معرفی و دانلود کتاب مروری بر قانون تجارت ایران

عکس جلد کتاب مروری بر قانون تجارت ایران
قیمت:
۴۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مروری بر قانون تجارت ایران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مروری بر قانون تجارت ایران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مروری بر قانون تجارت ایران

تجارت از دیرباز امری ضروری و بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی اجتماعی انسان‌ها بوده است. کتاب مروری بر قانون تجارت ایران نوشته‌ی سعید نمازیان مطالعه‌ای بر قوانین تجارت ایران است که با قلم ساده و قابل‌فهم این قوانین را شرح داده است. از آنجایی که امروزه با گسترش روابط بین‌المللی روبه‌رو هستیم،‌ اثر حاضر می‌تواند راهگشای بسیاری از مبادلات تجاری باشد.

درباره‌ی کتاب مروری بر قانون تجارت ایران

قانون تجارت برای نخستین بار در سال‌ 1303 در ایران تصویب شد که مشتمل بر موضوعاتی نظیر شرکت‌های تجاری، برات، سفته، ورشکستگی و ... بود. اما قانون فعلی تجارت ایران در سال 1311، طبق ترجمه‌ای از قانون تجارت فرانسه، مصوب شد که البته چندین سال بعد قوانین تجاری در مورد شرکت‌های سهامی اصلاح شدند. در عصر حاضر که تجارت نقش مهمی در روابط بین‌الملل و سرمایه‌گذاری ایفا می‌کند، آگاهی از قانون تجارت ارزشمندتر از قبل است. سعید نمازیان در کتاب مروری بر قانون تجارت ایران تلاش کرده تا این قوانین را به زبان ساده و روان بیان کند تا همه‌ی خوانندگان با هر سطح دانش بتوانند از آن بهره ببرند.

در آغاز صحبت از هر موضوعی، نیاز است که مخاطب با تعاریف و پیشینه‌ی بحث آشنا شود. این اثر نیز از این قاعده مستثنی نیست و سعید نمازیان در پیش‌گفتار کتاب خود،‌ تعریفی از حقوق، انواع حقوق و ضمانت‌های اجرای قانون ارائه می‌دهد و از پیشینه‌ی قانون تجارت سخن می‌گوید. کتاب مروری بر قانون تجارت ایران در قالب ده فصل تهیه شده است که سعید نمازیان در هر بخشِ آن به موضوعات مختلفی در باب قانون تجارت پرداخته است.

اولین فصل کتاب به تعریف تجارت، تاجر و انواع معاملات تجاری از جمله ذاتی و تبعی اشاره می‌کند. سپس در فصل دوم، نویسنده از بازرگانان و تکالیفی که برعهده دارند سخن می‌گوید. بخش سوم کتاب نیز به شرح شرکت‌های تجاری و جایگاه شخصیت‌ حقوقی می‌پردازد. سعید نمازیان در چهارمین فصل کتاب مروری بر قانون تجارت ایران به اقسام شرکت‌های تجاری اشاره‌ می‌کند؛ بنابراین مخاطب در این بخش با شرکت‌های سهامی، سهام و اوراق قرضه آشنا خواهد شد.

سعید نمازیان طی فصل‌های دیگر این اثر انواع شرکت‌ها، اسناد و قراردادها را شرح می‌دهد. به گونه‌ای که فصل پنجم به شرکت‌های تضامنی و نسبی تخصیص داده شده است. نویسنده در طول فصل ششم، شرکت‌های مختلط و روند تشکیل این شرکت‌ها را توضیح می‌دهد. هفتمین و هشتمین فصل نیز مربوط به شرکت‌های تعاونی و انواع مختلف آن هستند. اسناد تجاری از قبیل برات، سفته و چک در فصل نهم گنجانده شده‌اند. نویسنده دهمین بخش کتاب را به معرفی قراردادهای تجاری و قوانین آن‌ها اختصاص داده است.

کتاب مروری بر قانون تجارت ایران به همت انتشارات موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران به چاپ رسیده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

کتاب مروری بر قانون تجارت ایران مناسب چه کسانی است؟

مطالعه‌ی این کتاب را به افراد فعال در حوزه‌ی تجارت و همینور دانشجویان رشته‌ی حقوق و روابط بین‌الملل پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب مروری بر قانون تجارت ایران می‌خوانیم

هرچند تجارت پدیده‌ی جدیدی نیست و از گذشته، لازمه‌ی حیات بشر و جزء لاینفک زندگی اجتماعی انسان می‌باشد،‌ تحولات اخیر جهانی و به‌ویژه روند جهانی شدن ارتباط نزدیکی بین تجارت و سرمایه‌گذاری خارجی ایجاد نموده است. هرچند وضعیت قانون تجارت در اکثر کشورها از قدمت بالایی برخوردار است، ولی با این حال تصویب قوانین در خصوص سرمایه‌گذاری خارجی مقوله‌ای جدید و مربوط به نیم قرن اخیر است. این قوانین عمدتا به‌منظور تشویق سرمایه‌گذاری خارجی وضع می‌گردند و در هر صورت، تصویب قوانین چه به‌منظور تشویق سرمایه‌گذاری خارجی و چه به‌منظور حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری داخلی بر تجارت جهانی و گردش آزاد کالا و سرمایه تاثیر می‌گذارد و این امر باعث می‌شود ما در امر تجارت با آگاهی و بینش کافی در مسائل حقوقی گام برداریم.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار
تعاریف حقوق
ضمانت‌ھای اجرای قانون
تقسیمات مھم علم حقوق
حقوق عمومی
گفتار اول: تجارت و معاملات تجارتی
تاجر
معاملات تجارتی
معاملات تجاری ذاتی (معاملات اصلی تجارتی)
معاملات تجاری تبعی
گفتار دوم: بازرگان و تکالیف او
دفاتر تجارتی
قانون تجارت
گفتار سوم: شرکت‌های تجارتی
شخصیت حقوقی
گفتار چهارم: اقسام شرکت‌های تجارتی
شرکت سهامی
سهام
اوراق قرضه
ارکان شرکت‌ھای سھامی
شرکت با مسئولیت محدود
فواید شرکت با مسئولیت محدود
گفتار پنجم: شرکت‌های تضامنی
شرکت تضامنی
تشکیل شرکت تضامنی
انتقال سهم الشرکه
شرکت نسبی
گفتار ششم: شرکت‌های مختلط
شرکت مختلط
تشکیل شرکت
گفتار هفتم: شرکت تعاونی
انواع شرکت‌ھای تعاونی
گفتار هشتم
گفتار نهم: اسناد تجارتی
اسناد تجاری
بخش اول برات
بخش دوم سفته
بخش سوم چک
گفتار دهم: اسناد و قراردادهای تجارتی
قراردادهای تجاری
بخش اول بورس
بخش دوم بیمه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مروری بر قانون تجارت ایران
نویسنده
ناشر چاپی موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات86
زبانفارسی
شابک978-600-1246-88-3
موضوع کتابکتاب‌های حقوق بازرگانی، کتاب‌های دانشگاهی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مروری بر قانون تجارت ایران

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب مروری بر قانون تجارت ایران

برای دریافت کتاب مروری بر قانون تجارت ایران و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.