معرفی و دانلود کتاب سفر شرق

عکس جلد کتاب سفر شرق
قیمت:
۲۷,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب سفر شرق و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب سفر شرق و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب سفر شرق

هرمان هسه در کتاب سفر شرق همه‌ی آرمان‌ها و افکارش در آثار قبلی را در قالب داستانی خیال‌انگیز و وهم‌آلود نقل می‌کند. راوی داستان با نام ه. ه با گروهی موسوم به «حلقه» برای سفری روحی و معنوی همراه می‌شود. در این حلقه‌ی مرموز بسیاری از شخصیت‌های تاریخی، داستانی و اسطوره‌ای همراه یک‌دیگر مسافرتی عجیب را در پیش می‌گیرند که از قضا مقصدش «شرق» نیست!

درباره‌ی کتاب سفر شرق

کتاب‌هایی که شخصیت‌های اصلی آن‌ها به سفر می‌روند، اغلب با نوعی بلوغ روحی و عاطفی همراه هستند. این شخصیت‌ها بعد از ملاقات با افراد مختلف و سفر به شهرهای متفاوت، به بینشی جدید از زندگی و دنیا می‌رسند که تابه‌حال آن را تجربه نکرده بودند. در ادبیات اروپا، به این نوع کتاب‌ها، رمان تربیتی یا بیلدونگ گفته می‌شود و کتاب «سال‌های شاگردی ویلهلم مایستر» اثر گوته، اولین اثر این ژانر ادبی به حساب می‌آید. نویسنده‌ی آلمانی دیگری به نام هرمان هسه (Hermann Hesse) در یکی مانده به آخرین اثر خود، با ترکیب ادیان غربی و شرقی، به سراغ ژانر تربیتی می‌رود و یکی از خیال‌انگیزترین آثار خود را پدید می‌آورد.

راوی کتاب سفر شرق (Journey to the East) در سفری با حلقه‌ای ناشناس به سر می‌برد. چند سال پس از جنگ جهانی دوم است. راوی که ه. ه نام دارد (شاید هرمان هسه) بسیاری چیزها را فراموش کرده و نمی‌توان به او اعتماد کرد؛ اما به طرز عجیبی خاطراتی روشن از تجربه‌ی سفرش دارد. او درباره‌ی حلقه چیزهای زیادی نمی‌گوید و ما را به جزئیات راه نمی‌دهد. اما هدف او از چنین سفری چیست؟ حلقه خود اهداف بسیاری دارد که فاش کردن آن‌ها ممکن نیست؛ ولی ه. ه می‌خواهد شاهزاده خانم فاطمه را ببیند و عشق او را در دل می‌پروراند.

معرفی و دانلود کتاب سفر شرق

رمان سفر به شرق از سیر آفاق و انفس می‌گوید. داستان حلقه‌ای که اعضای آن فیثاغورث، موتسارت، افلاطون، بودلر، زرتشت و فیلسوفان و هنرمندان بسیاری هستند. آن‌ها هم مکان را درمی‌نوردند و هم زمان را. آن‌ها با کشتی نوح در زوریخ مواجه می‌شوند، دون کیشوت را در برمگارتن می‌بینند و سپس راهی شرق می‌شوند؛ جایی که انتظار دارند تحولی معنوی را در آن تجربه کنند. اما اتحاد این گروه معنوی دیری نمی‌پاید. این حلقه پس از یک رویداد عجیب، از هم می‌پاشد.

هرمان هسه، لئو را یکی از شخصیت‌های اصلی کتاب سفر شرق قرار می‌دهد: مردی که خادم به حساب می‌آید، در حمل بارها به دیگر مسافران کمک می‌کند، همه چیزهای موردنیاز را در کیف کوچک خود جای داده است و شخصیتی دارد که همگان مجذوبش می‌شوند. او در سفر پایانی گروه، ناگهان ناپدید می‌شود و سندی مهم را با خود می‌برد. این غیبت ناگهانی منجر به بروز اختلافات می‌شود و حلقه را تا مرز انحلال پیش می‌برد. راوی یا همان ه. ه در هنگام شرح داستان غیبت لئو، بر آن می‌شود که او را پیدا کند و علت ناپدید شدنش را از او بپرسد.

یکی از عجیب‌ترین نکاتی که در حین خواندن کتاب سفر شرق به آن پی می‌برید، این است که اعضای حلقه به «شرق» نمی‌روند. سفر آن‌ها در سوئیس متوقف می‌شود و حتی وقتی راوی می‌کوشد لئو، یکی از اعضای مهم حلقه را پیدا کند، باز هم به شرق سفر نمی‌کند. پس منظور هرمان هسه از «شرق» چیست؟ او در جایی می‌گوید: « مقصود ما تنها مشرق‌زمین نبود. یا به بیان بهتر، مشرق‌زمین ما سرزمینی جغرافیایی نبود، بلکه مقام و شباب روح بود. ناکجاآباد بود. وحدت جملگی اعصار بود.»

هرمان هسه درست مانند کتاب «گرگ بیابان» از روایتی به‌ظاهر کسل‌کننده شروع می‌کند و ناگهان با ترکیبی از هذیان و تخیل، حالات روحی فردی را در قالب یک داستان سیال ذهن نشان می‌دهد. او جزئیات دیگری را نیز از دیگر آثار خود در کتاب سفر شرق می‌گنجاند. برای مثال شخصیت «گلدموند» از رمان «نارسیس و گلدموند» در ابتدای کتاب ظاهر می‌شود. و اگر به آغاز کتاب «بازی مهره‌های شیشه‌ای» مراجعه کنید، راوی کتاب به سفر حلقه به شرق اشاره می‌کند. هسه آهنگسازان، فیلسوفان، نویسندگان، شخصیت‌های تاریخی و اسطوره‌ای را در کنار دیگر شخصیت‌ها قرار می‌دهد و آن‌ها را به سفری وهم‌آلود می‌برد.

کتاب سفر شرق را سروش حبیبی از زبان آلمانی به زبان فارسی برگردانده است. این اثر هرمان هسه برای اولین بار در سال 1354 در ایران منتشر شد. بعدها انتشارات علمی و فرهنگی بازنشر این رمان را بر عهده گرفت.

نکوداشت‌های کتاب سفر شرق

  • کتاب سفر شرق که چندین سال پس از رمان «گرگ بیابان» نوشته شده است، جایگاهی ویژه میان روشنفکران و دانشجویان دارد. (مجله‌ی کرکوس ریویو)
  • نویسنده‌ی ای بزرگ که پیچیده، ظریف و تخیلی می‌نویسد. (نیویورک تایمز)

کتاب سفر شرق برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به رمان‌هایی با حال و هوای عرفانی و معنوی علاقه دارید، کتاب سفر شرق را بخوانید.

در بخشی از کتاب سفر شرق می‌خوانیم

چه شادمان گشتم که درست به هنگام دخول در حلقه به فیض یکی از روشن‌ذهنی‌هایی دست یافتم که ما نوآموزان را به تجربه‌ی آن نوید می‌دهند. بدین‌معنی که به پیروی از رهنمودهای مشایخ سلک تازه به یکی از صفوف ده‌نفری پیوسته بودم که همه‌جا در سرزمین ما در راه بودند تا به قافله‌ی اصلی برسند که به زودی یکی از اسرار سفر به وضع مقنعی بر من آشکار گردید. دریافتم که به راستی در سیری به سوی کعبه‌ی شرق گام نهاده‌ام که به ظاهر سفری خاص و یک‌باره است، اما به راستی و به مفهوم عمیق سیری است که به سفر من و به زمان حال تمام نمی‌شود، بلکه این کاروان معتقدان و مشتاقان به سوی شرق و کعبه‌ی نور، پیوسته و جاوید روان و از آغاز زمان و طی قرون رو به سرچشمه‌ی عشق و کرامات در راه بوده است. و هریک از ما برادران و گروه‌های رهروان و سراسر سپاه ما و بسیج عظیم ما فقط به منزله‌ی موجی از جریان جاوید ارواح و خیزی از تلاش ابدی و پراشتیاق اندیشه‌ها به سوی مبدأ و زادگاه خود در شرق است. این معرفت همچون پرتویی وجودم را فراگرفت و کلامی را در دلم بیدار کرد که طی سال نوآموزی آموخته و پیوسته سخت گرامی داشته بودم و آن سخن از نووالیس شاعر بود: «این شتاب ما به کجاست؟ خود به سوی خانه‌ی ماست.» گروه ما راه خود را آغاز کرد و به زودی به‌کرات با گروه‌های دیگر مواجه می‌شدیم و احساس اتحاد و همگامی به سوی هدفی مشترک ما را بیش و بیش سرشار و شیرین‌کام می‌داشت. به احترام قواعد موضوع همچون زائران می‌زیستیم و هیچ‌یک از نهادهایی را که از جهان شیفته‌ی شمار و زمان و خواسته سرچشمه می‌گیرد و زندگی را از عصاره‌اش تهی می‌سازد، به کار نمی‌بردیم و از آن جمله بودند ماشین‌ها همچون راه‌آهن و ساعت و امثال آن‌ها.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول
فصل دوم
فصل سوم
فصل چهارم
فصل پنجم
سفر شرق یا زندگی‌نامه‌ی خود نویسنده
داستان فرقه
زندگی‌نامه‌ای نمادی
معمای راوی
آرمان خدمت

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب سفر شرق
نویسنده
مترجمسروش حبیبی
ناشر چاپیانتشارات علمی و فرهنگی
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات94
زبانفارسی
شابک978-600-121-653-4
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب سفر شرق

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب سفر شرق

برای دریافت کتاب سفر شرق و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.