معرفی و دانلود کتاب مدریک

عکس جلد کتاب مدریک
قیمت:
۱۶,۹۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مدریک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مدریک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مدریک

خرافات در کدام نقطه از زندگی از انسان امروزی قرار گرفته؟! شهرام کرمی در کتاب مدریک روایتی جذاب، متفاوت و خاص را بیان می‌کند که درونمایه‌ی آن را خرافات و دین‌ستیزی می‌سازد. این نمایشنامه‌ی خواندنی، داستان زندگی مردی را به‌تصویر می‌کشد که هیچ دوستی ندارد، فردیست که بسیار مطالعه می‌کند و با ادعای پیامبری در میان مردم به تبلیغ مشغول است!

درباره‌ی کتاب مدریک

خرافات، صرفا مربوط به دوران کهن نیست. در جوامع مدرن و امروزی هم می‌توان نمونه‌های شاخصی از آن را مشاهده کرد. شهرام کرمی، در کتاب مدریک، بر همین موضوع تمرکز کرده. او در این نمایش‌نامه، ماجرای شخصی را شرح می‌دهد که با ادعای پیامبری موجب هرج‌ومرج در ساختارهای اجتماعی می‌شود.

داستان از جایی شروع می‌شود که مدریک، به دلیل پخش اعلامیه، توسط پلیس بازداشت شده و خانواده‌ی او، در حال گفت‌وگو در این موردند. مدریک، از نگاه خانواده‌اش فردی است که هیچ دوستی ندارد و تمام وقت خود را به مطالعه می‌گذراند. آن‌ها معتقدند که شور جوانی و کله‌شقی این دوران است که باعث شده او دست به چنین کاری بزند.

مدریک در مقاطعی از داستان، شروع به پرسیدن سوال‌های فلسفی از افرادی می‌کند که سر راهش قرار می‌گیرند و معتقد است که پاسخ سوال، نزد او، یعنی انسان برگزیده‌ی خداست. او با نقل کردن جملات و موعظه‌هایی از کتاب آسمانی، در تلاش است جایگاهی را که در ذهنش برای خودش ساخته، به دیگران تحمیل کند. اما آنچه در خلال شخصیت خرافاتی نمایش‌نامه‌ دیده می‌شود، سردرگمی افراد از رفتار و کردار اوست. در ادامه‌ی داستان، با بررسی ساختار فکری مدریک و باورهای او، ابعاد ماجرا بیشتر مشخص می‌شود و داستان به سمت و سویی که باید، حرکت می‌کند.

واژه‌ی مدریک، برای توصیف کسانی به‌کار می‌رود، که از قدرت درک بالایی برخوردارند. عنوان این کتاب جنبه‌ی نمادین دارد و تلنگری کنایه‌آمیز به باورهای خرافی شخصیت اصلی داستان است. مدریک هم مانند سایر نوشته‌های شهرام کرمی، دارای مضامین اجتماعی است. با این حال نویسنده در این کتاب، از خلاقیت والایی در نگارش و انتخاب درونمایه، استفاده کرده. کتاب مدریک، جنبه‌های انتقادی و تحلیلی ارزنده‌ای دارد و نویسنده با استفاده از زبان معاصر، زندگی اجتماعی شخصیت‌های داستان را تحلیل می‌کند.

نشر آواژ کتاب مدریک، اثر شهرام کرمی را چاپ و منتشر کرده است.

اقتباس نمایشی از کتاب مدریک

از این نمایش‌نامه‌ی خواندنی تئاتری روی صحنه رفته که کارگردانی آن، به عهده‌ی خود نویسنده بوده است. این نمایش در سال 1392، برنده‌ی جایزه‌ی ویژه‌ی کارگردانی، در سی‌ودومین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر شد.

کتاب مدریک برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی کتاب مدریک و سایر آثار شهرام کرمی، به علاقه‌مندان نمایش‌نامه‌های ایرانی و داستان‌هایی با مضامین اجتماعی، توصیه می‌شود.

با شهرام کرمی بیشتر آشنا شویم

شهرام کرمی، نویسنده، کارگردان و منتقد متولد سال 1351 است. او در سال 1394، توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نشان درجه یک هنری را دریافت کرد. از این نویسنده، بیش از 20 نمایش‌نامه منتشر شده. هم چنین، کارگردانی نمایش‌های بسیاری را به عهده داشته. آثار او به کرات، مورد تقدیر و تحسین قرار گرفته‌اند. کتاب «چه کسی سهراب را کشت؟» از شاخص‌ترین آثار شهرام کرمی در زمینه‌ی نگارش و کارگردانی است. هرچند شهرام کرمی نگارش در ژانرهای مختلفی را تجربه کرده، اما مضامین اجتماعی، عمده‌ی آثار او را شامل می‌شوند.

او برای مجلات و سایت‌های خبری، نقد و یادداشت می‌نویسد. در عین حال، مدتی تحت عنوان مدیر هنری، فعالیت داشته. هم چنین در شماری از دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها هم تدریس می‌کند. کتاب «پوتین‌های عموبابا» از دیگر نمایش‌نامه‌های برجسته‌ی شهرام کرمی است.

در بخشی از کتاب مدریک می‌خوانیم

مدریک: خشایار، برگرد خونه.
خشایار: یعنی تنهام می​‌ذاری؟
مدریک: تو تنها نیستی.
خشایار: برام حرف بزن. حرفات منو آروم می‌کنه!
[سکوت]
مدریک: من فقط صداى نداکننده‌اى هستم که فریاد مى‌زند اى مردم، خود را براى آمدن خداوند آماده سازید.
خشایار: [حرف مدریک را تکرار می‌کند.] من فقط صداى نداکننده‌اى هستم که فریاد مى‌زند، اى مردم، خود را براى آمدن خداوند آماده سازید.
مدریک: ‌شرق از آن خداست. غرب از آن خداست. و سرزمین‌های شمال و جنوب هم از آن خداست. آسوده در دستان خدا. اوست که عادل مطلق است. اوست که سفره عدل را برای همه پهن کرده است. باشد که از میان نداهای همیشه او را ندا دهیم.
خشایار: باشد که از میان نداهای همیشه او را ندا دهیم.
[مدریک خارج می‌شود. سیما داخل شده و به خشایار نگاه می‌کند. خشایار در زیر نگاه پرسشگر سیما ترجیح می‌دهد خانه را ترک کند.]

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مدریک
نویسنده
ناشر چاپینشر آواژ
سال انتشار۱۳۹۵
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات76
زبانفارسی
شابک978-600-96705-2-9
موضوع کتابنمایشنامه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مدریک

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب مدریک

برای دریافت کتاب مدریک و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.