معرفی و دانلود کتاب صوتی گربه صفتی: یک راهنمای فلسفی

عکس جلد کتاب صوتی گربه صفتی: یک راهنمای فلسفی
قیمت:
۵۵,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی گربه صفتی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی گربه صفتی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی گربه صفتی: یک راهنمای فلسفی

کتاب صوتی گربه صفتی اثری‌ست از جان نیکلاس گری، استاد دانشگاه، متخصصِ فلسفه‌ی سیاسی و پژوهشگر تاریخ. گری در این کتاب منتخبِ آمازون تلاش کرده تا از طریق بررسی رفتار گربه‌ها به مباحث فلسفی درباره‌ی زندگی و معنای آن بپردازد. او با درهم آمیختن دانش خود از فلسفه و علاقه‌ای که به موشکافی واکنش‌های رفتاری گربه‌ها دارد، مخاطب را به چالش کشیده است تا نگاهی متفاوت به زندگی و مفهوم آن داشته باشد.

درباره‌ی کتاب صوتی گربه صفتی

جان نیکلاس گری (John Nicholas Gary) در کتاب صوتی گربه صفتی (Feline Philosophy: Cats and the Meaning of Life) مترصد آن است تا با کاوش در زندگی و کنش‌ و واکنش‌های گربه‌ها، پاسخی برای پرسش‌های بی‌پایانِ بشر در درک خود ارائه دهد. گری استاد پیشین دانشگاه آکسفورد و از فیلسوفانِ سیاسی نام‌آشنا در جهان است. گری را از زمره‌ی فیلسوفان باورمند به بدبینی فلسفی می‌دانند؛ نگرشی که برای زندگی، معنا و هدف چندانی متصور نیست. به باور او اراده‌ی آزاد توهمی بیش نیست و ذات مشترکی که بتوان آن را خصیصه‌ی منحصربه‌فرد انسان‌ها دانست که مشخصه‌ی متمایزکننده‌ی انسان از حیوان باشد وجود ندارد.

گربه بودن چه حسی دارد؟! فیلسوفان و نویسندگانِ بسیاری در طول زندگی خود شیفته‌ی گربه‌ها بوده‌اند. شاید معروف‌ترین مثالی که از حضور گربه‌ها در فلسفه به ذهن می‌آید، گربه‌ی شرودینگر و آزمایشی است که برای سنجش قوانین مکانیک کوانتومی از طرف شرودینگر مطرح شد. میشل دو مونتین، فیلسوف دورانِ رنسانس گزاره‌ی مشهوری درباره‌ی گربه‌ها دارد: «وقتی که من با گربه‌ام بازی می‌کنم، از کجا بدانم که این او نیست که با من بازی می‌کند؟!» رنه دکارت، فیلسوف خردگرا، یک بار گربه‌ای را از پنجره‌ی اتاقش به بیرون پرت کرد تا فقدان آگاهی را در حیوانات نشان دهد و نتیجه‌ای که از فریاد آن گربه‌ی نگون‌بخت گرفت این بود که واکنش او مکانیکی و غریزی بوده است! ژان ژاک روسو باور داشت که رفتار آدم‌ها با گربه‌ها معیاری مناسب برای تشخیص روحیات آنان است و خودکامگان هرگز نمی‌توانند گربه‌ها را دوست بدارند چرا که گربه، حیوانی آزاد است و تن به اسارت نمی‌دهد!

معرفی و دانلود کتاب صوتی گربه صفتی

جان گری که به دلیل انتقادهای فراوان به غرور بشرِ مدرن و توهم خواندنِ پیشرفت‌های علمی او مشهور است، در کتاب صوتی گربه صفتی از تاریخ فلسفه برای ما گفته است؛ از توالی قابل پیش‌بینیِ تراژیک -یا حتی کمیک- اندیشه‌های متفکران که همواره به دنبال پیدا کردن پاسخ به این پرسش‌ها بوده‌اند: چگونه شاد زندگی کنیم، چه‌طور خوب باشیم، چه‌طور با چالش‌ها و رویدادهای غیرمنتظره‌ی زندگی کنار بیاییم و دوست بداریم و دوست داشته شویم و... گری پیشنهاد می‌کند این‌بار، به‌جای گوش دادن به سخنانِ پرطمطراق فیلسوفان شهیر جهان، نگاهی به زندگی گربه‌ها بیندازیم تا شاید از آن‌ها بیشتر یاد بگیریم و بتوانیم بهتر زندگی کنیم.

جان نیکلاس گری در کتاب صوتی گربه صفتی بر زندگی و گربه‌ها متمرکز است. او از این طریق به مخاطب خود رویکردی از زندگیِ عاری از اضطراب را پیشنهاد می‌کند. کتاب گربه صفتی اساساً بر پایه‌ی این اندیشه استوار است که اگر انسان از دغدغه‌های انسانی از جمله ترس، اندوه، نشخوارهای فکری، بحران‌های هویتی و معنایی و... رها شود، می‌تواند درست مانند یک گربه شاد و سرحال زندگی کند!

شیوه‌ی زندگی در لحظه‌ی اکنون، بیش از هر نگرش فلسفی پیچیده‌ای راهگشای افراد در یافتن معنا برای زندگی است. این همان شیوه‌ای است که گربه‌ها مطابق آن زندگی می‌کنند. آن‌ها برخلاف انسان‌ها از زندگی خود ناراضی نیستند و در تلاش برای جست‌وجوی معنایی برای زندگی، عمر خود را نمی‌گذرانند. آن‌ها غریزی زندگی می‌کنند، خود را به هر شکل و با هر خصلتی پذیرفته‌اند و نه نیاز به انتخاب آگاهانه‌ی مسیر زندگی دارند و نه پیدا کردن توجیهاتی فلسفی برای آن انتخاب‌ها. آن‌ها به بحران هویت دچار نمی‌شوند و بعید است که از اساس، حضور خود را در جهان زیر سؤال ببرند و احتمالاً اگر می‌دانستند چه پرسش‌هایی از بدو تاریخ تا به حال انسان‌ها را به خود مشغول کرده است، یک دل سیر به ما می‌خندیدند!

کتاب صوتی گربه صفتی درس فلسفه از طریق رفتارشناسی گربه‌سانان است. جان گری با زبانی ساده و روان تلاش کرده پاسخ‌هایی را برای پرسش‌های عمیق بشری بیابد. او در این کتاب نشان داده که زندگیِ عاری از توجیهات فلسفیِ گربه‌ها می‌تواند راهنمایی عملی و کاربردی برای زندگی انسان امروزی باشد. نگاه خلاقانه و الهام‌بخش او به زندگی و فلسفه، توجه بسیاری را به این کتاب و محتوای آن جلب کرده است. جان گری در این کتاب مخاطب خود را دعوت می‌کند تا در معنای زندگی و ماهیتِ آن، به شیوه‌ای متفاوت از گذشته تأمل کند و به زندگی از دریچه‌ای متفاوت بنگرد.

معرفی و دانلود کتاب صوتی گربه صفتی

کتاب صوتی گربه صفتی را به همت رادیو گوشه و در همکاری با انتشارات دیوار، با ترجمه‌ی مهدی مؤمنی‌نیا و خوانش نگار نیکدل می‌شنوید.

نکوداشت‌های کتاب گربه صفتی

  • گربه صفتی کتابی روشنگرانه، سرگرم‌کننده و تأمل‌برانگیز است. اثری با حال‌وهوای نیچه‌ای. (مارک رولندز، استاد فلسفه و نویسنده‌ی کتاب فیلسوف و گرگ)
  • گربه صفتی کتابی مناسب برای علاقه‌مندان به فلسفه و دوست‌داران گربه‌هاست. (Booklist)
  • جان گری در کتاب گربه صفتی هر چه که از زندگیِ عاری از اندیشه‌ی گربه‌ها برداشت کرده را گردآوری نموده و با مخاطبانِ خود به اشتراک گذاشته است. (Kirkus Review)
  • گربه صفتی بحث و جدلی کوتاه در تقابل با برخی سنت‌های تفکر اخلاقی غرب است. کتابی‌ که ارزش خواندن دارد، حتی اگر -به‌خصوص اگر!- از گربه‌ها متنفر باشید. (رابرت آرمسترانگ، نویسنده‌ی فایننشال تایمز)
  • گربه صفتی آمیزه‌ای شگفت‌انگیز است از تعمق و ژرف‌نگری؛ اثری‌ست لطیف، پیچیده و طنزآلود. (جین اوگریدی، نویسنده‌ی تلگراف)

کتاب صوتی گربه صفتی برای چه کسانی مناسب است؟

شنیدنِ کتاب صوتی گربه صفتی را به تمامی علاقه‌مندانِ نگریستن به زندگی از دریچه‌های متفاوت، طرفداران فلسفه و البته دوست‌داران گربه‌ها پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب صوتی گربه صفتی: یک راهنمای فلسفی می‌شنویم

روزی روزگاری فیلسوفی با اطمینان کامل به من گفت که گربه‌اش را متقاعد کرده که گیاه‌خوار شود. یقین داشتم که دارد شوخی می‌کند. از او پرسیدم که چگونه به این موفقیت دست یافته؟ آیا به گربه‌اش لقمه‌هایی گیاهی با طعم موش می‌داد؟ آیا گربه‌اش را به منزله‌ی الگویی برای گربه‌های دیگری که مقید به گیاه‌خواری‌اند معرفی کرده بود؟ یا با گربه‌اش جروبحث کرده و متقاعدش کرده بود که گوشت‌خواری اشتباه است؟ این پرسش‌ها به مذاق هم‌صحبتم خوش نیامد.

متوجه شدم که او واقعاً بر این باور است که آن گربه رژیم غذایی بدون گوشت را انتخاب کرده است. در نتیجه گفت‌وگوی‌مان را با یک پرسش به پایان رساندم: آیا آن گربه به بیرون هم رفت‌وآمد دارد؟ پاسخ داد بله. همین نکته معما را حل کرد. به‌وضوح پیدا بود که گربه با رفتن به خانه‌های دیگر و شکارکردن تغذیه می‎‌کند. اگر هم لاشه‌ای را به خانه بیاورد – متأسفانه شیوه‌ای است شایع در میان گربه‌هایی که به زیور اخلاق مزین نیستند- فیلسوف فضیلتمند ما تدبیری اتخاذ کرده که توجهی به آن نداشته باشند.

دشوار نیست تصور کنیم که گربه‌ی هدف در این آزمایشِ تربیت اخلاقی به این انسانِ در نقش معلم چگونه می‌نگرد؛ خیلی زود به رفتار عجیب فیلسوف بی‌تفاوت می‌شود. گربه‌ها به‌ندرت کاری را انجام می‌دهند مگر این که هدف مشخصی را دنبال کنند، یا این که آن‌ کار باعث لذت آنی‌شان شود. گربه‌ها بزرگ‌ترین واقع‌گرایان‌اند. آن‌ها در مواجهه با حماقت انسان‌ها اصلاً خودشان را درگیر نمی‌کنند.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
1 دقیقه
معرفی
31 دقیقه
یک: گربه‌ها و فلسفه - قسمت اول
29 دقیقه
یک: گربه‌ها و فلسفه - قسمت دوم
33 دقیقه
دو: چرا گربه‌ها برای شاد بودن نمی‌جنگند؟ - قسمت اول
15 دقیقه
دو: چرا گربه‌ها برای شاد بودن نمی‌جنگند؟ - قسمت دوم
29 دقیقه
سه: اخلاق گربه‌سان؛ اخلاقیات یک رویه‌ی بسیار خاص - قسمت اول
27 دقیقه
سه: اخلاق گربه‌سان؛ اخلاقیات یک رویه‌ی بسیار خاص - قسمت دوم
31 دقیقه
چهار: انسان و عشق گربه‌سان - قسمت اول
23 دقیقه
چهار: انسان و عشق گربه‌سان - قسمت دوم
21 دقیقه
پنج: زمان، مرگ و روح گربه‌سان - قسمت اول
19 دقیقه
پنج: زمان، مرگ و روح گربه‌سان - قسمت دوم
18 دقیقه
شش: گربه‌ها و معنای زندگی

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی گربه صفتی: یک راهنمای فلسفی
نویسنده
مترجممهدی مومنی نیا
راوینگار نیکدل
ناشر چاپیانتشارات دیوار
ناشر صوتی رادیو گوشه
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۴ ساعت و ۳۷ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی تاریخی، فلسفی و اجتماعی، کتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی گربه صفتی

مجتبی م
۱۴۰۲/۱۲/۲۵
عنوان کتاب شبیه یک کتاب روانشناسی هست اما با یک کتاب کاملا فلسفی درباره طبیعت انسانها و گربه سالان مواجهیم. نویسنده کتاب چند داستان درباره گربه در کتاب آورده که از کتابهای داستانی مرتبط با گربه‌ها گرفته شده و بقیه کتاب درباره فلسفه است. مثلا درباره خودآگاهی انسانها و اینکه گربه‌ها ظاهرا خودآگاهی و ندارند نگران آینده نیستند. تا زمانی که باهاشون خوب باشیم با ما می‌مانند و به فکر گذشته و آینده نیستند. نویسنده کلی مطالب فلسفی از فلاسفه و اندیشمندان دیگر اخذ کرده (دکارت، پاسکال، مارکوس اورلیوس، فروید، اسپینوزا، ارسطو و...) و تفکرات اپیکوری، رواقی، اگزیستانس، رومانتیسیسم و.. را تشریح کرده.
به نظرم نویسنده میتوانست رفتارشناسی گربه‌ها را بیشتر کار کند البته که باعث طویل شدن کتاب میشد. این کتاب از جمله کتابهایی است که باید چند بار گوش داد.
ali mohamadi
۱۴۰۲/۱۲/۲۱
بعد از بر شمردن نمونه‌های تاریخی، اساطیری، شرح حال‌ها و احساسات واقعی، در انتها پیشنهادهایی دریافت می‌کنید که حتی اگر همه را رد کنید، احتمالا آخرین آن را که ناقض همه‌ی کتاب و توصیه‌های آن و خداحافظی با فلسفه‌ی گربه‌ای هست، خواهید پذیرفت.
Mahdi 3M
۱۴۰۳/۱/۸
صدای گوینده خوبه و موضوع و روند فلسفی داستان هم دقیقا از همون دست کتاب‌های مورد علاقه منه دارم گوشش میدم
حسین محمدوند هلیلا
۱۴۰۲/۱۲/۱۴
سلام این کتاب رو گوش کنید که عالیه هم موضوع کتاب و هم گوینده
کیمیا
۱۴۰۲/۱۲/۱۱
واقعا این کتاب عالی بود، مخصوصا صدای گوینده
مشاهده همه نظرات 5

راهنمای مطالعه کتاب صوتی گربه صفتی

برای دریافت کتاب صوتی گربه صفتی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.