معرفی و دانلود کتاب مرگ ایوان ایلیچ

عکس جلد کتاب مرگ ایوان ایلیچ
قیمت:
25500 تومان - 3.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مرگ ایوان ایلیچ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مرگ ایوان ایلیچ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مرگ ایوان ایلیچ

یک شاهکار ادبی و داستانی که به شکلی ملموس به موضوع مرگ‌اندیشی و ارزش زندگی می‌پردازد. کتاب مرگ ایوان ایلیچ نوشته‌ی لئو تولستوی زندگی مردی را روایت می‌کند که در زندگی اجتماعی موفق است، اما در برابر مرگی که به زودی از راه خواهد رسید دچار چالش و فروپاشی تفکر می‌شود. گفتنی‌ست این کتاب در فهرست برترین کتاب‌های داستانی تاریخ ادبیات به انتخاب انجمن کتاب نروژ قرار گرفته است.

درباره‌ی کتاب مرگ ایوان ایلیچ

فکر کردن به مرگ و مواجهه با آن یکی از دشوارترین رویارویی‌های انسان با جهان واقعی است. انسان در شرایط مختلف با مرگی که از راه خواهد رسید روبه‌رو می‌شود، اما همه به یک اندازه نسبت به آن رویکردی طبیعی و آسان ندارند. ادبیات جهان نیز به تبعیت از زندگی واقعی سرشار از داستان‌هایی است که به موضوع مواجهه‌ی انسان با مرگ یا اندیشیدن به فرجام زندگی می‌پردازد تا شاید مسیری روشن و منطقی در برابر این دشوارترین پرسش زندگی قرار دهد.

کتاب مرگ ایوان ایلیچ (The Death of Ivan Ilyich) نوشته‌ی لئو تولستوی (Leo Tolstoy) یکی از مشهورترین و تحسین‌شده‌ترین آثار ادبی است که درباره‌ی مرگ‌اندیشی نوشته شده است. این رمان به زندگی یک قاضی روسی می‌پردازد که اگرچه در زندگی حرفه‌ای و اجتماعی موفق به نظر می‌رسد، اما با مواجه شدنش با مرگ به حفره‌هایی در زندگی پی می‌برد که تا پیش از آن به آن‌ها بی‌توجه بوده و حالا همه‌ی این خلاءهای زندگی‌اش مانند علامت سؤال پیش رویش قرار می‌گیرند.

ماجرای زوال و مرگ ایوان ایلیچ در اثر یک سانحه اتفاق می‌افتد؛ او که می‌خواهد پرده‌های خانه را نصب کند به ناگاه زمین می‌خورد و دچار شکستگی و بیماری می‌شود. تکنیک روایی داستان به گونه‌ای است که فصل‌های ابتدایی به روبه‌رو شدن ایوان ایلیچ با مرگ می‌پردازد و از این حیث قصه همراه با غم و درد ناشی از روبه‌رو شدن شخصیت اصلی با مرگ است، اما به تدریج در فصل‌های بعدی چالش‌های این روبه‌رویی و معنا یافتن زندگی به محور اصلی رمان تبدیل می‌شود.

یکی از نکات اصلی کتاب مرگ ایوان ایلیچ نحوه‌ی برخورد اطرافیان، خانواده و همکاران شخصیت اصلی با مرگ او است؛ به ترتیبی که در گام‌های نخستین، اولین دغدغه‌ی همکاران او یافتن جایگزینی برایش در پست قضاوت است؛ این در حالی‌ست که ایوان ایلیچ در زمان حادثه و مرگ تنها چهل‌وپنج سال دارد و به هیچ‌عنوان یک فرد فرتوت و از کار افتاده نیست.

نویسنده‌ی متبحر این رمان، با طرحی ازپیش‌تعیین‌شده، سن‌وسال شخصیت اصلی را در میان‌سالی طراحی کرده است چرا که بر اساس تدابیر داستان‌اش می‌خواسته فردی را در اوج لذت‌های زندگی تصویر کند که ناگاه و بر اثر حادثه با مرگ روبه رو می‌شود؛ به نظر می‌رسد تولستوی با چنین طرحی خواسته تا پیش از هر چیز معنادار بودن زندگی در سن‌وسال‌هایی را به رشته‌ی تحریر درآورد که انسان در آن دوران با پیش‌فرض‌هایی دوگانه نسبت به زندگی و مرگ مواجه می‌شود و شاید بیش از هر سن دیگر در چالش‌های فکری نسبت به سرنوشت زندگی به سر می‌برد.

انتشارات چشمه این کتاب را با ترجمه‌ی سروش حبیبی منتشر کرده است.

اقتباس‌های سینمایی و فرهنگی از کتاب مرگ ایوان ایلیچ

از این کتاب بیش از صدها نمایش، فیلم و سریال اقتباس شده است که از جمله مشهورترین آن‌ها می‌توان به فهرست فیلم‌های زیر اشاره کرد:

  • یک مرگ ساده به کارگردانی الکساندر کایدانوفسکی (1985)
  • زیستن (ایکیرو) به کارگردانی آکیرا کوروساوا (1952)
  • Living به کارگردانی الیور هرمانوس (2022)
  • Ivans Xtc به کارگردانی برنارد رز (2000)
  • گام آخر به کارگردانی علی مصفا (1384)

جوایز و افتخارات کتاب مرگ ایوان ایلیچ

  • جزو فهرست برترین کتاب‌های داستانی تاریخ ادبیات به انتخاب انجمن کتاب نروژ
  • جزو فهرست 100 کتاب تأثیرگذار کلاسیک بر ادبیات قرن بیستم به انتخاب حلقه‌ی منتقدان کتاب اروپا

نکوداشت‌های کتاب مرگ ایوان ایلیچ

  • یکی از شکوه‌مندترین آثار ادبی تمام دوران‌ها؛ همه‌ی ما به زندگی و مرگ جور دیگری فکر خواهیم کرد اگر مرگ ایوان ایلیچ را بخوانیم. (کاتلین کلاهسی، سردبیر سایت ادبی سون پوند)

  • شاید بتوان مرگ ایوان ایلیچ را مهم‌ترین اثر کلاسیک داستانی درباره‌ی مرگ دانست؛ این کتاب از فلسفه‌ی نویسنده‌ی خود درباره‌ی مرگ تغذیه می‌کند و به همین دلیل بسیار پخته و مهیب است. (نیویورکر)

  • مرگ ایوان ایلیچ شناخته‌شده‌ترین اثر تولستوی پس از جنگ و صلح است. این رمان یکی از الهام‌بخش ترین آثار ادبی است که تابه‌حال نوشته شده است. خیره‌کننده، سخت و بی‌رحمانه. (روزنامه‌ی گاردین)

کتاب مرگ ایوان ایلیچ برای چه کسانی مناسب است

این کتاب به‌عنوان یک شاهکار ادبی یک انتخاب مناسب برای علاقه‌مندان به ادبیات و رمان‌های کلاسیک به‌ویژه ادبیات روسی است.

با لئو تولستوی بیشتر آشنا شویم

لئو تولستوی متولد 1828 و درگذشته در سال 1910 یکی از بزرگ‌ترین و مشهورترین نویسندگان تمام زمان‌ها است. او در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد و تا دوران میان‌سالی نیز به‌عنوان یک معتقد سرسخت مذهبی در آیین مسیحیت شناخته می‌شد؛ او از نیمه‌ی دوم عمر خود، با دگرگونی فکریْ دیگر یک مذهبی سرسخت نبود. این نویسنده‌ی نام‌دار دو بار در سال‌های 1902 و 1906 نامزد دریافت جایزه‌ی نوبل ادبیات و سه بار در سال‌های 1901، 1902 و 1909 نامزد جایزه‌ی صلح نوبل شد، اما هیچ‌گاه این جایزه را دریافت نکرد. معنویت، اخلاق و مرگ‌اندیشی از محوری‌ترین درون‌مایه‌های آثار تولستوی است که تاکنون الهام‌بخش نویسندگان بسیاری در سراسر جهان بوده. از مهم‌ترین آثار او می‌توان به کتاب‌های «جنگ و صلح»، «آنا کارنینا» و «مرگ ایوان ایلیچ» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب مرگ ایوان ایلیچ می‌خوانیم

زندگى را در خانه‌ى جدید شروع کردند و وقتى خوب مستقر شدند و به جاى جدید خو گرفتند، چنان‌که معمولاً چنین است، دیدند که فقط یک اتاق کم دارند و نیز درآمدشان، گرچه فوق‌العاده زیاد شده بود، اگر اندکى فقط پانصد روبل بیشتر مى‌بود دیگر نقصى در زندگى‌شان نمى‌ماند. در آغاز کار که هنوز خوب مستقر نشده بودند و چیزهایى مانده بود که بخرند یا سفارش دهند، و این یا آن مبل را جابه‌جا، یا فلان و بهمان را باهم جور کنند، احساس بسیار خوشایندى داشتند. گرچه اختلاف‌نظرهایى میان زن و شوهر باقى بود ولى هر دو به قدرى خشنود بودند و کارهاى کردنى به قدرى زیاد بود که بى‌جدال زیاد باهم کنار مى‌آمدند. وقتى دیگر کارى باقى نماند که کرده شود زندگى اندکى رنگ ملال گرفت و احساس کمبود آشکار شد. اما رفته‌رفته آشنایى‌هایى پیدا مى‌شد و عادت‌هایى پدید مى‌آمد و زندگى‌شان هر طور بود پر مى‌شد.

ایوان ایلیچ صبح را در دادگاه مى‌گذرانید و براى ناهار به خانه مى‌آمد و ابتدا از این روال رضایت داشت و شادکام بود، هر چند که زندگى از اندکى دل‌آزارى خالى نبود، که تازه آن هم سرچشمه‌اش همین خانه بود. (کوچک‌ترین لکه روى سفره یا پارچه‌ى دیوارپوش، یا بریدن ریسمان پرده و از این نوع سخت به خشمش مى‌آورد. به قدرى براى آراستن خانه رنج برده بود که اندکى ضایع شدن صورت ظاهر آن برایش سخت دردناک بود.) اما به‌طور کلى زندگى‌اش طورى مى‌گذشت که به عقیده‌ى او بایسته بود، یعنى باآسودگى و لذت و باآبرومندى. ساعت نه از خواب برمى‌خاست، قهوه‌اش را مى‌نوشید و روزنامه‌اش را مى‌خواند، بعد اونیفورم قضاوت به تن مى‌کرد و به دادگاه مى‌رفت و آن‌جا طوق اسب عصارى آماده بود و فورا بر گردنش مى‌افتاد.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مرگ ایوان ایلیچ
نویسنده
مترجمسروش حبیبی
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات104
زبانفارسی
شابک978-964-362-584-9
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک
25500 ت - 3.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مرگ ایوان ایلیچ

حمید میرباقری
۱۴۰۲/۹/۲۸
به نظرم این کتاب نظریاتش خیلی خیلی سطحی و ساده انگارانست و همینطور شروع کتاب در فصل اول انگار فقط برای پر حجم تر شدن کتاب هستش همچنین سی درصد اولیه کتاب روال قصه به صورتی پیش میره که انتظار این ضرب اهنگ به این شدت در فصول بعدی نمیره با احترام تمام به وسعت نام تولستوی به نظرم خیلی به این موضوع که اساسی‌ترین فلسفه زندگی انسان‌ها میتونه باشه خیلی کودکانه نگاه شده
مژده سلطانی
۱۴۰۲/۱/۱۶
این کتاب برای آنهایی که خودشان یا بستگانشان بیماری خاصی دارند به هیچ وجه توصیه نمی‌شود اما برای مردم دیگر کتاب خوب و با قلم شیوایی است. ولی درچهل پنجاه صفحه آخر کتاب واقعا غمگین است. واینکه در هر حال خداراشکر که علم پزشکی اکنون پیشرفت زیادی کرده و مردم مثل دویست سال پیش بر ااثر بیماریهای ناشناخته با درد و رنج و درجوانی
فوت نمی‌کنند.
الهه ژیانی
۱۴۰۱/۱۱/۲۶
احساسات یک بیمار محتضر رو به شیوه‌ای دقیق به تصویر کشیده حس‌های عجیبی داشت که هیچکس توجه نمیکرد. جالب اینه که همه به بیمار دلداری میدن که خوب میشی ولی بیمار در حال مرگ ازین دلداری متنفر بود و بیشتر میخواست باهاش همدردی کنن باهاش گریه کنن نه اینکه به دروغ بهش بگن خوب میشی. در کل جالب و غمناک بود.
همایون شیوایی
۱۴۰۲/۵/۱۶
یکی دیگر از شاهکارهای تولستوی نویسنده نامدار جنگ و صلح که ترجمه بسیار خوب و روان جناب سروش حبیبی بهتر از ترجمه اینگلیسی از روسی هست چون کتاب را به اینگلیسی هم خوانده بودم. داستان بسادگی توصیف می‌کند که افکار ما تا چه حد تاثیر مستقیم بر روی زندگی ما دارند!
شیلا جلیلیان
۱۴۰۲/۱۲/۱۷
رمانی زیبا و پرکشش که نویسنده در آن به موضوع پوچی دنیا و آرزوها و امیال بی انتهای آن، در مقابله و رویارویی انسان با مرگ، علی رغم همه به ظاهر موفقیت‌ها و پیشرفت‌های انسان است.
نکیسا ط
۱۴۰۱/۱۲/۵
رنج انسانی از تلاش و روزمره گی که درپایان راهی جز مرگ ندارد تصویر ایوان ایلیچ از زندگی که با تلاش و لذت ساخت و در نهایت جز هیچ از آن باقی نخواهد ماند
سید حسین میرباقری
۱۴۰۲/۵/۹
فضاسازی عالی و شخصیت پردازی بی‌نظیر به نظرم کمی مراقب بودن در انتخاب کتاب ضروریه چون ممکنه همذات پنداری زیاد با اثر روح و روان خواننده را آزره کند.
علی شهابی
۱۴۰۲/۸/۲۹
ترجمه عالی داستان عالی آخر داستان فوق العاده خیلی خوب میشه خودمون رو جای بیمار و اطرافیان بیمار تصور کنیم و ازش درس بگیریم
Masoudhoseyni
۱۴۰۲/۷/۲۳
واقعیت زندگی ما آدمهاست که وقتی سالم و سلامت هستیم و در اوج قدرت، کسی جلو دارمون نیست و وقتی مریضیم یه مورچه هم برامون قلدر بازی درمیاره
محمد صادق ملیانی
۱۴۰۲/۱/۲۹
کتاب خیلی خوبی بود.... مخصوصا مواجه با مرگ شخصیت داستان... ولی مترجم گاهی اصطلاحاتی که میشد توضیح داد را پی نوشت نکرده بود...
ماریا عدالت
۱۴۰۲/۳/۳
کتاب بیان کننده وضعیت روحی بیمار در حال مرگ است. وفقط بیان کننده حالت‌های درک شده توسط خود بیمار بوده نه چیز دیگری.
علی امامی
۱۴۰۲/۱۲/۲۷
کتاب قابل تاملی است
هدف کتاب اصلاح نگرش به زندگی و اصلاح اولویت‌ها در زندگی است
ارزش خوندن داره
کیانا کیا
۱۴۰۲/۷/۲۲
این کتاب ترجمه‌ی خیلی خوبی داشت، و خیلی کتاب غم انگیزی بود و همچنین تفکربرانگیز.
رضا ایز‌دی
۱۴۰۲/۴/۳۱
اعتماد به یک پسر ناز پرورده ضعیف، نویسنده به قدری زیبا نوشته بود، که تمام وجودم درد رو حس میکردم
Fatemeh.M
۱۴۰۱/۱۲/۱۵
احساس اطرافیان از کسی که از دنیا رفته. و این که کسی نمی‌تونه در جایگاه شخص دیگری باشه.
مشاهده همه نظرات 19

راهنمای مطالعه کتاب مرگ ایوان ایلیچ

برای دریافت کتاب مرگ ایوان ایلیچ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.