله ایجاد ‌می‌شود را در بر می‌گیرد. زمانی که به طراحی مناظر می‌پردازید سوژه‌ها در پیش‌زمینه (نزدیک ناظر) بسیار دقیق و واضح‌اند و رنگ‌مایه‌ها و رنگ‌ها تند می‌باشند.

با این حال در میان زمینه و پس‌زمینه این ویژگی‌ها به تدریج کمتر شده و رنگ‌مایه کم‌رنگ و نامشخص می‌شود. تغییر تدریجی رنگ‌مایه‌ها -از پررنگ در پیش‌زمینه به کم‌رنگ که به دلیل وجود فاصله است- به طور مؤثر و کارآمدی احساس عمق و عقب‌نشینی فاصله را القا می‌کند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه‌
نور‌ و‌ سایه‌
شکل‌ سایه‌ و‌ سایه‌افتان‌
نظریۀ‌ پرسپکتیو‌ و‌ نمایه‌
رنگ‌مایه‌ و‌ ارزش‌های‌ تاریک‌ و‌ روشن‌
ساده‌سازی‌ تاریک‌ و‌ روشن‌
تغییر‌ تدریجی‌ رنگ‌مایه‌ها‌
کلید‌ رنگ‌مایه‌ و‌ کنتراست‌ رنگ‌مایه‌
خلق‌ سایه‌زنی‌ مؤثر‌ و‌ کارآمد‌
ترکیب‌بندی‌
حجم‌ و‌ برجسته‌نمایی‌
پرسپکتیو‌ فضایی‌
تأثیرات‌ سایه‌ روشن‌ در‌ هنر‌
مطالعه‌ و‌ بررسی‌ موجودات‌ زنده‌

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب طراحی نور و سایه: درک سایه روشن
نویسنده
مترجمالهام السادات رضایی
ناشر چاپیانتشارات برگ نگار
سال انتشار۱۳۹۴
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات65
زبانفارسی
شابک978-964-7352-17-8
موضوع کتابکتاب‌های آموزش نقاشی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب طراحی نور و سایه

سعیده قاسمی
۱۴۰۳/۲/۳
کامل مطالعه نکردم. ولی برای من مفید بود. به نظر من برای نقاشان مبتدی که می‌خواهند پیشرفت کنند کتاب مناسب و خوش ۳یمتی است
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب طراحی نور و سایه

برای دریافت کتاب طراحی نور و سایه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.