معرفی و دانلود کتاب عصر روشنگری

عکس جلد کتاب عصر روشنگری
قیمت:
۴۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب عصر روشنگری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب عصر روشنگری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب عصر روشنگری

کتاب عصر روشنگری درباره‌ی جنبشی در قرن هفدهم و هجدهم میلادی است که به انقلاب فرانسه و آمریکا منجر شد. در این دوران فیلسوفان و اندیشمندان باورهای سنتی و خرافی را زیر سؤال بردند و درباره‌ی وضع موجود جهان به تفکر پرداختند. جان ام. دان در کتاب پیش رو تاریخچه‌ای مختصر از عقاید متفکرانی مانند دنی دیدرو، ژان ژاک روسو، ولتر، جان لاک و... ارائه می‌دهد.

درباره‌ی کتاب عصر روشنگری

وقتی جان لاک بیش از سه قرن پیش درباره‌ی روابط بین مردم و دولت می‌نوشت، فکر نمی‌کرد که عقاید او این‌چنین در جامعه تغییر ایجاد کند. بسیاری از اصول دموکراسی، آزادی، برابری و حقوق اولیه‌ی اجتماعی حاصل تکامل نظرات این فیلسوف و دیگر فیلسوفان عصر روشنگری هستند. جنبش روشنگری کمی پیش از قرن هجدهم و چند سال پس از آن،‌ در انگلیس و فرانسه و دیگر بخش‌های اروپا رواج داشت و تغییرات بنیادینی در سیاست، فلسفه، علم و... ایجاد کرد. جان ام. دان (John M Dunn) در کتاب عصر روشنگری (The Enlightenment)، این تحولات و تأثیرات آن‌ها را بر جامعه بررسی می‌کند.

معرفی و دانلود کتاب عصر روشنگری

متفکران عصر روشنگری با تأثیر گرفتن از عقاید دانشمندان گذشته، اعتقاد داشتند که می‌توان با توسل جستن به علم و عقل، باورهای نادرست گذشته را زیر سؤال برد. مسیحیت و دیگر باورهای سنتی تا قرن‌ها اقتدار فکری و سیاسی را در دست داشتند. بعد از دوره‌ی رنسانس، متفکرین بیشتری وضع موجود را به چالش کشیدند و ایده‌هایی نو مطرح کردند. در هر فصل از کتاب عصر روشنگری، به این اندیشمندان و تفکراتشان پرداخته می‌شود.

جان ام. دان در فصل اول ریشه‌های روشنگری را در طول تاریخ واکاوی می‌کند. همان‌طور که اشاره شد، جنبش روشنگری از دوران رنسانس بنیان نهاده شد. همچنین انقلاب علمی و زیر سؤال بردن تعلیمات مذهبی، بیشتر به این جنبش دامن زدند. بیشتر محتوای فصل اول کتاب عصر روشنگری، به نیوتن و نقش او در جنبش روشنگری اختصاص دارد. سه قانون حرکت مشهور نیوتن تفکر علمی را دگرگون کرد و مقدمات را برای آغاز این جنبش بزرگ آماده گرداند. نظریات جان لاک و رنه دکارت نیز در ادامه بررسی‌ شده‌اند.

فیلسوفان فرانسوی در تحولات فکری عصر روشنگری بیشترین اثرگذاری را داشتند. فصل دوم کتاب عصر روشنگری به این فیلسوفان اختصاص دارد. پیر بل که پدر روشنگری نام دارد، در زمان خود با عقاید خرافی مبارزه کرد و کتاب‌هایی نوشت که در سراسر اروپا محبوبیت زیادی پیدا کرد. کتاب «فرهنگ تاریخی و انتقادی» پیر بل، کتاب مقدس قرن هجدهم خوانده شده است. جان ام. دان اندیشمندانی چون ولتر، دیدرو و دالامبر را نیز در این فصل معرفی می‌کند.

فصل سوم کتاب عصر روشنگری درباره‌ی تقابل سردمداران جنبش روشنگری با اصحاب کلیساست. جان ام. دان در فصل چهارم به‌سراغ آرا و عقاید ژان ژاک روسو می‌رود. فصل پنجم یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های کتاب است. این فصل به متفکرانی اختصاص دارد که قصد داشتند جامعه و حکومت را اصلاح کنند. فصل ششم به جنبش روشنگری در کشورهای آلمان، آمریکا و روسیه می‌پردازد. نویسنده معتقد است که کشور آمریکا، آینه‌ی تمام‌نمای عقاید روشنگری به حساب می‌آید و افرادی چون بنجامین فرانکلین، به‌خوبی توانستند آموزه‌های این جنبش را در آمریکا به کار بگیرند. کشوری که بسیاری آن را نماد دموکراسی در جهان تلقی می‌کنند.

معرفی و دانلود کتاب عصر روشنگری

انتشارات ققنوس کتاب عصر روشنگری را با ترجمه‌ی مهدی حقیقت‌خواه منتشر کرده است.

درباره‌ی مجموعه تاریخ جهان

مجموعه‌ی تاریخ جهان نام مجموعه‌ای 87 جلدی از انتشارات ققنوس است که هر جلد آن ترجمه‌ای از مجموعه‌‌ی World History به حساب می‌آید. دان ناردو، مایکل وی. آزکان، جیمز آ. کوریک و بسیاری دیگر از صاحب‌نظران حوزه‌ی تاریخ، نویسندگان هر جلد از این مجموعه هستند. هر جلد از مجموعه‌ی تاریخ جهان یک دوره‌ی مهم تاریخی را از نظر سیاسی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی با زبانی ساده به خوانندگان می‌شناساند. بعضی از کتاب‌های این مجموعه عبارتند از: «جنگ کره»، «آمریکا و روسیه»، «اسطوره‌های یونان و روم»، «پیدایش مسیحیت»، «جنگ کریمه»، «امپراتوری مغول» و... . مخاطبان اصلی این کتاب‌ها نوجوانانی هستند که می‌خواهند دانش عمومی خود را پایه‌ریزی کنند اما بزرگسالان و علاقه‌مندان و پژوهشگران نیز می‌توانند از مطالب کتاب‌های این مجموعه بهره‌ی بسیار ببرند.

کتاب عصر روشنگری برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی کتاب عصر روشنگری را به علاقه‌مندان تاریخ اروپا و دوست‌داران مباحث فلسفی پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب عصر روشنگری می‌خوانیم

بسیارى از آمریکاییان، على رغم فاصله چشمگیرشان از اروپا، شیفته عقاید فیلسوفان بودند. با آن که آمریکاییان نه دربارهاى سلطنتى و نه سالن‌هایى براى ترویج روشنگرى داشتند، شهرها و شهرک‌هاى پُر جنب و جوشى داشتند که از عقاید تازه استقبال مى‌کردند و آن‌ها را بارور مى‌ساختند. فیلادلفیا، شهر جوان و آزاداندیشى که به داشتن یک دانشگاه، یک مرکز پزشکى، و بسیارى باشگاه‌هاى علمى و فلسفى مباهات مى‌کرد، مرکز روشنگرى آمریکا شد.

این‌جا وطنِ بزرگ‌ترین چهره روشنگرى آمریکا، بنجامین فرانکلین نیز بود. به نوشته تاریخدان هنرى استیل کوماگر، «او که کارگر چاپخانه، روزنامه‌نگار، دانشمند، سیاستمدار، دیپلمات، آموزشگر، دولتمرد، و مؤلف بود... به نظر مى‌رسید فیلسوف کاملى است به سبک آمریکایى و نماینده ملت خویش، چنان که ولتر نماینده ملت فرانسه و گوته نماینده آلمان بود.» روحیه انقلابى‌اى که سرانجام سبب گسست آمریکاییان از فرمانروایى بریتانیا شد نیز به شدت از روشنگرى الهام گرفته بود. به گفته پیتر گى، «[انقلابیون اولیه] عقاید، استدلال‌ها، و عبارات برگرفته از نویسندگان روشنگرى را در نوشته‌هاى آتشین و هیجان‌انگیز خود وارد مى‌کردند.»

فهرست مطالب کتاب

رویدادهای مهم در تاریخ عصر روشنگری
پیشگفتار: پاشیدن نور بر تاریکى
1: ریشه‌هاى روشنگرى
2: پیدایش فیلسوفان فرانسوى
3: حمله به مسیحیت
4: طغیان علیه عقل
5: پیکار در راه اصلاح جامعه
6: پیدایش و زوال جنبش روشنگرى
7: میراث روشنگرى
یادداشت‌ها
براى مطالعه بیش‌تر
منابع مورد استفاده

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب عصر روشنگری
نویسنده
مترجممهدی حقیقت خواه
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات142
زبانفارسی
شابک978-964-311-412-1
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان، کتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب عصر روشنگری

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب عصر روشنگری

برای دریافت کتاب عصر روشنگری و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.