معرفی و دانلود کتاب فلسفه گربه‌ای: گربه‌ها و معنای زندگی

عکس جلد کتاب فلسفه گربه‌ای: گربه‌ها و معنای زندگی
قیمت:
۱۰۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب فلسفه گربه‌ای و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب فلسفه گربه‌ای و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب فلسفه گربه‌ای: گربه‌ها و معنای زندگی

جان نیکلاس گری در کتاب فلسفه گربه‌ای با تمرکز بر روی زندگی گربه‌ها، شیوه‌ای از زیستِ بدون اضطراب را پیشنهاد می‌کند. او با دست گذاشتن بر موضوع خودآگاهی افراطی که نتیجه‌ی حماقت انسانی است، بخش‌های حساسی از روابط انسانی را شرح می‌دهد و راهی برای زندگی بی‌دغدغه‌تر پیش پایمان می‌گذارد. گفتنی‌ست این کتاب از سوی ویراستاران آمازون به‌عنوان بهترین اثر غیرداستانی انتخاب شده است.

درباره‌ی کتاب فلسفه‌ی گربه‌ای

گربه‌ها به‌ندرت کاری می‌کنند که هدف خاصی نداشته باشد یا باعث لذت فوری نشود. آن‌ها از این نظر بسیار واقع‌گرا هستند و در مواجهه با بلاهت انسانی، فوراً راه خود را کج می‌کنند. جان نیکلاس گری (John Gray) با تمرکز بر این خصلتِ ناخودآگاهِ گربه‌ها، کتاب فلسفه‌ی گربه‌ای (Feline Philosophy) را به رشته‌ی تحریر درآورده است.

معرفی و دانلود کتاب فلسفه گربه‌ای

انسان‌ها عادت دارند همیشه از زندگی ناراضی باشند و در راه جست‌‍وجوی معنا، عمر خود را سپری کنند؛ این در حالی است که گربه‌ها در حالتی غریزی و ناخودآگاه، از زندگی خود به‌عنوان یک فرصت و هدیه لذت می‌برند. آن‌ها وجود خود را بدون هیچ چون و چرایی پذیرفته‌اند و برای زندگی کردن نیاز به هیچ توجیه فلسفی ندارند. احتمالاً اگر می‌توانستند، به این تأملات عمیق فلسفیِ انسان‌ها یک دل سیر می‌خندیدند. جان نیکلاس گری فرصت نگریستنِ دقیق به زندگی گربه‌ها را پیدا کرده و راه رسیدن به شادی را از مسیری که گربه‌ها به آن رسیده‌اند، یافته است. او گربه‌ها را نمونه‌ای مناسب برای بیان ایده‌های فلسفی خود قرار می‌دهد.

کتاب فلسفه‌ی گربه‌ای ‌بر این تفکر استوار است که اگر ما آدم‌ها از دغدغه‌های انسانی نظیر، بحران معنا، ترس، اندوه، نشخوار فکری و... رها می‌شدیم، می‌توانستیم به اندازه‌ی یک گربه شاد باشیم. روش زندگی در لحظه، بیش از تأملات فلسفی می‌تواند راه‌گشای ما در یافتن معنای زندگی باشد. گربه از آن رو که قدرت اندیشیدن ندارد، پس دچار بحران هویت نمی‌شود و محال است روزی با خود بگوید کاش از ابتدا وجود پیدا نمی‌کردم؛ فکری که به ذهن انسان‌ها بارها و بارها خطور کرده و تخم ناامیدی و یأس را در دل آن‌ها کاشته است.

معرفی و دانلود کتاب فلسفه گربه‌ای

به‌زعم جان نیکلاس گری، انسان موجودی قصه‌گوست که برای غلبه بر ترس از فانی بودنِ خود، به فلسفه و دین روی آورده تا با توسل به داستان‌، جهانی را پس از مرگ برای خود متصور شود. او به‌تدریج در این روند، غرق در داستان خویش می‌شود و سعی می‌کند به شخصیتی که از خویشتن ساخته نزدیک شود. بنابراین از ذاتِ حقیقی‌اش فاصله می‌گیرد. این کار تنها از موجودی به نام انسان ساخته است. حال آنکه گربه هیچ‌وقت تلاشی برای دور شدن از خودش و تبدیل شدن به چیزی که نیست، نمی‌‎کند و ازاین‌رو، انرژی‌اش را برای زیستن یک زندگی شادتر ذخیره می‌کند.

جان نیکلاس گری در کتاب فلسفه‌ی گربه‌ای، نشان می‌دهد که چگونه این موجودات به پاسخ‌های غریزی و خالی از خودآگاهی، برای پرسش‌های عمیق زندگی می‌رسند و این چنین پاسخ‌هایی گاه بهتر از جوابی است که انسان‌ها سال‌ها صرف یافتن آن می‌کنند.

کتاب فلسفه‌ی گربه‌ای با ترجمه‌ی بهناز دهکردی، از سوی نشر لگا روانه‌ی بازار شده است.

نکوداشت‌های کتاب فلسفه‌ی گربه‌ای

  • کتابی تأمل‌برانگیز، سرگرم‌کننده، شهودی و آن‌طورکه نیچه در نظر دارد، تحسین‌برانگیز. (مارک رولندز)
  • کتابی مناسب برای فیلسوفان و دوست‌داران گربه. (Booklist)
  • بخش اعظم کتاب خارق‌العاده‌ی جان نیکلاس گری به گربه‌ها مربوط نمی‌شود... گری بر تلاش‌های سیری‌ناپذیر (و عمدتاً بی‌ثمر) بشر برای خوشبختی تمرکز دارد. (درک برس)
  • جان نیکلاس گری در کتاب فلسفه‌ی گربه‌ای هرآنچه از زندگیِ خالی از آگاهیِ این موجودات دریافت کرده، با مخاطبین به اشتراک می‌گذارد. (Kirkus Reviews)

کتاب فلسفه‌ی گربه‌ای برای چه کسانی مناسب است؟

اگر مایلید فلسفه‌ی زندگی را از نگاه فیلسوفی بیاموزید که کشفیاتش را با نگاه به زندگی گربه‌ها به دست آورده، این کتاب را مطالعه بفرمایید.

در بخشی از کتاب فلسفه گربه‌ای: گربه‌ها و معنای زندگی می‌خوانیم

عقده‌ی اسطوره_ آیین شکلی اجتماعی برای مدیریت وسواس‌های ذهنی است... این ترکیب به‌طور خودکار حس امنیت ایجاد می‌کند و با وادار‌کردن افراد به تمرکز بر نوک دماغ‌شان، ناامیدی را از بین می‌برد. شکست‌دادن حس ناامیدی عمدتاً مسئله‌ای فکری برای اندامی زنده نیست، بلکه مسئله‌ای از جنس تحریک خود از طریق حرکت است. از جایی به بعد بیشتر «دانستن» به انسان کمک نمی‌کند، بلکه تنها چاره، زندگی و عمل‌کردن به شیوه‌ای تاحدی فارغ از خود است، همراه با فراموش‌کردن خود... اختلال روانی در واقع نوعی آیین وسواس ذهنی شخصی است که در اثر نابودی جامعه‌ی سنتی، جایگزین آیین وسواس ذهنی اجتماعی شده است که مورد توافق همگان بود. آیین‌ها و اسطوره‌های جامعه‌ی سنتی، تفسیری جامع از معنای زندگی فراهم می‌کردند که برای افراد از پیش آماده شده بود. تنها کاری که فرد باید انجام می‌داد این بود که زندگی براساس آن‌ها را به‌عنوان حقیقت بپذیرد. فرد روان‌رنجور مدرن نیز اگر می‌خواهد «درمان» شود باید دقیقاً همین کار را بکند. باید توهمی پویا را با آغوشی باز بپذیرد.

در اینجا بِکِر بین جوامع سنتی که در آن‌ها آیین‌های جمعی انسان را از فکر مرگ رها می‌کردند، و جوامع مدرن که در آن‌ها از افراد انتظار می‌رود خودشان به اضطراب‌های خود غلبه کنند، تفکیک قائل شده است. حقیقت جامعه‌ی مدرن، توده‌ی اختلالات روانی است که مدام به‌سوی جنونِ عریان پیش می‌رود. روان‌رنجوری آن‌قدر که تلاش برای درمان خود است، نشانه‌ی بیماری نیست. جنبش‌های تمامیت‌طلب در دوران مدرن نیز تلاش‌هایی از این نوع هستند. اما انسان نمی‌تواند خود را از چیزی که به آن تبدیل شده است درمان کند و انسان‌ها به افرادی جداافتاده از هم تبدیل شده‌اند که حتی فرار‌ کردن به پناهگاهِ تعلقاتِ جمعی نیز آن‌ها را نجات نمی‌دهد.

فهرست مطالب کتاب

1. گربه‌ها و فلسفه
میشل دو مونتنی: ضدفلسفه و گربه‌دوست
سفر مئو
چگونه گربه‌ انسان را اهلی کرد
2. چرا گربه‌ها برای خوشبختی تلاش نمی‌کنند
وقتی فیلسوف از خوشبختی صحبت می‌کند
تفریح از نظر پاسکال
هاج و سقوط
3. اخلاق گربه‌ای
اخلاق، امری بسیار عجیب‌وغریب
اسپینوزا و مسئله‌ی زندگی براساس ذات
خودخواهی فارغ از خود
4. عشق انسانی در برابر عشق گربه‌ای
پیروزی ساها
بزرگ‌ترین طعمه‌ی مینگ
عشق لیلی
گتینو ناپدید می‌شود
5. زمان، مرگ و روح گربه‌ای
خداحافظی با موری
تمدن به‌مثابه‌ی انکار مرگ
گربه‌ها در مقام خدایی
6. گربه‌ها و معنای زندگی
ذات گربه، ذات انسان
ده نکته‌ی گربه‌ای برای زندگی خوب
مئو روی لبه‌ی پنجره

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب فلسفه گربه‌ای: گربه‌ها و معنای زندگی
نویسنده
مترجمبهناز دهکردی
ناشر چاپینشر لگا
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات136
زبانفارسی
شابک978-622-7668-32-2
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب فلسفه گربه‌ای

فتی
۱۴۰۲/۱۰/۶
همه تجارب باارزشی که در زندگی با گربه‌ها داشته‌ام موید همین نکات کتاب فلسفه گربه‌ای ست و بی اغراق می‌توانم بگویم همه آن‌ها به نوعی مربیان من در زندگی بوده و هستند.
در اولین فرصت حاشیه‌هایی که حاصل گفتگو با دوستانم درباره این کتاب بوده را اینجا خواهم آورد. وبه همه کسانی که در جستجوی بینشی فراتر از جهان کوچک آدمیان هستند خواندن این کتاب را توصیه میکنم.
Maryam.M
۱۴۰۲/۱۱/۲۴
به غیر از این که کتاب جالبی در زمینه فلسفه است کتاب های فلسفی جالب و خواندنی دیگری هم معرفی کرده
ستاره دلیر
۱۴۰۳/۱/۲۵
خیلی کتاب تخصصی ایی هستش من انتظار نداشتم اسمش آدم رو گول میزنه
مشاهده همه نظرات 3

راهنمای مطالعه کتاب فلسفه گربه‌ای

برای دریافت کتاب فلسفه گربه‌ای و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.