معرفی و دانلود کتاب مجلس خبرگان رهبری، ساختار و عملکرد

عکس جلد کتاب مجلس خبرگان رهبری، ساختار و عملکرد
قیمت:
19000 تومان - 2.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مجلس خبرگان رهبری، ساختار و عملکرد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مجلس خبرگان رهبری، ساختار و عملکرد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مجلس خبرگان رهبری، ساختار و عملکرد

کتاب مجلس خبرگان رهبری، ساختار و عملکرد اثر اکبر غفوری و راضیه قاسمی با نگاهی ویژه به مجلس خبرگان رهبری، شما را با این نهاد بسیار مهم در سیستم سیاسی جمهوری اسلامی ایران آشنا می‌کند. مجلس خبرگان متشکل از نمایندگانی است که وظیفه‌ی انتخاب رهبری را برعهده دارند.

درباره‌ی کتاب مجلس خبرگان رهبری، ساختار و عملکرد

مجلس خبرگان یکی از مهم‌ترین نهاد‌های جمهوری اسلامی است که وظیفه‌ی انتخاب رهبری جمهوری اسلامی ایران، بالاترین مقام اجرایی کشور را بر عهده‌ دارد. بنابراین آگاهی از ویژگی‌ها، کارکردها و وظایف این نهاد مهم برای افراد اهمیت دارد و می‌تواند به فهم درست و دقیق آن‌ها از این بخش کمک کند. کتاب مجلس خبرگان رهبری، ساختار و عملکرد نوشته اکبر غفوری و راضیه قاسمی در تلاش است تا این امر را تحقق بخشد.

کتاب مجلس خبرگان رهبری، ساختار و عملکرد در یازده فصل تالیف شده و در هر فصل به یکی از نکات مهم درباره‌ی مجلس خبرگان می‌پردازد. در فصل ابتدایی این کتاب بخشی از پیشینه و نمونه‌های مشابه مجلس خبردر شما را با عناصر مهم و وظایف این نهاد آشنا می‌کنند. گان در جهان، اسلام و ایران را خواهید خواند و در فصل دوم مجالس و قانون اساسی پس از مشروطه شرح داده می‌شوند. سپس در فصل‌های بعدی مطالب مفیدی درباره‌ی قانون اساسی، ولایت‌فقیه و لزوم آن، وظایف مجلس خبرگان و شرایط حضور در آن بیان شده است. همچنین دوره‌های اول تا پنجم این مجلس، با جزییات در کتاب مجلس خبرگان رهبری، ساختار و عملکرد بررسی شده است که مسائلی مانند انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری نظام، هجمه‌های دوره‌ی دوم، اتفاقات سیاسی سال 1388 و تغییراتی که در مجلس شکل گرفت از جمله‌ی آن‌ها هستند.

کتاب مجلس خبرگان رهبری، ساختار و عملکرد مناسب چه کسانی است؟

همه‌ی علاقه‌مندان به شناخت ساختارهای سیاسی و کتاب‌های سیاسی از خواندن این اثر لذت خواهند برد.

با نویسندگان کتاب مجلس خبرگان رهبری، ساختار و عملکرد بیشتر آشنا شویم

اکبر غفوری استادیار دانشکده حقوق، علوم سیاسی و تاریخ در بخش علوم سیاسی است. وی مدرک کارشناسی خود را در رشته علوم سیاسی و معارف اسلامی در سال 1366 کسب کرده و پس از آن در سال 1369 مدرک کارشناسی ارشد خود را در همین رشته دریافت نمود. ایشان دوره دکتری را در سال 1388 در دانشگاه تهران و در رشته علوم سیاسی، مسائل ایران به پایان رسانده است. تاکنون مقالات زیادی از این نویسنده منتشر شده است. راضیه قاسمی دیگر نویسنده‌ی این کتاب، مدرس دانشگاه در رشته‌ی حقوق جزا است.

در بخشی از کتاب مجلس خبرگان رهبری، ساختار و عملکرد می‌خوانیم

قانون اساسی مشروطه بار دیگر در پی کودتای سال 1299 ش که منجر به انقراض سلسله قاجار و روی کار آمدن رضاخان شد، مورد تجدیدنظر قرار گرفت. با شروع جنگ جهانی اول و ورود نیروهای روس و انگلیس به کشور، قحطی و ناامنی و ضعف و ناتوانی دولت مرکزی شرایط برای قیام‌های مردمی از یک سو و کودتای عده‌ای از سیاسیون از سوی دیگر فراهم شد. در این میان، رضاخان میرپنج با همراهی سید ضیاءالدین طباطبایی موفق به کودتا شد. اما مانعی قانونی بر سر راه حکومتش وجود داشت؛ چرا که اصل سی‌وششم متمم قانون اساسی سلطنت را متعلق به قاجار می‌دانست.

همین امر سبب شد تا مجلس شورای ملی که تا حدودی طرفدار سردارسپه (رضاخان) بود، مذاکرات متعددی انجام دهد. در نهایت مجلس انقراض سلسله قاجاریه را اعلام و حکومت را موقتاً به رضاخان واگذار کرد و تعیین قطعی آن را موکول به نظر مجلس مؤسسان کرد تا برای تغییر مواد 36 ،37 ،38 و 40 متمم قانون اساسی تشکیل شود. با تشکیل مجلس مؤسسان و ورود نمایندگان طرفدار رضا پهلوی، در 15 آذر
1304 زمینه این تغییر فراهم شد و در روز 22 آذر 1304، با پایان دادن به کار خود سه اصل 36 ،37 و 38 تغییر کرد.

بنابراین سلطنت به رضاخان و بعد از او به اعقابش می‌رسید. سن قانونی سلطنت از هجده سال به بیست سال تغییر یافت و مقرر شد در صورت فقدان اولاد ذکور شاه، ولیعهد به پیشنهاد شاه و تصویب مجلس تعیین شود؛ مشروط به اینکه از خاندان قاجار نباشد. سومین بار قانون اساسی در سال 1328 مورد تجدیدنظر قرار گرفت. ترور ناموفق محمدرضا شاه باعث شد تا او همه مخالفان و موانع را از سر راه بردارد.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
فصل اول: پیشینه و نمونه‌های مشابه
فصل دوم: مجالس و قانون اساسی پس از مشروطه در ایران
فصل سوم: مجلس خبرگان و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
فصل چهارم: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
فصل پنجم: ولایت فقیه
فصل ششم: مجلس خبرگان رهبری
فصل هفتم: مجلس خبرگان رهبری دوره اول
فصل هشتم مجلس خبرگان رهبری دوره دوم
فصل نهم: مجلس خبرگان رهبری دوره سوم
فصل دهم: مجلس خبرگان رهبری دوره چهارم
فصل یازدهم: مجلس خبرگان رهبری دوره پنجم
واژه‌نامه
نمایه
کتابنامه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مجلس خبرگان رهبری، ساختار و عملکرد
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات دانشگاه یزد
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات260
زبانفارسی
شابک978-622-7353-97-6
موضوع کتابکتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه الکترونیک
19000 ت - 2.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مجلس خبرگان رهبری، ساختار و عملکرد

حسین فرح بخش
۱۴۰۲/۳/۵
کتاب خوبیه بنظرم من تهیه کنید
من بیشتر برای اوقات فراغتش میخونم درکل یه کتاب سیاسی و عالی هستش
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب مجلس خبرگان رهبری، ساختار و عملکرد

برای دریافت کتاب مجلس خبرگان رهبری، ساختار و عملکرد و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.